PDA

View Full Version : Takamine, Crafter, Yamaha



Bart Ongering
2 januari 2008, 18:21
Natuurlijk is het een kwestie van smaak. Op gebied van prijs/kwaliteit, is er over deze drie iets zinnigs te zeggen?

Prijsklasse 250-350 euro, semi-akoestische gitaar.

LaurentB
2 januari 2008, 18:41
Natuurlijk is het een kwestie van smaak. Op gebied van prijs/kwaliteit, is er over deze drie iets zinnigs te zeggen?

Prijsklasse 250-350 euro, semi-akoestische gitaar.

Ze maken alledrie gitaren in deze prijsklasse, en je zult ze zelf moeten proberen. Kunnen allemaal matig tot redelijk goed zijn.

En je bedoelt een electro-akoestische gitaar, neem ik aan.

hendrix2
2 januari 2008, 19:02
Niks verkeerd met deze drie merken. Persoonlijk heb ik Takamine het liefst van deze 3, maar dan wel de iets duurdere gitaren. Bij Yamaha zijn de goedkopere modellen best wel ok. Crafter heb ik nog maar 1 maal bespeeld en kan ik dus ook weinig zinnigs over zeggen.

harrie
3 januari 2008, 19:50
Crafter levert altijd een goede prijs/ kwaliteit verhouding. De APX-jes van Yamaha hebben een smalle klankgast om feedback bij uitversterken te voorkomen maar hierdoor krijg je ook een wat magere schelle sound.

DeiDRagonas
3 januari 2008, 20:37
Ze leveren alledrie een redelijke prijs/kwaliteitverhouding, alleen ik merk dat er bij Takamine in de lagere prijsklasses nogal eens wat rotte appels tussen zitten.

Crafter is gewoon een prima merk. Ik heb zelf een akoestische D-7 gekocht met ceder bovenblad waar ik een Fishman pre-amp in heb laten bouwen.

Maar Yamaha vind ik toch wel de topper... De sound is vaak iets meer hifi achtig. Dwz veel helderder in het hoog en dieper in het laag. De voorversterking is ook erg degelijk van Yamaha.

Ik zou nog wel als tip willen geven om een klein beetje extra geld te sparen en te kijken naar de Yamaha's van rond de 500,-... Echt super gitaren vind ik!

grt Roy.

Gitaar4LifeDude
3 januari 2008, 22:57
takamine zijn vooral de duurdere modellen geweldig.
over yamaha kan ik niet veel zeggen, ik vind het vaak heel middelmatig.
crafter vind ik verschrikkelijk kut. je betaalt voor de mooiheid van het instrument bij crafter en het geluid is vaak echt vreselijk.

Timotio
3 januari 2008, 23:46
'k Heb zelf een ayers op de kop getikt voor 395 euro, ook goede gitaren voor het geld!

harrie
4 januari 2008, 09:02
Blueridge!!!!!

DeiDRagonas
4 januari 2008, 15:39
Crafter vind ik verschrikkelijk kut. je betaalt voor de mooiheid van het instrument bij crafter en het geluid is vaak echt vreselijk.


Da's echt een smaak kwestie dan.. Mijn D-7 klinkt geweldig warm en mooi. Ik denk dat je bij Crafter juist niet voor de afwerking betaald. Als je een duurdere koopt wel, want die zijn exact gelijk aan de goedkopere modellen met enkel meer versieringen. Er is meer aandacht aan de afwerking besteed. Wil je geen fancy inleg in je hals of abalone rozetversieringen etc etc, dan koop je gewoon een goedkopere die dit niet heeft.. Voor de rest klinken de goedkoperen hetzelfde als de duurdere modellen die de overtollige gimmicks wel hebben. Prima keus dus juist zou ik zo zeggen!! Alleen je moet wel van het geluid houden inderdaad, maar dat geld voor elk merk natuurlijk.

Ik blijf erbij dat de beste keus van deze drie een Yamaha zou zijn wat betreft kwaliteit en allround-heid.

Roy

MonkeyFace
4 januari 2008, 23:23
Da's echt een smaak kwestie dan.. Mijn D-7 klinkt geweldig warm en mooi. Ik denk dat je bij Crafter juist niet voor de afwerking betaald. Als je een duurdere koopt wel, want die zijn exact gelijk aan de goedkopere modellen met enkel meer versieringen. Er is meer aandacht aan de afwerking besteed. Wil je geen fancy inleg in je hals of abalone rozetversieringen etc etc, dan koop je gewoon een goedkopere die dit niet heeft.. Voor de rest klinken de goedkoperen hetzelfde als de duurdere modellen die de overtollige gimmicks wel hebben. Prima keus dus juist zou ik zo zeggen!! Alleen je moet wel van het geluid houden inderdaad, maar dat geld voor elk merk natuurlijk.

Ik blijf erbij dat de beste keus van deze drie een Yamaha zou zijn wat betreft kwaliteit en allround-heid.

Roy

De standaardseries van Crafter hebben ook per definitie geen massieve zij- en achterkanten. Crafter heeft echter een aantal speciale series die wel massieve zij- en/of achterkanten hebben, naast het massieve bovenblad. Uit ervaring kan ik vertellen dat de all-solid Crafters ZEER mooi klinken, en nog steeds niet overmatig duur zijn. Kwaliteit gitaar voor een mooie prijs.

Ik speel ook nog steeds met plezier op mijn Crafters (al ben ik stiekem wel naar een mooie Taylor aan het kijken :P )

LaurentB
5 januari 2008, 00:28
De standaardseries van Crafter hebben ook per definitie geen massieve zij- en achterkanten. Crafter heeft echter een aantal speciale series die wel massieve zij- en/of achterkanten hebben, naast het massieve bovenblad. Uit ervaring kan ik vertellen dat de all-solid Crafters ZEER mooi klinken, en nog steeds niet overmatig duur zijn. Kwaliteit gitaar voor een mooie prijs.

Ik speel ook nog steeds met plezier op mijn Crafters (al ben ik stiekem wel naar een mooie Taylor aan het kijken :P )

Zes jaar geleden vond ik dat ze nogal varieerden in kwaliteit. Ik heb toen een GAE-30 gekocht, waarvan ik vermoed dat het achterblad ook massief is (zelfde tijgerstreepnerf aan de binnenkant), die aardig klinkt. Maar dat was wel de eerste die ik toen goed vond klinken. Ik had andere geprobeerd die duidelijk minder waren, maar dat geldt voor de meeste instrumenten in dat prijssegment, dat het zo kan variëren.
Het kan zijn dat het inmiddels verbeterd is, aangezien ik her en der meer positieve geluiden hoor.