PDA

View Full Version : Footswitch maken



hugo123
2 januari 2008, 19:22
Ik wil graag een footswitch voor een oude randall amp die ik zaterdag kan ophalen, hij moet 2 schakleaars hebben, 1 voor channel switch en 1 voor reverb aan of uit.
Ik heb al eerder footswitches gemaakt maar nu wil ik er een maken met 2 rood/groen ledjes(1 per switch) en naja.. dus 2 switches, maar daar gaat het al fout.
1. Hoe moet ik twee switches aansluiten is het min en aarde, en de tweede switch plus en aarde?
2. Moet ik 3dpt switches hebben voor dit project?
3. zou iemand voor de duidelijkheid een schemaatje kunnen geven?
En ik heb de zoekfunctie gebruikt!

Valoosj
2 januari 2008, 21:21
Ik hoop voor jou dat je amp niet met momentary switches werkt, want dan kan je volgend schema van me gebruiken.
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/engl2.jpg

Die rode cirkels zijn elco's. Deze heb je enkel nodig indien je amp (zoals in mijn geval) niet meer schakelt omdat je leds te veel stroom wegtrekken van je relais. (Bij mij gingen de leds op de switch en de amp aan, maar veranderde het kanaal niet.) Geen 3 pdt, 1pdt is genoeg. Ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit werkt, want ik weet niet hoe jou amp werkt. Om te testen of hij momentary nodig heeft of niet moet je eens een kabel erin steken, en met de andere plug van die kabel iets van metaal aanraken. Of gewoon contact maken tussen die tip en sleeve. Als hij dan schakelt heb je momentary nodig en weet ik ook niet hoe je de leds kan gebruiken. Hopelijk ben je hier iets mee.

hugo123
2 januari 2008, 21:52
Het is een randall rg50 uit the eightees!

hugo123
2 januari 2008, 21:55
Ik heb het nog eens doorgelezen, en ik denk dat ik hier wel wqat aan heb, ik heb hier nog een klein ampje staan een vox DA15, en die geft niet genoeg stroom (ampere dus) om een ledje te laten branden dus dan zou het met een voeding moeten, hoe wordt het schematje dan?

Valoosj
2 januari 2008, 21:55
Dan nog kan ik je niet zeggen of hij momentary schakelt of niet. Dat zul je moeten testen wanneer je hem hebt. Ga je dit bakje zelf maken of laten maken?

hugo123
2 januari 2008, 21:58
zelf maken!
Ik denk dat het een momentary is by the way, en als de versterker genoeg stroom levert dan wekt jouw schema dus!?

Valoosj
2 januari 2008, 21:58
Ik heb het nog eens doorgelezen, en ik denk dat ik hier wel wqat aan heb, ik heb hier nog een klein ampje staan een vox DA15, en die geft niet genoeg stroom (ampere dus) om een ledje te laten branden dus dan zou het met een voeding moeten, hoe wordt het schematje dan?

Dan wordt het iets als dit
*foute afbeelding*

effe iets tekenen voor je. Met momentary werkt mijn eerste schema, maar voor de leds ga je flipflops moeten gebruiken. Ik heb zelf zoveel niet opgezocht toen. Daar zul je dus zelf naar moeten zoeken.

hugo123
2 januari 2008, 22:07
flipflops?

Valoosj
2 januari 2008, 22:12
Ja, dat maakte het net zo moeilijk. Je moet zo denken, bij de gewone schakelaars verander je de combinatie van lugs op je switch die verbonden zijn, en dat blijft zo tot je op de schakelaar duwt. Je led is dan continu aan omdat zijn schakeling rond is. De moment dat je op de knop duwt verbreek je de schakeling en blijft die uit tot je weer duwt. Bij momentary maak je de schakeling enkel rond zolang je de knop ingedrukt houdt. Enkel wanneer je de schakelaar indrukt brandt dus je led. Een flip flop is een soort relais dat werkt op de manier van de eerste soort schakelaar. Dat korte moment dat de schakeling rond is (wanneer je dus duwt op de momentary schakelaar) verspringt het relais.

Ik hoop dat je aan mijn warrige uitleg uitkan. Zoek even uit of je amp momentary of normaal schakelt, en dan help ik je wel met een plannetje. Indien het momentary is zul je wel zelf even moeten zoeken naar de flipflop schakeling, daar heb ik geen tijd voor. Wat ik je wel al kan meegeven is deze link, dat is wat ik er ooit over vond, maar nooit doorgelezen.
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page9.htm

hugo123
2 januari 2008, 23:43
Maar als hij momentary is dan kan je toch ook wel gewoon een normale schakleaar gebruiken, zo nee, waarom niet?

Valoosj
2 januari 2008, 23:46
Neen, dat is het hem net. Bij momentary is je schakeling enkel rond wanneer je de knop ingedrukt houdt, bij gewone schakelaars is de keten continu rond of onderbroken.

hugo123
3 januari 2008, 00:02
Maar zoals ik al eerder zei, dat footswitrchje wat ik voor dat voxje gebouwd heb, is niet momentary maar als je even contacrt maakt tussen de sleeve en de massa dan schakeld hij ook!?

Valoosj
3 januari 2008, 00:07
Als je kort contact maakt en hij schakelt, en BLIJFT dat ook, dan heb je momentary. Als je contact maakt, en hij blijft enkel geschakelt zolang je contact maakt, dan is het niet momentary.

hugo123
3 januari 2008, 00:12
Dat weet ik, maar als je momentary hebt maar je switch is niet momentary dan schakled hij toch ook wel?

Valoosj
3 januari 2008, 00:14
Misschien dat dat werkt als je 2 maal de knop indrukt. Maar dat zou je moeten testen.

hugo123
3 januari 2008, 00:21
Dat zal ik zeker doen, eerst maar zaterdag de amp ophalen en uittesten, wel jammer dat ik daarna geen vakantie meer heb, ik had hem een week eerder moeten kopen.

Valoosj
3 januari 2008, 00:42
Dat zal ik zeker doen, eerst maar zaterdag de amp ophalen en uittesten, wel jammer dat ik daarna geen vakantie meer heb, ik had hem een week eerder moeten kopen.

Jij had tenminste nog vakantie ;)

hugo123
3 januari 2008, 11:01
Jij niet dan?

Valoosj
3 januari 2008, 11:03
Niet echt, mijn 'vakantie' dient om te studeren, volgende week examens...

hugo123
3 januari 2008, 11:05
Ik heb medelijde! Dan moet je ook nog eens een 13 jarige helpen, die niet eens eenn goed schemaatje kan tekenen! :chicken:
respect!

pietjeekes
3 januari 2008, 11:12
zo'n schema maken is echtn iet moeilijk is gwoon logisch nadenken over je probleem

dat ga je nog wle leren.
ik kon dat vroeger ook neit maar nu ik mijn studie elektrotechnieken heb beëindigt gaat dit wel. en nu ik voort leer voor leerkracht gaat dit nog beter gaan.

niet opgeven je groeit er in hoe meer je er mee bezig bent hoe sneller je dat gaat begijpen

Valoosj
3 januari 2008, 11:17
Dat is waar. Vorig jaar begreep ik er ook geen snars van. Nu teken ik af en toe wel eens een klein schema uit voor iemand. Ik vind wat jij aan het doen bent (Nijboertje en die gitaar) ook wel sterk voor iemand van 13...

hugo123
3 januari 2008, 12:11
Bedankt, maar daa heb ik wel veel hulp bij, en ik krijg best veel zakgeld, dus mijn famillie helpt mij wel een hoop!

hugo123
3 januari 2008, 22:29
Ik heb even een schemaatje getekend, klopt dit??http://img503.imageshack.us/img503/2274/naamlooszg6.th.png (http://img503.imageshack.us/my.php?image=naamlooszg6.png)

pietjeekes
4 januari 2008, 10:31
dat lijkt iop het eerste zicht te kloppen
heb het maar snel bekeken ouders zijn heel ff weg en ik zit vollop in mijn blok ik moet dus leren leren en nog eens leren.


zo zie je maar het is echt simpel; niet?

hugo123
7 januari 2008, 16:09
Het is niet momentary dus de schakelaar als je 3hem indrukt dan blijft hij ook zo staan maar hij is dus niet momentry, kklopt mmijn schema da??

pietjeekes
7 januari 2008, 16:23
ja hoor dan klopt het nog naar mijn zicht.

maar dat van die leds ben ik niet zeker van.
mss kan valoosj dit confirmeren dat dit klopt.
ben nu eigenlijk vollop aan het leren

hugo123
7 januari 2008, 19:18
Ja ik zat ookal met die leds, toruwens mijn amp kan geen ledje laten draaien,misschien is het ledje kapot maar goed!

hugo123
7 januari 2008, 19:19
Eeuh.. Valoosj waar ben je!?

hugo123
8 januari 2008, 20:23
Iemand???
ALSTUBLIEFT???

Valoosj
8 januari 2008, 20:28
sorry hugo, druk bezig met bouwen van mijn pedalen en leren :D

Als je amp geen ledje kan trekken moet je de truk toepassen die men mij ook gaf.

Het staat in mn eerste post in dit topic. Succes ermee!

hugo123
8 januari 2008, 20:36
en wat voor'n elco's moeten er dan in??

Valoosj
8 januari 2008, 20:39
nu vraag je wat :D

Ik geloof dat er bij mij iets van 10uF 25V in zat, omdat het relais op 21V werkte. Dus je zou nu moeten uitzoeken op hoeveel volt dat van jouw werkt, of gewoon één die zeker hoog genoeg is kopen. 10uF zou genoeg moeten zijn (denk ik). Ik heb mijn amp met de footswitch verkocht, dus ik kan het niet nazien. Anders moet je Aad, of was het nou AART eens pm sturen.

hugo123
8 januari 2008, 20:55
Ik denk dat er toch niet veel kwaaad kan gaan als er eens een elcotje springt, dus ik ewaag het erop om 10uF en dan voor 25 volt te kopen;)

Valoosj
8 januari 2008, 21:07
Ik denk dat er toch niet veel kwaaad kan gaan als er eens een elcotje springt, dus ik ewaag het erop om 10uF en dan voor 25 volt te kopen;)

Zolang hij niet in je hand ontploft.
http://youtube.com/watch?v=0cZeB2oQnOI

Ooit eens een rauwe aardappel zien ontploffen...

pietjeekes
9 januari 2008, 20:44
inderdaad een elco kan al eens lelijk ontploffen en kan wel eens pijn doen.

overlaats hebben ik een een vriend zo perongeluk een supercondensator jawel 1farad opgeblazen. dat kan knallen

Valoosj
9 januari 2008, 20:49
Gewoon vuurwerk was te makkelijk voor oudjaar?

pietjeekes
10 januari 2008, 15:48
inderdaad simpel daar ben ik niet mee
toch niet met zoiets

hugo123
26 januari 2008, 20:32
Het probleem waar ik bang voor was is toch gebeurt!
De amp geeft in de eerste instatie niet genoeg stroom om een ledje te laten branden, dus die doen het niet en ten tweede , de ledjes zuigen wel te veel stroom weg, dus je ziet bijde lampjes half oplichten(de lampjes van de versterkwer, DIE OP HET PEDAAL DOEN HET NIET)dus hij kan ook niet schakelen, is er ook een schematje waar ik een voeding erin bouw???

Valoosj
26 januari 2008, 21:07
Heb je die tip met de elco geprobeerd?

hugo123
26 januari 2008, 21:09
ja..maar volgens mij is 10uf te weinig..
verder schakelt de reverb wel aan of uit, maar ook hier brand het ledje niet..
Je hebt toch wel vaker dat je je footswitch aan je voeding hangt..hoe werkt dat dan??

Valoosj
26 januari 2008, 21:20
Dan heb je 2 series luggen nodig. (dan heb je dus 6 lugs) aan de ene kant hang je dan je led die aan de voeding hangt, en aan de andere kant enkel het schakelen van je amp. Vrij eenvoudig.

hugo123
26 januari 2008, 21:56
??, kun je dit uitleggen verder heb ik het allemaal in de kleinste (A behuizing dioe kleinste) behuizing geplaatst en ik weet nietwaar die dingen te koop zijn en of ze daar inpassen..kun je dit meer uitleggen??

Valoosj
26 januari 2008, 22:07
Is je amp nu eigenlijk momentary of gewoon? Bij momentary kan ik je niet helpen.

hugo123
26 januari 2008, 22:20
Gewoon.
Kun je ook een schema tekeen met die 6 lugs schakelaar erin.. Hoe dur zijn die??

Valoosj
26 januari 2008, 22:37
Een viertal euro per schakelaar.

14
25
36

Dit zijn de lugs van je schakelaar. 1: in 2: out 3: niets
Deze kant controlleert dus het schakelen van je amp.
4:GND 5: LED->9V 6: niets

Zo zou het moeten lukken. (Hang je 9V nu niet aan je schakelaar, maar aan je led, en dan de - pool van de led aan de schakelaar.)

hugo123
27 januari 2008, 13:22
Maar ik wil 2 led's een groene(clean) en een rode(overdrive) hoe wwerkt dat dan??

Valoosj
27 januari 2008, 20:31
Dan hang je de 9V aan lug 5, rode led aan 4 en dan richting aarde, groene led aan lug 6 en dan aan aarde. (+ dus aan de lug, en - richting aarde)
Mogelijk moet je ze nog wisselen van kant, afhankelijk van hoe je amp schakelt.
Succes!

hugo123
28 januari 2008, 20:08
Kun je alsjeblieft een linkje geven van waa e die schakelaars koopt, ik kan ze boij newtone niet vinden!? :nervous:

Valoosj
28 januari 2008, 20:28
Vreemd, newtone heeft ze niet in t assortiment.

hugo123
28 januari 2008, 20:32
Weet iemand een site(liefst waar de verzendkosten niet zo hoog zijn en zo goedkoop mogelijk)??

Hoe heette die ene site in duitsland ook al weer bunzai ofzo, heebben ze het darniwet??
Nee, niet banzai effects ik bedoel die ene site die vrijwel hetzelfde is (met de zelfde bouwpakketjes) als newtone maar dan in duitsland??

Valoosj
28 januari 2008, 20:39
musikding.de
Enkel voor 2 schakelaars ga je duur uitkomen hoor hugo.

hugo123
5 februari 2008, 19:28
GODVERDOMME!!!&**^$#^&*@@

D_H heeft me een linkje gegeven naar die switches, dus ik bestel ze, jullie raden het al, `DEZE ZIJN MOMENTARY!!!!
Weet iemand waar ik dus als je ze indrukt dat ze gewoon ingedrukt bvlijven kan halen??

hugo123
7 februari 2008, 18:29
...? Niemand?

Valoosj
7 februari 2008, 18:36
http://www.banzaieffects.com/Alpha-DPDT-solder-lugs-pr-20368.html
here you go

Valoosj
7 februari 2008, 18:47
GODVERDOMME!!!&**^$#^&*@@

D_H heeft me een linkje gegeven naar die switches, dus ik bestel ze, jullie raden het al, `DEZE ZIJN MOMENTARY!!!!
Weet iemand waar ik dus als je ze indrukt dat ze gewoon ingedrukt bvlijven kan halen??


Hij heeft die wel vermeld ;) maar wss verkeerd besteld... :rockon:

hugo123
9 februari 2008, 21:20
Zijn deze zeker weeten niet momentary??
Iki ga ze namelijk zeer snel bestellen en ik ga echt flippen als het weer verkeert is, dat mag echt niet hoor!

Valoosj
9 februari 2008, 21:35
Zet het desnoods bij de opmerking als je besteld. Geen momentary.

hugo123
25 februari 2008, 19:52
Ik heb het nu toch al 2 weken geleden besteld, en nog is het nog niet eens opgestuurd, hebben meer mensen problemen met banzai effects??