PDA

View Full Version : Aansluiten geluidsinstallatie



mel-aers
1 januari 2008, 16:23
Hallo

ten eerste de beste wensen

Ik weet niet precies waar dit onderwerp onder valt dus heb het maar heel even hier geplaatst

Ik heb een mengpaneel waar een active speakerbox is op aangesloten, Die is via het mengpaneel met een gewone Jack doorgekoppeld naar de active speakerbox.
Ik wil nu 2 geluidsboxen als extra versterking erbij plaatsen, dit zijn echter passieve. Mijn vraag is als je die geluidsboxen door kunt koppelen doormiddel van die actieve speaker box

de uitgangen van die actieve speakerbox is zo een 3 pins stekker(microfoonkabel), de ingangen is ook zo een 3 pins stekker en een gewone jack aansluiting waar het mengpaneel aan verbonden is.

Het mengpaneel heeft ook nog 2 jacks Aux Send

Zou het mogelijk zijn om hier nog 2 passieve boxen op aan te sluiten zonder een extra eindversterker aan te schaffen

B_2_the_a
1 januari 2008, 17:30
ow wat heerlijk duidelijk weer!

Geef even precies aan wat je wil (stereo? monitoren?), wat voor spullen je hebt (merk+type)... etc..

Han S
1 januari 2008, 17:34
De aux sends op de mentafel zijn bedoeld voor monitoren en je zult met de aux sends op de kanalen een mix kunnen maken die anders is van de mix die je met de kanaalfaders maakt en die naar de main outs gaat.

Op die main outputs kun je rustig meerdere versterkers aansluiten. Een actieve monitor heeft ingebouwde versterkers en ik zeg bewust versterkers omdat dat nou juist het voordeel is van actief. Het signaal wordt waar het de monitor binnenkomt al verdeeld in twee of drie stukken en naar twee of drie versterkers gestuurd die met hun output direct op de speakers zitten aangesloten. Hiermee voorkom je een filter tussen de versterker en de speaker, wat altijd een minder goede koppeling betekent tussen versterker en speaker.

De 3 polige in en out op de actieve monitor zijn aan elkaar gelust en de bedoeling daarvan is dat je een extra actieve monitor daar op kunt aansluiten. Het zijn XLR chassisdelen en die voeren gewoon het line nivo van de mengtafel, dus geen speakernivo. Bovendien is er bij de meeste actieve monitoren spraken van meerder versterkers zoals ik al zei, dus om daar een extra passieve speaker op aan te sluiten zal niet gaan, afgezien van het feit dat die versterkers die extra speaker waarschijnlijk niet zullen trekken zonder op te fikken.

Wat je kunt doen is een paar actieve monitoren er bij nemen, of die passieve speakers gebruiken, maar dan zul je een versterker moeten hebben welke je voedt vanuit de mengtafel.