PDA

View Full Version : 12-string



kenx
3 januari 2008, 10:48
hallo,

Ik vroeg mij juist af hoe je een 12 string stemt en bespeelt, is dat juist hetzelfde als een gewone gitaar?

Mvg,

Kenny neave

Mr.Fingers
3 januari 2008, 10:53
hallo,

Ik vroeg mij juist af hoe je een 12 string stemt en bespeelt, is dat juist hetzelfde als een gewone gitaar?

Mvg,

Kenny neave

Zo bespeel j'm (http://www.youtube.com/watch?v=ZAejkh4rTjs) Bespelen is als een gewone 6-string, met dan telkens twee snaren tegelijk aanslaan

Stemmen, de E, A, D, G, B en e snaar stem je als een gewone gitaar, en dan de dunne snaren bij de E, A, D & G snaar stem je een octaaf hoger als die van een gewone gitaar, en de extra snaar bij de B & e stem je hetzelfde als die van een gewone gitaar.

dus, waarbij "*" een octaaf hoger voorsteld

EE* AA* DD* GG* BB ee.

FruscianteFan
3 januari 2008, 12:11
Bij sommige gitaren is dat E*E A*A D*D G*G BB ee. Althans, op mijn 12-snarige EKO zitten extra snaren "boven" de normale snaren.

Mr.Fingers
3 januari 2008, 12:13
Bij sommige gitaren is dat E*E A*A D*D G*G BB ee. Althans, op mijn 12-snarige EKO zitten extra snaren "boven" de normale snaren.

Ik had het specifiek over de rickenbacker, die blijkbaar als enigen (samen met Alembic) de bassnaren boven de octaafsnaren zetten, maar inderdaad, normaal gezien komen eerst de octaafsnaren, en dan de bassnaren

pieter-jan1
3 januari 2008, 13:22
klinkt zo ene dan zoveel anders dan een gewone 6string? :chicken:

Mr.Fingers
3 januari 2008, 13:43
klinkt zo ene dan zoveel anders dan een gewone 6string? :chicken:

rijker, voller, sprankelender... probeer het geluid van in het filmpje maar eens na te doen met een 6string... lukt je nooit!

tvmartini
3 januari 2008, 13:43
Ja, het klinkt veel voller. in plaats dat je een akkoord van zes noten aanslaat, sla je er nu een van twaalf (of tien) noten aan. ook loopjes van losse noten klinken ee stuk minder kaal. bekende voorbeelden zijn Hole Hearted van Extreme (een akoustische 12snaar). op de live versie van Hotel California wordt de intro op een electrische 12snaar gespeeld.
bereid je wel voor op een hele dikke extra laag :stop: eelt op je vingers als je ermee begint.
ikzelf vind het een prachtig geluid.

kenx
3 januari 2008, 16:36
bedankt voor de info, ben mischien van plan er eentje aan te schaffen.

Mvg