PDA

View Full Version : Alnico magneten



Don Olivier
2 januari 2008, 12:44
Ik wil in mijn Seymour Duncan element een alnico 5 gaan proberen. Er zit nu een Alnico II in.

Wie weet waar ik zo'n magneet kan bestellen?

Orpheo
2 januari 2008, 12:52
ik zou niet gaan kloten met magneten. Moet je de spoelen eraf schroeven (van de baseplate), en de kans dat je je draadjes sloopt is heel groot. Koop gewoon een AV-pickup....

Agent_Smith
2 januari 2008, 13:10
Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar het wordt wel vaak met succes uitgevoerd.

Don Olivier
2 januari 2008, 13:16
Is echt niet moeilijk hoor om magneet te verwisselen.

Iemand die weet waar je ze los kan bestellen?

G.G.
2 januari 2008, 19:08
Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar als je bedoeld dat je 6 poolstaafjes gaat vervangen, dan zitten daar zeker risico's aan vast omdat je die licht moet verhitten voordat je hem van zijn plek kan drukken en soms trekt ie dan de spoel een beetje mee. Het gaat maar om haardun koperdraad, dat breekt dus erg gemakkelijk.


gaat het om een staaf onder een element, dan is dat wel redelijk gemakkelijk te doen.

no 1 hops
2 januari 2008, 19:31
daarbij, een goed pickup bouwer maakt een mix uit al de ingrediënten waaruit een pup bestaat om zo een goed geluid te krijgen.
als je met die ingrediënten gaat rommelen heb je grote kans een slechter geluid te krijgen

Agent_Smith
2 januari 2008, 19:40
daarbij, een goed pickup bouwer maakt een mix uit al de ingrediënten waaruit een pup bestaat om zo een goed geluid te krijgen.
als je met die ingrediënten gaat rommelen heb je grote kans een slechter geluid te krijgen

Nou, dat denk ik niet. de pickup fabrikant maakt bepaalde keuzes in het samenstellen van zijn assortiment. Als jouw wensen net wat anders liggen dat kun je zelf de karakteristiek van de elementen wat aanpassen aan je wensen en vooral aan je gitaar.

crapton
2 januari 2008, 20:59
Als jouw wensen net wat anders liggen dat kun je zelf de karakteristiek van de elementen wat aanpassen aan je wensen en vooral aan je gitaar.

Mmm ben zeer geinteresseerd hoe je dat gaat doen? Hoe weet je dat een Alnico5 dan overeenkomt met jouw wensen? Wat zoek je eigenlijk?

Heeft een Alnico5 een sterker of zwakker magnetisch veld dan een Alnico2? Of een ander soort magnetisme misschien?

Ik denk dat DiMarzio en SD behoorlijk eindeloos zitten te klooien totdat ze gevonden hebben wat ze zoeken. Als het makkelijk was waarom maakt Ibanez dan geen fatsoenlijke PU's?

jerome
2 januari 2008, 21:03
Nou, dat denk ik niet. de pickup fabrikant maakt bepaalde keuzes in het samenstellen van zijn assortiment. Als jouw wensen net wat anders liggen dat kun je zelf de karakteristiek van de elementen wat aanpassen aan je wensen en vooral aan je gitaar.

Wat no 1 hops bedoeld is dat elk type element een bepaalde combinatie van magneet-materiaal, draaddikte, draadlengte en impendantie heeft die een bepaalde sound geeft.
De pick-up fabrikanten hebben vaak lang geëxperimenteerd om de juiste combi / sound te vinden.
Het is echt niet alleen de magneet die een bepaalde sound voorbrengt maar de totale combinatie.
Niet elke verandering zal dus verbetering brengen.
Verandering van 1 component kan zelfs een verslechtering brengen...

Agent_Smith
2 januari 2008, 21:19
Mmm ben zeer geinteresseerd hoe je dat gaat doen? Hoe weet je dat een Alnico5 dan overeenkomt met jouw wensen? Wat zoek je eigenlijk?

Heeft een Alnico5 een sterker of zwakker magnetisch veld dan een Alnico2? Of een ander soort magnetisme misschien?

Ik denk dat DiMarzio en SD behoorlijk eindeloos zitten te klooien totdat ze gevonden hebben wat ze zoeken. Als het makkelijk was waarom maakt Ibanez dan geen fatsoenlijke PU's?

Even voor de duidelijkheid: ik doe dit ook nooit, maar hoor wel veel mensen die hier veel mee experimenteren. Alnico2 heeft duidelijk andere klankkarakteristieken dan een A5. Da's algemeen bekend. Een ceramische magneet weer andere.
Ik neem aan dat die mensen gewoon van alles proberen tot ze een bevredigend resultaat bereiken. En ja, het zal ook vast wel eens verslechteren. Nou, dan gaan ze waarschijnlijk weer verder met proberen.
Bovendien ben ik van mening dat elke gitaar anders klinkt. De ene kan A5 magneten beter hebben; andere weer A2. Zelfde geldt voor draad, dikte en wikkelingen. Natuurlijk experimenteert een fabrikant er eindeloos mee, maar wat hij optimaal ervaart, ervaart iemand anders misschien weer anders. Er zijn ook eindeloos veel combinaties van factoren.

Agent_Smith
2 januari 2008, 21:21
Wat no 1 hops bedoeld is dat elk type element een bepaalde combinatie van magneet-materiaal, draaddikte, draadlengte en impendantie heeft die een bepaalde sound geeft.
De pick-up fabrikanten hebben vaak lang geëxperimenteerd om de juiste combi / sound te vinden.
Het is echt niet alleen de magneet die een bepaalde sound voorbrengt maar de totale combinatie.
Niet elke verandering zal dus verbetering brengen.
Verandering van 1 component kan zelfs een verslechtering brengen...

Zie mijn vorige post. Ik wil alleen maar zeggen dat er oneindig veel mogelijkheden zijn en tevens oneindig veel smaken/meningen.

Don Olivier
2 januari 2008, 21:43
Maar eh, weet iemand ook toevallig waar losse magneten te krijgen zijn???

En nog een vraag: hoe ZIE of meet je het verschil tussen Alnico II en V ?

crapton
2 januari 2008, 22:52
En nog een vraag: hoe ZIE of meet je het verschil tussen Alnico II en V ?

???? Dat was (bijna) mijn vraag! Maar het is jouw topic en jouw idee en je weet het verschil niet? Waarom zou je dat dan willen proberen??

Ik niet snappen dit.

En herr Schmitt: tav algemeen bekende zaken tav Alnico 5 en 2 en ceramics - pls. give me a link where this treasure is hidden - it is the Holy Grail of PU design!!

Agent_Smith
2 januari 2008, 23:00
En herr Schmitt: tav algemeen bekende zaken tav Alnico 5 en 2 en ceramics - pls. give me a link where this treasure is hidden - it is the Holy Grail of PU design!!

Vanwaar wordt ik aangesproken in het duits/engels? Ik ben slechts een enthousiasteling die dit wel interessant vind.

Maar niks Holy Grail of Treasure. Verschillende magneet gradaties hebben hun verschillende uitwerkingen op het geluid. Hier staat bijv een stukje: http://www.ultimate-guitar.com/forum/archive/index.php/t-88517.html

Nou hou ik er denk ik over op. Vond het wel een leuk onderwerp.

VanBiLL.com
2 januari 2008, 23:45
Maar niks Holy Grail of Treasure. Verschillende magneet gradaties hebben hun verschillende uitwerkingen op het geluid. Hier staat bijv een stukje: http://www.ultimate-guitar.com/foru...hp/t-88517.html

Wat dhr eroosch bedoel, is dat als je in een tabeltje kan opzoeken welke combi het beste voor jou (geluid/spel) is dan zou dat wat mij betreft ook een schat zijn; het voorkomt immers eindeloos experimenteren met elementen totdat je eindelijk dat "ureka" moment hebt.

Toegegeven hoor, het is een interessant onderwerp maar om gaan klooien met elementen (tenzij je weet wat je doet en er het gereedschap voor hebt) zou ik denken, experimenteren met diverse elementen totdat je de ene gevonden hebt. Met een beetje slim rond zoeken op het internet hoeft dat niet zo'n probleem te zijn...

Effect van o.a. andere magneten is btw heel gemakkelijk te meten - hang er maar een multimeter op en meet de weerstand. Hoe hoger de waarde hoe meer output dat element heeft (hoewel dit het meeste door de hoeveelheid wikkelingen bepaald zal worden). Dit zal uiteraard helemaal niets zeggen over hoe het gemodificeerde element uiteindelijk zal klinken en/of deze stil is of juist niet. Maar het geeft je een vergelijk.

Mocht iemand er toch mee experimenteren, ik houd me aanbevolen om te horen of het een verbetering/verslechtring geeft en waarom...

Succes...

Don Olivier
3 januari 2008, 00:11
[QUOTE=eroosch]???? Dat was (bijna) mijn vraag! Maar het is jouw topic en jouw idee en je weet het verschil niet? Waarom zou je dat dan willen proberen??

Ik niet snappen dit.



? Ik snap dit niet...was dat een antwoord op mijn vraag?

Antoon
3 januari 2008, 22:39
Als er een losse magneet onder de spoel en de pooltjes zit kun je die makkelijk vervangen door iets anders (bijvoorbeeld in een PAF). De pooltjes zijn dan van ijzer en worden door de losse magneet eronder gemagnetiseerd. Je kunt ijzeren pooltjes herkennen aan een schroefdraad. Als de pooltjes zelf de magneten zijn kun je uiteraard de magneten NIET vervangen. Alnico 5 heeft een iets andere samenstelling en is iets sterker dan Alnico 2 en 3. Je output zal dus iets hoger worden. Je kunt onmogelijk aan de electrische weerstand van de magneet zien met welke alnico gradatie je te maken hebt.

FreeGee
3 januari 2008, 22:55
Maar eh, weet iemand ook toevallig waar losse magneten te krijgen zijn???

En nog een vraag: hoe ZIE of meet je het verschil tussen Alnico II en V ?

Stewmac verkoopt losse pickup parts:
http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Pickups:_Parts/Humbucker_Pickup_Parts.html

VanBiLL.com
3 januari 2008, 23:32
Misschien heb je hier iets aan?
http://www.kinman.com/html/toneWorkshop/perfectGuitar.htm#magnets

Don Olivier
4 januari 2008, 02:15
Thanks! Hier heb ik dus wat aan, te gekke links, dank je wel

VanBiLL.com
4 januari 2008, 18:40
Geen dank, ik vond het ook wel interessant om eens te lezen...

Jan.Ler
14 juni 2011, 20:30
Ik wil in mijn Seymour Duncan element een alnico 5 gaan proberen. Er zit nu een Alnico II in.

Wie weet waar ik zo'n magneet kan bestellen?


Ga naar www.4seasonspickups.com

pueblo
14 juni 2011, 21:12
Ga naar www.4seasonspickups.com

2 januari 2008 11:44 ;)
bump

ps. aandeelhouder?

Demian
13 december 2011, 17:05
Heeft iemand misschien een idee hoe je vandaag de dag aan alnico 8 magneten komt? Zoek me echt het leplazarus op internet.

Gearjunkie
13 december 2011, 17:55
Heeft iemand misschien een idee hoe je vandaag de dag aan alnico 8 magneten komt? Zoek me echt het leplazarus op internet.

Pm Orpheo eens zou ik zeggen. Die weet dat vast wel.

macheath
23 januari 2015, 02:05
Heeft iemand misschien een idee hoe je vandaag de dag aan alnico 8 magneten komt? Zoek me echt het leplazarus op internet.

http://www.axesrus.co.uk/Magnets-and-Poles-s/1996.htm
http://www.cermag.co.uk/online_shop.html

Duhsjaak
23 januari 2015, 08:26
Bumperde bump.
Maar inderdaad, AxesRUs heb ik in de loop van de tijd het nodige aan onderdeeltjes vandaan gehaald. Nette tent, nette prijzen.
Je kunt alleen maar hopen dat ze genoeg verdienen om nog lang in de lucht te blijven.

Vriendelijke groet, Gus