PDA

View Full Version : Twijfels over pickups: input welkom !



Mitch
31 december 2007, 15:31
Nee, niet het zoveelste BKP/GFS zwam topic, ik heb een serieuze vraag ;)

Punt is: mijn smaak, voorkeur en speelstijl is best wat veranderd de laatste twee jaar en ik zit daardoor ernstig te dubben of ik niet zal veranderen van pups op mijn De Gier Custom. Voor de niet-insiders: da's een mahonie body/mahonie hals/ebben toets monster met een P90 bij de hals en een humbucker bij de brug, één volumepot zonder toonpot. Ik ben ooit begonnen met SD's, maar die waren toch wat harsh en daar is later een Nordstrand set voor in de plaats gekomen. Duidelijk minder output, duidelijk meer open en toch vol.

Waarom ik anders wil en waarom:
In de eerste plaats: met de rock coverband ben ik steeds meer op mijn Tele gaan spelen en wat ik daar altijd zo verrekte lekker aan vind qua pots: het spelen met je volume vind ik op een single coil gitaar toch altijd een stuk makkelijker. Je hebt een wat breder bereik voor mijn idee. Of dat nou ligt aan de aard van single coils of van de 250k pots, ik weet het niet, maar met 500k pots heb ik altijd het idee dat de boel al snel minder dynamisch of doffer wordt, ook met goede kwaliteitespots en/of treble bleed.
In de tweede plaats ben ik die mid honk van een bug humbucker een beetje moe. Zeker met een boostertje mijn CMW in kan het echt ont-zet-tend lekker classic rock zijn, maar met mijn totale setup (amps, speakers en natuurlijk de gitaar zelf) heb ik eigenlijk wel genoeg mids en kan ik best wat minder heftigs gebruiken.

Mijn twijfel: ga ik voor een complementaire P90 bij de brug ? Erg lekker, maar dan heb ik alleen hum cancelling in de middenstand.
Lower gain humbuckers a la TV Jones of zelfs de TV Jones Filtertrons voor de voordelen van hum cancelling maar een veel opener sound, in de richting van single coil.
En dan zit ik nog stiekem te denken aan de nieuwe pups van De Gier zelf, een soort single coil-meets-humbucking design. Ongelofelijk stil, dynamisch en vet, soort kruising tussen single coils en P90's, maar toch anders.
Twijfels, twijfels en natuurlijk moet ik het uiteindelijk allemaal zelf beslissen maar ik vroeg me af of jullie nog leuke ideeën hebben. Voor de duidelijkheid: formaat is geen probleem, er kan altijd een andere slagplaat op komen. Er kunnen bij wijze van spreken net zo makkelijk single soils op als P90's.

bass blom
31 december 2007, 15:38
ik heb net na jaaaaaaaaaaren de overstap van hums naar P90's (94) gedaan en ben er echt heel wijs mee, veel lekkerder, veel helderdere toon die veel beter overeind blijft tussen andere herrie die de gitarist zoal om zich heen mag treffen :D

Dirk_Hendrik
31 december 2007, 15:38
Pickup:

http://www.dragtimes.com/images/5013-1997-Dodge-Ram-Pickup.jpg

drap
31 december 2007, 15:41
Ik vind het moeilijk om in dit soort dingen advies te geven. Maar je hebt het over een midhump waar je moe van bent. In dat geval zou ik niet gaan voor een Filtertron of een P90 element. Misschien is die gozert van Bare Knuckles je vraag mailen een optie.

Mitch
31 december 2007, 15:41
'Elementen' dan, Dirk ;)

drap, de mid hump van een humbucker (hoewel redelijk low output) vind ik een stuk geprononceerder dan die van een P90 en al helemaal dan een filtertron, die juist behoorlijk 'single coil' klinkt. Vooral clean maar ook voor lichte crunch vind ik het al gauw te neuzig.

drap
31 december 2007, 15:49
'Elementen' dan, Dirk ;)

drap, de mid hump van een humbucker (hoewel redelijk low output) vind ik een stuk geprononceerder dan die van een P90 en al helemaal dan een filtertron, die juist behoorlijk 'single coil' klinkt. Vooral clean maar ook voor lichte crunch vind ik het al gauw te neuzig.

Ah oké, ikke begraip. Ik zit momenteel een beetje met een soortgelijk probleem, alleen zit het er bij mij in dat ik de attack van een PAF-achtige humbucker niet prettig vind. Ik ga waarschijnlijk voor een Filtertron. Maar een P90 element zal wel altijd neuzig blijven klinken volgens mij. Dat is toch wel een beetje het karakter van een P90 vind ik.

Pepe
31 december 2007, 15:51
De P90 bij de hals heeft een output van rond de 8.5 kohm (?)
Dat betekent dat je een high output pickup voor de brug nodig hebt om een beetje de boel in balans te houden.
High outputs zonder midhump zijn schaars. De Dynasonics (niet de 2k's) flikken dat evenals de pickups van de LP personal (maar dat is een raar formaat en bovendien lastig te krijgen) en er zullen best nog wel wat pickups zijn maar niet veel denk ik.

Mitch
31 december 2007, 15:51
Ja, maar de focus is anders. Of beter: het klinkt minder gefocust naar het mid toe, er zit meer laag in en het hoog heeft een ander gevoel. Ik moet zeggen dat ik de Nordstrand P90 een pak beter vindt dan de SD die ik had, véél opener maar toch dat volle.

Orpheo
31 december 2007, 15:55
omdat ik weet dat je heel erg gek bent op je tele, zou ik gaan voor een filtertron in de brug. lekker heldere pickups, bijna twangy in een LP-achtige zou ik haast zeggen. heel transparant, en pakken de tone van je gitaar en vingers goed op. Ze zijn transparant genoeg voor allround werk (funk, punk, classic rock mits je je amp daarop instelt) etc etc. Heavy metal speel je toch niet (geloof ik), maar met de filtertron+compressor kan dat makkelijk zat, als je dat wilt natuurlijk.

Wil je 'heel duur' gaan doen, zou ik gaan voor de BKP riff raff. Heel open, transparant, maar wel het duidleijke humbuckergeluid (wat wellicht toch niks is voor je? max guitars heeft 'm, je kan 'm wellicht daar proberen). Of de p90's van BKP. Ik vind dat de beste p90's die er zijn. Scheuren geweldig, redelijk wat output, maar niet teveel, en ze reageren zo verdomd lekker.... Damn, ik zou er zo weer een kopen :) jammer alleen dat ik er weinig tot niks mee kan qua sound...

Mitch
31 december 2007, 16:03
Filtertron blijft een goede mogelijkheid, ik heb boosters en drives zát die er extra 'beef' aan kunnen geven, ik hoef het niet van alleen amp + axe te hebben.

De BKP uitproberen bij MXG is geen optie, daar zit iets te veel oud zeer :D
Ik zal nog eens rondneuzen op de BKP site voor de P90's...

drap
31 december 2007, 16:13
Oh en als de maat niet uitmaakt, DeArmond?

Mitch
31 december 2007, 16:16
O ja, die zijn er natuurlijk ook nog. Worden die nog los geleverd/nieuw gemaakt ?

drap
31 december 2007, 16:18
Yep, ik had ff gekeken op hun site. Ze hebben die klassieke singlecoil en één of andere soort humbucker. Ik zou persoonlijk voor de singlecoil gaan dan. Die dingen hebben nog power zat en een heerlijk clean.

ewout
31 december 2007, 16:33
wat zijn jouw ervaringen met de nieuwe De Gier elementen? :-)

Pepe
31 december 2007, 17:16
Oh en als de maat niet uitmaakt, DeArmond?

ja, dat zei ik, Dynasonics van DeArmond...
singlecoil sound zonder midhump en toch meer output dan de P90

no 1 hops
31 december 2007, 17:42
eigenlijk val je over het 'eigen karakter' van de pups.
en dat zal bijna elke pup hebben.
dynamische pup die toch smoel heeft, maar slechte techniek niet maskeert?
Bill Lawrence pups, hebben die eigenschappen.
sommigen vinden ze dan steriel, maar BL gaat ervan uit dat een pup het begin is van het hele signaalpad en je tweakt met eq en effects amps en speakers
en zijn single coils noisless zijn stil en ik kan nou niet echt zeggen dat ze geen dynamiek hebben .

er staat nu een hele range nieuwe pups in de wachtrij om in productie te komen.
daarbij zitten ook weer humbucker size pups (de bekende L500 is iets smaller)

Mitch
31 december 2007, 21:01
wat zijn jouw ervaringen met de nieuwe De Gier elementen? :-)
Nou, ik wil ze dolgraag nog een keer horen over mijn eigen amp vóór ik er een definitief oordeel over kan vellen. Wat ik tot nu toe gehoord heb heeft me zeer aangenaam verrast. Redelijk stevig qua output maar toch wel degelijk een karakter wat het meest in de buurt komt van een single coil qua helderheid en snappy attack. Belangrijkste praktische voordeel is dat ze ont-zet-tend stil zijn, nog stiller dan normale humbuckers zelfs. Nou speel ik vrij regelmatig op verschillende lokaties met deze gitaar en de elektra is niet overal even prettig geregeld (ahummmmm) dus dat vind ik best een belangrijk punt.
Maar ja, aan de andere kant ga ik geloof ik liever voor minder dan voor meer output. Zeker met mijn CMW (net zo hard een blijvertje als de gitaar) kan ik dan toch wat lekkerder spelen richting clean i.p.v. constant op de rand van opbreken zitten. En het heeft ook iets lekker opens in de manier van opbreken, met lagere output elementen. Ik geloof dat ik vooral nog eens die Reflection van Gerard moet horen, die heeft praktisch hetzelfde hout en die heeft de Filtertrons.

@ Pepe, als die Dyna's meer output hebben dan een P90 dan vind ik dat al teveel waarschijnlijk.

@no1hops: BL heb ik totaal geen ervaring mee. Wat is nu de 'goede' site ? Er was nogal wat gedoe over wie nu de 'echte' Bill Lawrence was, en paar jaar terug.

no 1 hops
31 december 2007, 21:18
@no1hops: BL heb ik totaal geen ervaring mee. Wat is nu de 'goede' site ? Er was nogal wat gedoe over wie nu de 'echte' Bill Lawrence was, en paar jaar terug.hier krijg je de meeste info van mensen die ze zelf gebruiken
http://p082.ezboard.com/fguitarsbyfenderfrm8

en dit is de real man
http://www.billlawrence.com/

dus ook dezelfde die fender goed genoeg vond om hun noisless te ontwerpen..
heb verschillende van hem en die man verkoopt echt niet alleen praatjes.
alleen je moet goed weten wat je voor geluid zoekt, en daar kun je bij wildgate heel veel inside info vinden.

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/cort2.jpg
van links naar rechts
L500XL met Qfilter en serie parallel schakeling> L280 noisless>en een 20 jaar oude BL waarvan ik het typ zo niet weet

dml
1 januari 2008, 09:38
Over "eerlijke" elementen gesproken: Philips Q-tuners.

toneblo
1 januari 2008, 09:41
zijn lipsticks niet iets voor je?.. als je toch graag op je tele speelt..

no 1 hops
1 januari 2008, 10:49
Over "eerlijke" elementen gesproken: Philips Q-tuners.met een 'sprankelend hoog'
vond die uitspraak in musicmaker heel leuk, zagen een een mooi uit met dat koperdraad in zicht

InternEd
1 januari 2008, 11:56
Als je mijn gitaar nog 's wil vasthouden om over je eigen amp (of een andere) te horen, geef je maar een gil hè!

dml
1 januari 2008, 12:09
met een 'sprankelend hoog'
vond die uitspraak in musicmaker heel leuk, zagen een een mooi uit met dat koperdraad in zicht

Ik heb ze dus ook gehad, gave dingen.

Pepe
1 januari 2008, 12:20
dus ook dezelfde die fender goed genoeg vond om hun noisless te ontwerpen..
heb verschillende van hem en die man verkoopt echt niet alleen praatjes.
alleen je moet goed weten wat je voor geluid zoekt, en daar kun je bij wildgate heel veel inside info vinden.

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/cort2.jpg
van links naar rechts
L500XL met Qfilter en serie parallel schakeling> L280 noisless>en een 20 jaar oude BL waarvan ik het typ zo niet weet

Black label?
Ik heb nog een paar stratpickupjes van hem uit begin 80, S serie (Black label dus). Dat moesten vintage dingen zijn maar die ouwe knar is zo eigenwijs, die kan niks maken zonder zijn eigen visie daarin te gooien. Tis meer een uitvinder dan een zakenman he, in feiten mogen Seymour en Larry Dimarzio zijn schoenen nog niet poetsen. Hij had gewoon wat slimmer moeten zijn en beseffen dat de vintagemarkt veel groter is dan de innovatieve.

Hij werkt sinds de jaren vijftig al voor gitaar fabrikanten, de Framus Billy Lorento.. dat is Lawrence zijn artiestennaam. Ik heb een Gibson Marauder gehad met die rare pickups erop.. ook van hem.

ewout
1 januari 2008, 13:32
Nou, ik wil ze dolgraag nog een keer horen over mijn eigen amp vóór ik er een definitief oordeel over kan vellen. Wat ik tot nu toe gehoord heb heeft me zeer aangenaam verrast. Redelijk stevig qua output maar toch wel degelijk een karakter wat het meest in de buurt komt van een single coil qua helderheid en snappy attack. Belangrijkste praktische voordeel is dat ze ont-zet-tend stil zijn, nog stiller dan normale humbuckers zelfs. Nou speel ik vrij regelmatig op verschillende lokaties met deze gitaar en de elektra is niet overal even prettig geregeld (ahummmmm) dus dat vind ik best een belangrijk punt.
Maar ja, aan de andere kant ga ik geloof ik liever voor minder dan voor meer output. Zeker met mijn CMW (net zo hard een blijvertje als de gitaar) kan ik dan toch wat lekkerder spelen richting clean i.p.v. constant op de rand van opbreken zitten. En het heeft ook iets lekker opens in de manier van opbreken, met lagere output elementen. Ik geloof dat ik vooral nog eens die Reflection van Gerard moet horen, die heeft praktisch hetzelfde hout en die heeft de Filtertrons.


Als ik me niet vergis had Gerard de magnatrons, niet de classics, hij heeft die gitaar niet meer trouwens. Die magnatrons in die De Gier waren echt country & hillbilly ten voeten uit. Zeer helder, enorm directe reactie op je aanslag. Veel twang, veel belletjes. Ze doen me op de een of andere manier best denken aan de nieuwe De Gier pickup, maar dan met veel minder output. De De Gier pickups en de magnatrons hebben allebei dat harde / snappy / steile / rechte karakter waar ik zelf niet echt mee overweg kan. De classics daarentegen klinken wat zachter, meer 'note-bloom', wat meer compressie, wat meer diepte in het geluid, ten minste naar mijn oren dan... Volgens mij haal je inderdaad meer uit je CMW wanneer je lagere output elementen neemt!

no 1 hops
1 januari 2008, 13:45
Black label?
Ik heb nog een paar stratpickupjes van hem uit begin 80, S serie (Black label dus). Dat moesten vintage dingen zijn maar die ouwe knar is zo eigenwijs, die kan niks maken zonder zijn eigen visie daarin te gooien. Tis meer een uitvinder dan een zakenman he, in feiten mogen Seymour en Larry Dimarzio zijn schoenen nog niet poetsen. Hij had gewoon wat slimmer moeten zijn en beseffen dat de vintagemarkt veel groter is dan de innovatieve.

Hij werkt sinds de jaren vijftig al voor gitaar fabrikanten, de Framus Billy Lorento.. dat is Lawrence zijn artiestennaam. Ik heb een Gibson Marauder gehad met die rare pickups erop.. ook van hem.zakenman en uitvinder zijn twee verschillende dingen.
als jij voor een reis vanuit de VS naar duitsland gaat en je zakenpartner verhandelt dan ineens vanalles en jij zit dan in duitsland met een gigantische schuld.
niet echt iets om blij van te worden.

ze hebben nu iedergeval de boel steeds meer op regel in de montagehal, nieuwe en oude modellen staan klaar om weer op de markt te komen.
dus voor een man van 75 + doet hij het nog goed, en daarbij zijn zijn handgemaakte pups echt een koopje.
waar komt je een set noisless op? 3 x 40 dollar en 28 dollar verzenden.
gooi daar de euro koers tegen aan.

Kakihara
1 januari 2008, 14:02
dus ook dezelfde die fender goed genoeg vond om hun noisless te ontwerpen..
heb verschillende van hem en die man verkoopt echt niet alleen praatjes.
alleen je moet goed weten wat je voor geluid zoekt, en daar kun je bij wildgate heel veel inside info vinden.

Hij heeft ook de SuperHumbuckers gemaakt die Gibson in de jaren 70 gebruikte. Hij heeft het bij Gibson overigens maar een tweetal jaren uitgehouden, omdat hij zich niet kon verzoenen met de koers die het bedrijf toen leidde.

Orpheo
1 januari 2008, 14:26
ik vind BL's veel te helder, transparant. Bijna singlecoil-achtig. Niet het dikke humbuckergeluid dat ik zo fijn vind. Maar goed, dat is typisch het BL-geluid.

crapton
1 januari 2008, 14:40
+1

De L280's zijn heel goed maar dat zijn Strat modellen. Echt heel fijne sound, redelijk vol (voor semi-singlecoil), geen hum, duidelijk.

De recente L500's vind ik ook veel te bright, heb ze twee jaar geleden nog eens geprobeerd (ik dacht het medium output type). Lang geleden (20 jr) eens een BL ??? type weet ik niet meer maar die klonk wel heel goed via Anno Galama of zo uit Groningen, eigen klankkleur, strak maar duidelijk een humbucker.

Voor weinig toch leuke sound: GFS Loudmouth.

no 1 hops
1 januari 2008, 14:43
ik vind BL's veel te helder, transparant. Bijna singlecoil-achtig. Niet het dikke humbuckergeluid dat ik zo fijn vind. Maar goed, dat is typisch het BL-geluid.dat ligt er ook aan dat men zo vaak plug en play wil.
koop een andere pup, in de gitaar en die moet dan goed klinken.
bij BL moet je tijd steken in pickup hoogte (zijn daar zeer gevoelig voor ), eq afstelling van je amp.
daarbij kun je helderheid/schelheid ook weg tweaken met andere (goedkope)kabel en tweaks met weerstand/condensator combinaties.

wat mij het meeste opviel was dat ik eerst de L500XL ook te schel vond, maar merkte dat dat ook lag aan mijn manier van aanslag.

crapton
1 januari 2008, 14:51
dat ligt er ook aan dat men zo vaak plug en play wil.
koop een andere pup, in de gitaar en die moet dan goed klinken.
bij BL moet je tijd steken in pickup hoogte (zijn daar zeer gevoelig voor ), eq afstelling van je amp.
daarbij kun je helderheid/schelheid ook weg tweaken met andere (goedkope)kabel en tweaks met weerstand/condensator combinaties.

wat mij het meeste opviel was dat ik eerst de L500XL ook te schel vond, maar merkte dat dat ook lag aan mijn manier van aanslag.

Maar dan is de basis van de PU toch niet jofel? Mijn voorkeur zou zijn een PU die in balans is. Tenzij je een speciale reden hebt voor iets anders: bv bij heavy metal wordt de BL500XL wel vaker gebruikt ik denk dat het 'schelle' juist zorgt dat het niet helemaal een zompige heavy brij wordt.

Ook hier weer ieder zijn ding afhankelijk van toepassing - ik zou eerder voor een medium output PU gaan die samen met gitaar goed in balans is.

no 1 hops
1 januari 2008, 14:59
Maar dan is de basis van de PU toch niet jofel? Mijn voorkeur zou zijn een PU die in balans is. Tenzij je een speciale reden hebt voor iets anders: bv bij heavy metal wordt de BL500XL wel vaker gebruikt ik denk dat het 'schelle' juist zorgt dat het niet helemaal een zompige heavy brij wordt.

Ook hier weer ieder zijn ding afhankelijk van toepassing - ik zou eerder voor een medium output PU gaan die samen met gitaar goed in balans is.
de cort die je afgebeeld ziet heb ik ook een tijd alleen met de XL gebruikt (serie/parallel)en een q filter met extra schakel mogelijkheid.
alleen die combinatie had ik al zo'n variatie aan geluid waarbij ik durf te stellen dat ik ook in de buurt van tele kwam.

de pup is gemaakt om weer te geven at het ' ziet'
gerrekat, van wie ik deze overgenomen had ,vond hem ook te schel
ik ben juist blij het muffe midden kwijt te zijn die je soms in die ' paf' buckers tegen komt.
midden kanik er wel bij draaien met de amp

maar het wachten voor de liefhebbers is op de heruitgave van de
L90
http://www.billlawrence.com/Images/Shop07/L-90sm.jpg
en de L45
http://www.billlawrence.com/Images/Shop07/L-45Ssm.JPG
die er trouwens ook voor de tele komt.

dit werd er al van gezegt

L-90 and L-45: The incomparable twin-blade masterpieces are back and better than ever!


Bill's original twin-blade humbucker -- and the first twin-blade replacement pickup ever -- was first introduced in in 1974 and many still consider it to be his masterpiece. I agree with that assessment -- I've never heard a better performing large pickup, and this new incarnation is truly a thing of beauty in every way.

I know there are many L-500 fans around here, but I will state for the record that the L-90 is simply a better all-around pickup -- it's sweeter when played clean and both "bigger" and clearer with the amp turned up, plus its huge sonic impact and consistent musicality are achieved at around the four henry mark, which is a good deal less inductance than an old PAF. It also looks great -- the blades are gleaming laser-cut and edge-polished stainless steel, and the new housing has cleanly sculpted corners and an ebony-like, not-quite-glossy look that's very easy on the eyes.

To summarize, if this pickup doesn't cause a sensation there's no hope for this marketplace -- it's really that good!

On my first visit to the workshop, I saw an "assault Strat" pickguard with pickups that looked like the discontinued twin-blade L-250s. On closer examination -- and especially after hearing them -- I realized that these Strat-sized twin-blades were a quantum leap, not only over the L-250, but compared to any small blade pickup at any price. They had all the sparkle you'd expect from Strat pickups, but absolutely none of the dips in frequency reponse that can make Strats sound "plinky." The L-45 is as smooth as any good 'bucker but not the least bit mushy, the two-pickup "quack" effect is spectacular, and the blades are positioned for flawless coverage of every string. I use Strat-sized pickups in the neck position of all my personal guitars, and I intend to replace every one them with an L-45 -- and a neck position L-45 makes a perfect companion for an L-90 in the bridge spot. Imagine my surprise when Bill told me that the original L-45 design also dates from the mid-'70s -- once again, he was *way* ahead of his time!

Attention Tele pickers!


Now for more good news: there's also a full-size Tele bridge twin-blade (I'm not sure what model number it will have) that completely eliminates all the bridge plate related squealing problems Teles endure -- and, like the big L-90 and Strat-sized L-45, it completely eliminates all doubt that Bill is the unrivaled master of blade pickup design.

Now, here's a bulletin for those who prefer a more traditional Tele look -- Bill now has Tele neck pickups (both Keystone single-coil and Wilde noisefree -- product names/numbers not yet set) in perfectly rendered chromed housings. In keeping with the Lawrence tradition, the housings are molded from tough, eddy current free plastic beautifully plated with chrome -- so the look is pure Tele, but the performance is classic BL!
http://www.billlawrence.com/Images/Shop07/Chrometelecoversm.JPG
http://www.billlawrence.com/Images/Shop07/L-45Telebridgefrontsm.JPG

As a bridge position companion for tradition-minded Tele single-coil fans, Bill has come up with a solution that provides all the "twang" effect of an vintage-style steel underplate single-coil without the long-term problems -- he's sandwiched a thin layer of steel between epoxy-glass flats and secured the combination via precision press-fitting to the slugs, so nothing can come loose to cause the squealing and rattling that so often plagues old Teles and "vintage" reissues. This pickup will be a new Keystone product -- an alternative to the current bridge "T-Stone."

Pepe
1 januari 2008, 15:39
Hij heeft ook de SuperHumbuckers gemaakt die Gibson in de jaren 70 gebruikte. Hij heeft het bij Gibson overigens maar een tweetal jaren uitgehouden, omdat hij zich niet kon verzoenen met de koers die het bedrijf toen leidde.

yep, die zie je hier op deze advertentie
die komt uit de Maurader

sowieso een leuke ad. Een originele Epi uit die tijd voor 100 euro. Awsome guitars, gemaakt door Gibson met slankere nekken.

http://link.marktplaats.nl/138116451

Mitch
1 januari 2008, 17:23
Ik onderbreek even de uitgebreide BL discussie :D


Als ik me niet vergis had Gerard de magnatrons, niet de classics, hij heeft die gitaar niet meer trouwens. Die magnatrons in die De Gier waren echt country & hillbilly ten voeten uit. Zeer helder, enorm directe reactie op je aanslag. Veel twang, veel belletjes. Ze doen me op de een of andere manier best denken aan de nieuwe De Gier pickup, maar dan met veel minder output. De De Gier pickups en de magnatrons hebben allebei dat harde / snappy / steile / rechte karakter waar ik zelf niet echt mee overweg kan. De classics daarentegen klinken wat zachter, meer 'note-bloom', wat meer compressie, wat meer diepte in het geluid, ten minste naar mijn oren dan... Volgens mij haal je inderdaad meer uit je CMW wanneer je lagere output elementen neemt!
Gerard heeft de Reflection niet meer ?!?! Dat meen je niet ! Afijn, ik neem nog wel even contact met hem op welke hij nou had. Het voordeel van die lage output is dat het allemaal zo lekker rinkelt, 'jangle' all the way ! Voor mijn ietwat lompe manier van rhythm, in combinatie met de CMW klinkt zoiets buitengewoon prettig en voor smoothe, compresste leads heb ik genoeg comp/drive/fuzz voor mijn voeten liggen, daar heb ik geen hoge output elementen voor nodig ;)

Om nog even terug te komen op blade style elementen: die ik in mijn Godin LGX had vond ik buitengewoon 'netjes', zeer aardig qua klank, kon heel mooi zijn maar juist op de brug vond ik het weinig om het lijf hebben. Nou was dat wel een Schaller ontwerp, geen BL, maar toch...
Het gaat denk ik spannen om de P90 (vetter) of Filtertron/Powertron (opener). Niet dat ik de BL discussie wil afkappen, maar als iemand verder nog iets op very low output hb of op P90 te adviseren heeft: ik hoor het graag.

Tristan
1 januari 2008, 21:17
Ik vind Bill Lawrence elementen echt verschrikkelijk klinken, misschien nog wel erger dan EMG's...
Ik vond die Filtertrons te gek hoor Mitch, ik denk dat dat wel wat voor je is, rockt heel lekker...
P90's zijn ook te gek, die van Gibson zijn goed, Duncan en vooral Fralin vind ik te helder, klinken niet smerig genoeg...
Harry Haeussel maakt ook hele goede pickups, daar zit vast ook nog wel wat voor je bij...
Tsja, het blijft altijd lastig om een set nieuwe pickups te kiezen...

pasqual
1 januari 2008, 23:23
Mitch, ben je niet bang dat je door al deze meningen door de bomen het bos niet meer ziet? het probleem is en blijft: het ene element klinkt op een andere gitaar nooit hetzelfde!!! ik heb hetzelf uitgeprobeerd,nml; ik vond mijn mim strat veel mooier klinken als mijn mij strat maar niet zo fijn spelen, dus slagplaten omgezet. resultaat: niet hetzelfde geluid. komt toch door verschillende gebruikte hardware en hout etc...

ik wil maar zeggen; als je een gitaar probeert waar je helemaal weg bent van de pups, wil dit niet zeggen dat deze pups in je eigen gitaar ook zo klinken.
het blijft een kwestie van uit proberen en hopen dat je je sound vindt.

succes en groeten Pasqual.

ewout
2 januari 2008, 00:13
[QUOTE=Mitch]Ik onderbreek even de uitgebreide BL discussie :D Gerard heeft de Reflection niet meer ?!?! Dat meen je niet ! Afijn, ik neem nog wel even contact met hem op welke hij nou had. Het voordeel van die lage output is dat het allemaal zo lekker rinkelt, 'jangle' all the way ! Voor mijn ietwat lompe manier van rhythm, in combinatie met de CMW klinkt zoiets buitengewoon prettig en voor smoothe, compresste leads heb ik genoeg comp/drive/fuzz voor mijn voeten liggen, daar heb ik geen hoge output elementen voor nodig ;)
QUOTE]

Ik heb gerard net nog verteld over deze thread, hij zal misschien zelf nog vertellen over z'n reflection, is een mooi verhaal! :-) Het waren magnatrons in zijn reflection.

Ik deel je mening over die lage output, heeft mijn voorkeur om exact dezelfde redenen! :-)

Chris Winsemius
2 januari 2008, 00:50
Om je van de walletjes in de grachtengordel te helpen

:D

'n Meer "echte" PAF-clone misschien (Amber en wat andere duitse merken)?
Die dingen zijn veel opener, helderder dan vele moderne HBs.

P90s lijken mij ook 'n goeie keus.

EDIT:
mega high output-PUs smeren praktisch elke amp helemaal dicht....

Mitch
2 januari 2008, 11:16
@Tristan: onze smaak komt tot nu toe ontzettend overeen, dus als jij BL in het straatje van EMG vindt liggen...hmmm...zou het mij verbazen als ik het wat zou vinden.

@pasqual: ik ben toch al volledig de weg kwijt, dus wat meer input kon al geen kwaad meer :D Ik was gewoon benieuwd of ik dingen over het hoofd zag.

@chris: de Nordstrand is al heel behoorlijk low output, niet te vergelijken met de gemiddelde moderne hb. Maar toch...een hb blijft wat mid gefocust, tenzij je dus zo laag gat als bijv. de Filtertron. Is natuurlijk ook gewoon een hb, maar magneten zijn kleiner, zwakker en het aantal wikkelingen is minder, dus een serieus pak minder mid.

@ewout: ik begin wel steeds nieuwsgieriger te worden naar het Reflection verhaal ! Afijn, hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik het zie zitten.

Zit ik dus alleen met het probleem: stel dat ik voor de Filtertron ga (met de nieuwe "English Mount" van TV Jones kan die gewoon in een hb behuizing, dus zou er niets aan de slagplaat te hoeven worden veranderd) gaat dat dan nog wel matchen met de P90 bij de hals ? Ik vrees van niet... pfff...

drap
2 januari 2008, 11:26
Qua formaat gaat het passen. Daar heb ik zelf al naar geinformeerd. Maar het gaat denk ik niet matchen met je P90. Wat je dan zou kunnen doen is kijken naar de versies met meer output. Anderzijds, er zijn er ook zat die een humbucker in de nekpositie van een tele hebben, dus waarom zou het niet matchen.

Pepe
2 januari 2008, 11:37
Je moet er rekening mee houden dat een neckpositie ongeveer 15% meer volume geeft tav de brugpositie.
Je kan bij gelijkwaardige pickups compenseren door de neck laag en de brug heel hoog te zetten maar een hoger output bij de neck dan de brug is niet meer bij te stellen: in de tussenstand zal de neck altijd overheersen.

Daarom zijn er calibrated setjes, om dat fenomeen te bestrijden.

De tele met de neckhumbucker... dat stond nog in de kinderschoenen, dat mixen van verschillende pickups toen. Die fout maakten ze later niet meer, nu zitten de highoutputs altijd in de brugpositie.

Bij de telecaster kom je er nog enigzins mee weg ook, die toon snijd door de bandmix heen waar de humbucker verzuipt.

Orpheo
2 januari 2008, 11:50
ik denk dat een filtertron in brug+p90 heel erg goed samen kan gaan. qua output en qua sound. Ik denk dat je middenstandje dan een heel erg fijn 'middy' geluidje.

Pepe
2 januari 2008, 11:58
ik denk dat een filtertron in brug+p90 heel erg goed samen kan gaan. qua output en qua sound. Ik denk dat je middenstandje dan een heel erg fijn 'middy' geluidje.

Dan geen oude filter, die output ligt rond de 5 kohm.
Eddie Cochran's Gretsch had een Dearmond Dynasonic, zoals ik zei, de enige true single coil met een evenwichtig geluidkarakter en luider dan een hot P90.
Ik denk dat wanneer Eddie een Gretsch uit '58 had gehad die P90 in de brug gezeten had.

Mitch
2 januari 2008, 12:00
@Pepe: de basiskennis is aanwezig hoor :D De fout maken ze trouwens nog wel eens, heb een paar jaar terug eens voor backup een Fat Tele gekocht (Skwaajerr) met een HB bij de hals die de sc bij de brug volledig overstemde. Met een Quarterpounder goed op te lossen trouwens, hahaha.

@Orpheo. Ja, het blijft een gok hè. Mijn hals picup zit relatief ver van de hals zoals je weet en hij zit vanwege cosmetische redenen ook vrij laag (hij wordt bedekt door een dog-ear nickel cover waarvan de oortjes onder de slagplaat zitten). Hij heeft daardoor al een mooie mix van helderheid en warmte van zichzelf en de middenstand is nu, met de hb, al ontzettend mooi gebalanceerd. Misschien wel het grootste voordeel van deze gitaar/elementen configuratie. Ik vrees dus ook enigszins dat als er een stuk minder output komt bij de bug, het brugpickup op zichzelf wel beter gaat klinken, maar ik vrees een beteje dat het ten koste gaat van de balans die er nu is opde middenstand. Godsamme, ben ik nóg geen stap verder in mijn beslisslingsproces :chicken:

Orpheo
2 januari 2008, 12:04
Moah, ik denk dat 't overstemmen van de filtertron vs. p90 wel meevalt. weerstand zegt niet alles over output. De p90 heeft een hogere weerstand, maar een 'mildere' magneet, en de filtertron heeft weer een wat pittigere magneet. Die kap over de p90, en de lage positie compenseert weer een hoop.

Mitch
16 januari 2008, 20:35
Update: van het weekend een gitaar met P90 bij de brug geprobeerd. Fucking lekker voor rauwe rock, maar daar wilde ik juist een beetje vanaf als basissound. Ik wil er wel naar toe kunnen, maar niet aan vast zitten. Dat idee dus toch maar laten varen.
Vandaag dan de grote test, bij De Gier. Amp/cab mee, gitaar mee en vergelijken met een kwartetje Reflections met allemaal verschillende pups.
Andere gitaren dus, maar grofweg onderling vergelijkbaar en in ieder geval qua output makkelijk te A/B'en met mijn eigen gitaar. Als ideale 'benchmark' vergeleek ik mijn eigen gitaar eerst met een Reflection die dezelfde humbucker heeft van Nordstrand. Gaf natuurlijk een redelijk verschil met mijn Custom, maar de bekende knauw zat er wel degelijk in en het gaf een goede indruk hoe ik het geluid van de andere gitaren moest 'vertalen' naar de mijne.

TV Jones Magnatrons (filtertrons): heel lage output, prachtige sprankel, ontzettend gefocust op het hoog zonder schel te zijn. Helder, helder, helder. Tegelijk een voordeel en een nadeel, want je zit er wel erg aan vast. Ik begrijp nu ook wel waarom dit op een hoolow body beter werkt, die heeft van zichzelf al een vetter laag en dat behoeft dus ook minder versterking vanuit de pups. Hals element was om te watertanden trouwens, lijkt me geweldig klinken in een Tele :satisfie: Maar ik dwaal af.

TV Tron Classics: duidelijk een stukkie pittiger dan de filtertrons, maar nog steeds heel erg lekker open. Niet die fixatie op een helder hoog, meer balans. Hals heeft genoeg tophoog om lekker door te komen maar ook genoeg laag, middenstand mooi rond en pittig genoeg om mee te crunchen. Brug: wel die herkenbare humbucker sound, maar het smeert minder dicht als een normale humbucker bij stevig doorharken en een tokkel klinkt een stuk opener dan met een normale PAF-like humbucker. Een absolute verleiding dus, maar de output van dit brug element kan niet matchen met de P90 bij de hals, die ik eigenlijk niet kwijt wil. Het wordt alleen maar lastiger...

De Gier's eigen pups: oei, da's toch wel apart. In het kort: het zijn dubbelspoelers, maar dan schuin opgesteld naast elkaar met twee polen per snaar. De weerstand is vrij hoog, maar de output was eigenlijk hetzelfde als de Tron Classics ! De klank is iets eigens. Het hangt het meest naar enkelspoels maar dan dikker maar toch is het geen P90 achtige sound en al helemaal geen humbucker sound. Afijn: specifiek soundje !
Het gekke was: ze zijn cleaner. De attack is vrij fel en 'in your face' (ik quote hier Gerard die dit geheel terecht had opgemerkt vantevoren) maar toch crunchte het wat minder. Ik zou haast zeggen: ze zijn klinischer maar dat klinkt gelijk zo vies :D Slag vond ik er wel degelijk erg lekker mee, maar soleren werd er met mijn beperkte techniek niet mooier op, daar heb je echt een gecontroleerdere rechterhand voor nodig. Wat zo vaak als cliché gebruikt wordt bij versterkers: je kunt je geen fouten veroorloven want de attack is genadeloos maar mooi spel wordt beloond. Dat is het wel zo ongeveer...

Afijn, zo ben ik een keer of -tig gewisseld van gitaar, weer eens wat anders spelen, beetje gain d'r bij etc. maar aan het eind van de rit was het duidelijk: tóch die P90 eruit (snif) en een set TVtrons erin. Ze zijn rond, lekker los: gewoon beter voor mij geschikt. Toen ik ze eerder testte, tijd terug met mijn Rivera was ik er niet zo ontzettend van onder de indruk, maar op Sanders Crate vond ik ze toen al wel erg lekker. Nu, op mijn eenkanaals "I Love Crunch" CMW was het erg duidelijk: ze kunnen nog lekker clean, makkelijker dan P90/HB, maar met een beetje hakken óf de gain wat hoger is het weer die heerlijke crunch. Duidelijk veelzijdiger dus voor me.
Eind volgende week klaar (slagplaat moet vernieuwd...), ik post tegen die tijd wel weer.

Luke-wannabe
16 januari 2008, 23:00
Heb je nu de classics of de magnatrons?
Klinkt goed! Ik ben ook aan het denken voor m'n Gretsch G5120..

rickert
16 januari 2008, 23:03
TVTron classic! Lees maar goed:p

Luke-wannabe
16 januari 2008, 23:08
Ohjah..........

Nielsje
16 januari 2008, 23:17
VET!!

Maar eigenlijk ligt je probleem niet zo zeer bij de elementen,
je moet gewoon nog zo'n custom hebben!!

Dat zie ik goed hè?;)

Orpheo
16 januari 2008, 23:22
VET!!

Maar eigenlijk ligt je probleem niet zo zeer bij de elementen,
je moet gewoon nog zo'n custom hebben!!

Dat zie ik goed hè?;)

zijn gitaar ís al custombuild door De Gier...

rickert
16 januari 2008, 23:28
Hij zegt toch ook NOG zo een:p:seriousf:

Nielsje
16 januari 2008, 23:42
zijn gitaar ís al custombuild door De Gier...

hehehehehe....

http://www.historietilburg.nl/links%20boeken/Images%20De%20Paap/p_133_Joseph_Reijnders.Ik_lees_1951.jpg

rickert
16 januari 2008, 23:43
't Is wel erg, gewoon 2 van zulke posts van verschillende mensen achter elkaar :seriousf:

Mitch
17 januari 2008, 19:32
Nou, die van Orph is een begrijpelijke, die post van Nielsje kon je op twee manieren lezen :D

De eerdere bewering dat een Filtertron bij de burg zou kunnen matchen met een P90 bij de hals...no way. De Nordstrand P90 is echt geen high output, maar een filtertron ligt daar zoooo ver onder. Het zijn naast volume ook vooral de mids en het laag wat dan echt mijlenver uiteen ligt.

Maar goed, het worden dus inderdaad de TV Tron Classics ;)
De tron in humbucker formaat met gesloten kap. Heb er zo gauw geen losse afbeelding van, staat bij www.tvjones.com onder Pickups, TV Classic en dan naar beneden scrollen naar TV Tron. Helaas niet de fraaiste optie qua looks, maar het is dé sound.

Orpheo
17 januari 2008, 20:01
ja, ik lees 't nu beter :chicken: t was laat, voelde me niet goed, had flink wat koorts... :satisfie:

Mitch
2 februari 2008, 12:44
En ze zitten erin ! Mijn setup even meegenomen om direct te vergelijken. Eerste indruk was bffffffrrrrr......huh? Oeps,V1 is overleden! Gelukkig lag er nog een pre amp buisje, dus die er maar gauw ingestoken dat was al een stuk beter :D
Hals element heeft een voller laag én een ronder tophoog, minder mid. Zeker om te soleren is dat duidelijkere hoog/tophoog een absolute verbetering. De middenstand was even zoeken, moest de amp iets anders instellen maar helaas, die is niet meer zo magisch als -ie was. De middenstand was echt ongelofelijk goed gebalanceerd qua laag en hoog, speelde daar ontzettend vaak mee. Hij is nu bruikbaar, maar niet meer waanzinnig. Dat geeft overigens niet, want het halselement zelf klinkt eigenlijk al zo lekker als vroeger de middenstand ;) Brugelement, jaaaaaaa ! Heerlijke crunch n het hoog, veeeeel meer dynamiek en niet meer die overheersende mids. Duidelijk veelzijdiger en dynamischer en daar was het me om te doen. Het zal een beetje anders spelen worden, ik zal nu meer met mijn attack kunnen gaan spelen en daar zie ik nu al naar uit.
Foto's volgen later...

Mr.Fingers
2 februari 2008, 12:59
Foto's volgen later...


Soundsamples wil ik horen!!!

Mitch
2 februari 2008, 13:48
In de eerste plaats zitten we momenteel zonder oefenruimte en heb ik dus niet de gelegenheid om op normaal volume op te nemen, maar in de tweede plaats heb ik ook geen zin om daar nu tijd in te steken ;)
Overigens was niet alleen de eigenaar tevreden,maar vond Sander zelf ook dat dit de beste set was tot nu toe.


Maar zoals beloofd:
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/gierbodyclose.jpg

Ik heb die dubele rij schroeven van de Classics nooit echt de mooiste gevonden en dat vind ik nog steeds, maar ja...het misstaat bepaald niet en het gaat om de sound hè?

bass blom
2 februari 2008, 13:54
In de eerste plaats zitten we momenteel zonder oefenruimte en heb ik dus niet de gelegenheid om op normaal volume op te nemen, maar in de tweede plaats heb ik ook geen zin om daar nu tijd in te steken ;)
Overigens was niet alleen de eigenaar tevreden,maar vond Sander zelf ook dat dit de beste set was tot nu toe.


Maar zoals beloofd:
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/gierbodyclose.jpg

Ik heb die dubele rij schroeven van de Classics nooit echt de mooiste gevonden en dat vind ik nog steeds, maar ja...het misstaat bepaald niet en het gaat om de sound hè?

vet man, ik zag ook die kromme frets, bevalt dat?

Pepe
2 februari 2008, 14:02
Doet me zo een beetje aan een Koll glide denken

http://www.kollguitars.com/upload_images/1098958748.jpg