PDA

View Full Version : Potmeters Fender Telecaster elite



yhcmarc
2 januari 2008, 23:04
Hoi, weet iemand hier misschien wat er voor potmeters in een Fender telecaster elite zitten, er zit een TBX en een MBX tone systeem in. Het gaat trouwens om een volume pot die ik net stuk heb gemaakt toen ik er andere knoppen op wilde zetten.

Thnx

Mr.Fingers
2 januari 2008, 23:07
normaal staat de waarde op de potmeter, maar ik denk dat 500K of 250K de standaard is op telecasters. gewoon ergens een CTS potmetertje zoeken bij voxhumana ofzo

VanBiLL.com
2 januari 2008, 23:11
Meestal zitten er 250kohm pots in een tele als deze alleen single coil elementen heeft. Je kan er voor kiezen om naar 500kohm of zelfs een 1Mohm maar dan zal er steeds zeg maar minder signaal naar de massa kunnen waardoor je geluid veel scheller wordt. Vaak als een tele bijvoorbeeld wordt gemodificeerd door er een humbucker in te zetten wordt dat in combi gedaan met een 500kohm pot. Soms wordt dat ook gedaan als de gitaar zo gemod is dat deze beide elementen in serie (meer output) kan hebben (vaak bij 4- en 5-weg schakelaars).


Potmeters zijn helemaal niet zo duur en het is best leuk om daar een beetje mee te experimenteren...Dat is vind ik het leuke aan tele's, je kan er eindeloos mee experimenteren...

Hoe krijg je het btw voor elkaar om een potmeter te slopen als je de knop vervang? Bij mijn tele zijn deze (assen) van metaal...

Edit: Mr Fingers was me dus net voor... :stop:

Chris Winsemius
2 januari 2008, 23:15
Hoi, weet iemand hier misschien wat er voor potmeters in een Fender telecaster elite zitten, er zit een TBX en een MBX tone systeem in. Het gaat trouwens om een volume pot die ik net stuk heb gemaakt toen ik er andere knoppen op wilde zetten.

Thnx

TBX = 250k audio/1M linear, speciale potmeter, nog steeds verkrijgbaar

MDX = 50k linear, weet niet of Fender die nog levert, gebruik anders gewoon 'n goede kwaliteit met asje waarop de knop juist past.

Volume = 1M audio

yhcmarc
2 januari 2008, 23:25
Ok thanx, het gaat alleen om een volume pot. En hoe ik hem stuk kreeg, ik drukte de nieuwe knop er iets te hard op en duwde het buisje door de pot, hij werkt alleen nog als ik hem een stukje omhoog trek.

Antoon
3 januari 2008, 21:26
Beide volume pots zijn 50k Audio in die gitaar

Edit: tenminste als de originele pre-amp er nog in zit. Die CTS pots zijn trouwens meestal wel te repareren. Alleen als de koolbaan gebroken is kun je er weinig meer aan doen behalve vervangen. Kijk eens of je de lipjes waarmee het metalen omhulsel vast zit weer op hun plek kan duwen

yhcmarc
5 januari 2008, 11:09
Beide volume pots zijn 50k Audio in die gitaar

Edit: tenminste als de originele pre-amp er nog in zit. Die CTS pots zijn trouwens meestal wel te repareren. Alleen als de koolbaan gebroken is kun je er weinig meer aan doen behalve vervangen. Kijk eens of je de lipjes waarmee het metalen omhulsel vast zit weer op hun plek kan duwen


De originele preamp zit er idd nog in. De pot werkt nog als ik hem een stukje omhoog trek, dan kan ik er gewoon nog aan draaien en dan werkt het, maar als ik hem los laat zakt hij een stukje naar beneden en werkt het niet meer meer. Zou betekenen dat de koolbaan nog goed is en dat ik die pot nog kan fixen door de binnenkant weer iets omhoog te duwen?

Net ff open gemaakt, alleen de lipjes van de pot waren idd losgeschoten, net met een tangetje weer even dichtgeknepen en hij werkt weer als vanouds, thanx voor de tip :)