PDA

View Full Version : Vrijdag en zaterdag drums opnemen, nog supertips?



armageddon
30 december 2007, 22:13
Ik heb al aardig wat gelezen en ook al redelijk vaak DFHS geprocessed en veel van geleerd, maar vrijdag en zaterdag het echte werk en dan gaan we de drums opnemen in mijn band.

We hebben:
2x overhead (merk is me ontschoten, maar ze zijn goed, niet van onze band)
3x goedkope tom mics
2x sm57
1x sm58
2x behringer c2 kleinmembraam
1x studio projects b1
1x AKG (type weet ik niet nu) die al op de kick staat


en een Projectmix I/O, dus max 8 tracks. De 3 toms gaan naar 2 monos (voorgepand, het is niet anders) want anders komen we een input te kort :)

De setup is deels van een andere band (overheads + AKG) waar wij bij oefenen in de ruimte die permanent een redelijk geisoleerde drumgebied hebben. De ruimte is best akoustisch behandeld en klinkt, naar mijn idee redelijk doods. Ik zie dit als een goed punt, aangezien een kutklinkende ruimte vervelender is dan een doodse ruimte. Waar ik me zorgen over maak zijn 2 punten. De drums staan in de hoek, met er omheen (dus tegenover de twee muren), twee houten wandjes van 1,5 meter hoog en dan nog een halve meter plexiglas erop. Dit klinkt tijdens het oefenen prima! Maar aangezien het bijna een kubus is (open bovenkant) vraag ik me af of er niet vreselijke reflecties inzitten. Zal dit een issue zijn?
Ten tweede heb ik geen idee hoe ik daadwerkelijk moet beginnen kwa opstellen. Ik weet wel globaal waar de mics moeten en weet de patronen van elke mic. Maar hoe ga ik nare fase-fouten tegen? Mijn idee was om te beginnen met de afzonderlijke mics en deze op goed volume te krijgen en kijken of de spill niet te erg is. Een beetje spill is natuurlijk juist niet erg. Maar als ik dan luister op de koptelefoon en ik gooi de fader van de kick omhoog en de overheads, is het dan gewoon van "klinkt het slechter, mic verplaatsen, want faseprobleem" en anders goed laten?
Als tip gelezen dat als je de ene fader vol heb en je voegt de andere toe, dat het totale volume dan toe moet nemen en niet af moet nemen (logisch, fase uitdemping) en je dan de fase om moet zetten.

Ik snap dat er een reden is dat de pro's met hun jarenlange ervaring gewoon een idee hebben van tevoren hoe het goed gaat klinken, maar zijn er misschien stappen of tips waarmee je de minste kans hebt om echt fout te gaan?

Het idee was:
1x kick AKG (moet hier de fase ook andersom?)
2x tom (3 naar 2) Tommic setje
1x hi hat SM57
2x snare SM57+SM58 (boven en onder, onder fase omdraaien natuurlijk)
2x overheads hangen er al
is gelijk aan 8.

bass blom
30 december 2007, 22:40
ik zou die onder de snaar weglaten, rammelt alleen maar mee en dan heb je meteen je 8 kanalen.

en wellicht is die B1 beter voor hihat.

verder gewoon elk ding solo zetten en met een goeie koptelefoon luisteren naar wat het lekkerst klinkt.

armageddon
30 december 2007, 22:56
Ok, dat zijn wel handige tips.
Maar de onderkant van de snare heeft toch een heel ander geluid dan de bovenkant? Handig dat ik dan wel alle kanalen voor de toms kan gebruiken ja.

bass blom
30 december 2007, 23:11
je hoort vooral de snaar aan de onderkant.
en als de drummert over de toms gaat hoor je hem ook heel duidelijk meereutelen, nix aan.
een goed geplaatste mic boven is echt voldoende!

Han S
30 december 2007, 23:31
Het hangt een beetje van de drummer af wat ik zou doen. Heb je iemand die regelmatig op het ride cymbal speelt dan zou ik daar de B1 voor gebruiken. Heb je iemand die redelijk op de hi hat beukt, dan komt die hard genoeg binnen op de 57 die boven de snare hangt en ook op de overheads komt dat hard genoeg binnen. Heb je iemand die helemaal niet op het ride cymbal spelt, dan zou ik de B1 boven de hi hat hangen, maar je kunt de B1 ook op de snare zetten, gewoon net over de rand heen laten kijken. Je kunt een B1 ongeveer overal voor gebruiken.

Wat de fasefouten betreft: laat de drummer gewoon spelen en alles gebruiken, ook de toms, luister met de andere faders dicht eerst naar de kick en de snare want die zul je constant horen. Schuif de overheads er bij en luister naar de verandering in het kick en snaregeluid, verandert dat van vol en stevig naar dun en slap, dan heb je een fasefout die een essentieel deel van je geluid uitdooft.

Doe dat ook met de andere microfoons er bij, maar bedenk dat als iemand een fill op de toms slaat, dan is de snare meestal weg en als hij op de snare en hi hat speelt kun je de toms een stuk zachter zetten. Het mooie volle tomgeluid kan nog wel eens door de overheads worden verneukt, dat hoor je meteen als je de drummer op de toms laat spelen en de overheads er bij schuift, zelfde verhaal als met de snare.

Dat moet je puur op gehoor doen en als je de overheads verplaatst, klein stukje omhoog of omlaag, een paar centimeter kan het al doen.

Zet je de overheads links en rechts neer dan pakken ze relatief meer van de hi hat en het ride cymbal dan wanneer je ze als een stereopaartje recht in het midden boven de drums hangt. Zet je ze links en rechts, meet dan de afstand van de overheads tot het midden van de snare en maak dat zoveel mogelijk gelijk. Dat heet in de diverse recordingforums 'de recorderman truuk' omdat iemand met de nick 'recorderman' dat al jaren verkondigt en dat doet hij dmv het meten met drumsticks. Deze recorderman is een heel ervaren en behulpzame vent.
Ik gebruik een ORTF paartje van C451's recht boven de snare als OH omdat ik een SDC boven de hi hat en een boven het ride cymbal gebruik.

armageddon
31 december 2007, 10:23
Bedankt Han.
De overheads hangen in het midden als een stereo paar en zijn een klein beetje te verplaatsen (ze zijn echt redelijk integraal ingebouwd door de andere band). Goede en logische tips met betrekking tot de toms + snare :)
Als de snare/kick uit fase zijn moet ik zeker de snare en kick mics een tikkeltje verplaatsen. Ik ga namelijk ervan uit dat de hoofdsound van de overheads komt. Die verplaatsingen zullen maar een paar cm zijn?

armageddon
19 januari 2008, 17:18
*BUMP*

De opnames waren 2 weken uitgesteld, maar gister toch echt begonnen. Ik ga er vanavond weer naartoe en dan gaan we 7 tracks opnamen (de drums).

Gister ging de soundcheck verassend goed. Nog veel kunnen experimenteren en uiteindelijk een ruwe mix opgenomen. De kick staat de hard en de toms ook, maar verder ben ik best tevreden voor een stelletje amateurs.

Download hier (http://wieringen.dyndns.org/arjan/NTGTest.rar) en graag wat kritiek, want goed is het nooit voor de 1e keer :D

De totale sound van de demo moet stevige hard-rock zijn, zodat je een idee hebt waar we op richten.

In totaal 9 mics gebruikt:
- OH's met AKG set op de 'Recorderman' manier (weet niet welk type, maar zijn heel duur en dun :))
- Snare Top en Bottom met 2x 57
- Kick met een AKG (geen idee welke)
- Low toms met een Superlux setje gemixt naar 1 kanaal
- Rack tom met een Superlux ding
= 8 kanalen.

Gekloot met phase-reverse en dat maakt best wel verschil :D
De drummer gebruikte hier geen click en je hoort hem wel een aantal keren misslaan ;)

bass blom
19 januari 2008, 18:03
kan er niet zoveel van zeggen.
snare klink redelijk ok, toms lijken wat te rammelen? snaar?
base, hmm, wellicht wat meer punt erop?
bekkens vind ik niet mooi klinken, wellicht zijn ze gewoon niet mooi?
hihat is wel ok.

Han S
19 januari 2008, 18:17
Ik vind het helemaal niet verkeerd hoor, de toms vind ik behoorlijk goed zelfs. Weinig mis mee, ik hou alleen niet van dat constante gehengst op crashbekkens, maar dat schijnt tegenwoordig te moeten.

armageddon
20 januari 2008, 00:41
Bedankt voor de kritiek. De eerste keer dat ik een volledig drumkit opneem.
Vandaag 7 nummers opgenomen en we zijn wel tevreden. Ik zal later in sounds onze nummers plaatsen.

@Han: Tja, wij hebben ook aardig wat bekkens erin zitten :)

yhcmarc
20 januari 2008, 12:42
Ik doe zelf de overheads eigenlijk nooit boven de drumkit, is erg moeilijk om het echt goed te krijgen en te positioneren. Ik gebruik er nu 3 mics voor, maar eigenlijk meer als room mics.

Snare + kick neerzetten, geodriehoek op het midden van de snare, touwtje van +- 2 meter, middellijn van de geo op de snare / kick axis en dan 2 grootmembraans op snare hoogte met het touw uitzetten op 45 graden van die axis zodat ze in een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar, een Ribbon van achter op de snare/kick axis over de drummer heen en gericht op de snar op dezelfde (met het touwtje uitgemeten) afstand tot het middelpunt van de snare als de 2 mics rondom de set. Ik vind het makkelijk, en snel werken en het resultaat mag er mi. ook wel zijn.

Voorbeeldje: http://www.ymondhc.com/marc/bivouac/bivouacDemoMix/

Martien
20 januari 2008, 23:51
Nou arma, ik vind het best lekker klinken! tis niet helemaal mijn sound, zou persoonlijk de snare iets meer hoog geven en de snare laten horen, kick iets lager doen, en iets minder extreem pannen. Maar thumbs up!

armageddon
20 januari 2008, 23:53
@yhcmarc:

Bedankt voor de tip, maar daar heb ik vrij weinig aan als de opnames al geweest zijn ;)

robzilla
21 januari 2008, 00:34
http://www.youtube.com/watch?v=IiFOD1EeKhQ

Recorderman..

paulusdeBKB
21 januari 2008, 08:34
De resultaten met die Recorderman-methode zijn behoorlijk goed! Daar ga ik binnenkort zeker eens mee experimenteren.

Han S
21 januari 2008, 10:04
De recorderman techniek is helemaal gericht op het voorkomen van fasefouten tussen beide overheads. Ik heb persoonlijk met de man hele discussies gehad over het opnemen van jazzbands, prima vent en altijd bereid om te helpen.

Wat in dat filmpje leuk is: die jongens gaan het met een stukje touw precies uitmeten en als hij dan gaat drummen blijkt de vloer zo slap dat de ene microfoon op en neer staat te zwaaien en als je nou geen mazzel hebt kun je dat goed horen.

yhcmarc
21 januari 2008, 10:09
Nou arma, ik vind het best lekker klinken! tis niet helemaal mijn sound, zou persoonlijk de snare iets meer hoog geven en de snare laten horen, kick iets lager doen, en iets minder extreem pannen. Maar thumbs up!

Thnx, ik vind de snare echt zo ongelovelijk moeilijk om die echt helemaal goed te krijgen.

bass blom
21 januari 2008, 10:10
ja, dat viel mij ook op hoe die ene mic staat te zwabberen :D
maar mooie manier om met 2 mics drums op te nemen!

armageddon
21 januari 2008, 10:15
Die zwabbermic is dan een soort primitieve lesley :D

bass blom
21 januari 2008, 10:16
zwabberspeakers, dat gaat het helemaal maken in 2008 :D

Heibel
24 januari 2008, 10:24
Ik heb onlang met m'n band ook opnamen gemaakt en heb de recorderman techniek gebruikt voor de drums.
Het is super als je weinig ingangen ter beschikking hebt. Je hebt geen problemen met fase zo. Ik heb alleen voor de snare 'n goedkope drummic gebruikt van een of ander merkloos setje. Dat heeft me genekt bij de mix, want de Hi-hat stond er haast net zo hard op, waardoor ik me gek heb zitten sleutelen met gate's en compressie om alleen de snare te kunnen isoleren.

Check www.myspace.com/heibeldeband voor het resultaat

Später

bert k
24 januari 2008, 11:03
Hm, dat heb je ook met dure mics, hoor, dat hou je bijna altijd.

Han S
24 januari 2008, 12:01
Dat is nou zo mooi aan een microfoon als de Beyer M201 of de M88, hyper richtinggevoelig en een prachtige of axis response. Ik heb het al zo vaak gezegd: een SM57 op de snare en een hi hat basher en je zit zwaar in de problemen. De hi hat komt behoorlijk hard op de SM57 binnen, maar off axis en dat klinkt nergens meer naar. Je zet er een M201 voor in de plaats en de hi hat is meer dan de helft zachter en klinkt ook ineens prima op die 201. En daarom kost de 201 veel meer.

En dan heb ik het maar niet over een Sennheiser MD441 op de snare, die kost tegenwoordig nieuw €750.-

pol
24 januari 2008, 13:04
Ik heb wel eens gezien dat ze een tussenschot voor de snaremic maakten.

dus in een stuk karton een gat maken, en daar de mic doorsteken.