PDA

View Full Version : Verschillen Fender Strat



*AcousticGuitarMan*
2 januari 2008, 23:02
Wat zijn de verschillen tussen Fender Japan, Mexico, USA en Squier???

m@rijn
2 januari 2008, 23:07
de kwaliteit. Met Japanse heb ik weinig ervaring maar ik schat ze gelijkwaardig met de Mex of mss iets beter. Squier is een bedrijf dat Fendergitaren nabouwt, maar die gitaren zijn meestal van een mindere kwaliteit.

In rangorde:
USA
Mex
Squier (als je een goede uitgave beet hebt kan die wel tippen aan de Mexicans)

*AcousticGuitarMan*
2 januari 2008, 23:10
Thanks. Aan zo'n site heb je wat (met zulke aardige mensen).

Mr.Fingers
2 januari 2008, 23:13
Over Fender Stratocasters (http://www.gitaar.net/wiki/index.php/FAQ/TypenStratocasters)

Squier is het budgetmerk van fender, maar je betaald niet voor de naam fender! de squier standard series zijn ongeveer gelijk met de fender mexico


"rangorde" (van slechts naar 'best')

squier
Fender Mex
Fender Jap
Fender USA
Fender Custom Shop

*AcousticGuitarMan*
2 januari 2008, 23:32
Bedankt voor de rangorde + de japanse en de link! :satisfie:

Orgasmocaster
3 januari 2008, 00:07
Over Fender Stratocasters (http://www.gitaar.net/wiki/index.php/FAQ/TypenStratocasters)

de squier standard series zijn ongeveer gelijk met de fender mexico


???
dat klopt niet helemaal.
vergeet ook niet dat Japanse en Mexicaanse Fenders in Fender fabrieken gemaakt worden, en Squiers worden 'outsourced' aan ghost builders.
van de Indonesische, Chinese en Koreanse, kun je nog het beste de Koreaanse hebben.. die worden door Cort gemaakt.

jerome
3 januari 2008, 00:19
Over Fender Stratocasters (http://www.gitaar.net/wiki/index.php/FAQ/TypenStratocasters)

Squier is het budgetmerk van fender, maar je betaald niet voor de naam fender! de squier standard series zijn ongeveer gelijk met de fender mexico


"rangorde" (van slechts naar 'best')

squier
Fender Mex
Fender Jap
Fender USA
Fender Custom Shop

Zeker niet altijd waar!
Er zijn Japanse Fenders die beter klinken dan menige Amerikaanse Fenders!
Er zijn zelfs Squiers die beter klinken dan sommige Amerikaanse Fenders.
Uitproberen is het belangrijkste!

m@rijn
3 januari 2008, 01:27
idd, maar algemeen genomen klopt dat lijstje wel. Een squier die bv beter klinkt dan een Fender USA lijkt me weinig waarschijnlijk.

jerome
3 januari 2008, 08:06
idd, maar algemeen genomen klopt dat lijstje wel. Een squier die bv beter klinkt dan een Fender USA lijkt me weinig waarschijnlijk.

Er zijn ook Amerikaanse Fenders zijn die niet geweldig klinken én er bestaan Squiers die heerlijk klinken
Moet je eens wat meer gitaren uit Japan uitproberen dan kom je erachter.
Probeer bijv. ook eens een paar Tokai's uit (ook Japans), daar zitten echt geweldige fijne Strats tussen.
Fender USA is echt niet altijd heilig.
Het is ook niet zo dat elke Custom Shop super geweldig klinkt.
Het komt erop neer dat de klank per exemplaar van hetzelfde type /dezelfde prijsklasse behoorlijk kan verschillen en dat het goed is dat je er een aantal uitprobeerd voordat je een gitaar koopt.

fred dons
3 januari 2008, 08:10
???
dat klopt niet helemaal.
vergeet ook niet dat Japanse en Mexicaanse Fenders in Fender fabrieken gemaakt worden, en Squiers worden 'outsourced' aan ghost builders.
van de Indonesische, Chinese en Koreanse, kun je nog het beste de Koreaanse hebben.. die worden door Cort gemaakt.

Japanse fenders worden niet in Fenderfabrieken gemaakt maar door Fujigen Gakki die een Fender licentie hebben (dat maakt het geen mindere gitaren btw, integendeel)

Orgasmocaster
3 januari 2008, 16:40
Japanse fenders worden niet in Fenderfabrieken gemaakt maar door Fujigen Gakki die een Fender licentie hebben (dat maakt het geen mindere gitaren btw, integendeel)

We hebben het blijkbaar allebij fout... de MIJ/CIJ fenders worden sinds '97 door Tokai gemaakt. ik zou toch zweren dat ik eens een verhaal had gelezen dat fender Japen tegenwoordig hun eigen fabriek had.. blijkbaar toch niet.

Nielsje
3 januari 2008, 16:44
Ik heb natuurlijk niet alle gitaren geprobeerd, maar het is me opgevallen dat nog nooit een japanse gitaar mij is tegen gevallen...
Altijd uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.

barno
3 januari 2008, 16:59
+1

Japans klinkt voor gitaristen vaak als tweede keus na USA maar Japan is sinds heel lang al een industriële grootmacht (unlike korea, mexico, china etc...) en Japanners zijn veeel te fier om een tweederangsproduct te maken.

Orgasmocaster
3 januari 2008, 17:07
Ik heb natuurlijk niet alle gitaren geprobeerd, maar het is me opgevallen dat nog nooit een japanse gitaar mij is tegen gevallen...
Altijd uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.

ik kwam er laatst achter dat ik van elke versie (minstens) een heb :)
van geweldig naar kloten:
Japan:
1 Contemporary '22 - Mijn Favoriet!!
3 Fender Heartfields (1 x Elan, 2 x Talon)
(de bovenste 4 gitaren zijn mijn favoriete (stock) gitaren!)
2 partsocasters met Japanse bodies/nekken
USA:
'62 RI
Mexico:
een van de eerste Mexicaanse Strats
Korea:
Squier HM Strat
China:
Affinity Strat
Indonesie:
Standard Squier

De laatste 2 zijn absoluut fender onwaardig.. ze voelen, spelen en klinken als speelgoed gitaartjes! niet kopen!!

JanusB
3 januari 2008, 17:10
Het zegt niet veel. Vaak zijn de mexicaanse beter van de Highway. Je moet idd gewoon spelen.

*AcousticGuitarMan*
3 januari 2008, 17:21
Bedankt voor al jullie info!!!!! :satisfie:

Orgasmocaster
3 januari 2008, 17:26
Het zegt niet veel. Vaak zijn de mexicaanse beter van de Highway. Je moet idd gewoon spelen.

Dat klopt ook wel, want HW1's zijn ook gemaakt in Mexico.. er staat MIA op omdat hij inelkaar geschroefd word in de US.

gieros
3 januari 2008, 17:30
De meeste verschillen zitten in de hardware, lak en afwerking. Waarbij Fender USA kwalitatief beter hardware en lak gebruikt (maar ja dat is persoonlijk).

grootse geconstateerde verschillen tussen MIA en MIJ/MIM:
-nitro vs poly lak
-staal vs zinc brug
-vaak houtsoort
-beter neck/body fitting
-tuners
-PU's
-afwerking

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar MIA, dan MIJ, MIM, Squier etc.

Quink
3 januari 2008, 17:33
grootse geconstateerde verschillen tussen MIA en MIJ/MIM:
-nitro vs poly lak


De meeste Amerikanen hebben ook gewoon poly lak.

En vanuit mijn (beperkte) ervaring zijn iig de MIJ niet slechter qua afwerking, pasmaat van de hals in de body enzo.

jerome
3 januari 2008, 19:18
ik kwam er laatst achter dat ik van elke versie (minstens) een heb :)
van geweldig naar kloten:
Japan:
1 Contemporary '22 - Mijn Favoriet!!
3 Fender Heartfields (1 x Elan, 2 x Talon)
(de bovenste 4 gitaren zijn mijn favoriete (stock) gitaren!)
2 partsocasters met Japanse bodies/nekken
USA:
'62 RI
Mexico:
een van de eerste Mexicaanse Strats
Korea:
Squier HM Strat
China:
Affinity Strat
Indonesie:
Standard Squier

De laatste 2 zijn absoluut fender onwaardig.. ze voelen, spelen en klinken als speelgoed gitaartjes! niet kopen!!

Geweldig, bij mij is de Contemporary 22 MIJ ook de favoriet van m'n bescheiden collectie!!
En dan pas een Fender USA Strat!!! (American Special series)
Ik heb ook nog een hele oude Ibanez Strat uit de eerste serie, ook een hele fijne Strat!

Ik vind de Contemporary 22 MIJ zo'n fijne Strat dat ik er laatst een 2e bij heb gekocht!
Ik zou ook nog wel eens heel graag een Tokai en een Haar Strat aan m'n collectie willen toevoegen...

Anti
3 januari 2008, 19:35
zijn die jap strats nog in de handel te krijgen of alleen via import of 2de hands?

Hendriks
3 januari 2008, 20:36
Voor een heleboel yens.
http://www.excite.co.jp/world/english/web/?wb_url=http%3A%2F%2Fwww.ishibashi.co.jp%2Fwebshop %2Fguitar%2Findex.htm&wb_lp=JAEN&wb_dis=2