PDA

View Full Version : LED in footswitch kan dat?



llahsraM
3 januari 2008, 16:05
Ik heb een marshall footswitch zonder LED. Ik wil daar een Led inbouwen.. Maar kan dat bij deze footswitch? Welke weerstand heb ik daarvoor nodig? en hoe moet ik het aansluiten? alvast bedankt! Hier is een foto van de footswitch:

http://members.lycos.nl/n123dj/DSCN0086.JPG

Nielsje
3 januari 2008, 16:09
Ja hoor, dat kan.

Ik heb dezelfde marshall switch, maar dan met ledje. Helaas niet hier, dus kan even niet zien wat voor weerstand daar over zit. Ligt een beetje aan de versterker die je ermee schakelt. (Er moet wel voldoende stroom overblijven om het kanaal te schakelen). Ik zou gewoon het een en ander proberen.

Valoosj
3 januari 2008, 16:23
Als mijn oog me niet bedriegt is dat een momentary schakelaar, en heb ik er zo mijn twijfels bij of enkel een led en weerstand de klus gaat klaren. Probeer het eens zou ik zeggen. Het is in ieder geval mogenlijk, maar het kan zijn dat er iets meer electronica aan te pas komt.

Nielsje
3 januari 2008, 16:26
Hoezo een moment schakelaar? Dat kan je meestal niet aan de buitenkant zien. Omdat het zo'n halve X-wing schakelaar is?

llahsraM
3 januari 2008, 16:36
Moet ik die middelste pin en die linker pin van de footswitch gebruiken(waar de draden ook op zijn aangesloten)? of de middelste en de rechter pin? heeft ook iemand geen idee wat voor weerstand er tussen moet met een normaal ledje?... Waar komt de min en waar komt de plus van het ledje dat moet ik alleen weten en de weerstand natuurlijk?

Valoosj
3 januari 2008, 17:11
Moet ik die middelste pin en die linker pin van de footswitch gebruiken(waar de draden ook op zijn aangesloten)? of de middelste en de rechter pin? heeft ook iemand geen idee wat voor weerstand er tussen moet met een normaal ledje?... Waar komt de min en waar komt de plus van het ledje dat moet ik alleen weten en de weerstand natuurlijk?

Als het momentary is kan ik je niet echt verderhelpen, dan pm je best eens naar D_H. Indien het toch geen momentary is (wat ik wel betwijfel gezien het ontwerp van de schakelaar) dan soldeer je 1 draad los, en je zet de led tussen de kabel en het punt waar de draad oorspronkelijk zat. Alles gewoon netjes in serie.



Hoezo een moment schakelaar? Dat kan je meestal niet aan de buitenkant zien. Omdat het zo'n halve X-wing schakelaar is?

Dat zie je aan het ontwerp zoals je zelf beschrijft.

llahsraM
3 januari 2008, 17:11
mmm... oke is dat niet schadelijk voor mijn versterker? een weerstand van 1k ohm voldoende?

llahsraM
3 januari 2008, 17:15
en hoe moet ik de min en plus solderen? als ik bijvoorbeeld de middelste pool van de footswitch los soldeer

AutoStatic
3 januari 2008, 17:21
Lijkt me geen momentary switch, eerder een standaard spdt switchje en die zijn niet momentary.

Nielsje
3 januari 2008, 17:43
Lijkt me geen momentary switch, eerder een standaard spdt switchje en die zijn niet momentary.

precies,

van dit soort schakelaars heb ik er 3 liggen. 2 zitten in m'n schakelaars voor m'n channel (maar gebruik dat verder niet..) waar de laatste vandaan kwam weet ik niet meer... maar in ieder geval geen momentary

Valoosj
3 januari 2008, 17:50
Lijkt mij toch heel hard gelijken op deze
http://www.musikding.de/product_info.php?cPath=33_43&products_id=803&osCsid=8720a035356af47dbdb11efd136741bb

Maar goed, het kan zijn dat de gewone switches er hetzelfde uitzien. In dat geval gewoon alles in serie smijten.

llahsraM
3 januari 2008, 18:34
Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar ik krijg geen licht uit het ledje... Toen ik me versterker aan had en het ledje wou proberen op de footswitch begon die ook enorm de kraken en ruisen... toch niets schadelijks?

llahsraM
3 januari 2008, 19:15
of was het wel schadelijk?

Valoosj
3 januari 2008, 19:40
Ik blijf erbij, volgens mij is het een momentary switch. Doe daarom eens de test die ik aan Hugo ook voorstelde. Steek een kabel in, en de plug die nog vrij is, verbind daar de tip en de sleeve eens. Schakelt je versterker, en blijft hij geschakeld wanneer je die verbinding verwijdert, is het momentary. Blijft hij enkel geschakeld zolang de verbinding er is, dan is hij normaal. Zodra we dat weten kunnen we verder.

H.Manback
3 januari 2008, 20:18
Edit: had te vlug gelezen.