PDA

View Full Version : Welk effect in de intro?



Ace 1.15.19
31 december 2007, 00:55
Ik ben nogal onbekend met de verschillende soorten effecten. Ik vroeg me af welk(e) effect(en) in de intro van dit nummer gebruikt worden voor de zwoele tonen.

http://www.supload.com/listen?s=IWXR02FZYF9Y

Ik dacht zelf aan een delay, maar ik hoor ook dat de noten zachtjes beginnen en harder eindigen. Kan iemand me hier bij helpen?

Lexvandoef
31 december 2007, 01:13
Dat zijn volume-swells. Gewoon een kwestie van spelen met je volumeknop op je gitaar of volumepedaal op je board.

Je begint met de volumeknop dicht. Dan sla je de noot aan en geef je gelijk een geleidelijke zwiepert aan de volumeknop zodat je de toon gaat horen. Dit vergt wel enige oefening, het makkelijkst vind ik het op een strat, dan kan ik makkelijk bij mijn pink bij de volumepot. Op een andere gitaar kan het ook hoor, als je maar bij de volumeknop kan met een van je vingers van je rechterhand.

Succes!

Ace 1.15.19
31 december 2007, 01:19
Okee tnx, ik wilde voor mijn zelfbouw Strat de volume knop aan de buitenkant ipv de binnenkant ( vraag me niet waarom :roll: ), maar toen zei de gitaarboer uit ons dorp dat ik hem gewoon kon laten zitten waar die zat omdat je dan die volume-swells kan maken zoals je noemt. Mij lijkt een pedaal toch handiger, al heb ik er geen.

Zitter bij dat nummer dan ook nog een delay bij?

Marshallover
31 december 2007, 09:27
Op de Line 6 Echo Park zit een Swell-functie.

Geen delay volgens mij, je hoort althans geen delay rond 1:01 als hij het akkoord uit laat sterven....

EuroCinema
31 december 2007, 09:51
Sorry dat ik het B-woord noem, maar Behringer heeft een autoswell-pedaaltje (ben de naam even kwijt) voor de prijs van een zak drop. Niet laten vallen, maar het is leuk speelgoed.

Dastard
31 december 2007, 10:14
Dat is de Slow Motion van Behringer maar het werkt bijna niet...

EuroCinema
31 december 2007, 11:24
Ik heb er eentje liggen en die werkt prima hoor, leuke autoswells.

Ace 1.15.19
2 januari 2008, 07:29
Onder welke naam of woord kan ik zo'n Swell pedaal zoeken bij een winkel (bijv. Feedback ofzo...) ??? :)

Ace 1.15.19
2 januari 2008, 07:30
http://www.feedback.nl/?b=G1X&a=

Is dit iets? Ik zoek niet al te duur ;).

Ook heb ik die Slow Motion gevonden, staat er één op Marktplaats.nl.
Bij Feedback nieuw voor € 29,-.

olaftheholy
2 januari 2008, 12:33
in werkelijkheid is het een 2voice pitchshifter mët een loeisnelle delay en harmonizer,waarschijnlijk geswelled met een footcontroller of een dynamisch ingesteld racksysteem... zo!

Mitch
2 januari 2008, 12:37
Hier gebeurt inderdaad wel heeeel veel meer dan alleen een swell !

Ace 1.15.19
2 januari 2008, 18:43
Ik lees ook meer op het forum dat die Behringer Slow Motion echt bagger is. Dus die laat ik maar zitten :p.

EuroCinema
2 januari 2008, 20:20
Nou ja, het hangt ervan af wat je wilt. Ik heb mijn Slow Motion voor 1 opname gebruikt en als ik nog eens zoiets zoek, haal ik hem tevoorschijn. Voor die drie tientjes kan dat makkelijk. Als ik zoiets permanent op mijn bord wou hebben, kocht ik een Line 6 Echo park, maar die is 160 euro.

En als je echt deze sound wilt: rack/multi-effect. Kan wel met pedalen, maar je wordt niet blij van de hoeveelheid en kosten.

Ace 1.15.19
4 januari 2008, 04:37
Nou ja, het hangt ervan af wat je wilt. Ik heb mijn Slow Motion voor 1 opname gebruikt en als ik nog eens zoiets zoek, haal ik hem tevoorschijn. Voor die drie tientjes kan dat makkelijk. Als ik zoiets permanent op mijn bord wou hebben, kocht ik een Line 6 Echo park, maar die is 160 euro.

En als je echt deze sound wilt: rack/multi-effect. Kan wel met pedalen, maar je wordt niet blij van de hoeveelheid en kosten.

Eigenlijk heb je wel gelijk. Zou het verstandig zijn om die Slow Motion te kopen? Desnoods 2e hands?

Ik heb al een stomp-box voor een Echo Park (ik heb namelijk de Space Chorus en Liqua-Flange uit dezelfde serie), dus dan hoef ik in principe alleen de module te kopen. Kan je d'r zo in klikken, makkelijk te verwisselen. Maar dan blijf je aan het kloten met steeds je pedalen te veranderen.

Dan had ik nog een vraagje. Ik wil eigenlijk een Big Muff Pi en een Octave Multiplexer in de toekomst. Is het dan misschien slimmer om een Fender Blender te kopen? Dat is een fuzz en octave in één. Bespaar je een tientje mee maar goed, daar gaat het niet om. Of verschillen deze (erg) veel in geluid, e.d.?

Ace 1.15.19
6 januari 2008, 20:02
Iemand? :p Het codewoord zal wel 'testen' zijn...?

Ace 1.15.19
6 januari 2008, 23:49
Ik heb trouwens gisteren een Behringer Slow Motion geprobeerd bij Feedback Eindhoven. Ik krijg hem van mijn vriendin voor mijn verjaardag volgende week, vind ik toch wel aardig ;).