PDA

View Full Version : Snaren vervangen



Solidarnosc
3 januari 2008, 15:00
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje een gitaar, maar heb nog nooit zelf snaren vervangen.

Nu heb ik gisteren nieuwe snaren gekocht en besloten om het zelf is te proberen om deze te vervangen. Nu heb ik mijn Hoge E-snaar vervangen, en met mijn tuner even gekeken of het goed gedaan was, maar deze geeft steeds aan dat het de B snaar is inplaats van de E, en de snaar was gelabeled met E1.

Ben nog helemaal nieuw op dit gebied dus ik heb geen idee wat er mis kan zijn.

Bvd,

Solidarnosc.

PS: Ik heb een klassieke gitaar (nylon strings). En heb het volgens deze methode gedaan http://www.geocities.com/stringreviews/ClassStringUp4.html

Harald
3 januari 2008, 15:33
Als je nu eens begint de snaar op de goede hoogte te stemmen. Eerst grof, open e snaar gelijk aan 5e fret op de b snaar, en dan verder gaat met het stemapparaat. (ervan uitgaande dat je verder gewoon goed gestemd staat natuurlijk) Je stemapparaat kijkt gewoon naar de toonhoogte, zal het stemapparaat verder worst wezen wat voor snaar je gebruikt hebt... En, je moet natuurlijk wel de e snaar aanslaan dan, niet de b snaar (Zeg het er maar even bij, you never know... net als bij die preamp zonder versterker laatst, bleek mijn ingeving ook te kloppen)

En kijk even hier voor het verwisselen van snaren:
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/Guitar/Setup/Classical/ClassicStr/classicstr1.html

Zie net dat je al een site had bekeken hiervoor, die is ook goed zo te zien... maar op frets.com is meer leuks te vinden :)

Solidarnosc
3 januari 2008, 16:52
Hallo, bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb geprobeert wat je zei, en met de 5e fret van de B snaar de E snaar te stemmen. Maar dat ging niet erg. De B-snaar klinkt dan veel hoger (En volgens mijn stemapparaat is de B-snaar goed afgestemd) En de E-snaar staat dan behoorlijk strak aangespannen, en durf hem niet nog verder te draaien. Ik zou haast denken dat het misschien een verkeerde snaar is, maar het label stond toch echt E1. Zou handig zijn als ik iemand kon die hier ervaring mee heeft, die het voor mijn neus voor kan doen. Anders moet ik het misschien maar in een instrumenten winkel laten doen. :(

Pais
3 januari 2008, 16:59
Het klinkt alsof je gewoon nog effe verder draaien moet. Mocht je toch te ver draaien en de snaar knapt, kun je vaak gewoon een enkele Esnaar kopen.

Solidarnosc
3 januari 2008, 19:34
Ahh, bedankt voor de tip. Ik ben toch maar blijven draaien, met zweet op mijn voorhoofd :p en toen opeens sprong de meter van mijn tuner naar het groene lichtje. Hartstikke bedankt allebei voor de tips. 8)

sanderz
3 januari 2008, 21:08
Dat zweet op je voorhoofd...

Ik vervang váák de snaren van mijn (staalsnarige) gitaren, maar elke keer als ik aankom bij de B en hoge E snaren, heb ik het Spaans benauwd. Enge dunne dingen... en het is me meer dan eens gebeurd dat ze springen. Niet helemaal terzake, maar herkenbaar.

Pais
3 januari 2008, 21:13
Hier ook herkenbaar (ben in een spraakzame bui vandaag, sorry)
Een keer is de hoge e losgesprongen bij de brug met achterlating van een dikke striemende kras in de lak achter de brug. Ik had een ander type snaren gebruikt. Deze waren veel soepeler en bij dat dunne e'tje was 2 windingen dus niet genoeg om goed vast te zitten (spaanse wikkel-wikkel brug)
Sindsdien voelt het nooit lekker om de toon zo hysterisch omhoog te horen glijden bij nieuwe snaren aandraaien.

LaurentB
3 januari 2008, 22:00
Grappig dat dat genoemd wordt; net snaren zitten vervangen en inderdaad, bij die hoge voel je je altijd wat ongemakkelijk. terwijl het toch echt niet zo'n ramp is als er een breekt, maar je schrikt steeds weer :)

sanderz
4 januari 2008, 09:14
Is een praatgroep misschien een idee? :)

--=HANS=--
4 januari 2008, 09:26
Bij mijn staalsnarige doe ik de hoge e altijd op m`n dooie gemak. Dan "schrikt" het staal niet zo en heeft tijd om te rekken. Heb nog nooit een gesprongen snaar gehad tijdens het vervangen van de snaren.
Ik heb wel een keer een net vervangen snaar vakkundig doorgeknipt toen ik het resterende eindje af wilde knippen en niet goed keek, ik weet niet wat erger is :seriousf:

Ik stel voor de AS

(Anonieme snarenwisselaars)

Groet, Hans

Laser
4 januari 2008, 09:29
AAS op zijn minst
(Anonieme Angstige Snarenwisselaars)

Harald
4 januari 2008, 09:53
Grappig dat dat genoemd wordt; net snaren zitten vervangen en inderdaad, bij die hoge voel je je altijd wat ongemakkelijk. terwijl het toch echt niet zo'n ramp is als er een breekt, maar je schrikt steeds weer :)

Gel, heb daar helemaal geen last van, terwijl ik notabene hoogtevrees heb!

freekick
4 januari 2008, 11:00
Bij mijn staalsnarige doe ik de hoge e altijd op m`n dooie gemak. Dan "schrikt" het staal niet zo en heeft tijd om te rekken. Heb nog nooit een gesprongen snaar gehad tijdens het vervangen van de snaren.
Ik heb wel een keer een net vervangen snaar vakkundig doorgeknipt toen ik het resterende eindje af wilde knippen en niet goed keek, ik weet niet wat erger is :seriousf:

Ik stel voor de AS

(Anonieme snarenwisselaars)

Groet, Hans

Mag ik je heel erg bedanken voor deze bekentenis.
Doet me buitengewoon veel goed te horen dat ik niet de enige ben.
Het is mij twee keer overkomen.
En dan geen reserve in huis en de oude snaar natuurlijk niet meer
te gebruiken vanwege knippen tijdens demonteren.
Ik had er echt gloeiend de pest in! (twice)


.

--=HANS=--
4 januari 2008, 11:12
Beste Freekick,

Ik denk dat de eerste afsplitsing van de AAS een feit is. Ik stel voor ASK: anonieme snaren knippers 8-)
(zie mijn sig......)

Groet, Hans

sanderz
4 januari 2008, 12:25
In het Engels klinkt het wel interessanter.

Iets als SRD (String Replacing Deficiency) en dan als subcategorieën:

SRD - A (Anxiety)
SRD - WSC (Wrong String Cutting)
SRD - ASA (Agressive String Atack)

En in de loop van de jaren breidt zoiets zich uit, krijgen we de Nobel-prijs voor... ach nee

AAS is een uitstekende naam, laten we het daar maar bij houden :satisfie:

freekick
4 januari 2008, 12:49
Stringcutters song.


cutting wire inch by inch
dont you worry 'bout those things
listen how the new string sings
to pleasure both my ears.

pull your strings, stamp your feet
whe're all made of dreams and seed
easy does it I repeat
tune and heave no fears.

Op het refrein van Arlo Guthries "garden song" (inch by inch)

nieuwe coupletten welkom!

http://www.youtube.com/watch?v=TPdBiYrNNVw
J.D doet m ook;
http://www.youtube.com/watch?v=A6NIumQsg7g&feature=related

--=HANS=--
4 januari 2008, 14:01
Beetje bij beetje de spanning erop,
draai maar rustig aan die knop.
Met wat beleid en zonder een tang
klinken je snaren lekker lang.

:dance:

Hans

freekick
4 januari 2008, 15:05
Beetje bij beetje de spanning erop,
draai maar rustig aan die knop.
Met wat beleid en zonder een tang
klinken je snaren lekker lang.

:dance:

Hans

Dat is een mooie Hans!
En in je Moers taal.
Heb het even gespeeld (gitaar op werk)
En het loopt heel aardig.

sanderz
4 januari 2008, 16:46
Creatief mannen!

Ik ben te druk op het werk dus heeft mijn gitaar nog geen daglicht gezien vandaag, maar behalve dat, ben ik niet zo goed in het schrijven van teksten :sssh: