PDA

View Full Version : Combo kwetsbaarder dan Top?



Stefan1984
2 januari 2008, 20:40
Hallo forummers, ik heb weleens van een versterker reperateur begrepen dat buizen in een combo veel sneller slijten doordat de speakers vaak nogal dicht op de buizen zitten. Ze zouden door de geluidsdruk, die ook achter uit de speaker komt, ongeveer half zo lang meegaan als de buizen in een top.

Daarbij heeft een top natuurlijk zoiezo minder last van trillingen omdat de speakers in een apart kabinet eronder zitten.

Wat zijn jullie ervaringen, is dit waar? Slijten de onderdelen in een combo sneller omdat de speakers er zo dicht opzitten en omdat deze in hetzelfde kabinet zitten?

Baker
2 januari 2008, 20:52
voor bepaalde oude typen gold dat misschien.
Voor moderne versterkers lijkt het mij echt onzin.
En al helemáál dat combo's maar half zo lang mee zouden gaan.

TimmU
2 januari 2008, 20:58
Nou ,zeker weten dat een top dan ook heftig meetrilt. sluit maar is een top op een cab aan, speel even ruig, en ga op je cab zitten. voel de trillingen!

Ik vind het onzin, dat verhaal. zo ongelofelijk veel trillingen komen niet vanuit de achterkant, en buizen zouden daar ook geen last van hebben. Ik heb er in ieder geval nog nooit last van gehad.!:)

jacky
2 januari 2008, 21:15
In een combo zit de speaker in de versterker dus heeft veel meer last van resonanties ,ergo buizen kunnen sneller microfonisch raken.
Sommige merken zoals bv mesa boogie hebben ook een speciaal ophang systeem met rubbers om de handel wat te ontlasten.

Dus ik ben geneigd om te zeggen ja een combo is gevoeliger voor buizen rammel dan een top

Baker
2 januari 2008, 21:17
nou ja,
ik geloof dat dus niet zo. Afgezien van wat oude types dan misschien.
Maar goed, misschien hangt hier een (serieuze) amp tech rond die uitsluitsel kan geven?

Mitch
2 januari 2008, 21:20
Verslepen, sjouwen, in een bus gooien als de boel nog flink heet is oké, maar de geluidsdruk uit een speaker ? Ach, weet je, toen de stoomtrein halverwege de 19e eeuw haar eerste rondjes reed door ons land dachten de boeren, wiens koeien in weilanden stonden die aan het spoor grensden dat door de met een duizelingwekkende vaart langssnellende stoomtrein de koeien van slag zouden raken en dat ze dan zure melk zouden geven. Waarschijnlijk komt jouw versterkerreparatuer uit een oud boerengeslacht...

jacky
2 januari 2008, 21:27
nou ja,
ik geloof dat dus niet zo. Afgezien van wat oude types dan misschien.
Maar goed, misschien hangt hier een (serieuze) amp tech rond die uitsluitsel kan geven?


vind ik niet erg

Baker
2 januari 2008, 21:43
Verslepen, sjouwen, in een bus gooien als de boel nog flink heet is oké, maar de geluidsdruk uit een speaker ? Ach, weet je, toen de stoomtrein halverwege de 19e eeuw haar eerste rondjes reed door ons land dachten de boeren, wiens koeien in weilanden stonden die aan het spoor grensden dat door de met een duizelingwekkende vaart langssnellende stoomtrein de koeien van slag zouden raken en dat ze dan zure melk zouden geven. Waarschijnlijk komt jouw versterkerreparatuer uit een oud boerengeslacht...

:seriousf:

tien tekens

Stefan1984
2 januari 2008, 21:43
Verslepen, sjouwen, in een bus gooien als de boel nog flink heet is oké, maar de geluidsdruk uit een speaker ? Ach, weet je, toen de stoomtrein halverwege de 19e eeuw haar eerste rondjes reed door ons land dachten de boeren, wiens koeien in weilanden stonden die aan het spoor grensden dat door de met een duizelingwekkende vaart langssnellende stoomtrein de koeien van slag zouden raken en dat ze dan zure melk zouden geven. Waarschijnlijk komt jouw versterkerreparatuer uit een oud boerengeslacht...

Ik ben toch een betere argumentatie uit jou posts gewent Mitch ;)

Haha maar zonder dollen, daar zou je nog best wel eens gelijk in kunnen hebben, ik woon in Zeeland en deze reperateur ook dus ja.. (Overigens kom ik zelf niet uit een oud boerengeslacht... laat daar geen twijfel over bestaan..)

Maar jij vindt dit dus geen argument om voor een top plus 2x12 kast te kiezen in plaats van een 2x12 combo?

Als er amp techs op het forum zitten die zich hier mee willen bemoeien..? Jullie zijn van harte welkom je ongezouten opinie te geven :)

TimmU
2 januari 2008, 21:46
voordeel van een top is ,dat er met een beetje geluk een 4x12 aanwezig is als backline op een concert, zodat je dat niet mee hoeft te slepen. voordeel van een combo is dat je overal zowel je versterker als je speakers bij je hebt.

Baker
2 januari 2008, 21:50
Maar jij vindt dit dus geen argument om voor een top plus 2x12 kast te kiezen in plaats van een 2x12 combo?


Ik heb jaaaren een 2x12 combo gehad.
Ik heb nu een top maar het trilling verhaal was voor mij absoluut geen argument om op een top over te gaan.

de flexibiliteit voor wat betreft speakers des te meer.
(oefenruimte een 4x12, thuis een 1x12, es een keer wat anders proberen, dan weer greenbacks, dan weer v30's)

guitarnijboer
2 januari 2008, 22:52
Toch is het zo dat de buizen in een combo meer te voorduren hebben dan in een top. Het blijven mechanisch kwetsbare onderdelen die in de buurt van een luidspreker, maar ook hangend aan de kast waar de speakers ook aan hangen, van alle trillingen sneller schade oplopen dan in een top. Een versterker niet verplaatsen als ie warm is, maar wel je gloeiend hete buizen voor de conus van een speaker zetten is natuurlijk ook een beetje tegenstrijdig. Als de broekspijpen gaan wapperen doen je buizen in je combo dat ook... :blast:

Toch zijn er buizen die daar heel goed tegen kunnen en zo vervaardigd zijn dat ze erg veel trillingen kunnen weerstaan zonder snel microfonisch te worden. Sovtek buizen zijn bijvoorbeeld erg stevig. Daarnaast maakt het model maakt ook uit. Grote KT88's kunnen minder hebben dan meer compacte 6l6 buizen.

JohnLord
2 januari 2008, 23:25
(Overigens kom ik zelf niet uit een oud boerengeslacht... laat daar geen twijfel over bestaan..)



Wat is er mis mee als je wel uit een oud boerengeslacht komt, zoals ik? Ik ben namelijk ook van mening dat buizen bij normaal gebruik echt wel wat kunnen hebben.

future2future
3 januari 2008, 00:59
Check de Suhr Badger Combo.

http://www.godlyd.no/filesystem/2007/10/crw_3299_7215.jpg

http://www.godlyd.no/filesystem/2007/10/crw_3312_7216.jpg

Dit heeft hij zo ontworpen voornamelijk om de buizen te ontlasten omdat die normaal het flink te verduren hebben in een combo. John Suhr zegt dus ook dat het beter is om je amp niet op je cab te zetten.
Dat is toch niet de minste...

Chris Winsemius
3 januari 2008, 01:03
Check de Suhr Badger Combo.





Dit heeft hij zo ontworpen voornamelijk om de buizen te ontlasten omdat die normaal het flink te verduren hebben in een combo. John Suhr zegt dus ook dat het beter is om je amp niet op je cab te zetten.
Dat is toch niet de minste...

En hij bouwt dus zelf 'n combo waar dat eigenlijk ook gebeurt....
?

Voordeel is trouwens wel dat de buizen rechtop staan en niet hangen wat beter is voor de buizen en andere onderdelen.

Rinze
3 januari 2008, 10:20
Ik had vroeger mijn top ook altijd naast de kast staan, ga maar eens op die kast zitten, pff. In buizen zitten hele dunne metalen gloeidraadjes,, die als de boel heet wordt nog eens extra kwetsbaar worden. Lijkt me logisch dat de trillingen van de kast niet echt bevorderlijk zijn voor die draadjes. Maar iedereen moet het zelf weten natuurlijk...

Yves Pexsters / TAS
3 januari 2008, 10:49
Voor iedereen beste wensen voor 2008.
Het blijkt uit service ervaring dat buizen in gitaaramps meestal sneller mechanisch dan electronisch slijten t.g.v. trillingen van de speakers. Vooral eindbuizen met de gekende gevolgen : microfonie en kortsluiting tussen katode-gloeidraad. Het overgrote deel van eindbuizen die omwille van microfonie vervangen dienen te worden testen electrisch vaak nog uitstekend. Het is ook niet verwonderlijk, de katode van een buis moet een temperatuur van 800° C bereiken vooraleer het materiaal electronen kan vrijmaken en de afstand katode gloeidraad is slechts een factie van een millimeter. Stel dat lange tijd bloot aan trillingen en vroeg of laat gaat dit eindigen in sluiting. Als je gitaaramps vergelijkt met statische apparatuur zoals studio-, hifi- en meetapparatuur met buizen dan stel je vast dat de levensduur van buizen daar wel een heel stuk langer is. Heads hebben er minder last van dan combo’s, er is daar minder mechanische koppeling tussen speakers en electronica. Het verbaast mij eigenlijk nog steeds dat afgezien van enkele schuchtere pogingen van Mesa Boogie er nooit een fabrikant doeltreffende maatregelen heeft genomen om de mechanische koppeling tussen speakers en chassis te verminderen, door ik zeg maar wat : een soort van verende ophanging van de buizen.

Stefan1984
3 januari 2008, 18:49
Wat is er mis mee als je wel uit een oud boerengeslacht komt, zoals ik? Ik ben namelijk ook van mening dat buizen bij normaal gebruik echt wel wat kunnen hebben.

Daar is uiteraard niks mis mee als dat je ding is ;)

Bedankt voor de reply's iedereen..

Yves jouw verhaal klinkt aannemelijk, het zal misschien van versterker tot versterker verschillen en een ophaning zoals in sommige mesa's zal zeker wel helpen maar uiteindelijk lijkt een combo me toch kwetsbaarder dan een top op dit gebied.

Overigens heb ik zelf gewoon een combo hoor, maar die zal in de toekomst waarschijnlijk plaats gaan maken voor een top met 2x12 kast, kun je idd zoals mbakker zegt ook makkelijker eens een ander merk speakers proberen.

Iemand ervaringen met een 2x12 kast met beamblockers op een podium? Mis je de druk/spreiding van een 4x12 dan erg?

future2future
4 januari 2008, 00:57
En hij bouwt dus zelf 'n combo waar dat eigenlijk ook gebeurt....
?

Voordeel is trouwens wel dat de buizen rechtop staan en niet hangen wat beter is voor de buizen en andere onderdelen.

Ik zeg ook niet dat dit DE manier is. Er zal altijd vraag blijven naar combo's en misschien is dat op deze manier minder schadelijk voor buizen dan op de conventionele manier...

Chris Winsemius
4 januari 2008, 01:02
Ik zeg ook niet dat dit DE manier is. Er zal altijd vraag blijven naar combo's en misschien is dat op deze manier minder schadelijk voor buizen dan op de conventionele manier...

Zo bedoelde ik het ook niet richting jou.

Zelf geef ik absoluut de voorkeur aan buizen recht opstaand op 'n chassis in 'n top maar als iemand 'n combo wil en 'n beetje compact dan hang ik ze gewoon onder het chassis.

Mechanische belasting en extreme temperatuursverschillen zijn de grote boosdoeners bij buizen.

Rocketman
4 januari 2008, 01:09
Ik wil niet zeuren hoor maar wat maakt nou het verschil bij hangen of rechtopstaan van een buis?

Chris Winsemius
4 januari 2008, 01:15
Als de buizen hangen kan er warmte opstijgen naar de buisvoeten en onderdelen daarop, sommige buisvoeten kunnen daar beter tegen, tevens is de bevestiging/aansluiting in de voet an sich beter wanneer ze staan.

Niet iets om je echt druk over te maken, dit is meer indien/als/worst case scenario-gelul :)