PDA

View Full Version : retube: JJ buizen en Dr.Tube



amon
3 januari 2008, 11:28
Een maandje terug kreeg ik van de Goedheilig Man het kado om de buizen van mn amp te laten vervangen. Ik heb een JCM800 2205 en had Dr. Tube om advies gevraagd. Ik zei hem dat ik voornamelijk funk, pop en rock speel en hij zei dat de volgende buizen-setting in de pop rock hoek het meest gebruikelijk zijn:

JJ E34L MP
12ax7 Shuguang/JJ (mix)



Maar aangezien Dr. Tube niet om de hoek ligt ben ik er nog altijd niet heen geweest en staat mn versterker nog te brullen over de oude buizen. Nu eens rondgebeld naar winkels in de buurt die mn ampje kunnen retuben en zo kwam ik bij Dijkmans muziek in Breda. Toen ik vroeg wat voor buizen hij had liggen, noemde hij Sovtek, EHX en nog wat dingen, "maar geen JJ, die vinden mensen vaak wel lekker, maar daar kijk je recht doorheen" zei hij.

Dr. Tube raadt ze aan, Dijkmans muziek wil ze om de een of andere reden niet gebruiken(?)

Wat bedoelen ze bij Dijkmans met "daar kijk je recht doorheen"?

En is Dr. Tube het autoritje waard of kan ik het net zo goed in de buurt zoeken?

edit: en dan nog iets, bij Dijkmans doen ze amps op maandag en dinsdag en ben ik hem sowieso een dag kwijt, dus brengen en volgende dag halen. Is dat bij Dr Tube hetzelfde of is hij daar vaak klaar terwijl u wacht? Heb namelijk al helemaal geen zin om 2 keer naar Monster te rijden....

Franc
3 januari 2008, 11:44
Lekkere houding: "maar geen JJ, die vinden mensen vaak wel lekker, maar daar kijk je recht doorheen"

Je weet dus dat je klanten ze fijn vinden, maar toch verkoop je ze niet omdat je er doorheen kunt kijken? Wat een flauwekul.

boss
3 januari 2008, 11:46
Aangezien je wel in Breda komt, is dit voor jou misschien wel een goede optie:
http://www.gaparts.nl
Neem eens een kijkje in de "koffiehoek" op hun site.

jw009
3 januari 2008, 11:56
Als je een afspraak maakt bij dr. Tube kan hij meestal wel ter plekke je buizen vervangen. Vraag het voor de zekerheid ff na over de telefoon, maar bij mij was dit wel het geval.

amon
3 januari 2008, 12:04
Lekkere houding: "maar geen JJ, die vinden mensen vaak wel lekker, maar daar kijk je recht doorheen"

Je weet dus dat je klanten ze fijn vinden, maar toch verkoop je ze niet omdat je er doorheen kunt kijken? Wat een flauwekul.

vond ik ook nogal raar. Mede omdat juist drtube me die JJ's juist aanraadde...

Agent_Smith
3 januari 2008, 12:31
Laat je niet afschepen. Dr Tube is zeer geschikt en vakkundig en JJ's zijn geweldig in een Marshall! EHX vind ik maar niks, klinken veel dunner imo.

Tristan
3 januari 2008, 12:46
Ik vind het ook onzin, nooit problemen gehad met JJ's, je zou eventueel ook TAD's kunnen proberen, klinken ook goed en zijn ook goed van kwaliteit maar die zijn wel wat duurder...
Dr Tube is goed en niet duur, in de regio Breda weet ik eigenlijk geen zaak waar je hem heen kan brengen, meestal hebben die de buizen niet op voorraad en als je ze moet laten bestellen ben je meer tijd en geld kwijt...

jerome
3 januari 2008, 19:55
Als voorbuisjes vond ik die JJ's niet echt geweldige klinkende buizen. Veel te weinig bas en teveel hoog en te dun en té transparant . Waarschijnlijk bedoelen ze bij Dijkmans met "er door heen kijken" precies hetzelfde er mee!
EHX buizen vond ik persoonlijk precies het tegeover gestelde: Vet en vol, maar helemaal dichtgesmeerd, dus helemaal niet meer tranparant.
M'n JMP 2203 (voorloper vande JCM 800 2203) klonk ineens als een metalamp.
Was ik persoonlijk niet blij mee!
Nu heb ik er Tung Sol voorbuizen in zitten; dynamisch, vol, vet en toch transparant!
Maar ook diverse NOS voorbuisjes (zoals Philips) klinken lekker in een JCM 800

Als eindbuizen vond ik de JJ's op zich wél lekker klinken alleen ze waren binnen no time naar de knoppen...
Ik heb er nu weer een tijdje NOS Philips buisjes in; ongelooflijk degelijke robuuste en superklinkende buizen! Daar kan geen JJ, EHX of Sovtek tegen op.
Hoe de nieuwe Tung Sol eindbuizen klinken weet ik niet maar ik denk dat dat mss de beste keuze zou zijn wat betreft nieuwe eindbuizen want de voorbuizen klinken igg supergoed.


Sovtek buizen vond ik echt dood klinken, weinig dynamiek
En Chinese buizen zou ik persoonlijk héél ver vandaan blijven want ik heb nog nooit iets uit China gezien wat echt van degelijke kwaliteit is en wat lang mee gaat!

drap
4 januari 2008, 13:39
En Tung Sol is niet Chinees?

Ik ben zelf wel groot voorstander van JJ's. Staan ook gewoon bekend om de hele degelijke kwaliteit en de kans dat er een slechte buis tussen zit is bijna nihil. Ik snap ook niet hoe iemand ze als voorversterkerbuizen dun kan vinden klinken, gezien ze meestal als warmer worden getypeerd en EHX vaak wat korreliger. Tip van mijn kant: Neem JJ KT77 buizen, inplaats van EL34's. Zijn gewoon vervangers van EL34's, maar klinken dikker en het geluid knalt wat meer je speakers uit, wat bijvoorbeeld voor funk erg fijn is. Ze compressen ook ietsje meer. Althans, dat is mijn ervaring met KT77's.

En Dr. Tube is wel aardig een begrip op het gebied van buizen, maar je kan ook heel prima bij bijvoorbeeld Chris Winsemius terecht. Ik weet niet waar je woont, maar Chris zit/woont in Vleuten.

jerome
4 januari 2008, 14:30
En Tung Sol is niet Chinees?
De naam klinkt wel Chinees maar is het beslist niet...
Tung Sol is oorspronkelijk een Amerikaans merk.
Komen nu uit een Russische fabriek waar ook andere merken/typen buizen gemaakt worden zoals o.a. Sovtek



Ik ben zelf wel groot voorstander van JJ's. Staan ook gewoon bekend om de hele degelijke kwaliteit en de kans dat er een slechte buis tussen zit is bijna nihil. Ik snap ook niet hoe iemand ze als voorversterkerbuizen dun kan vinden klinken, gezien ze meestal als warmer worden getypeerd
Dun heeft niet direct iets met warm te maken.
Dun betekend niet vol genoeg (dus weinig bas) of anders gezegd je hebt dan geen "breed" geluid.
Ik vond de JJ preamp-buizen best wel warm klinken maar ik vond ze (dun klinken (dus niet vol genoeg, dus te weinig bas)
Maar bij de ene versterker kan het anders uitpakken dan bij de andere.
En het heeft natuurlijk ook met je smaak en de rest van je gear te maken

Hé Drap, heb je wel eens Tung Sol pre-ampbuisjes geprobeerd?
Je moet ze voor de grap eens vergelijken met JJ's in jouw amp....
Mss dat je dan ook "om" bent...

drap
4 januari 2008, 14:44
Ah, oké, ik dacht dat ze Chinees waren. Solly! :)

En ik wil ze best een keer proberen. Voorversterkerbuisjes kosten toch geen drol. Het is natuurlijk wel sterk afhankelijk waar je van houdt. Ik bedoel, bij mij gaat het puur om het dikke clean met een randje en daarin voorziet JJ wat mij betreft wel behoorlijk. Maar ik ga zeker nog wel andere buizen uitproberen, zonder meer. Alleen de eindversterkerbuizen, ik hoef geen EL34's meer voorlopig. Die KT77 hebben veel meer output en toch het karakter van een EL34.

jerome
4 januari 2008, 14:50
Maakt nie uit hool... :)
Al zou je idd maar 1 Tung Sol kopen en die proberen in V1, dan hoor je gelijk al verschil en weet je welke kant het uitgaat...

pietvanbuiten
4 januari 2008, 14:58
[QUOTE=jerome want ik heb nog nooit iets uit China gezien wat echt van degelijke kwaliteit is en wat lang mee gaat![/QUOTE]
me schoonmoeder.............