PDA

View Full Version : talkbox gebouwd voor 20e, buizenjank



jdd
4 februari 2003, 21:43
mensen, ik heb twee discoveries gedaan toen ik de theorie van een talkkbox uitprobeerde.
nl; als je gewoon een microfoon in de output van een distortion of hoofdtelefoonjack van een stereo doet, en dan in je mond steekt, ben je zo dichtbij een talkbox-effect dat het gewoon balen is dat je slist, maar je hebt altijd nog een toffe wah en zelfs echo als je je longen openzet.

en, toen ik aldoende experimenteerde met een plastic fles met een hoofdtelefoon op de plek van de bodem, die op distortion zat, (bedoeld om met hals in mijn mond te steken) en de microfoon die ik in de gitaarversterker geplugd had op de hals van deze fles-verlengde-speaker zette, had ik serieus een buizengeluid....

ik heb ook geprobeerd de hoofdtelefoon op de send loop te zetten en de microfoon op de return, maar bij mijn (?) marshall werkte dat niet, misschien ook wel vanwege impedantie ofzo.

ik blijf dus met de vraag zitten, waar zijn die preamp en power-out, en fx-loop voor, want volgens mij kun je net zo goed gewoon de effecten tussen gitaar en de versterker doen.

ik wou ook vragen of iemand weet of er al een pedaal bestaat waarbij je met je voet de delay tijd kunt veranderen, in ms ofzo leek mij wel ok, want volgens mij heb je dan een chorus of phaser die je als een wah kunt gebruiken

FragDaddy
4 februari 2003, 22:26
ok. ik snap je post niet helemaal. het eerste gedeelte is volgens mij geen vraag, dus ik zal je helpen bij de zinnen die je als vraag gesteld hebt.

ik heb geen idee wat voor marshall jij hebt?
type,vermogen,leeftijd. dus ik zal het zo goed mogelijk proberen te beschrijven.

power-out/pre-out - aansluitingen om jou versterker samen met een extra poweramp (mengpaneel) te gebruiken.. voor opnames of voor grote podia

fx-loop - om je effecten in te pluggen. de effectloop zit tussen je preamp (die het geluid, toon, bepaald) en de poweramp (die het volume bepaald) en dient ervoor om sommige tijdsgebaseerde effecten tussen te zetten (delay bijvoorbeeld).

als je een delay tussen je gitaar en je versterker zet inplaat van je effectlus gaat het heel anders klinken. veel mensen zeggen dan: minder mooi. als je bijvoorbeeld een distortion-pedaal of wah-pedaal in je effectloop gooit, klinkt dat weer niet goed. die effecten moeten tussen je gitaar en je versterker.

dit zijn richtlijnen. probeer zelf maar eens wat uit.


er zijn delay's (boss DD-5??) waar je een los volumepedaal op aan kunt sluiten. dit volumepedaal dient dan om traploos de delaytijd in te stellen met je voet. ik denk alleen niet dat het dan een wah wordt hoor :smile: een wah verandert de toonhoogte en werkt niet met delay. een chorus is gewoon een hele korte delay.

Nielsje
4 februari 2003, 22:59
Eh tja maar goed, zou je nog wat meer kunnen vertellen of je talkbox gedoe? vind het idee waanzinnig, maar een echte ga ik niet kopen, de rocktron ben ik nog nergens tegen gekomen, zelfde geldt voor de danelectro.. en vindt het echt een mega ding.. dus vertel hoe heb je dat allemaal precies zo gedaan?!

al vast bedankt...

Harry
5 februari 2003, 09:45
Op 2003-02-04 22:59, schreef Nielsje:
Eh tja maar goed, zou je nog wat meer kunnen vertellen of je talkbox gedoe? vind het idee waanzinnig, maar een echte ga ik niet kopen, de rocktron ben ik nog nergens tegen gekomen, zelfde geldt voor de danelectro.. en vindt het echt een mega ding.. dus vertel hoe heb je dat allemaal precies zo gedaan?!

al vast bedankt...



de rocktron (banshee) is bij musikproductiv te bestellen, en het is een prima ding. Wel wat duurder dan bovenstaande oplossing.

jdd
5 februari 2003, 16:18
ok, nielsje, je plugt je microfoon, die wel in je mondhoek moet passen, in de uitgang van je distortion, et voila, er komt geluid uit je microfoon, dan klem je die tussen je hoektanden, en ga je praten zonder je stembanden, maar het hoeft niet perse een distortion te zijn, als het er maar voor zorgt dat je veel geluid uit je microfoon krijgt.
dan ga je dus pielen, in een microfoon die naar een versterker gaat

dus, als je al een distortion oid hebt, hoef je alleen maar twee microfoons, waarvan een een beetje slijmbestendig.

ik heb nog een vraag trouwens, ik had laatst mijn ragpedaal in reparatie, en wou toch een grindgeluid uit m'n versterker halen.
ik heb toen van een 50 watt versterker de phone uitgang naar de gewone ingang van een 100 watt versterker gezet.
de 50 watt had toen na 2 minuten meltdown ofzo, en moest gerepareerd worden.

is dit gewoon not done om de overdrive van 2 amps te combineren?

jdd
5 februari 2003, 17:24
over dat korte delay-effect, als ik op m'n zoom de delay op minder dan een tiende seconde ongeveer zet, gebeuren er interresantere dingen dan alleen echo, dus ik zoek dan een pedaal die de delay tussen 0 en een tiende seconde met een voetbediening doet.

Nielsje
5 februari 2003, 18:53
hmz. is het niet mogelijk om alleen het microofoon gedeelte in een boxje te bouwen en daar dan een tuinslang op te lijmen ofzo?!
of wordt het geluid dan minder?!

..groetzels

jdd
6 februari 2003, 21:33
nee, daar was ik nog niet aan toe, vandaar ook dat ik het frisdrankfles experiment begon, maar ik zal het wel eens proberen, met die microfoon aan m'n revers werkt misschien wel.

groeten

Harry
7 februari 2003, 09:58
Op 2003-02-05 18:53, schreef Nielsje:
hmz. is het niet mogelijk om alleen het microofoon gedeelte in een boxje te bouwen en daar dan een tuinslang op te lijmen ofzo?!
of wordt het geluid dan minder?!

..groetzels



misschien wel, die rocktron is eigenlijk ook een klein versterkertje met een tweetertje die op een slang is aangesloten.