PDA

View Full Version : Masteren in wavelab / Nuendo, dithering?



yhcmarc
31 december 2007, 11:12
Hoi, ik heb even een vraagje. Ik ga mijn demo afmixen en wil hier ook meteen een master van maken. Nu heb ik alles opgenomen op 24bits en 48000Khz. Nu kan dit natuurlijk niet op cd, en moet het naar 16Bits / 32000Khz. Hoe doe ik dit het beste. Kan ik master plugins op de master bus in nuendo zetten en de export draaien naar cd kwaliteit, of in nuendo de mixdown exporten in de hogere kwaliteit en die in wavelab openen, master plugins en dan opslaan naar de lagere kwaliteit? If so, wordt de lagere kwaliteit dan automatisch gedithered of moet ik daar nog iets extra voor doen?

Een andere optie die ik in gedachten had was: Mixdown exporteren, in wavelab openen, master plugs erover, en dat afspelen en dan op 16Bits weer opnieuw opnemen.

Suggesties?

Thanx, Marc.

Ic3gl0vE
31 december 2007, 11:30
Je hebt een dithering plugin nodig om van 24 naar 16 bits te gaan. In nuendo heb je hier UV22hr voor en als je waves L1+, L2 of L3 hebt, zit dithering er ook al in.

Deze dithering plugin zet je als laatste op je fx chain op de masterbus, en vervolgens kun je je mix exporteren als 16/44.1.

Ik zou dus het volgende doen:
mix exporteren in 24/48, openen in wavelab (als je daarmee wilt masteren), compressie/eq/limiting of wat je dan ook op de master wilt zetten toepassen, dithering toepassen en dan exporteren op 16/44.1. Klaar :)

Wat is eigenlijk voor jou de toegevoegde waarde van wavelab tegenover cubase/nuendo?

yhcmarc
31 december 2007, 14:11
hehehe, toevallig zojuist die UV22hr gevonden in nuendo. L2 gebruikte ik voorheen maar die clipt me iets te snel, ik heb nu PSP vintage warmer als finalizer en daarna die UV22hr als dither op mijn masterbus en ben nu een export aan het draaien. Zal zo ff een nummer uploaden.

Ik master nu dus meteen op de masterbus in nuendo.