PDA

View Full Version : Em, Am en D in één liedje



Eef
31 december 2007, 09:50
Ik heb een liedje geschreven met de akkoorden Em, Am en D. Em en Am bepalen voor het grootste gedeelte de sound van het liedje. Volgens mij klinkt het goed met die D en het klopt met de zanglijn, maar... kán het theoretisch gezien wel?

Ik weet dat alle drie de akkoorden te vinden zijn in de 'standaard' (is dat ionisch?) toonladder van G, maar kan ik deze drie akkoorden ook met z'n drieën in een liedje gebruiken? Of gebruik ik per ongeluk een andere toonladder? :p

Mijn muziektheorie is nog niet zo ontwikkeld ;) Alvast bedankt voor een reactie.

P.S.: En ja, ik heb gezocht in de theorie, maar heb niet direct een antwoord gevonden op mijn specifieke vraag.

hendrix2
31 december 2007, 10:16
Natuurlijk kan je deze gebruiken voor een liedje. Theoretisch klopt dat ook wel hoor. Geen zorgen over maken.

Het belangrijkste is dat het mooi samenklinkt. Maar er zijn tal van nummers met Am Em en D, dus geen zorgen maken :)

EuroCinema
31 december 2007, 11:42
... kán het theoretisch gezien wel?


1 ding moet je onthouden: de bedoeling van theorie is NIET om jou de wet voor te schrijven. Theorie is er om inzicht te geven in hoe dingen in elkaar zitten. Een hulpmiddel, geen richtlijn. De enige richtlijn is jouw gehoor, wat jij goed vindt klinken.

Al wil je een muziekstuk maken door je keukenkastje dicht te slaan terwijl je kat erdoorheen jankt, theoretisch is dat helemaal okee.

Het is ook zeker niet zo dat je in 1 toonladder moet blijven om een liedje te schrijven. Het mag wel, maar veel knappe songwriters (Beatles, Stevie Wonder) en componisten doen dat juist niet. Er zijn jazzstukken waarin je elke paar seconden een andere toonladder gebruikt.

Malesc
31 december 2007, 12:33
Het leuke van zo'n simpele progressie is juist dat je je keurig aan de theorie KUNT houden (dan staat-ie netjes in G), maar dat het helemaal niet hoeft. Je kunt er ook een progressie in A mineur in zien en dan is de D het akkoord waar je iets mee 'moet' (eigenlijk hoort daar Dm). Kun je bv. een uitstapje maken richting melodisch mineur. En da's maar 1 optie...

-=JEROEN=-
31 december 2007, 13:03
http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php?scch=E&scchnam=Natural+minor+triads+i-ii*-III-iv-v-VI-VII&get2=Get
http://www.all-guitar-chords.com/chord_progressions.php?scch=G&scchnam=Major+triads+I-ii-iii-IV-V-vi-vii*&get2=Get

maar hou je vooral niet aan de regels :hippie:

EuroCinema
31 december 2007, 13:28
Het leuke van zo'n simpele progressie is juist dat je je keurig aan de theorie KUNT houden (dan staat-ie netjes in G), maar dat het helemaal niet hoeft. Je kunt er ook een progressie in A mineur in zien en dan is de D het akkoord waar je iets mee 'moet' (eigenlijk hoort daar Dm). Kun je bv. een uitstapje maken richting melodisch mineur. En da's maar 1 optie...

Nouhou... Er is geen enkele theorie die zegt dat het juist/netjes/wenselijk is om een compositie in 1 toonaard te houden. En als je deze progressie ziet als in Am, wordt dat dorisch en daar past de D majeur prima in.

Jeroensnake
31 december 2007, 13:30
Regels kunnen buigen.
En als je ze maar vaak genoeg breekt,
dan komen er vanzelf allemaal regeltjes bij.
Volgens mij loopt "de theorie" altijd achter de praktijk aan.

Dus speel wat je wil, zonder zorgen te maken over of het in theorie mogelijk is.
Als je het kunt spelen, dan kan het. Theorie is voor het grootste deel slechts verklaring voor de praktijk.
Behalve dat, ook handig voor communicatie.

Eef
31 december 2007, 13:46
Bedankt voor alle reacties, heel fijn! Ik waardeer de hulp, want ik ben echt een beginner. Ik heb het liedje inmiddels op YouTube staan, weet niet of men geïnteresseerd is in een link om te checken of ik de akkoorden goed gebruik in combinatie met mijn zanglijn..? Verwacht geen hoogstandje, zowel op gebied van zang als gitaarspel heb ik nog VEEL te leren :P

hendrix2
31 december 2007, 14:46
Linkje sturen!
We kunnen je alleen maar verder helpen en tips geven.
De meesten hier hebben nog veel te leren. Na 12 jaar spelen heb ik nog steeds het gevoel dat ik héél veel moet leren, dus daar moet je niet mee inzitten.

Eef
31 december 2007, 14:54
Okee dan. Even voor de duidelijkheid... dit is dus niet bedoeld om te 'showen', daarvoor heb ik veel te weinig om te laten zien aan de ervaren gitaristen en andere muzikanten hier :)

Linkje op YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=jqQTg9pc8Mk



ANOTHER YEAR HAS PASSED

Akkoorden refrein:
Am Em D Em
Am Em D Em

Intro en coupletten:
Em Am Em D
Em Am Em D Em


The TV is on, we're all together
I'm quiet but my heart is going wild
We've been counting down to the year '08
And I'm feeling the excitement like a child

'06 and '07 were not quite on my side
So I'm claiming the next one as my own
Something tells me this year will be mine
But don't worry, I'll share some of the fun
Don't worry, I'll share some of the fun

REFREIN
And oooh, another year has passed
Look how we all have grown
And oooh, I am so proud of you now
But I hope you already know
Yeah I hope you already know

It's twelve o'clock, we're hugging and kissing
But the fireworks sound louder than we do
Can you hear me saying, I love you so
It doesn't matter, I know you love me too
It doesn't matter, I know you love me too

REFREIN
And oooh, another year has passed
Look how we all have grown
And oooh, I am so proud of you now
But I hope you already know
Yeah I hope you already know

A few hours passed, the party is over
I can't stop looking at the sky
Just some more bangs, it's getting clear
But the flashes are still going through my mind

Finally in bed, still wide awake
Do you know how much this night means to me?
Safe at home with family and friends
Can't think of any place that I would rather be
Can't think of any place that I would rather be

REFREIN
And oooh, another year has passed
Look how we all have grown
And oooh, I am so proud of you now
But I hope you already know
And oooh, another year has passed
Look how we all have grown
And oooh, I am so proud of you now
But I think you already know
Yeah I think you already know
In fact I know you already know

*AcousticGuitarMan*
31 december 2007, 15:04
Goed hoor. Het wisselen tussen de akkoorden gaat alleen nog niet zo vloeiend. Zelf tekst gemaakt??? Hoelang speel je al??? :satisfie:

Benjamin Blue
31 december 2007, 15:50
Bedankt voor alle reacties, heel fijn! Ik waardeer de hulp, want ik ben echt een beginner. Ik heb het liedje inmiddels op YouTube staan, weet niet of men geïnteresseerd is in een link om te checken of ik de akkoorden goed gebruik in combinatie met mijn zanglijn..? Verwacht geen hoogstandje, zowel op gebied van zang als gitaarspel heb ik nog VEEL te leren :P


haha,zelfs daar hoef je je geen zorgen over te maken,zolang het er maar lekker bij klinkt (alhoewel,das mijn manier dan^^ ) :hippie:

speulmenneke
31 december 2007, 16:18
Hallo, ik heb je liedje beluisterd op youtube. Goed gedaan hoor!

Aangezien je liedje eindigt met een e mineur akkoord staat het liedje in e mineur ( e natuurlijk mineur om precies te zijn). Da's dus de toonsoort. e mineur zijn de volgende tonen:
e fis g a b c d e
Daar passen de akkoorden a mineur en D majeur heel goed bij want de akkoorden (drieklanken) in e (natuurlijk) mineur zijn:
e mineur, fis verminderde drieklank, G majeur, a mineur, b mineur, C majeur, D majeur.
Dat jij (heel terecht) denkt aan G majeur komt omdat e mineur en G majeur elkaars parallel zijn. Met andere woorden (en in gewoon nederlands)
e mineur en G majeur bestaan uit dezelfde tonen, alleen begint e mineur op e en G majeur op g, kijk maar:
e mineur= e fis g a b c d e
G majeur= g a b c d e fis g

Derhalve komen de drieklanken uit e mineur ook voor in G majeur.

Ik wens je een heel gelukkig 2008.

grizzly
31 december 2007, 17:18
Die Youtube song van je is echt gaaf.

Ik heb geen verstand van gitaarspelen en zingen, dat voorop gesteld.
Maar in mijn oren klinkt het hartstikke goed. Als ik al zo kon spelen en zingen was ik dik tevreden.
Ga vooral zo door en beste wensen 2008

Eef
31 december 2007, 19:34
Die Youtube song van je is echt gaaf.

Ik heb geen verstand van gitaarspelen en zingen, dat voorop gesteld.
Maar in mijn oren klinkt het hartstikke goed. Als ik al zo kon spelen en zingen was ik dik tevreden.
Ga vooral zo door en beste wensen 2008

Haha, dankjewel :D En hetzelfde!


Goed hoor. Het wisselen tussen de akkoorden gaat alleen nog niet zo vloeiend. Zelf tekst gemaakt??? Hoelang speel je al??? :satisfie:

Klopt dat het nog niet zo vloeiend gaat, ik heb de gitaar al een paar jaar, maar kik heb te weinig geoefend. Sinds kort heb ik het pas weer fanatiek opgepakt. Ik heb tig zelfgeschreven liedjes op de plank liggen, ik heb de akkoorden er al bij gevonden en al, nu moet ik nog een beetje fatsoenlijk gitaar leren spelen ;)


Hallo, ik heb je liedje beluisterd op youtube. Goed gedaan hoor!Aangezien je liedje eindigt met een e mineur akkoord staat het liedje in e mineur ( e natuurlijk mineur om precies te zijn). Da's dus de toonsoort. e mineur zijn de volgende tonen:
e fis g a b c d e
Daar passen de akkoorden a mineur en D majeur heel goed bij want de akkoorden (drieklanken) in e (natuurlijk) mineur zijn:
e mineur, fis verminderde drieklank, G majeur, a mineur, b mineur, C majeur, D majeur.
Dat jij (heel terecht) denkt aan G majeur komt omdat e mineur en G majeur elkaars parallel zijn. Met andere woorden (en in gewoon nederlands)
e mineur en G majeur bestaan uit dezelfde tonen, alleen begint e mineur op e en G majeur op g, kijk maar:
e mineur= e fis g a b c d e
G majeur= g a b c d e fis g

Derhalve komen de drieklanken uit e mineur ook voor in G majeur.

Ik wens je een heel gelukkig 2008.

Hee, bedankt voor deze uitleg! Fijn om te weten dat ik toch een bestaande toonladder te pakken heb. Want ik ben het wel eens met wat iedereen hier zegt: als het maar goed klinkt!, maar ik heb ook de ervaring dat ik iets prachtig vond klinken, terwijl een vroegere vriend van me (conservatorium, sterk ontwikkeld absoluut gehoor) me wist te vertellen dat iets wat ik geschreven had vals was of dat het theoretisch écht niet kon, tenzij ik het geniaal wist te gebruiken. Ik ben er dus erg voorzichtig mee geworden en hou me als beginner liever vast aan een toonladder, dan weet ik (bijna) zeker dat het niet fout kan gaan. Maar natuurlijk experimenteer ik wel graag :)

marter544
31 december 2007, 20:05
Ik heb niet zo veel verstand van theorie, maar klinkt goed!! Meer heb ik eigenlijk niet te melden.. Zolang het goed klinkt, alles best.