PDA

View Full Version : Marshall JMP 50



Lenweë Míriel
2 januari 2008, 23:39
Hallo iedereen,

Tja na dat ik de jcm 888 van Chris heb gehoord wist ik zeker dat ik een jcm 800 of jmp wilde hebben.
En ik heb er wellicht 1 gevonden die ik als het goed is spoedig aan de tant kan voelen, ok het is dan nog geen jcm 888. Maar wel het begin daarvan.
Nou is ik alleen met de vraag waar ik nu op moet letten voor dat ik 'm koop.
Want het is dan wel niet mijn eerste 2de hands buizen amp maar wel een veel oudere dan die ik nu heb. Dus enkele ouderdoms gebrekken wil ik wel graag weten voor ik 'm koop.
De verkoper heeft gezegt dat ie helemaal orgineel is op tolex na, want dat ligt er helemaal af.
Nu heb ik bij het lezen van verschillende topic al geleerd dat de condensator niet meer goed zijn als ze bol staan en deze na een lange tijd wel eens willen verslijten.
Maar dat is natuurlijk niet alles. Ik ben sowieso van plan om 'm eerst eens op iets meer dan kamervolume te bespelen want zo hoor ik natuurlijk niet alleen of ie echt is wat ik zoek maar wellicht ook andere gebreken (hopelijk niet).
Dus iemand nog tips of tricks.

En natuurlijk plaats ik meteen foto's al ik 'm gekocht heb.

jerome
3 januari 2008, 00:13
Het schijnt iig belangrijk te zijn dat de originele Drake voedingen er nog in zitten.
Men zegt dat met originele Drake voeding een JMP klinkt zoals hij hoort te klinken.
En als de originele blauwe Daly elco's er nog in zitten is het idd mss verstandig om die te vervangen.
Soms moeten er nieuwe voor en/of eindbuizen in.
Bedenk wel dat dit allemaal bij elkaar flink wat Euro's zal gaan kosten als je dit allemaal laat doen.
En zorg dat je dan de juiste merken buizen erin doet want met sommige merken kan een JMP als een krant gaan klinken...

Lenweë Míriel
3 januari 2008, 00:59
Dat er mogelijk nieuwe buizen in moeten had ik eigenlijk al wel verwacht.
Maar dat is met de een multimeter, wat research en een flinke dosis gezond verstand zeker over veiligheid volgens mij toch wel zelf te doen.
Maar waar het me nu weer om gaat is het weten waaraan het te zien valt.
Verder vroeg ik me af hoeveel hij nou echt waard is,
volgens de verkoper zitten er rola celestion speakers in (met goude sticker achter op) nou zegt mij dit eigenlijk vrij weinig welke speaker dit is maar dat zal ik zou wel even googlen.
Verder moet ie helemaal orgineel zijn.
Nou wil hij er 600 euro voor hebben en ik weet eigenlijk niet of dat een redelijk bedrag is.
dan maar even een linkje naar de advertentie ploep (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/132692060-marshall-jmp-combo.html%3Freturn%3DeJwtjE0OgyAQhe9iokuR2hWENHoT IjZQECbMGJs2vXvHtKv3vZ88q6R6BzVoVPIqVYOrrYvXngiUEL HAmvvN1kiQrCXscxK%252FSQ8ebs9kZOfQUGnHSbbj7AIDayLW VwBGvDv8t3CmA8PGxZT3ba1hYRsPto8znAueD5cOYDdDoz9fQK kyVA%253D%253D%26df%3D1%26fta%3DeNo90F1uwyAMB%252F C78NBnMAETo16hV4hQyTq2fKCQtNGq3H2QJXtB6Cdj478jQ%25 2B%252BUD7ZMXfN0XWI2kVbE1u4qLj5d55GE9YFsN9NPiDZ9%2 52BJQlzsRtH2lY%252BnYKd%252Fv9oq8%252B2jEFgkuMy5WX RhWx6B4tsyE%252FSSSJBZ8nOBKc3iF3SFQTE1IjKg7qrDutMn w3OK1CNAZ1MXkamEqjgmLVv%252BkauObF1GkCasm1KKYPA1EJ qRCL4WEZpAa%252B9zN2j8aAkaZGU6j%252BI0QEqMuPt5xG3m seo%252FOp6drhMX%252BWwrJb3pLdl2lqwuDb9dQ8pXdrU4LJ Wfh9YyDmXszejuuzZJQj2rZfJgRydw%253D%253D%26fta_ind %3D5%26fs%3D1)
Maar dat er dingen vervangen moeten worden ga ik wel van uit alleen zou het fijn zijn om teweten op voor hand wat, zodat ik niet voor verrassing kom te staan als ik een maandje verder ben.
Buizen ga ik maar gewoon vanuit want hij geeft aan dat ze niet nieuw zijn.

Verder hij komt uit 79.

Agent_Smith
3 januari 2008, 08:43
Die JMP super supervet! En 600 eu is een koopje tegenwoordig.
Verder zijn ze onverwoestbaar, alleen hier en daar wat slijtagedelen als buizen en elco's. Met een beetje handigheid is dat vervangen/biassen heel goed zelf te doen hoor.
Ik zeg: DOEN!


ps: ik zie volgens mij op de foto dat er greenbacks in zitten. Hele goeie, maar niet de originele speakers. Ik neem aan dat het een 50-watter is? Dan vind ik 2 greenbacks op het randje eerlijk gezegd.

Jan Buurman
3 januari 2008, 10:37
Als je dan toch richting de JCM888 wil laat je de Elco's en buizen toch vervangen plus eventueel andere mods...

the sure thing
3 januari 2008, 11:53
50watt met 2 greenbacks is prima te doen. Het zijn "normale" greenbakcs, niet vreselijk speciaal. Komen uit eind jaren 70 (ik weet niet preceis wanneer ze met "Rola-tekst" zijn begonnen met produceren). IN DE BASIS is dit een zeer goede amp. Alles valt of staat of inderdaad de trafo's origineel zijn en er niet overal gaten zijn geboord voor mods als effectlussen en zo. Het gaat erom of niet iemand met een soldeerbout erin heeft lopen raggen.

EUR 600 is een goede prijs voor deze versterker in combo-vorm. Het is niet echt een koopje, mede omdat alle tolex eraf is. Ik ben deze versterker vaak op internet tegengekomen (tenzij iedereen zijn JMP combo stript :) ) dus ergens heb ik wel zoiets van "wat is er mis mee"? Test hem zeker uit op hoog volume en hoor of het karakter van de amp je bevalt. Beter nog: vraag of je foto's van de binnenkant mag maken. Die kan je hier posten. Of... neem iemand mee die er verstand van heeft en laat hem (haar?) de binnenkant bekijken. In het meest gunstige geval heb je een goede amp en met wat investeringen KAN het een "friend for life" zijn.

Lenweë Míriel
3 januari 2008, 12:26
Nou wordt iemand meenemen wel wat lastig want ik ga er zometeen al naar toe en het is toch even 3 uur reizen alleen heen al.
Maar ik zal daar wel even een foto'tje maken en die posten en daarna eventjes ongeveer een half uurtje 'm op wat hoger volume aan de tand voelen.
Hoor ik dan al vreemde dingen dan weet ik genoeg en dan hoop ik toch ook al wel iets van jullie gehoord te hebben.

Agent_Smith
3 januari 2008, 12:37
50watt met 2 greenbacks is prima te doen. Het zijn "normale" greenbakcs, niet vreselijk speciaal.

Dat weet ik ook wel dat het prima te doen is en heb ook geen zin in deze discussie. Deze JMP's knallen echt enorm en dan zegt mijn gevoel dat ik liever de originele G12-65's erin zou hebben. That's it. Maar ja, wie ben ik.

Lexvandoef
3 januari 2008, 12:55
Dat weet ik ook wel dat het prima te doen is en heb ook geen zin in deze discussie. Deze JMP's knallen echt enorm en dan zegt mijn gevoel dat ik liever de originele G12-65's erin zou hebben. That's it. Maar ja, wie ben ik.

Die G12-65's zitten origineel alleen in de 100W combo's, zoals ik heb. In de 50 Watters zaten van de fabriek af Greenbacks hoor.

Agent_Smith
3 januari 2008, 15:54
Die G12-65's zitten origineel alleen in de 100W combo's, zoals ik heb. In de 50 Watters zaten van de fabriek af Greenbacks hoor.

Ik heb hier zo'n combo (50w MV 1980, één handvat in het midden) en die heeft originele G12-65's. Ik heb eerlijk gezegd deze JMP 2x12 combo's nog nooit met GB's gezien, maar goed ik zie ook niet alles. Mijn Marshallboek ligt nu ook even niet binnen handbereik.
Nou ja, misschien zit er wat speakervariatie in de bouwjaren ofzo. Laten we het daar maar op houden. Heb ze namelijk ook wel eens gezien met G12M-70s (waarvan ik niet durf te zeggen of dat origineel is).

Lexvandoef
3 januari 2008, 15:57
Ik heb hier zo'n combo (50w MV 1980, één handvat in het midden) en die heeft originele G12-65's. Ik heb eerlijk gezegd deze JMP 2x12 combo's nog nooit met GB's gezien, maar goed ik zie ook niet alles. Mijn Marshallboek ligt nu ook even niet binnen handbereik.
Nou ja, misschien zit er wat speakervariatie in de bouwjaren ofzo. Laten we het daar maar op houden. Heb ze namelijk ook wel eens gezien met G12M-70s (waarvan ik niet durf te zeggen of dat origineel is).

Oh oke, de 50W combo's die ik heb gezien en gehoord hadden juist allemaal greenbacks. Wat apart. Ik weet er ook weer niet zo veel van af hoor, je zal wel gelijk hebben.
Die G12-65's zijn wel fijne speakers trouwens, ik gebruik mijn combo nu als 2x12 cab met de jmp in een top, hele fijne combi. :hippie:

Agent_Smith
3 januari 2008, 16:29
Oh oke, de 50W combo's die ik heb gezien en gehoord hadden juist allemaal greenbacks. Wat apart. Ik weet er ook weer niet zo veel van af hoor, je zal wel gelijk hebben.
Die G12-65's zijn wel fijne speakers trouwens, ik gebruik mijn combo nu als 2x12 cab met de jmp in een top, hele fijne combi. :hippie:

Uit grote interesse even wat onderzoek verricht: vanaf ergens in 1979 zijn de 65's standaard speaker geworden voor deze combo's. Daarvoor waren in de 50-watters idd de GB's standaard. Overall zijn zo'n 90% van de JMP combo uitgerust met de G12-65s. Dus: I stand corrected. Excuus, we hadden dus allebei gelijk :)
Neemt niet weg dat het geweldige amps zijn!

the sure thing
3 januari 2008, 17:31
Nou Lenwee Meriel (of zo iets) laat weten hoe het is afgelopen!!!!!!!!!

Lexvandoef
3 januari 2008, 18:00
Uit grote interesse even wat onderzoek verricht: vanaf ergens in 1979 zijn de 65's standaard speaker geworden voor deze combo's. Daarvoor waren in de 50-watters idd de GB's standaard. Overall zijn zo'n 90% van de JMP combo uitgerust met de G12-65s. Dus: I stand corrected. Excuus, we hadden dus allebei gelijk :)
Neemt niet weg dat het geweldige amps zijn!

haha cool, hadden we beide gelijk :hippie:

De mijne komt trouwens ook uit '79, en dat is enige amp die ik echt niet weg doe (ook omdattie door de vorige eigenaar nogal heftig gemod is, en daardoor niks meer waard is :( ) Maar vooral omdattie nu geweldig klinkt, alleen jammer, dat er geen cleane kanaal op zit en wat andere handige dingen als ingebouwde boosts enzo :satisfie:

Lenweë Míriel
3 januari 2008, 21:57
Nou dan zal ik maar even vretllen wat er vandaag dus allemaal gedaan is.

Eerst moest ik even mijn moeder de deur uit werken want die was op in veband met de feest dagen en ik had geen zin om der te vertellen dat ik weer een andere versterker ging kopen want tja het is pas 1,5 geleden dat ik een versterker er bij had gekocht en je weet hoe dat gaat met moeders die snappen er toch allemaal niks van.
Dus poging tot uitleggen wat gas met je doet had ik even geen zin in.
Nou nadat gedaan te hebben begoin de heen reis van ongeveer 3 uur.
ging allemaal goed en was niks aan het handje.
toen maar even het geld pinnen bij de bank want dat was natuurlijk wel zo handig.
Dus ik kwam daar rond een uurtje of 4 a 5 aan.
En dacht ik laat ik maar meteen met de deur in huis vallen en de binnenkant bekijken.
Juist een dikke laag stof en wat blauwe elco's niet bol of lek eigenlijk niks vreemds aan te zin dus ik dacht dat zit wel goed.
Toen de trafo's tja ik kon er weinig aan zien er zat er bij 1'tje nog wel een sticker op van drake en de rest tja wat cijfers enz.
dus ik dacht zal wel goed zijn.
Dan maar even testen.
Maar hij deed niks. Geen eens een brom van het ongeaarde stopcontact.
bleek achteraf nadat we naar de winkel waren gelopen iets verder op dat tijdens het er uit halen van de versterker de speakerkabel los gekomen is hebben ze daar even snel verholpen en zijn we snel weer terug gelopen voor de test.
Tja wat moet ik zeggen je haalt er gewoon makkelijk geluiden uit die lijken op Van Halen als je er een boostertje voor zet.
en AC\DC is ook geen probleem dus tja toen was het heel snel duidelijk.
wellicht een binnenkort even de buizen vervangen als ik 'm wat meer bespeeld heb. Maar terchnisch gezien lijkt ie helemaal in orde geen rare piep of brom tegen gekomen en ik heb 'm dan ook niet extreem hard gezet maar toch wel boven kamer volume dus dan lijkt me gewoon dat het wel goed zit.
Dus 600 pleuro armer maar een amp rijker.
(hoewel die andere nu wel de deur uit moet anders gaat het wel erg hard met het geld)
:gitarist:

the sure thing
3 januari 2008, 22:33
eeehhhh.... De amp heeft toch niet lang aangestaan met de speakerkabeltje los he? Dat vinden buizenversterkers niet zo leuk.... Als ie het nog doet, is er niets aan de hand. Gefeliciteerd met je aankoop! Doe me een lol... Laat er een keer tolex op zetten! Kost niet zoveel...

Nielsje
3 januari 2008, 23:21
eeehhhh.... De amp heeft toch niet lang aangestaan met de speakerkabeltje los he? Dat vinden buizenversterkers niet zo leuk.... Als ie het nog doet, is er niets aan de hand. Gefeliciteerd met je aankoop! Doe me een lol... Laat er een keer tolex op zetten! Kost niet zoveel...

En doe dat dan meteen in ''tan brown'' die versie is er ook geweest, en dat is vreselijk mooi.
gefeliciteerd met je aankoop!

Tristan
3 januari 2008, 23:42
Hee man, gefeliciteerd, vette amp! :D

bass blom
4 januari 2008, 00:06
En doe dat dan meteen in ''tan brown'' die versie is er ook geweest, en dat is vreselijk mooi.
gefeliciteerd met je aankoop!

of hammerite, zwart :D veel goedkoper!

Lenweë Míriel
4 januari 2008, 00:51
Ach ander vil ik dat gestofferde monster wel wat hier rond loopt en me arm eet. Dan heb ik tijger print. :cooler:
Nee ik weet nog niet of ik 'm zo laat of dat ik 'm een keer op schuur en opnieuw lak of wellicht een nieuw tolex laagje.
eerst maar een flink spelen er op en daarna een schoonmaak beurtje.
alleen vroeg ik me wel even af hoe ik de binnen kant kan afstoffen want mij staat zoiets bij van stofzuiger en buizenversterker is niet echt geweldig.
swiffertje anders of heb je daarmee ook kans op statische elektirciteit?
en waarschijnelijk ook even opzoek naar wat van de hoekjes want zo is ie wel erg kwestbaar.

jerome
4 januari 2008, 14:47
Gefeliciteerd man!!
Brullen met dat ding!
Wat voor buizen zitten nu in?
Als er oude merken buizen in zitten moet je ze eerst even laten testen.
Misschien dat ze nog helemaal niet op zijn.
De meeste oude merken buisjes zijn zoveel beter van kwaliteit dat ze véééél langer meegaan en het blijkt vaak dat ze helemaal niet versleten zijn!
Ook wat geluid betreft overtreffen ze de meeste moderne merken buizen...

robby-C.rock
13 januari 2008, 13:21
Ach ander vil ik dat gestofferde monster wel wat hier rond loopt en me arm eet. Dan heb ik tijger print. :cooler:
Nee ik weet nog niet of ik 'm zo laat of dat ik 'm een keer op schuur en opnieuw lak of wellicht een nieuw tolex laagje.
eerst maar een flink spelen er op en daarna een schoonmaak beurtje.
alleen vroeg ik me wel even af hoe ik de binnen kant kan afstoffen want mij staat zoiets bij van stofzuiger en buizenversterker is niet echt geweldig.
swiffertje anders of heb je daarmee ook kans op statische elektirciteit?
en waarschijnelijk ook even opzoek naar wat van de hoekjes want zo is ie wel erg kwestbaar.

met de compressor misschien??

heavy-metal-thunder
13 januari 2008, 15:01
Die G12-65's zitten origineel alleen in de 100W combo's, zoals ik heb. In de 50 Watters zaten van de fabriek af Greenbacks hoor.

Heb er zelf één gehad en mijn makker 2, allen met de 65W'ers in. Heb ze al eens op foto gezien met GB's, maar weet niet of dat origineel is. Maar zal wel leuk klinken.

Lexvandoef
13 januari 2008, 16:04
Heb er zelf één gehad en mijn makker 2, allen met de 65W'ers in. Heb ze al eens op foto gezien met GB's, maar weet niet of dat origineel is. Maar zal wel leuk klinken.

Ik denk het ook ja, vind ze qua karakter/sound redelijk overeen komen

Lenweë Míriel
13 januari 2008, 18:22
Er komt in ieder geval een lekker scheur uit.
Booster er voor en gaan met die hap (hoewel een booster niet direct nodig is hij wil ook scheuren zonder maar het maakt het 'clean' spelen wat makkelijker.
Zodra ik het kabeltje het van de camera post ik de foto's die ik gemaakt heb onder tussen.

Lenweë Míriel
19 januari 2008, 00:08
Eindelijk foto's gemaakt en geupload
http://i121.photobucket.com/albums/o230/Lenwee-Miriel/Afbeelding039.jpg
http://i121.photobucket.com/albums/o230/Lenwee-Miriel/Afbeelding042.jpg
http://i121.photobucket.com/albums/o230/Lenwee-Miriel/Afbeelding048.jpg

Trouwens geen comentaar over de vloer ik weet dat ik nog maar eens moet dweilen.

Lenweë Míriel
19 januari 2008, 00:09
http://i121.photobucket.com/albums/o230/Lenwee-Miriel/Afbeelding047.jpg
http://i121.photobucket.com/albums/o230/Lenwee-Miriel/Afbeelding045.jpg

Lexvandoef
19 januari 2008, 00:23
toffe amp, vind het ook wel wat hebben zo zonder tolex.

Wel grappig dat je zo'n beetje dezelfde gear doorloopt als ik, ik had eerst ook een jtm-30, toen ook een jmp erbij gekocht :)

johantipker
19 januari 2008, 09:19
Vette amp man! Ik vind hem er gaaf uitzien zo, ik zou er zelf niet veel aan doen, misschien goeie amp hoes of gigbag voor transport ?
(scheelt al zoveel neiuwe beschadigingen)

Chris Winsemius
19 januari 2008, 11:25
AmpNerdMode on

Op 1 of 2 condensatoren na helemaal origineel. Zonder die 1 of 2 condensatoren is de klank wat warmer, heb je ietsje minder overdrive (vooral in het mid-hoog en hoog).
Als er niets achter/over die weerstand (tussen de lo-input en de pre-amp-regelaar) zit missen er 2 condensatoren in totaal. Waarde v/d condensator op de pre-amp-regelaar kan ik niet goed zien dat zou misschien het 2e of 3e niet originele gedeelte kunnen zijn.

AmpNerdMode off

Toffe amp!