PDA

View Full Version : EMG in Gibson



GibsUn
2 januari 2008, 17:03
Ik heb voor het moment een Gibson LP studio en een Roland Cube 20X
en eerlijk gezegd... mijn sound suckt met hopen.. Ik ben vanplan een Marshal JVM 410 te kopen wat mijn sound ongetwijfeld 100X ten goede moet komen maar momenteel ben ik tottaal niet blij met mijn geluid.

nu.. ik speel metal en heb momenteel slechts een gitaar; namelijk de studio en ik mis echt een goede metal sound.
Is het verantwoord een EMG 81 en 85 in deze gitaar te steken of is dit eigelijk doodzonde en kan ik beter een andere gitaar kopen (ibanez, LTD) die voor het hardere werk gemaakt is?
Je kan zeggen doe wat je wil.. maar ik wil gewoon weten of die EMG's een verbetering zullen zijn in combinatie met mijn roland cube en uiteindelijk uiteraard met de JVM?

hoop dat ik mijzelf een beetje duidelijk heb gemaakt :D

alvast bedankt,
mvg

LP_CL
2 januari 2008, 17:05
waarom niet eerst wachten op je JVM en dan eens kijken of het echt nodig is?
actieve pickups zijn bagger imo, zelfs voor de hardste hardste metal.
Als je nu een backupgitaar hebt, dan kan ik begrijpen dat je er in je backup steekt, maar toch zeker niet in je main axe?

De Beer
2 januari 2008, 17:28
My 5 cents...

Ik gebruik m'n studio LP niet voor metal daar vind ik hem inderdaad ook niet geschikt voor, het geluid is niet strak genoeg. Ongeacht Amp of effecten.

Ik heb toen ik dat concludeerde een goedkope japanse Ibanez bij gekocht.
2e hands best te vinden en niet veel duurder dan een nieuw setje EMG's,(En ibanez is zeker niet de enige natuurlijk)
Met behoud van LP, daar ga je anders ooit spijt van krijgen.

Ik heb niks met of tegen EMG's maar mijn ervaring is dat er weinig karakter van je gitaar overblijft en de EMG's je geluid gaan bepalen. En dat is in mijn mening zonde van het rauwe geluid van een LP.

Je zult er zeker een lekkerder metal geluid uit halen als je ze in een LP schroeft. Maar voor veel andere truukjes zul je tegen de beperkingen van dat geluid aan lopen.

Rinze
2 januari 2008, 17:30
Met een Les Paul kun je prima metal spelen hoewel een deel van de zware jongens het toch liever in de Ibanez/ESP hoek zoekt. Gibsons hebben een kortere mensuur (afstand topkam-brug) en zijn daardoor iets minder strak dan instrumenten met een langere mensuur. Maar op een Gibson kun je heel heavy dingen spelen en daar heb je niet per se EMG's voor nodig. Door de houtsoorten (mahonie en esdoorn) krijg je er een vette, knallende sound uit.Ik zou eerst inderdaad eens wat versterkers gaan proberen, liefst met je eigen gitaar. Waarom de JVM?

Spitfire
2 januari 2008, 17:31
Als ik jou was zou ik eerst eens gaan nadenken wat je nou eigenlijk écht wilt, want een JVM associeer ik nou ook niet direct met metal.

Ik denk nog dat je Cube de grootste bottelneck is.

GibsUn
2 januari 2008, 17:38
ik weet dat de JVM niet percé metal is maar het kan er wel mee gehaald worden neem ik aan, eventueel een pedaaltje en op vlak van versterker heb ik genoeg metal. ik ben nu 15jaar en binne 10jaar speel ik natuurlijk nog altyd metal maar ik ga me niet tot dat genre beperken en dan kan ik zon JVM zeker gebruiken.

de reden dat ik er aan denk/dacht EMG's te kopen is omdat ikmij niet met een gitaar van hooguit 200euro uit de voeten wil maken. dan koop ik liever een iets duurdere ESP (ltd) of ibanez (pakweg 4-500 euro) maar dan zal ik nog wel wat langer geduld moeten hebben..

JVM+kast+gitaar van 500 euro = makkelijk 2200 euro en daarvoor zal ik nog wel even moeten werken :)
vandaar dat ik aan deze goedkopere oplossing dacht.

Spitfire
2 januari 2008, 17:57
ik weet dat de JVM niet percé metal is maar het kan er wel mee gehaald worden neem ik aan, eventueel een pedaaltje en op vlak van versterker heb ik genoeg metal.

Ik ben ook van mening dat vrijwel alle genres op vrijwel alle gear gespeeld kunnen worden, dus ook op een LP kan je prima metal spelen (vind ik dan). Hooguit een paar lekkere hi-gain SD elementen er in, maar ik zou zeker geen EMG's erin doen, halen alle karakter uit je gitaar.

Als ik je nog een tip mag meegeven, zoek een 'eigen' geluid wat je mooi vind. Waarschijnlijk wil jij net zoals die ene metalband klinken, maar dat ga je nooit halen zonder exact dezelfde gear en de handen van de gitarist. Ik wou ook een sound zoals Queens of the Stone Age, maar nu weet ik dat ik dat nooit ga halen en 'maak' ik mijn eigen geluid door lang te klooien met instellingen tot ik een 'zo dat klinkt vet'-gevoel heb. Klinkt mijn gitaar wel net zo vet als in Burn the Witch, maar op een andere manier :)

Orpheo
2 januari 2008, 18:12
ik speel nog metal met een vintage style tele, en dat gaat perfect, als ik 't maar wil.

Een gibson studio heeft een setje 498/490 pickups van gibson, en imo zijn die ruim voldoende voor metal. de strakke sound van Iced earth is daar MAKKELIJK mee te verkrijgen, en nog veel, veel meer. blues, jazz, rock, funky slagjes bij tijd en wijle... Het kan makkelijk.

Pak je gitaar eens, en speel ermee over een JVM. dan weet je precies of 't wat voor je is, de gitaar+amp. Zo niet, kan je altijd nog kijken naar dingen als de dimarzio EVO, air norton, superdistortion, of seymour duncan distortion, JB, duncan custom, custom5, etc etc etc.

pol
2 januari 2008, 18:16
Met een Les Paul kun je prima metal spelen hoewel een deel van de zware jongens het toch liever in de Ibanez/ESP hoek zoekt. Gibsons hebben een kortere mensuur (afstand topkam-brug) en zijn daardoor iets minder strak dan instrumenten met een langere mensuur. Maar op een Gibson kun je heel heavy dingen spelen en daar heb je niet per se EMG's voor nodig. Door de houtsoorten (mahonie en esdoorn) krijg je er een vette, knallende sound uit.Ik zou eerst inderdaad eens wat versterkers gaan proberen, liefst met je eigen gitaar. Waarom de JVM?


Ik heb verschillende Gibsons, en gitaren met langere mensuur (Charvel model 5 & model 3) en ondervind toch geen verschil qua strakheid.

De stockpickups uit een les paul studio zijn nu wel niet van de strakske maar echt modderig zou ik ze nu ook niet noemen, maar je speelt nu op een goedkoop oefenampje, denk eerder dat daar nu het probleem zit.

zou niet dadelijk een setje emg's erin stoppen, of ga in de winkel es wat gitaren met emg's testen, dan weet je dadelijk of het iets voor je is, zelf vind ik passieve pickups beter klinken (bv duncan invader, JB, full shred)

maar die gibson pickups zijn zeker niet slecht.

Les Paul is prima voor metal, en hoeft zeker niet onder te doen voor een Ibanez of Ltd.

ben vanhoof
2 januari 2008, 18:25
Als ik jou was zou ik eerst eens gaan nadenken wat je nou eigenlijk écht wilt, want een JVM associeer ik nou ook niet direct met metal.

Ik denk nog dat je Cube de grootste bottelneck is.


JVM niet associeren met metal??? Ik heb hem thuis en speel er vrij veel hardrock/metal mee en dat gaat perfect. Zelfs een mega bruut 5150 geluid valt er uit te krijgen, als je maar weet hoe je aan de knopjes moet draaien.

Ik heb hem, zoals de topicstarter, ook gekozen omdat hij erg veel genres aan kan en relatief goedkoop is als je hem vergelijkt met vergelijkbare amps die ook veel genres aankunnen.
Btw metal met een les paul gaat perfect. Als jij met jou gibson geen vrij strak metal geluid uit de jvm haalt....

orreltak
2 januari 2008, 19:51
heb een SD-6distortion in de brug van mijn LP zitten.
kom niks te kort.scheurt voortreffelijk.

Dude
2 januari 2008, 21:03
Als ik jou was zou ik eerst eens gaan nadenken wat je nou eigenlijk écht wilt, want een JVM associeer ik nou ook niet direct met metal.


heb je dr wel eens over gespeeld ? ik associeer de jvm namelijk met zo'n beetje elk genre gitaarmuziek....

Pepe
2 januari 2008, 21:11
Emg's zijn eigenlijk bedoeld als je veel processors tussen je gitaar en amp hebt, weinig signaalverlies en een neutraal karakter wat zich makkelijk laat bewerken.
Ik wed dat veel EMG gitaristen die metal spelen dat doen voor hun apparatuur en niet zozeer voor hun sound

en inderdaad, loose the cube

Borus van den Brand
2 januari 2008, 21:31
JVM niet associeren met metal??? Ik heb hem thuis en speel er vrij veel hardrock/metal mee en dat gaat perfect. Zelfs een mega bruut 5150 geluid valt er uit te krijgen, als je maar weet hoe je aan de knopjes moet draaien.



Hij zegt niet dat je er geen metal op kunt spelen, hij zegt alleen dat hij de JVM er niet direct mee associeert. ;)

Spitfire
2 januari 2008, 21:38
heb je dr wel eens over gespeeld ? ik associeer de jvm namelijk met zo'n beetje elk genre gitaarmuziek....

Dat wat Borus net zei

Marc Oblivian
3 januari 2008, 09:49
Topicstarter kan ook gewoon een (tweedehands) Engltje of Peavey op de kop tikken.
Die studio is overigens prima geschikt voor metal, dus daar hoeft hij niets aan te doen.
Het moet dus inderdaad in de versterker gezocht worden.
Anderszijds: als de starter er alleen maar thuis op speelt, dan is een versterker van 1000 euro of meer wellicht wat overdone....

dml
3 januari 2008, 09:57
Emg's zijn eigenlijk bedoeld als je veel processors tussen je gitaar en amp hebt, weinig signaalverlies en een neutraal karakter wat zich makkelijk laat bewerken.
Ik wed dat veel EMG gitaristen die metal spelen dat doen voor hun apparatuur en niet zozeer voor hun sound

en inderdaad, loose the cube

Ik wed dat veel EMG gitaristen op EMG spelen omdat andere (bekende) EMG gitaristen dan ook doen en dat ze dat NIET voor hun apparatuur doen. Weinig signaalverlies, neutraal karakter, processors, enz., klopt als een bus. Maar de gitaristen die zowel met EMG als met veel processors spelen, zijn over het algemeen GEEN metalgitaristen.

De Beer
3 januari 2008, 11:40
Die studio is overigens prima geschikt voor metal, dus daar hoeft hij niets aan te doen.Ik ben het daar dus helemaal niet mee eens.

In mijn opinie is een LP (iig een on ge-mod-de studio zoals ook de mijne,) te onhelder voor metal. En ik neem aan dat de TS daar vanwege zijn post net zo over denkt.
Andere pups kunnen daar in helpen maar EMG's zijn wat mij betreft altijd een foute keuze.

Voor een strak, helder, articulerend metal geluid heb je iig iets anders nodig dan een LP studio. En ik denk dat de TS dat bedoeld.

Een simpele ibanez met S pups prikt al velen malen beter door een toch al volle metal mix. En zet een veel duidelijker geluid neer. Laat staan een betere.

voor vunzige rock geluiden gaat er weer niks boven een ranzig LP geluid.... Dat geluid houd je ook als je er metal mee gaat spelen, voor mij, en wellicht ook de TS, is dat niet toerijkend.
Ik kan prima metal spelen op m'n LP maar ik vind het geluid niet geschikt, terwijl de niets vermoedende luisteraar het geweldig kan vinden klinken.

Het is en blijft een smaak ding en je komt er pas achter je eigen smaak als je die tegen komt, nog eerder vind je 100 andere smaken die je helemaal niet lekker vind. daarom zijn dit soort topic's, hoe goed bedoeld ook, eigenlijk een beetje zinloos.

Ga lekker met je gitaar naar een grote goed voorziene winkel, ga daar lekker met jouw gitaar versterkers testen, en dan met de meest geschikte versterker noog wat gitaren erop proberen, dan weet je welke combi lekker is. En dan begint het grote sparen.

mij 2e 5cents.

Dark_Tranquillity
3 januari 2008, 16:14
Wel weer een hoop gezeik. Mijn favo gitarist speelt met pasieve non-emg's. Ik gebruik geen effecten/processoren, op de amp zelf na. EMG's klinken gewoon vet.

Maarja, als er 1 schaap over de dam springt, volgen er meer.

Tenslotte: Ik speel met EMG's, en ik wil niets anders meer.

jw009
3 januari 2008, 16:28
heb een SD-6distortion in de brug van mijn LP zitten.
kom niks te kort.scheurt voortreffelijk.

+1 heb die ook in mijn LP scheurt als een tiet !

nevyn292
3 januari 2008, 17:06
ik zou eerder voor Seymour Duncan Blackouts gaan dan voor EMG als ik metal zou willen gaan spelen. die EMG's vallen mij maar levenloos(wat anderen neutraal noemen), die blackouts geven nog wel een lekker geluidje vind ik :hippie:

Dark_Tranquillity
3 januari 2008, 20:00
ik zou eerder voor Seymour Duncan Blackouts gaan dan voor EMG als ik metal zou willen gaan spelen. die EMG's vallen mij maar levenloos(wat anderen neutraal noemen), die blackouts geven nog wel een lekker geluidje vind ik :hippie:

Ik kan het verschil tussen de twee niet horen. Maarja, baas boven baas.

pol
3 januari 2008, 20:11
ik heb ze allebei, moet ze nog vergelijken.

de blackouts heb ik wel al getest, klinkt prima, veel output, en duidelijk.

heb hier nu ook een emg 81 liggen die ik zo dadelijk ga installeren in dezelfde gitaar, verwacht dat deze iets dunner gaat klinken.

Orpheo
3 januari 2008, 20:19
ik vind de livewires van seymour duncan beter dan EMG's, maar ze zijn wel veel hotter dan EMG"s. Toch blijf ik erbij: blijf van actief af!

pol
3 januari 2008, 20:50
net even getest.

de blackout is vetter en heeft meer output.

snap ook niet dat veel mensen vinden dat emg's veel output hebben, als ik kijk welke levels ik in cubase binnenkrijg is dit bij mijn gitaren met passieve pickups (duncan invader & gibson 500t) een stukje hoger als bij de Emg81.

ga de blackout maar terug in de brug stoppen en de emg 81 in de nek, dat gaat mooi uitbalanceren qua output.

nevyn292
3 januari 2008, 20:54
net even getest.

de blackout is vetter en heeft meer output.

snap ook niet dat veel mensen vinden dat emg's veel output hebben, als ik kijk welke levels ik in cubase binnenkrijg is dit bij mijn gitaren met passieve pickups (duncan invader & gibson 500t) een stukje hoger als bij de Emg81.


hmm, wel bedankt hiervoor, had de blackouts wel gehoord maar niet EN blackout EN EMG in dezelfde gitaar. kan je int kort specs van de gitaar geven? (hout body, hout hals en hout fingerboard?)

en inderdaad orph, liever van actief af, maar als het actief moet, dan staan de blackouts toch bovenaan bij mij :hippie:

pol
3 januari 2008, 21:00
gitaar is een Charvel Model 5, neckthru, poplar body, rosewood fretboard, klinkt redelijk dik.

mijn andere gitaren blijven gewoon passief (gibson V & explorer) deze is meer voor snel sologescheur :)

cardinal
3 januari 2008, 21:04
ik speel vrij stevige rock (en af en toe wat metal) en daarvoor is het zeer geschikt. Mijn andere gitarist heeft een sg met de emgtjes erin en ook hij heeft een zeer goede sound.

Wel is het een niet echt dynamische sound, maar persoonlijk vind ik het zeker wel lekker klinken en het is ook erg stil.

pol
3 januari 2008, 21:07
ja, het speelt wat makkelijker door de extra compressie, da's wel leuk soms.
maar zou het zeker altijd willen, passief is nog altijd vetter en vuiler.

ben vanhoof
3 januari 2008, 22:33
net even getest.

de blackout is vetter en heeft meer output.

snap ook niet dat veel mensen vinden dat emg's veel output hebben, als ik kijk welke levels ik in cubase binnenkrijg is dit bij mijn gitaren met passieve pickups (duncan invader & gibson 500t) een stukje hoger als bij de Emg81.

ga de blackout maar terug in de brug stoppen en de emg 81 in de nek, dat gaat mooi uitbalanceren qua output.

Heb je er wel de juiste potmeters inzitten? Ik dacht dat een emg 1 van 25k nodig heeft, en bv een gibson pickup 1 van 500k. Ik heb thuis een gitaar met 2 SD tb4 elementen, 1 met standaard ibanez elementen en 1 met een emg 81. De emg heeft toch echt wel wat meer volume.

pol
3 januari 2008, 22:38
ja, maar dat maakt niet uit, hoger in waarde mag de pot altijd zijn, een passieve pickup met een 25k pot zal niet veel output meer hebben, maar een emg op 500k kan prima, alleen kan je het volume dan niet geleidelijk regelen.

Godfather
3 januari 2008, 22:39
Met EMG's krijg je wel veel sneller ruige zakk wylde-pinches, met name in het laag-middengebied.

De Beer
3 januari 2008, 22:50
Met EMG's krijg je wel veel sneller ruige zakk wylde-pinches, met name in het laag-middengebied.mwoah..dat lukt op een tele met vintage pups ook.

EMG's hebben een bepaald geluid en ik houd er niet van. Het is een beetje als een verfroller kopen want die gebruikte Herman Brood ook. Maar probeer er later geen nachtwacht mee te schilderen. (op het zelfde doek)

GibsUn
4 januari 2008, 16:16
bedankt voor de reacties, Ik zal eerst en vooral eens zien dat ik aan een versterker raak..(waarschijnlijk de JVM) ik heb een ENGL overwogen maar zoals ik al zij wil ik niet enkel metal spelen en dan is een Marshall toch nog steeds de top vermoed ik..

EMG's zal ik niet in mijn LP steken, ev steek ik er iets anders in maar ik denk dat de huidige pickups het wel zullen doen, als ik jullie commentaar volg.

Zal iig wel een méér metal gerichte gitaar kopen een van de dagen, een Ibanez of LTD zoals ik al zij..

En.. ik speel niet enkel in mijn kamer :) ik heb een groepje en met mijn 20X raak ik eigenlijk met moeite bover de drummer (nogal een compacte oefenruimte + onze drummer ramt stevig door) en daarom wil ik ook wat zwaarder materiaal.

nogmaals bedankt :)

Geoffrey
13 januari 2008, 16:34
Zal iig wel een méér metal gerichte gitaar kopen een van de dagen, een Ibanez of LTD zoals ik al zij..

Denk misschien ook eens no over een B.C. Rich..

Magic Bean
13 januari 2008, 17:22
Engl's zijn zeker geen verkeerde amps hoor! Met behulp van je volumeknop kan je prima blues spelen op een fire/powerball.
En marshall heeft nog meer amps dan de (imo te dure) JVM!

maestro_nl
13 januari 2008, 17:48
De Gibson LP '57 Custom (dus zonder maple top) is de meest strakke LP die ik heb getest uit de hele LP lijn.

High gain elementen leveren ook niet echt bij aan druk en strakheid.
Gain moet uit de amp komen en niet uit de gitaar. (quote Joe Barden)
Meer pre-amp gain zal de buizen amp a.h.w. als een transistor amp gaan klinken. Ff doortikken en we komen weer uit op EMG met een Valvestate!
(waar niks mis mee is)

In een band met 2 gitaristen zal de low gain LP met tube amp meer druk, ballen hebben dan iedere high gain EMG loaded IBZ, ESP met transistor amp.