PDA

View Full Version : Hebben hier ook mensen ervaring met een 'Red Special'?



Blend
1 januari 2008, 16:39
Ik blijf het intrigrerende gitaren vinden, de Red Special van Brian May. Zijn hier mensen in ons midden die een copy in hun bezit hebben of ervaring mee hebben? Het is wel een gave gitaar om te bezitten :cooler:

Even voor de mensen die niet begrjipen waar ik het over heb:

Brian May (gitarist van Queen) speelt altijd op een eigengebouwde gitaar, de Red Special. Het was een gitaar geworden met een heel eigen klank, en het geluid van Queen werd deels beinvloed door deze gitaar.
Er zijn verschillende fabrieken geweest die hebben geprobeert de Red Special te kopieren (ook voor Brian May zelf) maar die haalden het stuk voor stuk niet bij het origineel.

Ik weet niet hoe dit nu ondertussen zit....

Hier een fotootje van Brian May met z'n Red Special:

http://img519.imageshack.us/img519/3725/brianmayqr3.jpg (http://imageshack.us)

en nog 1:

http://img117.imageshack.us/img117/5518/rs1280x1024jz7.jpg (http://imageshack.us)

Orpheo
1 januari 2008, 17:01
het probleem met deze gitaar is: het blijft de gitaar van brian may. Als je de page-LP koopt, is het gewoon een les paul, met wat kleine aanpassingen voor page. De associatie met brian may van die gitaar is te groot. Verder: ik heb geen idee hoe de echte gitaar 'bloot' klinkt, zonder brian of een ac30 of trebleboost. Ik vind de kopieen heel kaal en heel leeg klinken. Ik heb liever een telecaster.

Eko
1 januari 2008, 17:12
Er zijn inderdaad door de jaren heen een aantal kopien gemaakt, o.a. door Guild. Brian heeft er met een aantal samengewerkt. Eigenlijk zien ze er ongeveer hetzelfde uit en dat is voor sommigen al voldoende. Als je een kopie zoekt dan staan er regelmatig op marktplaats of gitaarmarkt wel een paar. Let er op dat de kopien van de laatste jaren nogal rammelen in afwerking. Ik heb dealers ze retour zien sturen omdat ze niet te intoneren waren door getordeerde halzen , slecht fretwerk e.d.
Brian zelf heeft ( dat zul je al wel weten ) een aantal kopien laten maken om er gewoon mee te spelen tijdens optredens die stuk voor stuk bekend zijn geworden , o.a. de Yellow. De bouwer daarvan maakt ze ook op bestelling voor liefhebbers. Je krijgt dan een echte kopie van Brian`s Red Special die 100% klopt. Wat ook 100% klopt is de prijs. Reken op de nieuwprijs van een middenklassen auto.
Als je voor een kopie wilt hebben om aan de muur te hangen kun je gewoon een Burns of Guild kopen. Wil je het geluid benaderen dan even het volgende:
Brian heeft eens in een documentaire zijn geluid gemaakt door op zijn setup te spelen met een willekeurige gitaar. Het klonk 100% hetzelfde. Het zat hem , volgens Brian zelf, meer in de volgorde van de delays en trebleboosters met de Vox versterkers dan in het instrument.

Riky
1 januari 2008, 17:18
Ik vind de kopieen heel kaal en heel leeg klinken. Ik heb liever een telecaster.

ja mee eens... schijnen goede gitaren te zijn voor hun geld... vind alleen dat de looks teveel afwijken van de echte(bij de burns, guild en brian's eigen gitaar lijn, zeg maar de betaalbare kopieen)...
bedenk ook goed dat je de gitaar niet moet kopen om een brian may geluid te krijgen... Daar heb je toch wel wat meer voor nodig.

Het is wel een heel erg veelzijdige gitaar..

hier heb je een filmpje van een brian may - redspecial gitaar...

http://youtube.com/watch?v=VMe77-zowK8

Blend
1 januari 2008, 18:28
Wil je het geluid benaderen dan even het volgende:
Brian heeft eens in een documentaire zijn geluid gemaakt door op zijn setup te spelen met een willekeurige gitaar. Het klonk 100% hetzelfde. Het zat hem , volgens Brian zelf, meer in de volgorde van de delays en trebleboosters met de Vox versterkers dan in het instrument.

hoe voel je je? een beetje 15 AC30's aanschaffen? dan maar digitaal in cubase, da's bijna net zo mooi :satisfie:

Blend
1 januari 2008, 18:30
het probleem met deze gitaar is: het blijft de gitaar van brian may. Als je de page-LP koopt, is het gewoon een les paul, met wat kleine aanpassingen voor page. De associatie met brian may van die gitaar is te groot. Verder: ik heb geen idee hoe de echte gitaar 'bloot' klinkt, zonder brian of een ac30 of trebleboost. Ik vind de kopieen heel kaal en heel leeg klinken.
Ik heb liever een telecaster.

fijn voor je.

wat de rest betreft; daar heb je helemaal gelijk in.

ACSlater
1 januari 2008, 18:44
Brian heeft eens in een documentaire zijn geluid gemaakt door op zijn setup te spelen met een willekeurige gitaar. Het klonk 100% hetzelfde. Het zat hem , volgens Brian zelf, meer in de volgorde van de delays en trebleboosters met de Vox versterkers dan in het instrument.

Interessant weetje! Ik had deze theorie zelf ook al bedacht omdat de Red Special replica's die ik heb bespeeld, nogal middelmatig klonken en ik me niet voor kon stellen hoe je daarmee die supersustain kunt krijgen.

BrianMay
1 januari 2008, 18:49
Zoals meestal bij de meeste beroemde gitaristen komt een groot gedeelte van hun toon uit hun vingers.
Als je Brian May op een Ibanez van 200 euro laat spelen, door een Epiphone Valve Junior dan klinkt ie nog steeds als Brian May.

Bovendien vraag ik me altijd af met dit soort gitaren enzo wat je er nou precies aan zou hebben als je exact net zo als Brian May zou klinken en spelen? Het maakt je nog steeds niet net zo goed als hem.
Een liedje goed kunnen naspelen zodat het als het origineel klinkt is nog niet eens zo knap, de echte moeilijkheidsgraad zit hem in het componeren an sich van dat liedje. Dus buiten dat het een briljante gitarist is, is het ook een briljant componist. Lijkt me veel beter om een eigen stijl te ontwikkelen in plaats van proberen te klinken als een bekende gitarist, en diegene te imiteren.

Das dus ook het vervelende aan signature gitaren, mensen zien je al snel als een wannabe of een imitator als je met zo'n ding om je nek op een podium staat.

BrianMay
1 januari 2008, 18:51
Interessant weetje! Ik had deze theorie zelf ook al bedacht omdat de Red Special replica's die ik heb bespeeld, nogal middelmatig klonken en ik me niet voor kon stellen hoe je daarmee die supersustain kunt krijgen.

Het heeft met zoveel dingen te maken: hoe hard ie z'n versterkers heeft staan, hoe dicht ie er bij staat, de treblebooster, delays. Maar voor het grootste gedeelte denk ik de manier waarop die de snaren fret, en ook hoe die de snaren aanslaat.

Ik denk dat z'n Red Special wezenlijk niet zo heel veel zal verschillen van een goede Gibson SG qua basisgeluid.

mrweird
1 januari 2008, 20:06
Ik denk dat z'n Red Special wezenlijk niet zo heel veel zal verschillen van een goede Gibson SG qua basisgeluid.
Moet dan wel een SG zijn met een eikenhouten semiholow body, single coil pickups en shortscale 24 inch hals.. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

BrianMay
1 januari 2008, 20:08
Moet dan wel een SG zijn met een eikenhouten semiholow body, single coil pickups en shortscale 24 inch hals.. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Mwah het grappige is dat the man himself in interviews weleens heeft gezegd dat z'n gitaar nog het meest klinkt als een verliefde Gibson SG ;)

Riky
1 januari 2008, 22:12
Als je geld genoeg hebt en een red special wilt.... Take a Guyton BM
Schijnen tot nu toe nog de beste productie red special replica's

ACSlater
1 januari 2008, 22:43
Als je Brian May op een Ibanez van 200 euro laat spelen, door een Epiphone Valve Junior dan klinkt ie nog steeds als Brian May.

Dat staat er toch los van? Volgens mij is dat namelijk stijl en niet de tone. Brian May klinkt over die setup als iemand die speelt met een Ibanez van 200 euro en een Epi Valve jr. Er is niemand die zei dat hij precies zo als Brian May wilde spelen.

BrianMay
1 januari 2008, 22:48
Dat staat er toch los van? Volgens mij is dat namelijk stijl en niet de tone. Brian May klinkt over die setup als iemand die speelt met een Ibanez van 200 euro en een Epi Valve jr. Er is niemand die zei dat hij precies zo als Brian May wilde spelen.

Ik vind niet dat dat er los van staat.
Jij gaf zelf aan dat je ook op Red Special kopieen hebt gespeelt, en daaruit niet die supersustain kreeg die Brian May wel uit z'n Red Special krijgt. Dat komt dus omdat het geluid voornamelijk in ze ivngers zit. Dus als Brian May op een Ibanez van 200 euro speelt, door een Epi Vale Junior, dan heeft ie nog steeds dezelfde tone en supersustain.

Bovendien om maar even een voorbeeld te noemen, op de 1e solo cd van Brian May, Back to the Light, speelt ie op sommige nummers op een Ibanez gitaar die die van Joe Satriani had gekregen, en toch klinkt het net alsof die op ze Red Special speelt.
Dus eigenlijk krijgt ie die toon bijna overal wel uit.

Riky
1 januari 2008, 22:57
Bovendien om maar even een voorbeeld te noemen, op de 1e solo cd van Brian May, Back to the Light, speelt ie op sommige nummers op een Ibanez gitaar die die van Joe Satriani had gekregen, en toch klinkt het net alsof die op ze Red Special speelt.
Dus eigenlijk krijgt ie die toon bijna overal wel uit.

ja... en vergeet niet dat brian in de studio en live ook nog wel eens een stratocaster of telecaster wil pakken... ook daar krijgt hij dezelfde toon als de red special uit...

Butcher
1 januari 2008, 23:06
Ik ben een tijdje als test/demo gitarist betrokken geweest met de ontwikkeling van "yet another" Red Special kopie, deze keer gebaseerd op de John Page gitaar. Page werkte in de Fender Custom Shop en May wilde dat hij een exacte kopie bouwde. Deze kopie is behalve het houtwerk en de frets nooit afgemaakt. Verder gaf Page ons de kopieën van de bouwtekeningen die Brian en z'n pa gemaakt hebben (Leuk feitje: Het was de bedoeling dat er een florentine klank gat a la Thinline Tele in de gitaar zat).

In het proces heb ik op het Greg Fryer kopie (wat May gebruikt), een Greco, de John Page en een Guyton gespeeld, en uiteraard onze versie, de RS '64 Special. Het eerste wat we opviel was dat alle vijf gitaren absoluut verschillend waren, alhoewel ze allemaal claimed "exacte" kopieen te zijn. Ze verschilden in "feel" en geluid, alhoewel op hoge volumes je dat bijna niet meer kunt horen. Desalniettemin waren de necks absoluut verschillend.

Brian gebruikt Bruns TriSonic pickups, die hij later heeft laten modificeren door Bill (?) Adeson, en de pick-ups die wij gebruik waren de Adesons. En ik moet zeggen, met 3 Vox AC30 Top Boost (ik had een '62 en twee '63's) en een Treblebooster (in mijn geval een Dallas Rangemaster) klonk alles vrijwel identiek.

Even ter zijde, Brian's sound is zijn gitaar, een treblebooster en een AC30. Bij de AC30 neem je het Normale channel, en zet alles op 10. De treblebooster zet je op het punt dat je feedback krijgt. Brian heeft zijn versterkers gemodificeerd door het Top Boost circuit er helemaal uit te halen. Zonder treblebooster klinkt alles wreed modderig, dus je gebruikt dat ding om alles wat meer definitie te geven. Verder zijn de pick nogal modderig "as they are" en ik denk dat de bright crispness van een AC30 behoorlijk meewerkt om alles wat uit te vlakken. Brian May gebruikt drie AC30's zodat de delays elkaar niet in de weg zitten.

De Tone en Volume knoppen hebben een 220k waarde en een hele smoothe roll-off. Door het volume van de gitaar af te draaien kun je een hele cleane tone krijgen als je weet wat je doet kun je HEEL dicht in de buurt komen van een Strat, een Les Paul en een ES335. Een Telecaster is wat lastiger, maar de out-of-phase Tele tone was verder geen probleem.

De neck is nogal vreemd. Een 24" scale met een 7.25" radius, 24 frets plus een 0-fret, en de contour doet weg van een honkbal knuppel. Desalniettemin, na ongeveer een half uur begint hij behoorlijk comfortabel te worden. Ik kan me niet herinneren wat het hout van de nek was, maar de toets was eikenhout, met zwarte plastic verf. Of zoiets.

Verder kun je de actie niet verzetten. De brug zit op de body vast geschroefd, en heeft roller saddles (een idee dat Brian May volgens mij van Hofner heeft opgepikt.) Het kutte aan deze zadels is dat ze los zitten, dus als je een snaar breekt valt het rollertje eruit, en, well... you're in deep shit. De actie is verder een van de laagste die ik ooit op een gitaar gezien heb, en verbazingwekkend genoeg was er absoluut geen fretbuzz.

De whammy bar gebruikt het knife-edge principe, waarbij er twee veren uit de motor van een motorfiets gebruikt worden. Je kunt zonder problemen een vol octaaf naar beneden en als je terug komt sta je nog steeds volkomen gestemd.

Al met al een aardige gitaar, en constructie-wijs is er niets mis mee. M'n problemen waren hoofdzakelijk de losse rollers in de brug en de gitaar leent zich niet echt voor wat ik hoofdzakelijk speel (country en chicken picking), en de $3500,= die je moet neerleggen om een RS '64 Special te krijgen.

Orpheo
1 januari 2008, 23:13
het gaafste vind ik dat BM een trem heeft bedacht, bijna 20 jaar voor Floyd Rose, die ook een oktaaf kan duiken, zonder dat je je stemming verliest. 24 frets, nek thru (maar dan met een schroef ipv lijm), high-fret access, etc etc, 3 hotte elementen... Het is gewoon de eerste superstrat, maar dan met features van een les paul (qua overall looks).

Butcher
1 januari 2008, 23:15
Het idee voor de brug kreeg hij van Burns.

BrianMay
1 januari 2008, 23:17
Ik ben een tijdje als test/demo gitarist betrokken geweest met de ontwikkeling van "yet another" Red Special kopie, deze keer gebaseerd op de John Page gitaar. Page werkte in de Fender Custom Shop en May wilde dat hij een exacte kopie bouwde. Deze kopie is behalve het houtwerk en de frets nooit afgemaakt. Verder gaf Page ons de kopieën van de bouwtekeningen die Brian en z'n pa gemaakt hebben (Leuk feitje: Het was de bedoeling dat er een florentine klank gat a la Thinline Tele in de gitaar zat).

In het proces heb ik op het Greg Fryer kopie (wat May gebruikt), een Greco, de John Page en een Guyton gespeeld, en uiteraard onze versie, de RS '64 Special. Het eerste wat we opviel was dat alle vijf gitaren absoluut verschillend waren, alhoewel ze allemaal claimed "exacte" kopieen te zijn. Ze verschilden in "feel" en geluid, alhoewel op hoge volumes je dat bijna niet meer kunt horen. Desalniettemin waren de necks absoluut verschillend.

Brian gebruikt Bruns TriSonic pickups, die hij later heeft laten modificeren door Bill (?) Adeson, en de pick-ups die wij gebruik waren de Adesons. En ik moet zeggen, met 3 Vox AC30 Top Boost (ik had een '62 en twee '63's) en een Treblebooster (in mijn geval een Dallas Rangemaster) klonk alles vrijwel identiek.

Even ter zijde, Brian's sound is zijn gitaar, een treblebooster en een AC30. Bij de AC30 neem je het Normale channel, en zet alles op 10. De treblebooster zet je op het punt dat je feedback krijgt. Brian heeft zijn versterkers gemodificeerd door het Top Boost circuit er helemaal uit te halen. Zonder treblebooster klinkt alles wreed modderig, dus je gebruikt dat ding om alles wat meer definitie te geven. Verder zijn de pick nogal modderig "as they are" en ik denk dat de bright crispness van een AC30 behoorlijk meewerkt om alles wat uit te vlakken. Brian May gebruikt drie AC30's zodat de delays elkaar niet in de weg zitten.

De Tone en Volume knoppen hebben een 220k waarde en een hele smoothe roll-off. Door het volume van de gitaar af te draaien kun je een hele cleane tone krijgen als je weet wat je doet kun je HEEL dicht in de buurt komen van een Strat, een Les Paul en een ES335. Een Telecaster is wat lastiger, maar de out-of-phase Tele tone was verder geen probleem.

De neck is nogal vreemd. Een 24" scale met een 7.25" radius, 24 frets plus een 0-fret, en de contour doet weg van een honkbal knuppel. Desalniettemin, na ongeveer een half uur begint hij behoorlijk comfortabel te worden. Ik kan me niet herinneren wat het hout van de nek was, maar de toets was eikenhout, met zwarte plastic verf. Of zoiets.

Verder kun je de actie niet verzetten. De brug zit op de body vast geschroefd, en heeft roller saddles (een idee dat Brian May volgens mij van Hofner heeft opgepikt.) Het kutte aan deze zadels is dat ze los zitten, dus als je een snaar breekt valt het rollertje eruit, en, well... you're in deep shit. De actie is verder een van de laagste die ik ooit op een gitaar gezien heb, en verbazingwekkend genoeg was er absoluut geen fretbuzz.

De whammy bar gebruikt het knife-edge principe, waarbij er twee veren uit de motor van een motorfiets gebruikt worden. Je kunt zonder problemen een vol octaaf naar beneden en als je terug komt sta je nog steeds volkomen gestemd.

Al met al een aardige gitaar, en constructie-wijs is er niets mis mee. M'n problemen waren hoofdzakelijk de losse rollers in de brug en de gitaar leent zich niet echt voor wat ik hoofdzakelijk speel (country en chicken picking), en de $3500,= die je moet neerleggen om een RS '64 Special te krijgen.

Interessant verhaal :)
Was dit na de eerste Guild replicas?
Ik kan me iets herrineren dat ie in een interview eens zei dat Fender hem had aangeboden om een kopie voor hem te maken.

Butcher
1 januari 2008, 23:27
Interessant verhaal :)
Was dit na de eerste Guild replicas?
Ik kan me iets herrineren dat ie in een interview eens zei dat Fender hem had aangeboden om een kopie voor hem te maken.

http://www.brianmay.com/brian/johnbirchguitar/johnbirchguitar.html

Okay, ik heb ook geprobeerd om een foto van de John Page gitaar te posten, maar op een of andere manier lukt me dat weer niet...

Gearjunkie
1 januari 2008, 23:27
Het blijft opmerkelijk hoe zo'n gitaar, zelfgebouwd door fam. May, na 40 jaar eigenlijk nog qua concept goed is.

Anderszijds wat zou een jonge May vandaag de dag hebben gedaan? Hij bouwde de RS omdat hij geen geld had voor een 'echte' gitaar. Wellicht had hij vandaag de dag een goedkopere gitaar gekocht en had hij ook zijn eigen sound gehad.

Overigens is zijn handelsmerk, de RS met een sixpence, in de studio met de zelfbouwamp van John Deacon gebruikt. Vroeger in elk geval. Voxen waren (enkel??) bij concerten.
Maar May zal met zijn portemonnaie vast een heleboel andere gitaartjes gehad hebben. Behalve de Tele en de V waarmee hij wel optrad.

Rocketman
1 januari 2008, 23:40
Wat ik me afvraag; krijgen die gasten met een muur van amps op een podium ook tientallen mics en sporen in de mix?

Butcher
1 januari 2008, 23:43
Wat ik me afvraag; krijgen die gasten met een muur van amps op een podium ook tientallen mics en sporen in de mix?

Hij gebruikte er 3 tegelijkertijd. Om de 3-4 nummers switchte hij naar een vers trio versterkers. Op die manier kon hij z'n versterkers laten afkoelen, wat AC30's beginnen behoorlijk onstabiel te worden als je ze een tijdje volledig open hebt staan.

Rocketman
1 januari 2008, 23:58
Off topic natuurlijk, waarvoor excuses, maar het antwoord op mijn vraag is dus "ja want iedere amp is een spoor" of "nee, na ieder nummer werden er 3 mics verplaatst". Vraag het me toch af. Nou goed ik heb die muren van amps toch altijd al ongeloofwaardig gevonden.

Gearjunkie
2 januari 2008, 00:14
Off topic natuurlijk, waarvoor excuses, maar het antwoord op mijn vraag is dus "ja want iedere amp is een spoor" of "nee, na ieder nummer werden er 3 mics verplaatst". Vraag het me toch af. Nou goed ik heb die muren van amps toch altijd al ongeloofwaardig gevonden.
Ik neem aan dat ze niet op een paar microfoons hebben bezuinigd, die werden natuurlijk niet verzet.

Ik weet niet of een muur van amps zo ongeloofwaardig is hoor. Bij May diende het een heel duidelijk doel: de delays en daarnaast dus in 3 rijen ter afwisseling of als back-up.

Maar als geld geen rol speelt, en een gitarist speelt op meerdere gitaren? Gewoon per gitaar een eigen stack! Lijkt me best handig...

Blend
2 januari 2008, 00:20
Maar May zal met zijn portemonnaie vast een heleboel andere gitaartjes gehad hebben. Behalve de Tele en de V waarmee hij wel optrad.

stratocasters volgens mij meer.

mayniac
2 januari 2008, 03:08
stratocasters volgens mij meer.

Brian speelt zelden op Stratocasters en live al helemaal NOOIT. Hij heeft in interviews aangegeven er niet echt mee overweg te kunnen.
Als er bij het opnemen in de studio een Fender-geluid nodig was werd dit heel vaak ingespeeld door Roger Taylor en John Deacon, die beiden ook niet onverdienstelijk gitaar spelen (iets wat niet echt bekend is bij het grote publiek).

Als je de Killer Queen clip bedoeld, dat was playback met een geleende Strat. De zwarte Tele die hij altijd gebruikte voor Crazy little thing called love was trouwens ook geleend, van Roger Taylor. Dat is trouwens ook de enige gelegenheid waarbij hij live een Tele gebruikte...

artnaz
2 januari 2008, 04:13
ja... en vergeet niet dat brian in de studio en live ook nog wel eens een stratocaster of telecaster wil pakken... ook daar krijgt hij dezelfde toon als de red special uit...Met andere woorden, de gitaar maakt geen reet uit, zolang je maar een AC30 met een Treble Booster hebt?

Overigens inderdaad een interessant verhaal, Butcher! :)

Eko
2 januari 2008, 08:50
Artnaz,
In basis ja, alleen als je goed gelezen hebt waren het 3 x Vox AC 30. Als je Google gebruikt kom je wel op sites waar het geheel op te vinden is incl. schema`s hoe je een en ander moet aansluiten.
Er blijft echter veel afhangen van de vingers en speelstijl. Als voorbeeld: ik heb een `62 Custom Tele die klinkt in mijn handen heel anders dan bij mijn maatje uit de band. Dat blijft dus eigenlijk het belangrijkste.

artnaz
2 januari 2008, 12:29
Artnaz,
In basis ja, alleen als je goed gelezen hebt waren het 3 x Vox AC 30. Als je Google gebruikt kom je wel op sites waar het geheel op te vinden is incl. schema`s hoe je een en ander moet aansluiten.
Er blijft echter veel afhangen van de vingers en speelstijl. Als voorbeeld: ik heb een `62 Custom Tele die klinkt in mijn handen heel anders dan bij mijn maatje uit de band. Dat blijft dus eigenlijk het belangrijkste.Ja ok, sorry voor mijn incompleetheid. Wat ik wil zeggen is dat als ik een LP door mijn set jaag het heel anders klinkt dan met mijn Strat. Bij May lijkt dat dus weinig uit te maken, en ik vond het wat vreemd dat zijn versterkers/effecten voor het overgrote deel van zijn sound zorgen...

Riky
2 januari 2008, 14:09
Met andere woorden, de gitaar maakt geen reet uit, zolang je maar een AC30 met een Treble Booster hebt?

Overigens inderdaad een interessant verhaal, Butcher! :)

precies... De gitaar opzich is zo interessant omdat hij heeeeel erg veelzijdig is, omdat hij helemaal zelf gebouwd is, omdat hij als een halve eeuw oud is en omdat brian er op speelt..., maar hij is niet zo karakterestiek qua geluid als de meeste mensen denken. De toon kun je heel goed evenaren met een vox ac 30 en een greg fryer - brian may treble booster... en naturlijk een gitaar:)

ACSlater
2 januari 2008, 14:45
Ik vind niet dat dat er los van staat.
Jij gaf zelf aan dat je ook op Red Special kopieen hebt gespeelt, en daaruit niet die supersustain kreeg die Brian May wel uit z'n Red Special krijgt. Dat komt dus omdat het geluid voornamelijk in ze ivngers zit. Dus als Brian May op een Ibanez van 200 euro speelt, door een Epi Vale Junior, dan heeft ie nog steeds dezelfde tone en supersustain.

Je snapt er niets van; als je de post van Eko hebt gelezen dan weet je dat zijn geluid voornamelijk uit zijn versterker en effecten komt. Het wil mij niet aan dat Brian May uit een Ibanez meer sustain haalt met een powerchord dan mij. Als hij over het genoemde setje speelt dan heeft hij niet dezelfde tone en sustain maar wel zijn eigen speelstijl.

Orpheo
2 januari 2008, 14:48
brian may speelt heel erg veel met feedbacks, om zo sustain te creeeren. Als brian may op mijn set speelt, klinkt ie als brian may, vanwege zijn techniek, maar ZIJN sound, de ECHTE BM sound, krijgt hij er niet volledig mee. Maar met een LP+3ac30's+trebleboost, dan weer wel. Het zit 'm in zoveel aspecten. de gitaar zelf geeft weinig 'kleur'. Het zou tof zijn als t wel zo was, immers, een gitaar is 'spannender' dan een amp, maar het is helaas niet zo.

Ace 1.15.19
2 januari 2008, 19:27
Brian speelt zelden op Stratocasters en live al helemaal NOOIT. Hij heeft in interviews aangegeven er niet echt mee overweg te kunnen.
Als er bij het opnemen in de studio een Fender-geluid nodig was werd dit heel vaak ingespeeld door Roger Taylor en John Deacon, die beiden ook niet onverdienstelijk gitaar spelen (iets wat niet echt bekend is bij het grote publiek).

Als je de Killer Queen clip bedoeld, dat was playback met een geleende Strat. De zwarte Tele die hij altijd gebruikte voor Crazy Little Thing Called Love was trouwens ook geleend, van Roger Taylor. Dat is trouwens ook de enige gelegenheid waarbij hij live een Tele gebruikte...

In de videoclip van Killer Queen gebruikt hij gewoon zijn RS. Misschien bedoel je een andere? Of iets uit een live show?

Blend
2 januari 2008, 20:47
In de videoclip van Killer Queen gebruikt hij gewoon zijn RS. Misschien bedoel je een andere? Of iets uit een live show?

nee hoor, de oude (1 van de eerste clips ooit) gebruikt hij gewoon een strat, een swarte.

BrianMay
2 januari 2008, 22:38
Je snapt er niets van; als je de post van Eko hebt gelezen dan weet je dat zijn geluid voornamelijk uit zijn versterker en effecten komt. Het wil mij niet aan dat Brian May uit een Ibanez meer sustain haalt met een powerchord dan mij. Als hij over het genoemde setje speelt dan heeft hij niet dezelfde tone en sustain maar wel zijn eigen speelstijl.

Grappig dat ik er volgens jou niets van snap.
Leg mij dan eens uit hoe het kan dat Brian May op z;n eerste solo cd speelt op een Ibanez gitaar, door een Marshall en Hiwatt buizenamp, en dat ie daar precies klinkt zoals die op een Queen cd klinkt? Dus niet alleen dezelfde stijl, maar ook dezelfde klank.

Ace 1.15.19
2 januari 2008, 23:34
nee hoor, de oude (1 van de eerste clips ooit) gebruikt hij gewoon een strat, een swarte.

Ja inderdaad, mijn fout. Je bedoelt deze?

http://www.youtube.com/watch?v=VBA-uM32T4M

Maar dat is geen zwarte :p. Ik wist wel dat hij bij Crazy Little Thing Called Love onder andere een zwarte Tele bespeelde.

ACSlater
3 januari 2008, 01:14
Grappig dat ik er volgens jou niets van snap.
Leg mij dan eens uit hoe het kan dat Brian May op z;n eerste solo cd speelt op een Ibanez gitaar, door een Marshall en Hiwatt buizenamp, en dat ie daar precies klinkt zoals die op een Queen cd klinkt? Dus niet alleen dezelfde stijl, maar ook dezelfde klank.

Ik had het over de combi Ibanez van 200 euro en Epi Valve jr. Niet over een Ibanez over een Marshall en Hiwatt en weet ik veel wat voor effecten tijdens en na het inspelen zijn gebruikt. Duidelijk zo? :)

Butcher
3 januari 2008, 07:01
Ja inderdaad, mijn fout. Je bedoelt deze?

http://www.youtube.com/watch?v=VBA-uM32T4M

Maar dat is geen zwarte :p. Ik wist wel dat hij bij Crazy Little Thing Called Love onder andere een zwarte Tele bespeelde.

Ehh... iemand ooit wel eens van de Mini PLAYBACK Show gehoord..?

Marc Oblivian
3 januari 2008, 10:38
Ehh... iemand ooit wel eens van de Mini PLAYBACK Show gehoord..?


zo jong is die May toch niet meer?

Blokkie
16 januari 2008, 10:35
Ik kwam via google de Brian May guitars tegen.
http://www.brianmayguitars.co.uk/

Heeft iemand hier ervaring mee? Ben ook benieuwd wat ze kosten.

Fireplace
17 januari 2008, 22:16
Ik heb er inmiddels zo'n 5 jaar een en zou niet anders meer willen. Uiteraard ben ik een grote Queen-fan en bovendien heb ik nog nooit een PRS of een dergelijke high-end gitaar bespeeld, maar de Red Specials zijn enorm veelzijdig en voor alle denkbare rock-stijlen te gebruiken. Ik speel er net zo makkelijk Shine On You Crazy Diamond op en dan heb ik over het geluid niets te klagen. Bovendien vind ik hem erg lekker spelen, ik heb van diverse andere bespelers gehoord dat de (nogal forse) hals even wennen is maar voor mij was ie vanaf dag een perfect.

Voor de prijs kun je eens bij Thomann in Duitsland kijken, begint geloof ik rond de 750,- euries.

Blokkie
17 januari 2008, 22:30
Thanx. Dat valt heel erg mee.

Harry
18 januari 2008, 10:23
om de een of andere reden denk ik dat het best wel een gitaar voor mij is, maar is de body niet erg klein? Ik ben nogal lang, dus......

Butger
18 januari 2008, 11:10
Je speelt toch geen gitaar omdat het er zo mooi uitziet :)

(Maar het is wel een klein gitaartje)

Dick Wolkendeck
18 januari 2008, 11:56
Je speelt toch geen gitaar omdat het er zo mooi uitziet :)

(Maar het is wel een klein gitaartje)

nja... Hans Dulfer is sax gaan spelen omdat de saxofonist altijd de meisjes kreeg. Hij zei ooit eens dat als hij nu jong was geweest, hij gitarist geworden was.

Harry
18 januari 2008, 12:02
Je speelt toch geen gitaar omdat het er zo mooi uitziet :)

(Maar het is wel een klein gitaartje)

nee, ik ben gitaar gaan spelen omdat ik er van hou om uren in de auto te zitten om op idiote tijstippen met allerlei apparatuur te gaan lopen slepen terwijl anderen pret maken. :satisfie:

Natuurlijk moet het er mooi uitzien man!!!!! :rockon:

p.roeleveld
18 januari 2008, 12:08
Hoi,

Ik heb zelf een Jim Reed Red Special met tremelo. Dit is ook een replica van de Red Special. Ik heb deze gekocht ipv een Burns Red Special of een Brain May Red Special met name door de tremelo. Hierdoor ziet deze gitaar er meer uit als de Red Special. Ik heb ook op de Burns gespeeld, maar was niet overtuigd van de afwerking van die gitaren. Destijds hingen er 2 Burns bij de gitaarzaak en van beide was er wel iets mis met de afwerking. Verder vond ik het goede gitaren. Daarnaast heb je in dezelfde prijsklasse nog een aantal gitaren, maar die heb ik niet in Nederland gevonden en ik wil wel een gitaar testen voordat ik hem koop. Ik ben erg tevreden met de gitaar, maar als je een perfecte kopie zoekt, zul je diep in de buidel moeten tasten voor bijvoorbeeld een KZ replica (volgens mij gestopt met produceren), een Guyton of een RS Guitars replica. Of je moet er natuurlijk zelf een maken (zie bijvoorbeeld "home.wanadoo.nl/gitaar-in-tune" voor een voorbeeld van iemand die hem heeft nagebouwd: ps daar heb ik ook de Jim Reed vandaan).

Zoals andere mensen ook al zeiden, wordt een deel van het geluid bepaald door de gitaar. Dus het gebruikte hout van de body en de toets, maar ook de electronica. Als je kijkt naar de gebruikte elementen op de replica's, zie je dat het allemaal Tri-Sonic elementen zijn (soms Adesons, soms Burns). Dit geeft ook een ander geluid. Op de Jim Reed zitten bijvoorbeeld Burns Tri-Sonic elementen. Ik geloof dat Brian May zelf aangepaste Adeson Tri-Sonics gebruikt heeft. Vroegere replica's van Guild hadden daarentegen weer speciaal ontworpen DiMarzio Brian May pickups (die waren wel van single-coil afmetingen). Hierdoor klonken ze wel zoals de Tri-Sonic elementen. En dan heb je nog de manier waarop de elementen geschakeld worden. Bij de Red Special worden de elementen in serie geschakeld ipv parallel zoals bij een stratocaster. En bij de Red Special heb je de mogelijkheid om de elementen 'in phase' of 'out-of-phase' te schakelen. Dit geeft enkele geluiden die je normaliter niet uit een andere gitaar haalt.

Conclusie: als je een Red Special gitaar zoekt voor de vorm en geluid, dan kun je heel goed af zijn met de Brian May Red Special. Let bij de koop vooral op de afwerking. Verder zijn het goede gitaren en komt de electronica overeen met het origineel. Daarnaast heb je nog in dezelfde prijsklasse de Jim Reed Red Special met tremelo, die nog iets meer lijkt op de Red Special. Ik vind dat een geweldige gitaar; goede afwerking, lekkere actie en sustain en goed geluid. Wil je wel een perfecte kopie, dan zul je er heel wat geld voor over moeten hebben, of je moet er zef een maken.

Fireplace
18 januari 2008, 12:29
om de een of andere reden denk ik dat het best wel een gitaar voor mij is, maar is de body niet erg klein? Ik ben nogal lang, dus......

Ik zou zeggen: Google eens een fotootje van Brian May. Klein is anders.....

Butcher
20 januari 2008, 06:39
De John Page gitaar:
http://i246.photobucket.com/albums/gg95/blackbyrd77/NewImage.jpg

Valoosj
20 januari 2008, 13:44
Nog een manier om wat in de buurt te komen van de Brian May sound zonder veel te investeren in gitaren of Vox versterkers is de MayQueen overdrive. Ik heb dat ding onlangs gebouwd, over een 2 tal weken komt het in een doosje te zitten, en het klinkt echt goed. Ik post wel eens een soundclipje als ik weer kan.

Tupelo
20 januari 2008, 15:44
Ik heb liever een telecaster.
Vooruit, het moest een keer gebeuren.. :)

Nocki
21 januari 2008, 01:09
Tja... ik ben ook al jaren ermee bezig. die nieuwe lijkt me wel wat. bij thomann is tie erg goedkoop en met een koffertje erbij erg interesant. ik zal maar eens moeten gaan kijken ernaar... :-)

TimmU
21 januari 2008, 01:22
De John Page gitaar:
http://i246.photobucket.com/albums/gg95/blackbyrd77/NewImage.jpg
No shit ! dat is m'n strat daar rechts. ze hebben hem aan de zijkant ietsjes meer kapot gemaakt alleen !

Blend
21 januari 2008, 09:59
De John Page gitaar:
http://i246.photobucket.com/albums/gg95/blackbyrd77/NewImage.jpg

da's de slechtste imitatie die ik ooit gezien heb :chicken:

Butcher
21 januari 2008, 10:42
Hmmm... dit is de gitaar die John Page van de Fender Custom Shop voor Brian May gebouwd heeft als back-up, als persoonlijk verzoek van Brian, gebaseerd op Brian's gitaar en de bouwtekeningen die Brian gemaakt heeft met z'n vader. Waarop baseer jij jou observatie, die ogenschijnlijk op maarliefst 1 foto gebaseert is?

Fireplace
21 januari 2008, 11:59
Er zijn natuurlijk wel wat verschillen. Brian May heeft een witte slagplaat i.p.v. een zwarte, een ebben toets i.p.v. maple en vooral de lichtblauwe kleur komt op mij niet helemaal authentiek over :)

JeroenSchaaf
21 januari 2008, 12:12
Ik vind dit ding ook wel gaaf! http://www.thomann.de/nl/brian_may_brian_may_signature_ch_mini.htm

Nocki
22 januari 2008, 23:21
Donderdag gaan we weer eens een ritje naar wat muziekwinkels doen! Ben benieuwd of ik nog wat tegen kom... de burns red specials die ik heb geprobeerd waren inderdaad bagger maar ik hoop ergens tegen een andere aan te lopen.
Daarnaast heb ik gevraagd aan mn lokale muziekhandel of zijn er een kondern laten komen of dat ik zelf er een moet laten komen van bijvoorbeeld thomann.

Als ik niets tegen komt en mijn lokale muziekhandel kan het niet dan bestel ik m gewoon even bij thomann.

Nog even wat kleine dingetjes verkopen en ik heb genoeg voor een red special en een koffer voor erbij. ik ben erg benieuwd! bedankt voor de gas!

Dick Wolkendeck
23 januari 2008, 11:03
Er zijn natuurlijk wel wat verschillen. Brian May heeft een witte slagplaat i.p.v. een zwarte, een ebben toets i.p.v. maple en vooral de lichtblauwe kleur komt op mij niet helemaal authentiek over :)



????? WIT?????

http://www.radioveronica.nl/includes/thumb.php?f=ART/B/brianmayjpg&w=250

http://www.guitar-poll.com/afb/Brian%20May.jpg




http://queen.shanemcdonald.org/images/brian.jpg


Aaaahhhhh de Fender.... :seriousf:

Nocki
1 februari 2008, 11:16
afgelopen weekend heb ik een Burns red special geprobeerd maar dat was het helaas niet. de Mensuur was heel erg wennen en de hele gitaar was in bijzonder slechte staat helaas.
Ik moet zeggen dat ik erg aan het twijfelen ben gegaan. Dit heb ik met mn plaatselijke muziekzaak (Sonora) besproken en we hebben de oplossing gevonden dat de importeur er 1 (of meeerdere) meeneemt naar Terneuzen en ik er gelijk 1 kan uitproberen. Als het bevalt blijft ie en als tie niet bevalt gaat ie mee naar de importeur. Erg fijne regeling zo! Als het niets wordt spaar ik door voor een es335 en is het wel wat ben ik erg happy. ik loop al een jaar of 6 te kijken naar zo'n red special... Benm erg benieuwd!

Wouter J
1 februari 2008, 21:15
Brian speelt zelden op Stratocasters en live al helemaal NOOIT. Hij heeft in interviews aangegeven er niet echt mee overweg te kunnen.
Als er bij het opnemen in de studio een Fender-geluid nodig was werd dit heel vaak ingespeeld door Roger Taylor en John Deacon, die beiden ook niet onverdienstelijk gitaar spelen (iets wat niet echt bekend is bij het grote publiek).

Als je de Killer Queen clip bedoeld, dat was playback met een geleende Strat. De zwarte Tele die hij altijd gebruikte voor Crazy little thing called love was trouwens ook geleend, van Roger Taylor. Dat is trouwens ook de enige gelegenheid waarbij hij live een Tele gebruikte...

Nope, de tele waarmee hij de solo van "Crazy little thing" inspeelde was een vroeg jaren vijftiger model van Roger maar die Zwarte was een doodnormale jaren zeventiger Fender Tele die hij speciaal om dat nummer live te kunnen spelen had gekocht. Tijdens een van de laatste Veronica muziekdagen werd deze tele door Brian May zelf afgestaan om voor een goed doel geveild te worden.

Wat reserve gitaren betreft voordat Guild in de spotlights kwam gebruikte Brain May een John Birch "Yellow special" en een Gibson Flying V als reserve gitaren voor de Red Special.

http://www.youtube.com/watch?v=hsbRpJmoS4g
Brian met de "Yellow special" in de video clip van "We will rock you"

http://farm1.static.flickr.com/167/407592780_51e19da0e0.jpg
Brian May tijdens de "Hot space" tour met zijn Flying V.

RoelTM
1 februari 2008, 21:18
Brian speelt zelden op Stratocasters en live al helemaal NOOIT.

ik dacht dat Brian eerder zo gek was op de stratocasters, maar omdat ie die niet kon betalen de Red Special heeft gebouwd...

Wouter J
1 februari 2008, 21:37
http://www.youtube.com/watch?v=9_jh9Drm09U

Queen in de studio. Je krijgt ook een line up van Brian's gitaren te zien er staat een strat tussen maar het is niet bekend of die strat ook gebruikt werd. Ook mooi is de closeup van de kop van Brian's Tele die daarmee als een 1981'er Tele Black and Gold kan worden ontmaskerd.

Gearjunkie
3 februari 2008, 21:08
Ook een detail dat ik in elk geval nog niet kende:

Over de 3x3 Vox AC30's... de bovenste 3 zijn enkel cabinets!

" The three amps you see on the bottom row are the ones that are in use, the middle being a clean sound and the two outside with added effects. The next row are spares, one for each position, wired up and on standby, used in case of amp failure. The top row are cabinets which are used to carry the spare speakers we need. I would also have three other AC30's round the back of the stage ready to go if needs be. This configuration of amps not only looks good, but also provides excellent camouflage for any running about behind the scenes that needs to be done."

aldus Brian's tech.

Valoosj
3 februari 2008, 21:57
http://www.youtube.com/watch?v=hsbRpJmoS4g
Brian met de "Yellow special" in de video clip van "We will rock you"


Net ervoor of er net na is in Roger zijn tuin toen ook nog Spread your wings opgenomen. Meesterlijk mooi nummer.