PDA

View Full Version : Epiphone LP Standard (Plus)



Timp Daddy
2 januari 2008, 00:43
Hey hallo,

Mijn gitaren kennis rijkt totaal niet ver en ik speel al vele jaren op een Ibanez uit de RG serie. Deze bevalt uitstekend maar ik ben toch opzoek naar iets anders.
Het probleem is alleen dat ik honderd procent linkshandig ben...
Nou heb ik wat topics hier af gestruind en wat linkshandige gitaarsites gevonden. Mijn oog is gevallen op de Epiphone LP Standard, Hertiga Sunburst uiterlijk op de body. Waarom ik deze wil weet ik zelf niet eens precies, behalve dat ik hem zoiezo erg mooi vind.
Een lang verhaal hier op gaan hangen over wat ik verder precies zoek in een nieuw gitaar heeft geen zin omdat ik nog nooit een andere gitaar in mijn handen heb gehad behalve de ibanez die ik nu heb. Het enige wat ik een beetje kan zeggen is dat de gitaar minder richting hardrock moet zitten maar wel een warm, vol en helder (maar niet scherp/fel) geluid moet hebben. Na wat ik heb gelezen komt een LP wel in de buurt van dat denk ik, en een Epiphone is budget technisch gezien dat een logische keus?

Maar na dit zweverige verhaal eindelijk mijn echte vraag. Ik ben twee Epiphone LP Standard met Hertiga Sunburst tegen gekomen. Namelijk deze:

http://www.peterverspuy.nl/xx/images/catalogus/resize/450x1000_14574.jpg

http://img529.imageshack.us/img529/3849/lpstandardsbav0.jpg

De onderstaande foto is van marktplaats (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/134435577-epiphone-les-paul-standard-tekoop.html%3Freturn%3DeJxNjuFKxDAQhN%252FloPevTZu r3JlSpOIT%252BAZLG01Isg3ZLcqJ7%252B4GFPw138wwy4IZz Jc3%252FURGj4%252FmRBbK6ibHnI1SYc8WuwQlcI4ATB1GlY6 7t6G12HokLkeyyBYVIUD5n7TvnqGI2mgDF0%252BrU%252Bt1v HWOU3z6jPNw3mjmvbksQ3N5zodALxDFLVd9q6grjhU3L1gjFr3 7LEhvG%252F2N%252BXecpFhQPih%252BFRs%252BxNrss9vRN vpB98SAG7y%252BSLlTvanPOR9zf5q%252BfwCL11aW%26df%3 D1%26fta%3DeNpF0UFuwyAQBdC7IDVrGMDAIO%252By7qIXsFB wE1RiI2MnUaPcvWDF7saynj4DfBxqfObyIcsUu5uLmdiMjFIkj 9iyg8%252FtPCKzaUFqI0MF2kZAJbT1AW2c8Tckm799rqG5hK4 Jh%252BXaT%252BFkf%252B7Yp5Au49B%252FAM2zG7z7OtoxB 4RDSktL62YCSXLnnthQRmTkSIIvp3DIGD5DmZjRIGFcGSYMp1t uNSkAdMOrwW6guFGmGt9MCK2l0NXEv3EplaomdwNQkq7zms24B gpszandmkYJs%252B6hd%252BPSlNXVzNvASGbe52PbRUDLRik jiH2V0sp15zE5n7vYD%252Bf5UqN0fQIkp2WaujD4%252FrFpW X91j672VSryaxGAxN2J%252FXz%252F3mp1FJ%252Bv1x86SYJ r%26fta_ind%3D5%26fs%3D1). En dat is copyrighted, vandaard even de link naar de advertentie ter compensatie...Dank Arthur :-).

Nja, mijn eerste vraag is zoiezo of er verschil zit in deze gitaren afgezien van het uiterlijk?

De uiterlijke verschillen tussen deze gitaren zijn minimaal en is het allemaal een beetje miereneukerij maar toch wil ik het graag weten :). Op de onderste foto ontbreekt de slagplaat en is de aan/uit knop zilver ipv wit. Die vind ik iets mooier. Alle linkshandige Epiphones die ik kan vinden zijn echter zoals de bovenste foto. Waar komen die verschillen vandaan?

En de vraag of het zelf te veranderen is? De slagplaat is er neem ik aan zo van af te halen? (hoe zit het met schroefgaten in de body?) En hoe lastig is het om zo een knop te veranderen?

Bovenal moet ik zoiezo maar echt eens een keer naar een grote gitaar winkel. Dan maar rechtshandige gitaren op de kop bespelen. Lezen over gitaren is leuk, maar ze echt vast houden en bespelen is totaal iets anders en daar begin ik wel een beetje naar te snakken...

Eko
2 januari 2008, 07:56
Veel verschillen zijn heel klein en/of cosmetisch. Denk bv aan de stemsleutels of het veranderen van een kleur schakelaars. Het basismateriaal is vrijwel hetzelfde. Het blijft een kwestie van uitproberen.
Als je een slagplaat verwijderd blijf je inderdaad de schroefgaten zien. Geeft niks, kun je oud mee worden. Zoek inderdaad gewoon een grote winkel in de buurt op , zoals bv een Feedbackof Nederland Muziek.

Otje
2 januari 2008, 08:21
Epi LP's zijn over het algemeen prima, maar het kan geen kwaad om een ervaren gitarist met een goed stel oren mee te nemen naar de winkel en hem/haar om z'n mening te vragen.

Slagplaten en knopjes van elementschakelaars zijn zo te verwisselen of te verwijderen.

LP_CL
2 januari 2008, 10:10
Het enige verschil aan de 2 switchen is dat de onderste een zwart kopje heeft. De rest is identiek. De persoon op marktplaats heeft gewoon het plastieken ringetje weggenomen. Dit kan jij perfect ook doen, zonder sporen na te laten, en het is gratis.

Timp Daddy
2 januari 2008, 14:24
Bedankt voor de reply's. Helderd weer het een en ander op.

Over die schroefgaten. Volgens mij zit de slagplaat met twee schroeven bevestigd. Eentje bij het nekelement en de andere wordt via een stalen plaats aan de zijkant van de body bevestigd?
Als je goed kijkt zie je bij de onderste gitaar ook een wit puntje bij het element zitten...Dan zullen ze dus wel gewoon precies identiek zijn verder.

En met dat gaatje bovenop de body kan ik inderdaad goed leven :)

fuchs
2 januari 2008, 17:02
Ik heb op mijn Epi Les Paul ook de slagplaat eraf gehaald, de schroefjes heb ik gewoon weer in de gaatjes gedraaid. Ziet er toch gaaf uit.