PDA

View Full Version : Pedaal voor Highway 1 Strat.



David1223
3 januari 2008, 14:31
Ik heb een nieuwe gitaar. (zie titel)
als ik mijn gitaar nu via mijn BossDS1 inplug op mn Cube 30X klinkt het net niet helemaal. Het klinkt nog een beetje slapjes.
Kan dit zijn omdat mijn gitaar nog afgesteld moet worden? of komt het omdat de DS1 niet zo'n goed standalone pedaal is?
Ik ben bezig met iets op te nemen zodat ik het kan laten horen.

Alvast Bedankt.

Fuhgawz
3 januari 2008, 14:43
De DS-1 staat er om bekend een beetje 'schel' te kunnen zijn, is dat soms wat je bedoelt? Of geeft hij gewoon te weinig distortion? Kun je misschien een voorbeeld geven van een distortion sound die jij zou willen benaderen?
Aan de afstelling van de gitaar zal het overigens niet liggen. Het enige waar je misschien mee zou kunnen kloten is de afstand van de elementen tot de snaren, maar nogmaals ik denk niet dat je hierin de oplossing zal vinden die je zoekt.

Ibanez666
3 januari 2008, 15:05
als er een overdrive kanaal op je amp zit kun je die normaal gesproken wel goed boosten met een DS-1. Je moet de drive van de DS-1 dan niet te ver open zetten.

gieros
3 januari 2008, 15:16
Ik heb ook net (2 weken geleden) een nieuwe highway one strat gekocht. Die van mij klinkt en speelt als een tit - aan de afstelling ligt het denk ik niet, probeer misschien andere PU standen. Voor warm en dik is de DS-1 volgens mij niet de beste pedaal. Success

David1223
3 januari 2008, 15:32
De DS-1 staat er om bekend een beetje 'schel' te kunnen zijn, is dat soms wat je bedoelt? Of geeft hij gewoon te weinig distortion? Kun je misschien een voorbeeld geven van een distortion sound die jij zou willen benaderen?
Aan de afstelling van de gitaar zal het overigens niet liggen. Het enige waar je misschien mee zou kunnen kloten is de afstand van de elementen tot de snaren, maar nogmaals ik denk niet dat je hierin de oplossing zal vinden die je zoekt.


Ik heb ook net (2 weken geleden) een nieuwe highway one strat gekocht. Die van mij klinkt en speelt als een tit - aan de afstelling ligt het denk ik niet, probeer misschien andere PU standen. Voor warm en dik is de DS-1 volgens mij niet de beste pedaal. Success


Hij klinkt inderdaad heel erg schel. ik zou hem graag zoals gieros zegt dik en warm hebben. Gewoon stevig en niet te schel.
Het moet wel een overdrive waar je heel veel verschillende sounds mee kan maken.

Ik zat te denken aan een Rat, is dat mischien een goed idee?

EuroCinema
3 januari 2008, 17:21
Als d DS-1 schel klinkt, draai dan eerst de toonknop eens een flink stuk dicht. Pedalen als de DS-1 en trouwens ook de RAT hebben een gevoelige toonknop die gaat van flink dof naar waanzinnig schel. Het is even vogelen om de juiste setting te vinden (juiste verhouding tone en gain), maar wel de moeite waard.
Verder gaat een strat nou eenmaal nooit zo dik als een Les Paul klinken, maar je hebt hem naar ik aanneem ook juist gekocht om die heldere strat-sound, toch?

David1223
3 januari 2008, 17:52
Dat van die Toneknop weet ikja. die staat ook niet te ver open.
De strat klinkt inderdaad heel helder alleen soms wil ik hem ook wat dikker laten klinken als een les paul.

Is er geen pedaal die een single coin een beetje als een HB laat klinken?

Ash ketchum
3 januari 2008, 21:27
Je kan de pickupbooster proberen van Seymour Duncan. Die heeft een schakelaar om je humbucker als een singlecoil te laten klinken en vice versa.
http://www.seymourduncan.com/products/effects-pedals/sfx01_pickup_bo/

David1223
3 januari 2008, 21:46
Klinkt dat ook goed met een element die niet van SD is?
Waar zou ik die (het liefst in de buurt van utrecht) kunnen uitproberen?

flyswatter
3 januari 2008, 22:06
Ik denk dat je het niet zo ver moet zoeken hoor, een andere distortion zal het wel doen. Of gewoon nog wat experimenteren met je instellingen van amp, pedaal en gitaar

David1223
3 januari 2008, 23:39
Zouden jullie er mij een aan kunnen raden?
(mn gitaar klinkt dus nu een beetje slap en het moet wat steviger maar niet in de richting van metal).

EDIT: zou een equalizer mischien een idee zijn? welke raden julie aan?

:chicken:

EuroCinema
4 januari 2008, 10:16
Dat van die Toneknop weet ikja. die staat ook niet te ver open.
De strat klinkt inderdaad heel helder alleen soms wil ik hem ook wat dikker laten klinken als een les paul.

Is er geen pedaal die een single coin een beetje als een HB laat klinken?

Ik zou als ik jou was dan overwegen om een humbucker-in-single coil formaat in de brugpositie te zetten. Voor 99 euro (minder dan een middenklasse scheurpedaal) heb je bijvoorbeeld een SD little demon, die past in je strat zonder boren of zagen. Dat gaat je meer helpen dan welk pedaal ook.

Jorikjet
4 januari 2008, 18:39
misschien ook een andere amp! zo'n cube is leuk om te oefenen, maar dikke sound haal je alleen uit een dikke versterker ;)

Brent Ray Vaughan
4 januari 2008, 18:54
Ipv DS-1 eens een DS-2 gebruiken. Persoonlijk vind ik de DS-1 enkel goed klinken bij een vette buizenamp en liefst een humbucker. De DS-2 in turbo mode geeft direct een veel warmer geluid.
DS-1 verkoop je voor een 40-50 €, dan hoef je niet veel meer te investeren lijkt mij.

Gegroet

EuroCinema
5 januari 2008, 18:53
Hmm. Ik vind de DS-2 in zijn gewone mode inderdaad "warmer", overdrive-iger klinken. In de turbo mode geeft hij echter een midhump waar een TS-9 een nu metal midscoop bij is. Wel gaaf hoor. En met single coils geeft-ie erg weinig sustain.

Kim Wilson
5 januari 2008, 19:10
Is er nu niemand die bedenkt dat de versterker hier misschien de zwakke schakel is? De TS noemt het geluid "net niet", ik denk dat dat aan die Cube ligt.

Row
5 januari 2008, 19:59
Het is gewoon het verschil tussen een humbucker
en een single-coil. Uit een lp krijg je ook niet
het cleane geluid van een strat.

alfred
5 januari 2008, 21:13
Heb ook eens met een Highway strat enkele overdrive pedalen geprobeerd, was inderdaad een wat dun geluid. Daarne een Standaard American Strat en het werd gelijk een stuk beter.
Denk dat de elementen in de Highway Strat een wat lage output hebben, dit heeft zijn voor en nadelen.

David1223
5 januari 2008, 22:31
En hoe zou ik dit op kunnen lossen?
nieuwe elementen? ander pedaal?
Ik heb vandaag de overdrive van de DS1 even bijna voluit gezet en dit klonk al een stuk beter alleen de ruis is verschrikkelijk.

Kim Wilson
6 januari 2008, 13:33
Ik heb alleen de Highway Tele getest, maar die klonk absoluut niet dun. Juist heel rijk. Veel laag en veel hoog. Wat mij betreft te veel van het goeie, maar hij klonk wel heerlijk. Is die HW Strat dan zo een stuk minder rijk, qua geluid?

Trouwens, een Strat klinkt van nature vrij dun. Dat is wel te verhelpen door andere elementen en dikkere snaren natuurlijk. Maar een Strat hoort eigenlijk wel dun te klinken.

David1223
6 januari 2008, 18:03
Ja inderdaad maar af en toe moet ie meer als een humbucker klinken en is daar geen pedaaltje voor?

Kim Wilson
6 januari 2008, 19:54
Ja inderdaad maar af en toe moet ie meer als een humbucker klinken en is daar geen pedaaltje voor?
Nee. Een Strat klinkt (gelukkig maar) als een Strat. Hij zal nooit als een dikke gitaar met humbuckers klinken.

David1223
7 januari 2008, 17:30
Ipv DS-1 eens een DS-2 gebruiken. Persoonlijk vind ik de DS-1 enkel goed klinken bij een vette buizenamp en liefst een humbucker. De DS-2 in turbo mode geeft direct een veel warmer geluid.
DS-1 verkoop je voor een 40-50 €, dan hoef je niet veel meer te investeren lijkt mij.

Gegroet

Die DS-2, gebruikt John Frusciante die niet?
gebruikt hij die voor de stevige stukjes? welke OD pedalen heeft hij nog meer?

(het reffrein van Dani California klinkt toch behoorlijk stevig.)

RolandT
7 januari 2008, 19:06
Zouden jullie er mij een aan kunnen raden?
(mn gitaar klinkt dus nu een beetje slap en het moet wat steviger maar niet in de richting van metal).Ik heb de elementen van mijn HWY1 vervangen met Bulldog PuPs (http://www.bulldogpickups.com/). Ik vond vooral het brug element onbruikbaar (idd te slapjes). Met mijn nieuwe elementen is het een wereld van verschil.
http://www.10pont.net/hw1.jpg

EuroCinema
8 januari 2008, 10:29
Die DS-2, gebruikt John Frusciante die niet?
gebruikt hij die voor de stevige stukjes? welke OD pedalen heeft hij nog meer?

(het reffrein van Dani California klinkt toch behoorlijk stevig.)

Edit: Ja, die gebruikt hij daar. Maar dat wil niet zeggen dat jij met jouw gitaar en amp die sound ook krijgt.

dml
8 januari 2008, 11:20
Als je die DS-1 gebruikt, op welk model heb je de Cube dan staan?
Ik kreeg met dezelfde combi (andere gitaar, dat wel) een behoorlijk warme en dikke sound als ik het BlackPanel-model koos en deze wel helemaal clean liet, dus NIET het cleane JC120-kanaal.

rocker_71
8 januari 2008, 16:23
Ik heb de elementen van mijn HWY1 vervangen met Bulldog PuPs (http://www.bulldogpickups.com/). Ik vond vooral het brug element onbruikbaar (idd te slapjes). Met mijn nieuwe elementen is het een wereld van verschil.
http://www.10pont.net/hw1.jpg

Aan de headstock te zien is dit een 'oudere' Highway One.
De nieuwe -met grote seventies headstock- hebben al wat hottere pick-ups. Die heb ik dus zelf en vind ze zeker niet slapjes.

RolandT
8 januari 2008, 18:20
Aan de headstock te zien is dit een 'oudere' Highway One.
De nieuwe -met grote seventies headstock- hebben al wat hottere pick-ups. Die heb ik dus zelf en vind ze zeker niet slapjes.idd het is een van de eertse reeks, bij de nieuwere HWY1s heeft Fender ook andere (betere) elementen gebruikt.

David1223
8 januari 2008, 19:13
Als je die DS-1 gebruikt, op welk model heb je de Cube dan staan?
Ik kreeg met dezelfde combi (andere gitaar, dat wel) een behoorlijk warme en dikke sound als ik het BlackPanel-model koos en deze wel helemaal clean liet, dus NIET het cleane JC120-kanaal.

Ik had hem op Het JC-clean kanaal staan ja. ik zal het eens proberen.

Samder
8 januari 2008, 20:28
Aan de headstock te zien is dit een 'oudere' Highway One.
De nieuwe -met grote seventies headstock- hebben al wat hottere pick-ups. Die heb ik dus zelf en vind ze zeker niet slapjes.

Wat is die van jou nog mooi! Mijn HW1 begint al aardig wat lak te verliezen!

rocker_71
9 januari 2008, 09:41
Wat is die van jou nog mooi! Mijn HW1 begint al aardig wat lak te verliezen!

Het valt me ookmee. Ik dacht dat de lak er na een paar maanden af zou slijten, maar na een jaar valt het allemaal nog reuze mee. En dan heb ik er al een keer of tien mee opgetreden ook.