PDA

View Full Version : Death Metal-sound



Geoffrey
2 januari 2008, 17:00
Ik heb momenteel een WARP 7 versterker staan maar ben niet zo tevreden met de klank en heb daarom terug mijn BOSS metalzone erop aangesloten..
maar ik blijf toch wt beperkt en ontevreden over mijn klank.
Ik heb ook niet veel ervaring met andere versterkers, pedalen, ed

Daarom mijn vraag..: weet er iemand hoe ik aan de "ultieme" zware metalklank kan komen? zowat die harde ruwe diepe klank a la Nile enzo..?
versterker.. gitaar lager stemmen.. andere elementen..

Ik heb al meerdere winkels afgelopen (in België) maar daar draait het jammergenoeg meestal om zo veel mogelijk geld verdienen in een zo kort mogelijke tijd.. daarom krijg ik ook nooit een deftig antwoord op mijn vraag..

Dank bij voorbaat

Jellyfish00
2 januari 2008, 17:38
Als je een ultieme zware metal-sound wil moet je eerst die metalzone in de prullenbak flikkeren.

Geoffrey
2 januari 2008, 18:27
Owkey.. en wat vanaf die metalzone in de vuilbak ligt..?



Als je een ultieme zware metal-sound wil moet je eerst die metalzone in de prullenbak flikkeren.

JeanPaul du Vinnie
2 januari 2008, 18:39
Metal met een budget = Randall. Zeker weten!

AART
2 januari 2008, 18:44
Laag stemmen, niet te laag, dan krijg je een brei, en dan eens versterkers testen bij een goede winkel. Jukebox in Boekel heeft leuk spul staan en ze geven goed advies als ik het zo hoor. En draai vooral niet te veel gain in je sound, hoe lager je stemt hoe minder gain je nodig hebt, anders maak je de brei alleen maar groter.

pietjeekes
2 januari 2008, 18:47
stemmen in Drop-d wil al wel eens wat meer metal geluid coro de death metal enz

Squier4ever
2 januari 2008, 18:55
stemmen in Drop-d wil al wel eens wat meer metal geluid coro de death metal enz

en nu in het Nederlands?

niet echt leesbaar.

Powerchordschuiver
2 januari 2008, 18:56
Volgens mij alle pedalen door de plee trekken en al je scheur uit een goede pre-amp halen en daarachter een niet vervormende power amp met voldoende headroom.
Pedalen werken niet voor brute metalscheur vind ik.

Geoffrey
2 januari 2008, 19:09
En wat dan van Randall..?

bedankt voor je antwoord



Metal met een budget = Randall. Zeker weten!

rutger0
2 januari 2008, 19:11
Peavey 5150 wordt veel gebruikt door metal gitaristen.

Als dat buiten je budget valt zou je even kunnen wachten tot die bugera versterkers uitkomen. Zit oa. een 5150 clone tussen, op het HCAF stond een soundclip die vrijwel identiek klonk en hij kost een stuk minder. Mischien de moeite waard om af te wachten?

Geoffrey
2 januari 2008, 19:11
En wat stel je dan voor als pre-amp en power-amp..?



Volgens mij alle pedalen door de plee trekken en al je scheur uit een goede pre-amp halen en daarachter een niet vervormende power amp met voldoende headroom.
Pedalen werken niet voor brute metalscheur vind ik.

Geoffrey
2 januari 2008, 19:14
ik weet niet wat de prijs is van een 5150peavey..

bedankt voor je antwoord..



Peavey 5150 wordt veel gebruikt door metal gitaristen.

Als dat buiten je budget valt zou je even kunnen wachten tot die bugera versterkers uitkomen. Zit oa. een 5150 clone tussen, op het HCAF stond een soundclip die vrijwel identiek klonk en hij kost een stuk minder. Mischien de moeite waard om af te wachten?

Ever Dying
2 januari 2008, 19:19
Of kijk eens naar een gebruikte ENGL Fireball.. Die doet death metal zoals het hoort ;)
En dan heeft hij ook nog eens super goeie cleans.. :satisfie:

Maar das dan ook alles..

rutger0
2 januari 2008, 19:24
De 5150 wordt niet meer gemaakt, 2de hands is ie nog wel tekoop voor iets van 850 tot 1000?

De 6505 is exact het zelfde en kost 1.119,00 in duitsland

AART
2 januari 2008, 19:29
Amp met headroom en veel gain?
*Psst*Zie sig*psst*

Sarco
2 januari 2008, 19:34
Voor brute metalklank heb je een dikke buizenbak nodig, geen pedalen. Misschien dat sommige solidstates zoals Randalls of oude Ampegs (SS140, VH140) ook werken. Voor een meer oldschool geluid kan je opteren voor een oude JCM800 met een booster ervoor of een JCM900 lekker luid zetten. Voor modernere metal geluiden kan je eventueel de Peavey 5150 eens proberen (helemaal niet mijn ding maar de meesten vinden dit echt een goeie amp voor metal), Mesa Boogie Dual of Triple rectifiers worden ook veel gebruikt en hun Mark IV is ook echt een aanrader, ga ook eens kijken bij ENGL (uit een Fireball haal je zeker Death Metal geluiden en kost niet zoveel).. Keuze genoeg alleszins!

Wat ik zou aanraden als je met een klein budget zit is ofwel een Mesa Boogie Dual Calibre (neigt een beetje naar de Mark IV dacht ik?) ofwel koop je een Marshall JCM 900 SL-X zoals ik onlangs gedaan heb, daar krijg je een beetje het dual rectifier 2de kanaal vintage geluid uit. Klinkt echt lekker, zeker met een boosterke ervoor. Voor 500 euro kan je waarschijnlijk al één vinden.

Met die blue voodoo van AART kan je ook wel zeker een stevig metal geluid bekomen.

Squier4ever
2 januari 2008, 19:34
Amp met headroom en veel gain?
*Psst*Zie sig*psst*

waarom gaat ie weer weg?

Braindead
2 januari 2008, 19:45
Hey aart, Hoelang heb je die Crate nu?

AART
2 januari 2008, 20:06
Haha, ik heb em vorig jaar gekocht hoor!

Hij gaat weg omdat ik een nieuwe cab wil en niet weer een tijd cabloos wil zijn, dus ik verkoop de crate maar. Het is een hele vette amp, maar ik wil nu gewoon eindelijk eens een mesa cab.

(en ik ben volgens mij gewoon een gearslut aan het worden :( )

Geoffrey
2 januari 2008, 20:19
Bedankt.. ik zal het allemaal eens uitzoeken..


Voor brute metalklank heb je een dikke buizenbak nodig, geen pedalen. Misschien dat sommige solidstates zoals Randalls of oude Ampegs (SS140, VH140) ook werken. Voor een meer oldschool geluid kan je opteren voor een oude JCM800 met een booster ervoor of een JCM900 lekker luid zetten. Voor modernere metal geluiden kan je eventueel de Peavey 5150 eens proberen (helemaal niet mijn ding maar de meesten vinden dit echt een goeie amp voor metal), Mesa Boogie Dual of Triple rectifiers worden ook veel gebruikt en hun Mark IV is ook echt een aanrader, ga ook eens kijken bij ENGL (uit een Fireball haal je zeker Death Metal geluiden en kost niet zoveel).. Keuze genoeg alleszins!

Wat ik zou aanraden als je met een klein budget zit is ofwel een Mesa Boogie Dual Calibre (neigt een beetje naar de Mark IV dacht ik?) ofwel koop je een Marshall JCM 900 SL-X zoals ik onlangs gedaan heb, daar krijg je een beetje het dual rectifier 2de kanaal vintage geluid uit. Klinkt echt lekker, zeker met een boosterke ervoor. Voor 500 euro kan je waarschijnlijk al één vinden.

Met die blue voodoo van AART kan je ook wel zeker een stevig metal geluid bekomen.

Geoffrey
2 januari 2008, 21:32
En een egualizer..?
helpt dit ergens mee..?

cardinal
2 januari 2008, 22:18
heb heel wat metalcdtjes gemaakt in het verleden en zou willen dat ze vroeger engl hadden gehad. De fireball zou ik proberen en de meuk die je nu hebt wegdoen.

En inderdaad lager stemmen, wij stonden in B gestemt en vrienden van mij staan zelfs in A. Zorg wel dat je dan dikke snaren hebt en haal die er weer af als je weer omhoog gaat stemmen, anders trekt je hals krom.

Ook uit een 5150 heb ik hele goeie zaken gehoort en uit de peavey tripple x ook (suffocation live).

Indien weinig budget weet ik het eigenlijk niet. Geloof dat inderdaad randall dan wellicht een goeie optie is. Maar ik zou even doorsparen. Een engl is ook vrij waardevast en de 5150 ook.

ben vanhoof
2 januari 2008, 23:49
Heb ook een keertje live een enorm vette sound gehoord uit de triple x, was een band die eerder dingen als slayer coverde maar dan wel erg ruig. Ook de jsx kan vette dingen, ik vond hem strakker dan de triple x.

CasB
3 januari 2008, 00:24
En als je een leuke versterker hebt, draai aub _niet_ de mid eruit.

TimmU
3 januari 2008, 00:30
Haha, ik heb em vorig jaar gekocht hoor!

Hij gaat weg omdat ik een nieuwe cab wil en niet weer een tijd cabloos wil zijn, dus ik verkoop de crate maar. Het is een hele vette amp, maar ik wil nu gewoon eindelijk eens een mesa cab.

(en ik ben volgens mij gewoon een gearslut aan het worden :( )
wat kost dat nou?

Marc Oblivian
3 januari 2008, 10:15
Ik heb momenteel een WARP 7 versterker staan maar ben niet zo tevreden met de klank en heb daarom terug mijn BOSS metalzone erop aangesloten..
maar ik blijf toch wt beperkt en ontevreden over mijn klank.
Ik heb ook niet veel ervaring met andere versterkers, pedalen, ed

Daarom mijn vraag..: weet er iemand hoe ik aan de "ultieme" zware metalklank kan komen? zowat die harde ruwe diepe klank a la Nile enzo..?
versterker.. gitaar lager stemmen.. andere elementen..

Ik heb al meerdere winkels afgelopen (in België) maar daar draait het jammergenoeg meestal om zo veel mogelijk geld verdienen in een zo kort mogelijke tijd.. daarom krijg ik ook nooit een deftig antwoord op mijn vraag..

Dank bij voorbaat

P.O.W.E.R.B.A.L.L. klaar!

Ever Dying
3 januari 2008, 11:32
Of als je die niet kan betalen.. Een F.I.R.E.B.A.L.L! :satisfie:

PeteRS
3 januari 2008, 12:21
Budget tip: Deathmetal kun je ook uit een valvestate halen. Chuck Schuldiner van Death heeft een tijd op een VS100 gespeeld. Misschien geen Nile maar zeker wel DEATHMETAL.

caliban
3 januari 2008, 12:37
Ik denk dat je met die Crate van Aart er het goedkoopste uit komt. Lijkt me zeker een coole amp.

Kris Haex
3 januari 2008, 12:58
En toch heb ik met die metalzone op m'n Laboga een goede metalsound. Op m'n Laboga zelf heb ik een goede rock-sound ingesteld. Ik speel niet alleen metal. En echt het klinkt wel goed!

Marc Oblivian
3 januari 2008, 13:51
Wel een beetje raar: uit die Laboga moet toch ook zonder pedaaltje een goede metalsound gehaald kunnen worden?
Dat gezegd hebbende: ik heb geen ervaring met die versterker, maar hij staat geloof ik toch bekend als metalamp?

Wiellem
3 januari 2008, 15:27
Ff een vraag tussendoor waar ik benieuwd naar ben:

Krij je echt metal geluid uit een:
Marshall MG 100 H DFX + MG 412 A

Ik ben een totale leek op het gebied van dit soort versterkers dus... :P

Nielsje
3 januari 2008, 15:31
Nee

Marshalls (de beteren) zijn naar mijn mening alleen goed voor pop/rock/classic rock sounds.

Metal krijg je uit geen enkele marshall echt fatsoenlijk, alhoewel de JVM een heel eind komt.

De mg serie moet je nooit, maar dan ook nooit kopen.

Wiellem
3 januari 2008, 15:35
Nee

Marshalls (de beteren) zijn naar mijn mening alleen goed voor pop/rock/classic rock sounds.

Metal krijg je uit geen enkele marshall echt fatsoenlijk, alhoewel de JVM een heel eind komt.

De mg serie moet je nooit, maar dan ook nooit kopen.

Ok dankje dan kijk ik verder :hippie:

Thijssie
3 januari 2008, 15:36
Nee

Marshalls (de beteren) zijn naar mijn mening alleen goed voor pop/rock/classic rock sounds.

Metal krijg je uit geen enkele marshall echt fatsoenlijk, alhoewel de JVM een heel eind komt.

Uhhh, ik krijg met een mxr zw44 toch heel aardige metalgeluiden uit mijn jmp hoor !

Nielsje
3 januari 2008, 15:38
wellicht via een pedaal..

Maar JMP's klinken het mooist gewoon met een les paul, volume op 10 en geen toelie d'r tussen. Maar dan krijg je geen (doodse?) metal sound

Jimwoud
3 januari 2008, 15:39
Uhhh, ik krijg met een mxr zw44 toch heel aardige metalgeluiden uit mijn jmp hoor !
Nou dan mankeer je wat aan je oren, Slayer is toch ook gewoon een popbandje :satisfie:

JeanPaul du Vinnie
3 januari 2008, 16:01
En wat dan van Randall..?

bedankt voor je antwoord
Als het goedkoop moet blijven zou ik je zeker de RH100 aanraden, al veel goeie dingen over gehoord. Wel geen buizen, maar dat moét natuurlijk ook niet... is eerder een kwestie van smaak. Kataklysm speelt bijvoorbeeld op solid state Randalls, net als Micheal Amott van Arch Enemy als ik mij niet vergis.

Als het ook duurder mag misschien toch naar andere merken gaan kijken, zoals Peavey, Mesa (die Dual Calibre/DC's zijn inderdaad goeie bang for the buck) of Engl. Denk er ook aan dat (doordacht) tweedehands kopen je een pak geld uitspaart!

Lexvandoef
3 januari 2008, 16:04
wellicht via een pedaal..

Maar JMP's klinken het mooist gewoon met een les paul, volume op 10 en geen toelie d'r tussen. Maar dan krijg je geen (doodse?) metal sound

Zo klinktie idd het mooist, maar ik krijg er met mijn Bad Monkey ervoor geboost wel een goeie Iron Maiden sound uit, en dat is toch echt wel metal hoor.

Neemt niet weg dat ik hem wel vooral gebruik in een pop/rock bandje, als dedicated metal amp zou ik ook een andere kopen.

Thijssie
3 januari 2008, 16:26
wellicht via een pedaal..

Maar JMP's klinken het mooist gewoon met een les paul, volume op 10 en geen toelie d'r tussen. Maar dan krijg je geen (doodse?) metal sound

Luister eens snotneus, ik ben bijna 40 jaar en ik kocht op mijn 18e mijn eerste Marshall halfstack! :angry:

Ga tegen een anders stoer lopen doen :seriousf:


Edit: vraagtteken gemist. Nee je krijgt zeker geen doodse sound, integendeel; juist een heel dynamisch geluid. Een simpele Boss overdrive met de drive laag en de gain hoog, doet trouwens het zelfde truukje.

Marc Oblivian
3 januari 2008, 16:27
Zo klinktie idd het mooist, maar ik krijg er met mijn Bad Monkey ervoor geboost wel een goeie Iron Maiden sound uit, en dat is toch echt wel metal hoor.

Neemt niet weg dat ik hem wel vooral gebruik in een pop/rock bandje, als dedicated metal amp zou ik ook een andere kopen.

Iron Maiden is niet Nile...dat scheelt een jaar of 25: de topicstarter is op zoek naar die brute moderne metalsound, waarbij hij refereert aan Nile (luister maar eens als je het nog niet kent...behoorlijke bak herrie...).
Die sound krijg je niet echt uit je Marshall....

Marc Oblivian
3 januari 2008, 16:29
Kataklysm speelt bijvoorbeeld op solid state Randalls...

Laatste keer dat ik ze zag waren het geloof ik 5150's...
Geen Randalls iig.

Nielsje
3 januari 2008, 16:31
Luister eens snotneus, ik ben bijna 40 jaar en ik kocht op mijn 18e mijn eerste Marshall halfstack! :angry:

Ga tegen een anders stoer lopen doen :seriousf:

Snotneus? pas maar op, straks smeer ik het uit over je kale biljart koppie!

Het is geen stoer doenerij, ik ben gewoon stellig van mening dat Marshalls niet gebouwd zijn voor metal achtige dingen. Daarvoor kan je veel beter de Mesa/Diezel/Engl achtigen nemen.

Maar ik vind het fijn voor je dat je op je 18e al je eerste stack had kerel 8-).

Sarco
3 januari 2008, 17:04
Iron Maiden is niet Nile...dat scheelt een jaar of 25: de topicstarter is op zoek naar die brute moderne metalsound, waarbij hij refereert aan Nile (luister maar eens als je het nog niet kent...behoorlijke bak herrie...).
Die sound krijg je niet echt uit je Marshall....

Het grappige is dat Nile juist op Marshall JCM 2000's speelt dacht ik :)

Mastodon gebruikt ook Marshalls (JCM 800 geloof ik) en hebben die gasten geen enorm vet geluid?

Ik geef toe dat het niet de meest makkelijke amps zijn om een metal geluid uit te persen wegens meestal weinig gain, beetje saggy lows en nogal onvergevend t.o.v. onstrak spel maar ik vind ze persoonlijk meestal beter klinken in een metalband dan echte metalamps zoals een ENGL Powerball bv. Minder klinisch en gewoon lekker dik en agressief. Maar dat is mijn mening natuurlijk, veel amps proberen en zelf horen wat je fijn vindt is nog altijd de boodschap!

LP_CL
3 januari 2008, 17:16
De 6505 is exact het zelfde en kost 1.119,00 in duitsland
WTF? afzetterij!

ik betaalde voor mijn 6505 head 1.020,00 NIEUW in musiccenter in Tielt. Scheelt direct 100€. Met dat geld kan je meteen een noisegate laten inbouwen (60€) want dat is wel nodig vind ik bij zo'n peavey. Op het 2de kanaal ruist hij verschrikkelijk...

Lexvandoef
3 januari 2008, 18:09
Iron Maiden is niet Nile...dat scheelt een jaar of 25: de topicstarter is op zoek naar die brute moderne metalsound, waarbij hij refereert aan Nile (luister maar eens als je het nog niet kent...behoorlijke bak herrie...).
Die sound krijg je niet echt uit je Marshall....

Ik refereerde in die post meer naar Nielsje over dat marshall niet geschikt zijn voor metal. Maar dat terzijde.

Ik ken Nile trouwens wel, en weet ook toevallig dat ze wel met Marshalls spelen en of gespeeld hebben. Niet de sound die ik zoek in een Marshall, maar het kan wel.

@Niels, waarom denk je trouwens dat een Marshall niet geschikt is voor metal? Niet strak genoeg oid? Of te weinig gain? Aan beide valt zat te doen met pedaaltjes als een tubescreamer oid. Ik vind de voicing juist lekker voor metal, vet en toch aanwezig.

Nielsje
3 januari 2008, 18:14
Marshall's hebben over het algemeen te weinig gain en klinken inderdaad nogal 'los'. ik vind het heerlijk voor gewone rock, maar voor metal moet het toch strakker. Zeker voor de metal van tegenwoordig. Iron Maiden shit moet kunnen.

Kris Haex
3 januari 2008, 20:48
Wel een beetje raar: uit die Laboga moet toch ook zonder pedaaltje een goede metalsound gehaald kunnen worden?
Dat gezegd hebbende: ik heb geen ervaring met die versterker, maar hij staat geloof ik toch bekend als metalamp?

Dat is wel te doen ja, maar ik heb niet constant de metalscheur nodig, ik speel met m'n band meerdere stijlen. En als het dan meer rock is moet het niet zo bombastisch. Maar in ieder geval is m'n sound degelijk en dat is waar het om gaat!

Kaïn
3 januari 2008, 22:29
Als ik jou was zou ik eerst eens de amp zoeken die het distortion geluid produceerd wat je wilt zonder pedalen te gebruiken. Dát is namelik wat je vooral zoekt in je amp dus dan moet je amp dat het allerbeste doen. Anders blijf je echt bezig met pedalen kopen, nieuwe amps kopen, weer pedaal ervoor etc. (ervaring :satisfie: )

Kris Haex
3 januari 2008, 22:34
Ik heb een goede amp en zeker geen overschot aan pedalen. Amp klinkt zoals hij moet klinken. Alles klinkt zoals het moet dus, ik ben toch wel tevreden dan.

JeanPaul du Vinnie
3 januari 2008, 22:52
Laatste keer dat ik ze zag waren het geloof ik 5150's...
Geen Randalls iig.
Van de Kataklysm-website:

04/09/2007 - KATAKLYSM & WASHBURN GUITARS ARE PROUD TO UNLEASH
"THE HEARTBEAST" SIGNATURE "V" GUITAR!!!

During the upcoming Invaluable Darkness tour (also featuring Dimmu Borgir ,Unearth and Devildriver) Kataklysm guitarist J-f Dagenais will sport the brand new Washburn custom made "HEARTBEAST " V shaped guitar.Kataklysm will also be showcasing RANDALL cabinets and the brand new T2 Guitar amp head.

(...)

Jody Dankberg (Washburn Guitars) / David Karon (Randall Amplification)

Kataklysm Guitarist J-f Dagenais comments:
"(...) I'm looking forward to ripping out the kataklysmic riffs on the " Heartbeast" and using my new Randall T2 Guitar head it fucking rips!! see ya on tour!"
J-F (Kataklysm)

:satisfie:

pol
3 januari 2008, 23:20
haha, laatste keer dat ik Kataklysm gezien had was het jcm2000 + boss sd1 als booster ;), en dat klonk lekker vet.

na het optreden even met de gitarist gesproken en die vertelde me dat ze meestal een 5150 huren.

en Marshalls niet goed voor metal ? Gorefest iemand ? een van die gitaristen speelt toch ook op ouwe marshalls, wel geen idee dat die ervoor had qua pedalen.

Lexvandoef
3 januari 2008, 23:30
Marshall's hebben over het algemeen te weinig gain en klinken inderdaad nogal 'los'. ik vind het heerlijk voor gewone rock, maar voor metal moet het toch strakker. Zeker voor de metal van tegenwoordig. Iron Maiden shit moet kunnen.

Met een boostpedaaltje ervoor krijg je die strakheid en gain wel in mijn oren. Maar goed, smaken verschillen :hippie:

Marc Oblivian
4 januari 2008, 10:47
Het grappige is dat Nile juist op Marshall JCM 2000's speelt dacht ik :)

Mastodon gebruikt ook Marshalls (JCM 800 geloof ik) en hebben die gasten geen enorm vet geluid?



Klopt idd, maar wel met een effectprocessor (GT-8?) ervoor: sound wordt dus voor een groot gedeelte bepaald door dat ding.
Ze gebruiken geloof ik ook een Peavey Rockmaster naar een Marshall eindtrap.
Het is dus wel uit een Marshall te halen, maar zeer moeilijk op zichzelf: altijd pedalen en/of digitale effecten ervoor.
Dan zouden we de topicstarter dus primair een pedaal/effectprocessor moeten aanraden en daarnaast een Marshall.
Om alles alleen uit een top te krijgen, zit je snel in de regionen van Peavey, Engl, Diezel, Mesa.

Mastodon vind ik overigens weer wat "cleaner" klinken dan Nile...

Raffel
4 januari 2008, 11:19
ik raad ook de powerball aan. Meer dan genoeg gain, lekkere punch, toch strak.

treblemaster
4 januari 2008, 19:37
Speelde At the Gates ook niet op Marshall's?

Ik heb ooit met een band opgetreden die een gruwelijk goed metal geluid hadden en dat was een Marshall (weet alleen niet meer welke....of het nou een DSL, TSL of JCM 2000 was....iig had die gast EMG elementen).

Zelf ben ik wel erg gecharmeerd van de 5150 (die stond in onze oefenruimte).

Anti
4 januari 2008, 19:56
als het echt krom zit met het budget kan je altijd een equaliser voor de metalzone plaatsen. Ik ken 2 personen uit het black metal wereldje die deze setup gebruiken (in combinatie met random solidstate's) en toch een relatief goed, zwaar en vettig geluid krijgen. Dit geluid is natuurlijk in geen opzicht te vergelijken met een mesa/diezel/... zeker neit op hoog volume maar zoals eerder al gezegd is dit een budget oplossing. Een 4 x 12 wil ook helpen...

Geoffrey
4 januari 2008, 22:32
Dat dacht ik ook..
maar blijkbaar speelt Nile toch op Marshall


Iron Maiden is niet Nile...dat scheelt een jaar of 25: de topicstarter is op zoek naar die brute moderne metalsound, waarbij hij refereert aan Nile (luister maar eens als je het nog niet kent...behoorlijke bak herrie...).
Die sound krijg je niet echt uit je Marshall....

interessander
4 januari 2008, 22:38
En toch maakt dat allemaal niet zo heel veel uit, wat Nile Nile maakt zijn de typische riffs, de gitaren in A en de productie ook. Verwacht niet dat als je een marshall koopt dat het ding klinkt als instant-Nile (dan zouden ze ook een stuk minder populair zijn)

Vonk
4 januari 2008, 22:59
Ik had dit ook al in "Effectpedalen" gepost maar hier is de discussie wat heviger:

What gear does Karl use?

Dean V Nile Custom
Dean 79 V
Jackson Custom shop V
KXK Spear V
Fender Strat with Jackson Neck

Pickups : Seymour Duncan Invader
Strings: SIT .070 .050 .038 .017 .012 .010

Picks
Dunlop Jazz Stubby 3.0

Marshall JCM 2000 DSL 100 heads
Marshall 1960 a/b cabs with 70 watt celestions

Roland G-P8
Roland GR-1 Guitar synth
Studio Logic Midi Pedals

Customized P-4 2.4
running Sonar and reality software
Layla Soundcard
Motu interface

Cables are all Monster cable everywhere

What does Nile tune to?

Drop-A.

jeroenb
5 januari 2008, 09:03
idd Marshall's laatste keer dat ik hun zag gebruikten ze ook marshal stacks

TimmU
5 januari 2008, 13:35
slayer speelt ook over Marshall, en met hun nog vele andere metalbands. Niets mis met Marshall!

rutger0
5 januari 2008, 14:51
Hoe denkt men, (en vooral AART) dat die Crate Bv150h is vergeleken met een Engl fireball?

Srakker? meer laag? etc.

Powerchordschuiver
5 januari 2008, 15:05
slayer speelt ook over Marshall, en met hun nog vele andere metalbands. Niets mis met Marshall!

En welke versterkers staan er achter deze toch wel prijzige coulissen het echte werk te doen?

AART
5 januari 2008, 15:48
Hoe denkt men, (en vooral AART) dat die Crate Bv150h is vergeleken met een Engl fireball?

Srakker? meer laag? etc.

Minder strak, meer laag. De fireball is iets aggressiever(uitgaande van powerball lead, fireball heb ik nooit geprobeert), strakker en ook wat helderder dan de Blue Voodoo. de BV is wat 'logger' en lomper qua sound. Ook wat droger dan de Powerball, de gain is minder gesatureerd, heel grof en lomp dus. Ik vond het wel iets weg hebben van een VH 4 maar dan lomper.

Marc Oblivian
5 januari 2008, 15:50
What does Nile tune to?

Drop-A.

Drop A....wordt hier nou geheel in A mee bedoeld, of de lage E naar A gestemd en de rest van de snaren in een iets hogere stemming (B ofzo)?
Ikzelf noem iets bv drop D als de lage E naar D is gestemd en de rest gewoon in E.
Deze vraag even tussendoor omdat drop A en A hierboven als stemmingen van Nile worden genoemd, terwijl dit IMO twee verschillende stemmingen zijn.

AART
5 januari 2008, 16:52
Hoe denkt men, (en vooral AART) dat die Crate Bv150h is vergeleken met een Engl fireball?

Srakker? meer laag? etc.

Hier een filmpje van een BV150:

http://www.youtube.com/watch?v=Y0taY9fBGoc&feature=related

Een beetje gecompressed door de lage kwaliteit van youtube maar geeft toch eenr edelijk goed beeld van de lompe en droge sound.

Jimwoud
5 januari 2008, 17:53
Drop A....wordt hier nou geheel in A mee bedoeld, of de lage E naar A gestemd en de rest van de snaren in een iets hogere stemming (B ofzo)?
Ikzelf noem iets bv drop D als de lage E naar D is gestemd en de rest gewoon in E.
Deze vraag even tussendoor omdat drop A en A hierboven als stemmingen van Nile worden genoemd, terwijl dit IMO twee verschillende stemmingen zijn.
Drop A is alles in B en dan de lage B naar A gestemt. Behoorlijk laag dus, nog nooit geprobeerd btw, vind drop C al niet lekker meer klinken eigenlijk, maar dat ligt ook aan de snaren en gitaar denk ik.

RedBuell
5 januari 2008, 18:05
Drop A....wordt hier nou geheel in A mee bedoeld, of de lage E naar A gestemd en de rest van de snaren in een iets hogere stemming (B ofzo)?
Ikzelf noem iets bv drop D als de lage E naar D is gestemd en de rest gewoon in E.
Deze vraag even tussendoor omdat drop A en A hierboven als stemmingen van Nile worden genoemd, terwijl dit IMO twee verschillende stemmingen zijn.

Hee lekker gespeeld gisteravond man, klonk goed lekkere sound..

JeanPaul du Vinnie
5 januari 2008, 18:42
En welke versterkers staan er achter deze toch wel prijzige coulissen het echte werk te doen?
Ach zeg. Paranoïde of zo? Die gasten van Slayer spelen al decennia met gebooste JCM800's. En hun geluid is zo in de kont getrapte Marshall als maar kan. Kerry King heeft er nu trouwens een signature van. Tuurlijk, er zijn bands die met fake heads spelen (denk maar aan wat Krank-bands vaak uithalen) maar ik durf er de helft van mijn lijf op wedden dat Slayer écht met (zij het misschien gemodde) Marshalls speelt.

Ik kan begrijpen dat Marshall niet jouw ultieme metalgeluid is (dat is het voor mij overigens ook niet) maar de realiteit is dat het voor veel bands wél is, al is het dan met een boost en/of eq ervoor.

GunMetalBlue
5 januari 2008, 21:35
Metal met een budget = Randall. Zeker weten!

Jeanpaul, Je te like! haha

TimmU
5 januari 2008, 21:41
Ach zeg. Paranoïde of zo? Die gasten van Slayer spelen al decennia met gebooste JCM800's. En hun geluid is zo in de kont getrapte Marshall als maar kan. Kerry King heeft er nu trouwens een signature van. Tuurlijk, er zijn bands die met fake heads spelen (denk maar aan wat Krank-bands vaak uithalen) maar ik durf er de helft van mijn lijf op wedden dat Slayer écht met (zij het misschien gemodde) Marshalls speelt.

Ik kan begrijpen dat Marshall niet jouw ultieme metalgeluid is (dat is het voor mij overigens ook niet) maar de realiteit is dat het voor veel bands wél is, al is het dan met een boost en/of eq ervoor.
Ik wou al zeggen, slayer speelt écht wel over JCM800's hoor:)

JeanPaul du Vinnie
5 januari 2008, 23:33
Jeanpaul, Je te like! haha
Hm? :) (tientekens)

robert-gitarist
5 januari 2008, 23:47
Ik wou al zeggen, slayer speelt écht wel over JCM800's hoor:)

Oh maar vergeet niet dat die bakken waar Slayer op speelt wel gemod zijn ;) En het schijnt dat ze nog een x aantal 19" dingen hebben maar wat precies etc weet ik niet, ik heb slecht ooit een keer ergens gehoord, iemand die er meer over weet?

F*R*E*A*K
6 januari 2008, 10:35
Mischien wel een leuk filmpje, Gaat over de Jcm 800 kerry king sig.

Vonk
6 januari 2008, 11:17
Mischien wel een leuk filmpje, Gaat over de Jcm 800 kerry king sig.

Oh ja oh, mooi! Waar? Youtube zeker! ;)

De enige apparatuur die gebruikt wordt door KK om een distortion te creeren is een Marshall en een Boss RGE-10 equalizer, die hij zo instelt dat het signaal de amp harder aanstuurt.
Hij heeft nog wel wat noisegates, wahs en effectjes, maar dit is het volgens mij. En ik denk ook niet dat hij in de loop van de jaren veel verandert heeft, hij noemt zijn Marshall "The Beast" en die heeft ie, naar eigen zeggen, sinds zijn nieuwe signature nog nooit thuisgelaten (misschien Marshall-kontlikken, misschien niet).

F*R*E*A*K
6 januari 2008, 11:19
Whoei, vergeet ik helemaal de link toe te voegen :D
zondag ochtenden ook...

http://www.youtube.com/watch?v=CKUEaDk0juU

Vonk
6 januari 2008, 11:22
Ik zat nog even te kijken maar ik denk dat je nooit een normaal antwoord krijgt dan dat je het hem zelf gaat vragen:


http://www.portaldorock.com.br/english/destaquemusicos2english.htm
BOSS RGE-10 Graphic Eq, Bogner Fist Preamp, Rocktron Hush II noise reduction system, Bod Bradshaw switching system, Eventide H3000S Harmonizer, Marshall 4x12" speaker cabinets with Celestion 12" speakers.

Kerry King and Jeff Hanneman both use the same type of amp, marshall JCM-900s from the early 80s. They both use 2 full stacks, as well as marshall JMP-1 Preamps and Boss Mini-Eqs. They both also use dunlop crybaby wah-wah pedals. They use Samsom wireless systems and D'Addario .009-.042 Strings. EMG P-92 preamp in addition to the EMP-81's.




http://www.slaytanic.com/faq.html#members
Kerry King: ESP (http://www.espguitars.com/) and B.C. Rich (http://www.bcrich.com/) guitars, Marshall JCM 800 amp, Boss (http://www.rolandus.com/products/MI/MIboss.html) 10-band equalizer, D'Aquisto (http://www.daquisto.com/) .09-.42 strings, D'Andrea picks.

http://www.sonicstate.com/news/shownews.cfm?newsid=4183
Throughout his career, King has relied on a mid-'80s 100-Watt JCM800 2203 head he calls “the Beast” as the very heart of his sound. He’s also always used an outboard, 10-band graphic EQ to boost the mids in his guitar signal and drive the input of “the Beast” a little harder. This signature EQ curve/boost is built into the front-end of the 2203KK and its intensity is adjustable via a control aptly named ”Assault.” King also always employs a Noise Gate to ensure total silence when he’s not playing. The 2203KK boasts a built-in, studio-quality noise reduction which is both fast and adjustable. A quartet of KT88 power valves also adds what King refers to as “warmth and girth.”

Marc Oblivian
6 januari 2008, 12:09
Drop A is alles in B en dan de lage B naar A gestemt. Behoorlijk laag dus, nog nooit geprobeerd btw, vind drop C al niet lekker meer klinken eigenlijk, maar dat ligt ook aan de snaren en gitaar denk ik.

Okee, helder...dacht het al, maar er werd ook A gezgd, wat suggereert dat hij helemaal in A is gestemd....

Sound: tja...het laagste wat ik ooit heb geprobeerd is geheel in C gestemd. Had ik er enorme kabels van snaren opgezet, maar het klonk nog steeds niet echt geweldig. Wel voor de wat langzamere logge dingen, maar wij spelen nou eenmaal wat sneller (veel aanslagen) en dan wordt het al snel een brij.
Een longscale gitaar en andere instellingen van de amp zullen wel helpen denk ik, maar da's zoveel gedoe:-)
Trouwens...er is ook nog zoiets als een basgitaar...die is speciaal daarvoor bedoeld.....

Marc Oblivian
6 januari 2008, 12:12
Hee lekker gespeeld gisteravond man, klonk goed lekkere sound..

Dank je! Leuke tent ook om te spelen!
Wel toevallig dat je op zo'n manier mensen van gitaarnet tegenkomt:-)

Braindead
6 januari 2008, 13:16
oh, ok. Dan valt het wel mee. Mesa cab kan ik aanraden! erg vet.


Haha, ik heb em vorig jaar gekocht hoor!

Hij gaat weg omdat ik een nieuwe cab wil en niet weer een tijd cabloos wil zijn, dus ik verkoop de crate maar. Het is een hele vette amp, maar ik wil nu gewoon eindelijk eens een mesa cab.

(en ik ben volgens mij gewoon een gearslut aan het worden :( )

kevin1994
6 april 2008, 17:59
ik speel nog niet lang genoeg gitaar om dit allemaal te begrijpen :)

Jellyfish00
6 april 2008, 18:01
Fijn dat je het even laat weten.

Geoffrey
6 april 2008, 18:11
Zo moeilijk lijkt me dit nu toch ook nie..?

Er staan toch veel moeilijkere topics op dit forum!!

AART
6 april 2008, 18:16
Zo moeilijk lijkt me dit nu toch ook nie..?

Er staan toch veel moeilijkere topics op dit forum!!

Vooral mooie dames, moeilijk kiezen.

caliban
6 april 2008, 22:03
ik speel nog niet lang genoeg gitaar om dit allemaal te begrijpen :)
Waar kwam dat vandaan

Ibanez666
6 april 2008, 23:09
Een vette metal sound maak je met de band...

PeteRS
7 april 2008, 12:35
Een vette metal sound maak je met de band...

Ah ok, dan kan er een slotje op dit hele forum...

caliban
7 april 2008, 14:00
Een vette metal sound maak je met de band...
Klopt maar je hebt nog altijd de juiste ingrediënten nodig.

Kim Wilson
7 april 2008, 14:04
Een vette metal sound maak je met de band...
Hele grote PLUS ÉÉN!!

Een vette bassige sound komt niet uit alleen een gitaar-amp, maar dat doe je samen met de bassist. Veel mensen verkijken zich erop, en willen die hele vette sound uit hun gitaar-setup halen. Maar dat hoeft dus niet. Die bassist is er niet alleen maar om het bier op te zuipen. :D

Soulflyhigh
7 april 2008, 18:43
Hele grote PLUS ÉÉN!!

Een vette bassige sound komt niet uit alleen een gitaar-amp, maar dat doe je samen met de bassist. Veel mensen verkijken zich erop, en willen die hele vette sound uit hun gitaar-setup halen. Maar dat hoeft dus niet. Die bassist is er niet alleen maar om het bier op te zuipen. :D
Nee die van ons drinkt Whiskey ;)

Tho
7 april 2008, 18:50
Nee die van ons drinkt Whiskey ;)

Vooral veel witbier

Megadeth22
7 april 2008, 19:32
Er is misschien al wel antwoord op gegeven maar ik heb momenteel een kickass Obituary toon op mn Vox versterker gekregen.

Gitaar in D, beetje kloten met de knoppen (als je wilt kan ik je de settings wel geven) en een super heavy toon. :cooler:

Soulflyhigh
7 april 2008, 20:41
Er is misschien al wel antwoord op gegeven maar ik heb momenteel een kickass Obituary toon op mn Vox versterker gekregen.

Gitaar in D, beetje kloten met de knoppen (als je wilt kan ik je de settings wel geven) en een super heavy toon. :cooler:
Heb je hem al in geprobeerd als je met een band speelt?

Megadeth22
8 april 2008, 07:28
Heb je hem al in geprobeerd als je met een band speelt?
Zit niet in een band :chicken:

pol
8 april 2008, 08:36
Okee, helder...dacht het al, maar er werd ook A gezgd, wat suggereert dat hij helemaal in A is gestemd....

Sound: tja...het laagste wat ik ooit heb geprobeerd is geheel in C gestemd. Had ik er enorme kabels van snaren opgezet, maar het klonk nog steeds niet echt geweldig. Wel voor de wat langzamere logge dingen, maar wij spelen nou eenmaal wat sneller (veel aanslagen) en dan wordt het al snel een brij.
Een longscale gitaar en andere instellingen van de amp zullen wel helpen denk ik, maar da's zoveel gedoe:-)
Trouwens...er is ook nog zoiets als een basgitaar...die is speciaal daarvoor bedoeld.....

strakke pickups + eventueel nog een booster die wat bas weghaalt, en je krijgt dat wel strak.

Tho
8 april 2008, 11:49
Zit niet in een band :chicken:

Dat is belangrijk hoor. Je kan voor je gevoel nog zo'n vette Obituary sound hebben, maar compleet wegvallen in de bandmix. Ik heb Obituary in januari live gezien, en die gitarist valt dus écht NIET weg ;)

pol
8 april 2008, 11:52
speelt die gitarist ook niet op de neck pickup.

is wel een lekker log geluid ja.

caliban
8 april 2008, 11:59
speelt die gitarist ook niet op de neck pickup.

is wel een lekker log geluid ja.
Ik vind een overstuurde neckpickup altijd hol klinken, een log geluid maak je vind ik eerder met je amp op een bepaalde manier in te stellen.

Tho
8 april 2008, 12:04
Ik vind een overstuurde neckpickup altijd hol klinken, een log geluid maak je vind ik eerder met je amp op een bepaalde manier in te stellen.

Hij speelt niet over hi-end hums in ieder geval. Ik snap wel waar het vandaan komt dat Pol dat denkt, maar volgens mij is het niet zo ;)

Marc Oblivian
8 april 2008, 12:41
strakke pickups + eventueel nog een booster die wat bas weghaalt, en je krijgt dat wel strak.

Klopt: als ik mijn booster intrap, dan gaat er wel een redelijk deel van het laag verloren.
Ik draai de gain van mijn amp meestal gewoon een stukje terug als is lager ga stemmen.
Daarbij ga ik niet verder dan drop C. De C is dan redelijk bassig en laag, maar de rest van de snaren staat nog in D stemming, dus de definitie is er nog wel. Soort compromis tussen laag en hoorbaarheid dus:-)

Invocation
9 april 2008, 15:50
Ik speel nu zelf al een tijdje op de Laboga Mr Hector. Die doet het echt wel voor mij. Ik krijg er gewoon de sound uit die ik nodig heb. Heb ook onlangs een laboga cab aangeschaft ipv mijn marshall cab, en dat is ook een indrukwekkend verschil.

En de gebruikerslijst van Laboga wordt ook stilletjes aan vrij indrukwekkend:

Behemoth, annihilator, Hate Eternal, Vader, 37 Stabwoundz, Dagoba, Illdisposed, The Vision Bleak, .....

Onlangs ook even die andere amp, the Alligator getest. Klinkt ook ongelooflijk goed voor die prijs.

pol
9 april 2008, 16:03
Ik heb die laboga Mr. Hector ook gehad, en vond die net niet goed genoeg in vergelijking met mijn andere amps (Steavens poundcakes)

verder wel ok dingen voor het geld.

miste ook wel een presence knop op dat ding, ik kreeg em niet snijdend genoeg.

Mr Orange
28 april 2008, 13:17
ik haal uit mijn valvestate 102R echt wel hele brute deathmetal sound
Moet je wel een goede gitaar hebben of goede elementen

Ltd (esp) 7 snaar met duncan designed elementen en sinds kort een bc rich ironbird NJ met EMG's erin. Zwaar brute sound , wellicht iets te strak en net voor sommigen.
kan wel eens een nr'tje linken/uploaden van een cd'tje die opgenomen is met die setting als men geinteresseerd is.

caliban
28 april 2008, 20:37
kan wel eens een nr'tje linken/uploaden van een cd'tje die opgenomen is met die setting als men geinteresseerd is.
Niet vragen, instantly doen. Ik ben al benieuwd.

Geoffrey
28 april 2008, 20:45
kan wel eens een nr'tje linken/uploaden van een cd'tje die opgenomen is met die setting als men geinteresseerd is.

Inderdaad..niet vragen maar doen!!