PDA

View Full Version : 30 jaar oude fender bezweken onder luchtvochtigheid/temperatuur verschil



pussyblaster
1 januari 2008, 19:06
Hallo allemaal.

Ik ben vrijdagochtend 23 December een week op vakantie geweest naar de ardennen, akoestische gitaar meegenomen om de verveling tegen te gaan.

Komen we daar eindelijk aan. blijkt het daar 12 graden te zijn en de CV is niet genoeg om het hele huis warm te houden. nou ik gitaar weggelegd. we kregen instructies voor de houtkachel door een franse mevrouw, maar ik kom niet verder dan "oui, je comprends" terwijl ik er geen ene neuk van begrijp.

Nou, eindelijk komt in de avond een familie met een moeder die wél frans sprak ( we bleven daar een week met 3 gezinnen ) en die heeft de kachel aan de praat gekregen.

Toen het zaterdagavond eindelijk 16 graden was in ons huisje pakte ik mijn gitaar, helemaal ontstemd natuurlijk, en ik begin te spelen, en ineens voel ik dat er een mooie symmetrische mega scheur dussen de kop/hals loopt.

Ik helemaal boos mijn broertje getrapt die achteraf van niks wist.

Dus na lang brainstormen zijn we zijn toch tot de conclusie gekomen dat het gekomen moest zijn door het temperatuurverschil.

Dus mijn vraag. valt dit nog op een of andere manier te redden, met houtlijm ofzo??

Foto's:

http://aycu20.webshots.com/image/37699/2002518609028532855_rs.jpg

http://aycu32.webshots.com/image/38551/2002581362607514243_rs.jpg

http://aycu08.webshots.com/image/39887/2002599341446332300_rs.jpg

Groet Bas.

Enra
1 januari 2008, 19:18
Er is heel veel te repareren. Post inderdaad maar eens een fotootje!

pussyblaster
1 januari 2008, 19:57
vandaag gaat foto niet meer lukken, daar hebben ik wat meer licht voor nodig.

nevyn292
1 januari 2008, 20:11
ik denk dat vox humana er wel raad mee weet, ga even bij ze langs en kijk wat ze zeggen!

sanderz
1 januari 2008, 20:13
Het is maar een Fender... en nog oud ook...

Nee, serieus: zonde en een qudtbegin van een nieuw jaar.

Zou het zo zijn dat oudere gitaren gevoeliger zijn voor klimaatwisselingen? Raakt het hout dan de 'flexibiliteit' kwijt, of is het juist de 'flexibiliteit' die dit soort problemen veroorzaakt (waardoor normaal gesproken oudere gitaren minder gevoelig zijn)?

Succes en hopelijk heb je nu geen blijvende kwestie met je broertje, voor je het weet zit je bij EO's 'het Familiediner - de Kersteditie'.

pussyblaster
2 januari 2008, 15:49
Foto's staan er op!

Enra
2 januari 2008, 15:56
Very nasty!!! Maar alles - bijna alles - is te repareren. Waar woon je? Toevallig in het oosten?? Zo ja, dan wil ik er met alle plezier vrijblijvend naar kijken. Wie weet is een en ander best te redden!

Groet,

Enra.

--=HANS=--
2 januari 2008, 17:23
Ik ben geen expert maar dit lijkt me geen schade door temperatuurverschil of luchtvochtigheid. Het ziet er meer naar uit dat er bagage op heeft gelegen ofzo of dat de gitaar boven op de bagage klem heeft gezeten tussen de achterklep of zoiets.

Groet, Hans

DeiDRagonas
2 januari 2008, 18:25
Lijkt me idd ook niet echt iets wat komt door vochtigheid oid...
Gelukkig kan zoiets als dit vrij makkelijk gerepareerd worden. Draai even de spanning van je snaren en ga er eens mee naar een bouwer. Weekje later is t gefixed...

Succes, Roy.

pussyblaster
2 januari 2008, 18:33
Very nasty!!! Maar alles - bijna alles - is te repareren. Waar woon je? Toevallig in het oosten?? Zo ja, dan wil ik er met alle plezier vrijblijvend naar kijken. Wie weet is een en ander best te redden!

Groet,

Enra.


Erg bedankt :)
Maar ik woon in noord brabant.



Zou houtlijm trouwens werken?

DeiDRagonas
2 januari 2008, 19:14
Zou houtlijm trouwens werken?


NEE!!

NIET zelf gaan knoeien met houtlijm etc... gewoon effe wegbrengen man! Het is goddomme een Fender van meer dan 30 jaar oud!

Javaca
2 januari 2008, 19:22
Zou het zo zijn dat oudere gitaren gevoeliger zijn voor klimaatwisselingen? Raakt het hout dan de 'flexibiliteit' kwijt, of is het juist de 'flexibiliteit' die dit soort problemen veroorzaakt (waardoor normaal gesproken oudere gitaren minder gevoelig zijn)?

In principe wordt hout met het ouder worden juist stabieler.
Het heeft minder last van schommelingen in de luchtvochtigheid.

Inderdaad niet zelf gaan prutsen, nu heb je nog een 'mooie' schone breuk. Als je er zelf lijm tussen prutst en het gaat mis heeft een gitaarbouwer achteraf nog meer werk. Gewoon meteen goed laten doen.

RAW
2 januari 2008, 19:47
Die scheur ziet er wel hééél symmetrisch uit.....het lijkt alsof de hals in de lengterichting uit drie op elkaar gelijmde delen bestaat. Waarschijnlijk dus tóch een gevalletje van temperatuurschommelingen c.q. vochtigheidsvariaties, waardoor de lijmverbinding is verzwakt.
Deskundig laten repareren, lijkt mij. Niet zelf gaan klooien met wat houtlijm!

piezo
2 januari 2008, 20:01
Lijkt mij typische schade door de halssteun in de koffer. Koffer krijgt een dreun, gitaar en eerste deel van de hals liggen ingebed, maar het verste deel van de hal en de kop (met de zware mechanieken) niet. Dat deel kan dus wèl bewegen. De stelpen is veerkrachtiger dan het hout en ziedaar: een gitaar met een whiplash.

pussyblaster
2 januari 2008, 20:04
ten eerste is de gitaar niet vervoerd in een koffer, ik heb m te hele rit vast gehouden ( ik weet, erg stom )

Maar toen wij in ons huisje aankwamen voelde in nog niks aan de hals.

Kan het zo zijn dat er eerst een klein scheurtje in zat, maar dat het daarna door die koude omstandigheden "uitgescheurd" is?

HvV
2 januari 2008, 20:07
Lijkt mij typische schade door de halssteun in de koffer. Koffer krijgt een dreun, gitaar en eerste deel van de hals liggen ingebed, maar het verste deel van de hal en de kop (met de zware mechanieken) niet. Dat deel kan dus wèl bewegen. De stelpen is veerkrachtiger dan het hout en ziedaar: een gitaar met een whiplash.

Bingo. Dat is geen houtwerking, dat kun je zo zien aan de scheur. @TS, misschien heb je de schade bij het uitpakken niet eens gemerkt en was de schade al voor het huisje ontstaan. Ik hoop dat het gerepareerd kan worden.

piezo
2 januari 2008, 20:13
ten eerste is de gitaar niet vervoerd in een koffer, ik heb m te hele rit vast gehouden ( ik weet, erg stom )

Maar toen wij in ons huisje aankwamen voelde in nog niks aan de hals.

Kan het zo zijn dat er eerst een klein scheurtje in zat, maar dat het daarna door die koude omstandigheden "uitgescheurd" is?Best mogelijk. De "kofferschade" die ik hierboven beschreef, staat er om bekend niet altijd meteen zichtbaar te zijn. Daarom is de omschrijving "whiplash" in dit geval ook wel passend.

axmaster
3 januari 2008, 09:28
Beste Pussyblaster,

Je schrijft dat je in Noord Brabant woont. Ik zou in jou geval even langs gaan bij Luthier in Den Bosch. Ze zijn geauthoriseerd door Martin om reparaties aan Martins te verrichten, en ik hoor verder veel positieve verhalen over hen. In de tusentijd zou ik de breuk fixeren zodat deze niet verder scheurt.

Laat ons weten hoe het eindresultaat is, wat je ook gaat doen!

Groet,

Peter

chefdaniel
3 januari 2008, 10:41
dit is absoluut te repareren, snaren eraf, gewone witte houtlijm zover mogelijk tussen en in de scheur aanbrengen en met behulp van twee houtblokjes en lijmtangen aandrukken overtollige lijm metteen weghalen en 24 uur laten liggen. schoonmaken oppoetsen evt. wat bijwerken en klaar is die. nog wel een paar dagen wachten voor dat je de snaren er weer opzet. kijk ook maar eens even op www.frets.com daar worden meerdere van dit soort breuken (en ergere ) behandeld. succes

niekb
3 januari 2008, 11:05
gewoon even...? zowieso niet met gewone witte houtlijm gaan kloten.

Wegbrengen die handel. Als je niet weet wat je doet komt het niet goed en ben je nog verder van huis.

Succes

Laser
3 januari 2008, 13:30
Mijn 5 cent:
- niet zelf doen, maar laten doen. Je kreeg een aanbod in de reacties, of je kan ergens anders gaan waar ze er goed zorg voor dragen. Als je niet echt zeker bent van jezelf, laat het dan aub doen!
- whiplash lijkt me volgens het beeld. Kan van vroeger zijn, en nu meer uitgesproken ontwikkeld door klimaatsomstandigheden. Een gitaar hoort nu in een goede koffer thuis, niet bloot in de wagen in de hand. In/uit de wagen, airco in en uit, warm/koud, vochtig/ erg droog... dat is veel om verwerken voor het hout. De minste kleine scheur wordt dan duidelijk. De ouderdom van de barst kan ingeschat worden wanneer alles wordt opengelegd.

Snaren afhalen, elastieken rond om alles bij elkaar te drukken, en wegbrengen.

En als je er zorg wil voor dragen: koop een koffer met een goede schok- en temperatuurdempende voering, en je kan veilig reizen.

Ik vind het heel spijtig dat het gebeurd is, ik hoop (en denk wel) dat het goed hersteld kan worden.

Otje
4 januari 2008, 07:18
Niet zelf aan gaan klooien. Een gitaarbouwer zal waarschijnlijk speciale lijm gebruiken, de lijm met ene injectiespuit diep in de breuk brengen en de zaak professioneel klemmen tijdens het drogen. Dat doe je niet zomaar even zelf.

zoon van Piet
6 januari 2008, 11:52
Dit ziet er uit als valschade. gitaar voorover geklapt, van achteren gebroken..
Ik heb altijd gitaren mee op vakantie en dat beetje verschil moeten ze kunnen hebben. Er is eigenlijk geen reden om te denken dat de kouwe ardennen dit op hun geweten hebben.