PDA

View Full Version : Help Delay ideetjes..



RedBuell
1 januari 2008, 16:12
Ten eerste iedereen een gelukkig en gezond 2008 gewenst.

IK ben dus op zoek naar een delay, heb het andere recente delay topic wat doorgelezen maar de topicstarter zoekt toch iets anders dan ik en ik kan niet echt iets vinden via de zoekfunktie.

IK ben dus op zoek naar een delay pedaal, ik wil hem hoofdzakelijk gebruiken als ondersteuning voor solo's (rock tot metal) en ik wil hem gebruiken bij cleane stukjes in combinatie met chorus. Een taptempo funktie zal mischien wel handig zijn maar ik weet niet of dat een must is, het moet wel makkelijk in gebruik zijn natuurlijk. Heb zelf niet veel ervaring met het instellen van een delay, ik heb ooit eens de echopark getest en kreeg daar geen bruikbaar geluid uit, zo veel funkties, maar goed mischien als ik meer de tijd neem om te tweaken lukt het wel.

Hij moet dus gebruiksvriendelijk zijn en niet moeilijk in te stellen en het hoeft dus niet echt een heel uitgebreide super delay te zijn.

Ik zou graag wat tips en suggesties over welke pedalen ik een zou moeten testen, ik wil zo'n €100, uitgeven maar als dat betekend dat ik dan een ruk ding zou kopen en voor €150,- een goeie ga ik toch kijken voor een duurdere of een 2e hands pedaaltje....

Mitch
1 januari 2008, 17:34
Keuze zat hoor. Zeker als je 'm mild wil gebruiken en voor high gain leads dan zou ik wel bij het evt. testen even kijken of je 'm niet gewoon in de loop wil gaan gebruiken. Dat maakt instellen een stuk makelijker en de klank is beter.
Als je 'm per se voor de pre amp wil zetten omdat je geen extra kabels wil, moet je wel even kijken of het klinkt.
Een DE7 bijvoorbeeld klinkt ontzettend goed voor het geld, maar moet echt in de loop. Een BYOC delay kan ook voor de pre amp staan door de prima instelbare wet/dry mix.
Maar goed, onder de 100E kun je kijken richting 2ehands Boss DD.. , Digitech Digidelay, Ibanez DE7, 2ehands Ibanez DL10, BYOC delay etc.

hugo123
1 januari 2008, 18:13
Carl Martin Red Repeat, misschien een beetje moeilijk in te stellen, maar voor 100 euro toch een goed geluid!

RedBuell
1 januari 2008, 18:33
Keuze zat hoor. Zeker als je 'm mild wil gebruiken en voor high gain leads dan zou ik wel bij het evt. testen even kijken of je 'm niet gewoon in de loop wil gaan gebruiken. Dat maakt instellen een stuk makelijker en de klank is beter.
Als je 'm per se voor de pre amp wil zetten omdat je geen extra kabels wil, moet je wel even kijken of het klinkt.
Een DE7 bijvoorbeeld klinkt ontzettend goed voor het geld, maar moet echt in de loop. Een BYOC delay kan ook voor de pre amp staan door de prima instelbare wet/dry mix.
Maar goed, onder de 100E kun je kijken richting 2ehands Boss DD.. , Digitech Digidelay, Ibanez DE7, 2ehands Ibanez DL10, BYOC delay etc.


Ik heb een Marshall dsl401 combo, deze heeft een parralelle loop. Ik kan de mix wel aanpassen maar 100% wet lukt niet. Mijn chorus pedaaltje hoor je heel in de verte als hij in de loop geplaatst wordt. In de handleiding van die dsl staat ook iets over dat pedaaltjes tussen gitaar en de amp moeten, wat er dan wel tussen moet vraag ik me dan wel af.
http://www.marshallamps.com/downloads/files/DSL201_401%20hbk.pdf (rechts onderaan op pagina 6)


Ik wil wel met de tijd een andere amp dus het liefst zou ik wat pelaaltjes testen die zowel voor de amp als in de loop goed klinken. Hoe zit het eigenlijk
met de tap funktie? is dat een leuke optie die je vervolgens weinig gebruikt, onhandig is als je speelt of is het wel prettig als je kan beschikken over zo'n tap funktie.

Mitch
1 januari 2008, 18:53
Tap tempo is noodzakelijk als je een dominante delay gebruikt, als het echt een dragend deel van de sound is. Anders is het niet per se nodig.
CM Red Repeat is inderdaad ook een aardige !

Als die loop niet veel soeps is zou ik gewoon kijken naar een delay die netjes vóór de pre amp kan. Moet je alleen wél effe uitproberen vantevoren, zeker met flinke overdrive...

RedBuell
3 januari 2008, 00:26
Hmm ik zie dat die digitech ook een tap tempo heeft, prijsje ziet er ook goed uit (hij kost €84,- musicstore waar ik zo'n planet waves patch cable kitje ga bestellen). Ik zal er geen hele fancy dingen mee doen, alleen dus samen met mijn chorus voor mooie cleans en voor solo's. Die tap tempo lijkt me toch wel fijn voor stukjes zoals het intro van Poor twisted me van Metallica en moet dus wel voor de pre amp kunnen.

Ik denk dat ik die digidelay ga proberen en zo'n Boss dd3,5,6 maar moet eerlijk zeggen dat ik dat zachte prijsje van die digitech toch wel aantrekkelijk vind. Ik wel opzicht zou een Boss DD beter zijn dan zo'n digitech?

YannickH
3 januari 2008, 01:21
Digitech digidelay echt een aanrader!Ik gebruik hem zelf ook en ben er erg tevreden over :cooler:

dml
3 januari 2008, 02:58
Als je de loop alleen maar parallel kan gebruiken EN je wil de delay toch in de loop hebben, dan valt elke delay die geen "wet-only/kill-dry"-functie heeft, af. Dan kom je al snel uit op de DD's van Boss en Akai Headrush.

almarvk
3 januari 2008, 08:26
Ik heb zowel de Digidelay en DE7 en kan ze allebei erg aanraden.

EuroCinema
3 januari 2008, 12:03
IK gebruik al heel lang DD's van boss (eerst 3, nu.. 6 geloof ik) en heb er nooit reden gehad om verder te kijken. Als je live net wat meer body wilt geven, of een psychedelisch tintje, voldoen ze uitstekend.

gieros
3 januari 2008, 13:15
Ik speel zo'n 13 jaar op een BOSS DD-3. Ondertussen vele delays gehad en weer verkocht, ik kom altijd terug op de DD-3. Ik heb geen ervaring met de DD-6 - zal ook wel te gek zijn. Ik heb ook een BOSS DSD-2 - ook perfect.

RedBuell
3 januari 2008, 14:22
Okee het zal nu dus gaan tussen een Boss DD en de digitech. Prijs vs algemene tevredenheid. Heeft die dd3 ook een tap funktie?

IK hou momenteel alles tussen gitaar en amp, als ik een andere amp koop dan zorg ik dat ik een amp koop die een seriele loop heeft. Moeilijk hoor, ik zal maar even testen, alleen hebben de meeste zaken beide pedalen weer nit in huis.

Tristan
3 januari 2008, 14:47
Een seriele loop klinkt kut, ik zou altijd voor een paralelle loop gaan hoor, dat klinkt altijd nog beter (zelfs zonder killdry op je delaypedaal) dan een seriele loop...
Ik heb zelf nog een Akai Headrush in de aanbieding, pm me maar als je meer info wil...

nielsduursma
3 januari 2008, 14:50
Okee het zal nu dus gaan tussen een Boss DD en de digitech. Prijs vs algemene tevredenheid. Heeft die dd3 ook een tap funktie?

IK hou momenteel alles tussen gitaar en amp, als ik een andere amp koop dan zorg ik dat ik een amp koop die een seriele loop heeft. Moeilijk hoor, ik zal maar even testen, alleen hebben de meeste zaken beide pedalen weer nit in huis.

De tapfunctie op de digidelay werkt nogal onhandig. Eerst moet je 't pedaal 2 seconden ingedrukt houden, dan tappen, en om uit te zetten weer 2 seconden inhouden of iets in die richting. Even snel je delay aan of uit zetten is er iig niet bij.

Tristan
3 januari 2008, 14:52
De Boss DD6 werkt bijna net zo onhandig...

drap
3 januari 2008, 14:56
Die snap ik niet. Wat is daar onhandig aan dan? Je stelt 'm toch in naar smaak en daarna zet je dat vast? Dan is het gewoon één druk met het voetje en je hebt de delay te pakken die je bewaard hebt. Niks onhandigs aan toch?

Herman
3 januari 2008, 14:59
Ik denk dat hij de tap-functie bedoeld. En als je die live wil gebruiken, kan ik daar wel inkomen..het wil prima als je de delay de hele tijd aan zou hebben, maar zoniet, dan is het even aan en even uit klikken met tapfunctie toch wel wat vervelend denk ik. Maar als je perse een tapfucntie wilt hebben, kun je dan niet beter naar iets kijken met een apparte bediening daarvoor?

drap
3 januari 2008, 15:02
Euh... ik doelde ook op de tabfunctie...

RedBuell
3 januari 2008, 15:03
Blijft de snelheid van de tap in het geheugen staan(boss/digitech), bijvoorbeeld tijdens het aftikken ff mee tappen zodat je verderop in het nummer je delay aan kan trappen met de juiste snelheid of moet je het steeds doen voordat je je delay aantrapt.

Die dd6 kan je geloof ik ook helemaal wet zetten zodat hij wel in de loop kan, ik heb net even met een muziekwinkel gebeld en die jongen zei al, neem de hele $%#%$ zooi maar even mee en dan gaan we wel even kijken en luisteren.

drap
3 januari 2008, 15:05
Ja hoor, blijft gewoon in het geheugen staan. Ik kan me ook niet voorstellen dat je onder een nummer nog je delay in gaat stellen. Daarom zie ik ook niet in wat er onhandig aan is.

Tristan
3 januari 2008, 15:25
Tijdens een nummer moet je soms toch het tempo bijtappen, omdat het nummer iets versnelt ofzo, als je dan eerst dat ding twee seconden moet indrukken voordat je kan gaan tappen dan is dat heel onhandig, ik zou dat niet kunnen terwijl ik aan het gitaarspelen ben hoor...

drap
3 januari 2008, 15:32
Tijdens een nummer moet je soms toch het tempo bijtappen, omdat het nummer iets versnelt ofzo, als je dan eerst dat ding twee seconden moet indrukken voordat je kan gaan tappen dan is dat heel onhandig, ik zou dat niet kunnen terwijl ik aan het gitaarspelen ben hoor...

Ah, oké. In dat geval begrijp ik het. Ik ben zelf meer van het instellen en niet meer aankomen. Naar aanleiding van wat ik van jullie gezien en gehoord heb (nogmaals m'n complimenten!) kan ik het me inderdaad voorstellen. Maar de meeste mensen zullen 'm gewoon instellen en niet meer aankomen tot hooguit een ander nummer lijkt me.

Ook een vraagje van mijn kant, als de topicstarter dat ff toestaat :D Ik doe de DD-6 weg, omdat ik niet zo ben van immens veel functies en dit ding me voor mijn gebruik wat overkill vind. Kan ik beter aan de analoge delay, zoals bijvoorbeeld een Ibanez? Veel meer dan slapback delay, of 's een keer een iets langere herhaling doe ik er niet mee. Nou ben ik er sowieso nog niet uit of ik wel weer aan de delay wil, maar zo wel, dan heb ik het liefst een simpele met een goed geluid.

Tristan
3 januari 2008, 15:53
Bedankt voor de complimenten... :D
Het heeft ook wel met onze muziek te maken inderdaad, maar bijvoorbeeld ook met het feit dat ik de enige gitarist in de band ben en zodoende vrijwel altijd wel iets moet spelen of muzikaal aanwezig moet zijn, dat maakt sommige schakeldingen wel een stuk moeilijker, ik vind het zowiezo onwijs moeilijk om als enige gitarist in een band te spelen...
Maar, even terug naar waar het hier om gaat, er zit een taptempo functie op de DD6 en ervan uitgaande dat je die wil gebruiken vind ik 'm daarop dus niet zo handig werken...

Gebruik je je delay eigenlijk voor de amp of in de effectloop?
Als je 'm meestal voor de amp hebt staan vind ik in negen van de tien gevallen een analoge delay beter klinken, maar ook onder analoge delays zijn er veel verschillen natuurlijk, ze klinken allemaal weer anders...

drap
3 januari 2008, 16:01
Ik gebruik alles voor de amp. De effectloop van de JTM60 is gewoon slecht en voor de amp klinken eigenlijk al m'n pedalen wel lekker en ook wat dikker heb ik het idee.

Ik zit zelf aan die reissue Ibanez delay te denken en ga 'm proberen ergens tweedehands op de kop te tikken, maar suggesties voor andere simpele analoge delay's zijn wat mij betreft meer dan welkom.

Btw, als die zangeres van jullie nog vrijgezel is, dan houd ik me aanbevolen. Man, ik was bijna instant in love man! :D Wat een mooie meid en wat een strot! http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Tristan
3 januari 2008, 16:44
De effectloop van Marshall amps is meestal niet zo best inderdaad...
Ik heb alleen de Maxon AD999 getest, die vond ik niet zo, wel eens een oude Ibanez AD80 (voorloper van de AD9) gehoord en die vond ik te gek, misschien is die reissue ook wel cool...

Haha, Suus, tsja... :D

dml
3 januari 2008, 20:48
Een seriele loop klinkt kut, ik zou altijd voor een paralelle loop gaan hoor, dat klinkt altijd nog beter (zelfs zonder killdry op je delaypedaal) dan een seriele loop...


Ligt aan de werking van het pedaal. Als het pedaal volledig digitaal is, zal ook je droge signaal door de AD- en DA-converter gaan, wat een minimale vertraging oplevert. Mix dit signaal weer in je paralelle FX-loop en je krijgt een heel neuzig, uit-fase geluid, ook wel kamfilter-effect.

Dirk_Hendrik
3 januari 2008, 21:01
[QUOTE=dml]Ligt aan de werking van het pedaal. Als het pedaal volledig digitaal is, zal ook je droge signaal door de AD- en DA-converter gaan, wat een minimale vertraging oplevert. QUOTE]

Geef een een paar voorbeelden? De meeste bekende digitale delaypedalen die ik ken (waaronder alle Ibanezzen en Bossen) houden het droge signaal keurig in het analoge domein.

Tristan
3 januari 2008, 23:47
Dat heb ik inderdaad ook echt nog nooit gehad hoor, ik denk dat dat met name voor 19" junk geldt, maar die zou je moeten kunnen instellen wat dat betreft lijkt me, anders is het gewoon bagger...

dml
4 januari 2008, 12:01
Geef een een paar voorbeelden? De meeste bekende digitale delaypedalen die ik ken (waaronder alle Ibanezzen en Bossen) houden het droge signaal keurig in het analoge domein.

TC Nova Delay.
Klopt, over het algemeen met 19" spul is dat het geval, maar toen ik de Nova op de paralelle FX-loop van zowel m'n Powertone als m'n Reco aansloot, kreeg ik dat neuzige geluid.