PDA

View Full Version : Gitaar stemming



Silco
2 januari 2008, 16:31
Als je een liedje, riff, of wat dan ook wilt verzinnen/maken, aan de hand van welke eisen stem je de gitaar in bijv. E, Eb, Dropped D of wat dan ook?

Spitfire
2 januari 2008, 17:11
Wat je mooier vind klinken, klinkt misschien heel dom, maar het is wel gewoon zo.

-=JEROEN=-
2 januari 2008, 17:20
Een vriend van mij stemt zn gitaar altijd met zn stem. Hij zingt dan een nummer waarvan hij weet dat het in A is, en stemt daar zn gitaar op af. Soms heeft hij een slome dag en staat hij bijna een heel lager (dan concertstemming A=440hz), soms juist een hyperactieve dag, dan staat zn gitaar meestal een half hoger.

In India stemmen ze hun instrument af op het publiek, dat voor het concert begint, met zn allen een OHM doen.

Ik heb mn nylon gitaar nu zo gestemd: E A D F# B E. Dat kwam omdat ik gister aan het rommelen was met de D majeur ladder. Grappig genoeg pakte ik em vandaag beet, totaal vergeten hoe ie gestemd stond en begon iets te spelen met Em, wat nu dus klonk als een akkoord wat je niet vaak hoort in open stemming (Esus2).

Blijft leuk, die stemmingswisselingen http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

EuroCinema
2 januari 2008, 20:32
E (ik neem aan dat je daarmee E A D G B E bedoelt) is standaard

Eb kiezen sommige bands omdat dat beter past bij het bereik van de zanger.
(beetje raar om niet gewoon te transponeren, maar sommige partijen klinken nou eenmaal lekkerder met open snaren) of omdat je dan wat minder snarenspanning hebt en dus soepeler kunt buigen. Volgens mij stem(m)(d)en Hendrix, SRV en Slash standaard een vakje lager.

Met een dropped D kun je een power chord maken met 1 vinger en kun je een lekker diepe lage D spelen - erg geschikt voor vuige rock dus, maar ook voor andere zaken.

Silco
3 januari 2008, 18:09
E (ik neem aan dat je daarmee E A D G B E bedoelt) is standaard

Eb kiezen sommige bands omdat dat beter past bij het bereik van de zanger.
(beetje raar om niet gewoon te transponeren, maar sommige partijen klinken nou eenmaal lekkerder met open snaren) of omdat je dan wat minder snarenspanning hebt en dus soepeler kunt buigen. Volgens mij stem(m)(d)en Hendrix, SRV en Slash standaard een vakje lager.

Met een dropped D kun je een power chord maken met 1 vinger en kun je een lekker diepe lage D spelen - erg geschikt voor vuige rock dus, maar ook voor andere zaken.

Ik ga er inderdaad vanuit dat E standaard is, dus(E A D G B E).

En ook heb ik gezien dat Slash vaak naar Eb stemt. En ik weet ook dat Dropped D voor hardrock, metal enzo is.

Het mooie van Eb dat je leuke riffjes en loopjes kan maken: Sweet Child O Mine, Sunday Bloody Sunday staan in Eb. Dit zijn best bekende riffjes.

Maar als een fatsoenlijk nummer wilt maken in Eb dan kloppen je akkoorden al niet meer. Voor Em moet je dan al een barré gebruiken. Wat voor akkoorden gebruik je dan? Of maak je overal powerchords van(E5, A5, F5, enz enz)?

G.G.
3 januari 2008, 18:23
Mijn gitaren staan altijd in Eb. Dat ben ik zo gewend, en ik vind strats met dikke snaren in Eb lekker bespeelbaar, en lekker klinken.

Ik heb mijzelf aangeleerd dat Em bijv. in 8e pos. is, en niet in 7e.

Experimenteer een beetje en kijk wat je fijn vind.

Voidhead
3 januari 2008, 18:26
Het mooie van Eb dat je leuke riffjes en loopjes kan maken: Sweet Child O Mine, Sunday Bloody Sunday staan in Eb. Dit zijn best bekende riffjes.
Dit is natuurlijk de reinste flauwekul, het maakt geen donder uit of je gitaar in Eb of in E gestemd staat, die riffjes blijven hetzelfde hoor, hetzij in een andere toonsoort.

Silco
3 januari 2008, 22:03
Dit is natuurlijk de reinste flauwekul, het maakt geen donder uit of je gitaar in Eb of in E gestemd staat, die riffjes blijven hetzelfde hoor, hetzij in een andere toonsoort.


Die riffjes blijven wel hetzelfde, alleen klinken ze het beste in Eb ;)

Voidhead
3 januari 2008, 22:30
Ik snap wel wat je bedoelt, maar dit valt te bezien. Als ik je bijvoorbeeld de intro van sweet child 'o mine laat horen in E ipv. Eb, zonder enige referentie, dan denk ik niet dat je het verschil zult merken. Of je moet over een absoluut gehoor beschikken maar dat zijn er weinig. Misschien dat je geheugen wat meewerkt.

appyhaan
4 januari 2008, 09:58
Ik snap wel wat je bedoelt, maar dit valt te bezien. Als ik je bijvoorbeeld de intro van sweet child 'o mine laat horen in E ipv. Eb, zonder enige referentie, dan denk ik niet dat je het verschil zult merken. Of je moet over een absoluut gehoor beschikken maar dat zijn er weinig. Misschien dat je geheugen wat meewerkt.

Of dat altijd met absoluut gehoor te maken heeft vraag ik mij af. Het kan ook een gevoel zijn die je hebt. Vroeger, en waarschijnlijk nog steeds wel werd er in bepaalde toonsoorten geschreven om een bepaald gevoel (affekt) op te wekken. Dan moet ik zeggen dat men toen nog een andere stemming gebruikte maar daarover wil ik nu niet uitwijken. Vergeet ook niet dat elke toonsoort misschien uiteindelijk wel dezelfde gegevens heeft als het gaat om majeur en mineur e.d. (voorbeeld: een majeur ladder in Bes heeft natuurlijk gewoon dezelfde stappen als een majeur in Fis). Maar het gaat mij erom dat een bepaalde toonsoort toch altijd andere karakteristieken heeft met betrekking op bijvoorbeeld boventonen. Laten we eerlijk zijn een Es klinkt toch anders dan een E en wekt ook zeker een andere gevoel op (en dan gaat het er niet om of je een absoluut gehoor hebt). Ik heb geen absoluut gehoor, maar hoor vaak in een ooropslag of iets in zijn originele toonsoort staat (wel vaak dat ik het liedje eens eerder heb gehoord). Wat betreft een Es of E stemming. Voornaamste reden lijkt me het bereik van de zanger of als je wilt meespelen met bepaalde nummers. Om je gitaar altijd in Es te hebben zonder daarover te hebben nagedacht lijkt me een verkeerde denkwijze. Vergeet ook niet dat het vaak verstemmen van je gitaar niet ontzettend goed is voor afstelling, dus probeer je gitaar zoveel mogelijk in dezelfde stemming te laten. Dus desnoods een andere gitaar aanschaffen :)

EuroCinema
4 januari 2008, 10:28
Vroeger, en waarschijnlijk nog steeds wel werd er in bepaalde toonsoorten geschreven om een bepaald gevoel (affekt) op te wekken.

D minor, the saddest of all keys....

http://nl.youtube.com/watch?v=N5dnVlbKgoM :seriousf:

-=JEROEN=-
4 januari 2008, 11:20
nu we het toch over stemming hebben, wist je dat er nog meer stemmingen zijn?

we stemmen nu bijna allemaal op A=440Hz, maar je hebt ook orkesten bijv die stemmen op A=432Hz

mozart stemde ook altijd op 432

http://www.wonderwaves.be/

Voidhead
4 januari 2008, 11:54
nu we het toch over stemming hebben, wist je dat er nog meer stemmingen zijn?

we stemmen nu bijna allemaal op A=440Hz, maar je hebt ook orkesten bijv die stemmen op A=432Hz

mozart stemde ook altijd op 432

http://www.wonderwaves.be/

Enge new-age site :o

-=JEROEN=-
4 januari 2008, 11:56
ja erg heh :seriousf:

hendrix2
4 januari 2008, 12:48
nu we het toch over stemming hebben, wist je dat er nog meer stemmingen zijn?

we stemmen nu bijna allemaal op A=440Hz, maar je hebt ook orkesten bijv die stemmen op A=432Hz

mozart stemde ook altijd op 432

http://www.wonderwaves.be/
Veel barokmuziek werd op A=436 gestemd. Bij blazersorkesten worden eventuele snaarinstrumenten sowieso wat anders gestemd om mooi overeen te kunnen komen met de blazers. Ik zou even aan mijn broer moeten vragen hoe er dan juist gestemd wordt.

Zelf experimenteer ik graag. Momenteel een gitaartje met 4 snaren (C G D A) cello stemming dus. Ik probeer het mandocello effect te bereiken.
Meestal ook een gitaartjes in GBDGBD waar ik dan loos op kan gaan met een slide. Speelt heel prettig. Ook leuk is een dropped D met ook de hoogste snaar gedropped: DADGBd
Gewoon wat je zelf prettig vind dus. Meestal speel ik gewoon in standard E tuning, maar afwisselen verruimt mijns inziens wel je kijk op muziek. Je leert echt wel de hals kennen zo.

appyhaan
4 januari 2008, 13:49
Check de site van Artez voor meer info over stemmingen van vroeger: http://www.artezmusictools.nl/aml_new/index.html en dan geluidsleer waaronder een aantal kopjes staan over stemmingen. Daarin wordt (dacht ik) ook nog eens weer uitgelegd waarom een gitaar/piano niet helemaal loepzuiver te stemmen is. Geen makkelijke kost.

Pais
4 januari 2008, 14:19
gave site zeg!!!! :dance:

appyhaan
4 januari 2008, 15:29
Absoluut, check ook gewoon www.artezmusictools.nl maar daar kom je waarschijnlijk zelf ook wel achter. Staan zeer nuttige dingen op, en ook ernstig goeie zaken over gehoortraining. Er staan een aantal pdf's op die je daar heel goed mee kunnen helpen, waaronder een interval train programma opzet :)
Kan ik iedereen aanbevelen... Check ook eens www.bestmusicteacher.com is van een leerkracht van mij op het conservatorium, staat ook nog veel info (veel muziekgeschiedenis) op, wat wel allemaal wat dieper gaat maar toch. Ook staan er een aantal simpele (doch zeer goeie) gehoortrainingtools op die je als demo kunt downloaden en vervolgens zou kunnen kopen. Erg goed voor het trainen van je notenleeskunsten alsmede solfege (van blad zingen).

Silco
4 januari 2008, 17:44
Vergeet ook niet dat het vaak verstemmen van je gitaar niet ontzettend goed is voor afstelling, dus probeer je gitaar zoveel mogelijk in dezelfde stemming te laten. Dus desnoods een andere gitaar aanschaffen :)

Dit weet ik, daarom wil ik kijken of er vaak een andere stemming gebruikt wordt dan E. Dan kan ik eventueel kijken naar een andere gitaar 8-)

Stemmen in ander Hz gaat mij te ver. Andere Hz is (in mijn geval) weggelegd voor de echte 'virtuozen' onder ons. Anders stemmen als Eb en Dropped D vind ik nog wel gaan :p.

Maar nu weet ik nog niet wat jullie doen. Doen jullie een E ( E A D G B E) en dan in toonsoort C. Of Stemmen jullie Eb en gaan dan naar een andere toonsoort? Laat het weten, dan ga ik eens expirimenteren

Aethelred
4 januari 2008, 20:17
Ik gebruik B standaard, dus 2,5 toon omlaag. speelt extreem makkelijk, dikke snaren staan dan niet heel strak, dus kan je lekker benden en heb je iets om vast te houden. Maar ga misschien over op Drop B, wat zou betekenen dat ik iets meer solo's zou kunnen spelen, alhoewel akkoorden dan een drama zouden worden, mocht ik erin geinteresseerd raken.