PDA

View Full Version : Vraag smoke on the water



Nino1110
1 januari 2008, 18:38
Ik ben bezig om smoke on the water te leren van Deep Purple maar nu weet ik niet hoe ik dit moet "spelen"

E---
B---
G------3
D--5---3
A--5
E

Moet ik nadat ik DA heb aangeslagen met me die 2 vingers zegmaar schuiven naar GD 3-3?
Of iets anders.

Alvast bedankt!

nevyn292
1 januari 2008, 18:54
E|------------------------------------------
B|------------------------------------------
G|---0----3---5---------0--3--6--5~------
D|---0----3---5---------0--3--6--5~------
A|-------------------------------------------
E|-------------------------------------------

E|-----------------------------
B|-----------------------------
G|---0--3---5--------3----0--
D|---0--3---5--------3----0--
A|-----------------------------
E|------------------------------



(google doet ook wonderen weetje)

Nino1110
1 januari 2008, 19:02
Ik wist niet of de tab goed was of fout...

Maar wat betekend: ~ ?

nevyn292
1 januari 2008, 19:03
vibrato, beetje je snaren heen en weer bewegen :hippie:

appyhaan
1 januari 2008, 19:06
Ik wist niet of de tab goed was of fout...

Maar wat betekend: ~ ?

Dus... waarom gebruik je dan tabs, vertrouw op je oren en gebruik eventueel tabs als controle middel of om even op gang te komen. Ga er echter niet/nooit van uit dat de tabs op het internet goed zijn.

BrianMay
1 januari 2008, 19:11
Ik wist niet of de tab goed was of fout...

Maar wat betekend: ~ ?

Ik weet bijna zeker dat die tabs niet kloppen. Blackmore himself speelt het in een andere positie.

nevyn292
1 januari 2008, 19:14
jupz, blackmore speelt het heel anders idd. die doet het ook met upstrokes ipv down

dit is echter hoe de rest het speelt, met uitzondering van blackmore. waarschijnlijk speelt nino nog niet zo lang dus dan wil je het makkelijk houden.

en deze tabs kloppen inderdaad niet, maar het lijkt er wel op, je kan in ieder geval met het mp3tje meespelen :hippie:

artnaz
1 januari 2008, 19:25
E|------------------------------------------
B|------------------------------------------
G|--------3---5------------3--6--5~------
D|---5----3---5---------5--3--6--5~------
A|---5-------------------5-------------------
E|-------------------------------------------

E|-----------------------------
B|-----------------------------
G|------3---5--------3-------
D|---5--3---5--------3----5--
A|---5---------------------5---
E|------------------------------

Zo doet Blackmore hem.

Gewoon "barré'tje" pakken met je ring- en wijsvinger. Alleen voor die zesde toetsen zou je even je ringvinger op kunnen schuiven.

hendrix2
1 januari 2008, 19:33
Zo doet Blackmore hem.

Gewoon "barré'tje" pakken met je ring- en wijsvinger. Alleen voor die zesde toetsen zou je even je ringvinger op kunnen schuiven.
Zo doet ie hem niet hoor.
Ik zal even een filmpje posten waar hij de riff uitlegt (allé, toch er iets over zegt)
Moeilijkere riff dan de meesten verwachten.

http://www.youtube.com/watch?v=iWl0YJN5Xf4

artnaz
1 januari 2008, 20:04
Is toch zelfde als wat ik heb? Hij doet er alleen zo af en toe die met de duim gefrette G tussendoor... Toch?

JohnLord
1 januari 2008, 20:29
Ik weet niet beter dan dat Ritchie hem met de vingers speelt, vandaar dat het misschien lijkt op upstrokes. Met de vingers dempt het ook beter en strakker en dat hoor je bij de opnames van Blackmore weer terug. De positie waar je speelt maakt niet uit, blackmore varieert ook (en ik kan het weten), een gitarist van een beetje niveau maalt daarom (ja, zelfs ik!)

artnaz
1 januari 2008, 20:31
Nee joh, dat doet hij echt niet met de vingers (op electrisch). Over de up- of downstrokes weet ik verder niet, maakt ook niet zo veel uit lijkt me...

Like-Minded Lunacy
1 januari 2008, 20:55
Op wikipedia stond dat hij het wel zeker met zijn vingers speelde om het nog strakker te krijgen als hij met het keyboard (ofzow) meespeelde.

Denk dat het ook aardig klopt hoor wat hier gepost is. Maar zolang het klinkt, boeiend wat wij 2e generatie kids (of 1e generatie) doen :P. Als wij het met de band spelen is het altijd weer heerlijk om dat riff in te zetten!

artnaz
1 januari 2008, 21:54
Hmm... Ik weet het niet hoor... Maar live heeft hij het in ieder geval altijd met plectrum gedaan. En dat was niet onstrak... :chicken:

Kris Haex
1 januari 2008, 23:06
Mijn leraar(Cedric El guapo Stuntteam) zegt ook dat Blackmore dat stukje met de vingers speelt. En hij is een zware Deep Purple(Blackmore) fan.

Like-Minded Lunacy
1 januari 2008, 23:45
Op de plaat is het met vingers ingespeeld, op het podium zal hij het wel met plectrum doen, dat klinkt ook gewoon beter live. En nee, het klinkt niet onstrak, maar als je de noten tegelijk speelt is toch net even anders ;)

Kris Haex
2 januari 2008, 00:10
Live zal hij het waarschijnlijk wel met plectrum spelen, inderdaad.

JohnLord
2 januari 2008, 11:04
Blackmore speelt, of speelde, live ook vaak zonder plectrum. Of zou hij er in diverse interviews over hebben gelogen?

artnaz
2 januari 2008, 11:25
Blackmore speelt, of speelde, live ook vaak zonder plectrum. Of zou hij er in diverse interviews over hebben gelogen?Natuurlijk, maar niet de riff van Smoke On The Water... ;)

JohnLord
2 januari 2008, 11:27
Ja, dat intro juist weer wel!

artnaz
2 januari 2008, 11:29
Noem eens een voorbeeld bij welk concert dan?

EDIT: Hij doet inderdaad up-strokes.

JohnLord
2 januari 2008, 11:46
Het laatste concert dat hij speelde met Deep Purple in Nederland, in Ahoy. Ik stond er met mijn neus bovenop. Wat mij betreft kunnen we terug naar het onderwerp van dit topic.

artnaz
2 januari 2008, 11:48
Het laatste concert dat hij speelde met Deep Purple in Nederland, in Ahoy. Ik stond er met mijn neus bovenop. Wat mij betreft kunnen we terug naar het onderwerp van dit topic.Damn, daar had ik bij moeten zijn... :D

Hoe dan ook, op alle beeldmateriaal waar hij Smoke On The Water speelt, doet hij het met plectrum... ;)

sjoerd5
2 januari 2008, 11:49
kijk hier hier maar

http://www.youtube.com/watch?v=9jp3de50_d8

artnaz
2 januari 2008, 12:03
kijk hier hier maar

http://www.youtube.com/watch?v=9jp3de50_d8Ook met plectrum... :???:

hendrix2
2 januari 2008, 12:15
Owja, ben geen fan ofzo :) had enkel dat ene filmpje gezien, met z'n vingers.

Dat filmpje wat sjoerd post klinkt trouwens vreemd. Lijkt wel of de riff een halve lager geopend wordt.

sjoerd5
2 januari 2008, 12:21
ja, klopt hij schuift de hele riff 1 snaar naar boven.
zodra het keyboard erbij speld hij hem weer normaal.
Hij begint trouwens met plectrum idd, maar zodra het keyboard
erbij komt begint hij met ijn vingers.

artnaz
3 januari 2008, 02:53
Ja, dan gaat ie ook ouwehoeren met dat fretten met uitsluitend zijn duim... :p

Hoe dan ook, hij doet die vingers er blijkbaar ook af en toe door, maar het lijkt me niet de bedoeling om het zo precies na te spelen. Of wil je ook weten onder welke hoek, en hoe hoog ten opzichte van zijn lul de gitaar hangt?

orreltak
3 januari 2008, 11:27
Ook met plectrum... :???:

bij 2:18 weer met zijn vingers :D .

Jeroensnake
3 januari 2008, 13:52
En wat voor merk keyboard spelen ze? Ik ben toch eens van plan zo'n toetsending te kopen, want dat riffje klinkt zonder keyboard toch nergens naar .... :D

JohnLord
3 januari 2008, 15:57
Dat is geen keyboard maar een echt Hammond B3 orgel!