PDA

View Full Version : Snaren liggen te hoog op de hals?.



muziekfreak
1 januari 2008, 15:42
Hallo,
Ik ben een tijd geleden met gitaar spelen begonnen een spaanse clasieke gitaar met nylon snaren natuurlijk,maar ik vindt zelf dat de snaren erg hoog op de hals liggen.Ik moet binnen kort toch nieuwe snaren monteren nou is mijn vraag hoe kan ik het beste de snaren iets verlagen de kam korter maken of de snaren invijlen in de kam?.
William.

Mr.Fingers
1 januari 2008, 15:48
Hallo,
Ik ben een tijd geleden met gitaar spelen begonnen een spaanse clasieke gitaar met nylon snaren natuurlijk,maar ik vindt zelf dat de snaren erg hoog op de hals liggen.Ik moet binnen kort toch nieuwe snaren monteren nou is mijn vraag hoe kan ik het beste de snaren iets verlagen de kam korter maken of de snaren invijlen in de kam?.
William.

Ik vrees dat bij een spaanse gitaar dat de enige oplossing is, brug en/of topkam wat laten verlagen (kan je best laten doen). Trouwens, wat noem je erg hoog? Een actie van 1 à 2mm kan best nog wel hoor, als je je snaren te laag zet, heb je "fretbuzz" (gezoem van snaren die tegen andere frets ratelen), en dat is ook geen geluid.

muziekfreak
3 januari 2008, 19:33
Ik heb even gemeten mischien valt het ook wrel mee hoor!! bij de kast bij het ronde gat?? licht die 6mm hoor en bij de eerste fred ,2.5mm dat valt nog mee denk ik klopt dit een beetje gemiddelt dan??.
William.

Pais
3 januari 2008, 19:52
Oei dat klinkt wel heel freaky. Voor een klassieke gitaar is 3/4 mm op de 12de fret zo'n beetje gangbaar. Je meet dan vanaf de bovenkant van de fret tot de onderkant van de snaar. Hoe correcter de gitaar, hoe lagere actie mogelijk is. Echter geven sommige gitaristen de voorkeur aan een niet zo lage actie.

Bij de eerste fret hoort de snaar er maar heel dicht overheen te lopen. Wanneer je heel hard de snaar aanslaat en je hoort hem dan wat tegen de fret aan klateren, dan zit het goed.

Ik weet niet wat voor gitaar je hebt maar heel goedkope gitaren (a la action €30,- ofzo) is de actie onnoemelijk hoog en onbespeelbaar. Bij dit soort gitaren is het onmogelijk om een lage actie te krijgen. Omdat de halslijn van geen kant klopt, krijg je fretbuzz als je de actie zou verlagen.
Bij een wat duurzamere gitaar zou het mogelijk moeten zijn om de actie bespeelbaar te krijgen. Is een leuk klusje om zelf te doen. Er zijn genoeg handleidingen te vinden over hoe je de hoogte van de topkam en het zadel bepaalt. Als je de gitaar nieuw hebt gekocht in een muziekwinkel, is de kans groot dat ze het bij wijze van service gratis voor je doen.

muziekfreak
4 januari 2008, 15:48
Sorry dan heb ik denk iets verkeert gemeten? ,hier de nieuwe maten bij de vierde fred is het;3mm en bij de eerste fred is het ;1 mm dus dat gaat nog wel he? bij de 12 fred is het dan; 5mm dit zijn de juiste maten.
bij de 12fred dat vindt ik ook veel maar ach daar kom ik bijna en aan het begin gaat dan nog wel maar iets zakken kan wel denk ik.
Maar als jet het zelf zou doen hoe kan je het beste doen elke snaar op de kam iets in verdiepen of de hele kan iets korter maken?.
Het is een Spaanse clasieke gitaar van Juan Salvador.

Ik heb er nu nieuwe snaren op en moet nu wel vaak stemmen dat is normaal zeker he eerst dan.
William.

Gearjunkie
4 januari 2008, 16:45
De brug moet wellicht iets worden verlaagd, maar je dient ook eerst goed de stand van de hals (iets hol) te checken. Van de kam (dus bij de stemknoppen) moet je vooralsnog afblijven.

Wellicht heb je nog niet zoveel kennis van een gitaar, en laat je dit voor een paar tientjes professioneel oplossen??

muziekfreak
4 januari 2008, 19:47
Ik kom eerst verder nergens aan hoor!! ik moet eerst maar weer eens flink aan het oefen!! ik zit toch in het begin van de hals te spelen en dat gaat best.
Mijn kennis is nog niet zo heel groot op het gitaar gebeuren,maar ik wil hier wel graag mee doorgaan dus oefen en nog eens oefen he?.
William.