PDA

View Full Version : VOX ac30 Handwired (heritage collection)



Johnny V
30 december 2007, 17:36
Ik was dus vandaag nog is effe op de VOX website aan het rondkijken... Opeens zag ik dus deze handwired ac30 in cream tolex. Deze moet ik hebben!

linkje VOX AC30H2 (http://www.voxamps.co.uk/heritagecollection/ac30h2.asp)

http://www.voxamps.co.uk/heritagecollection/images/245_AC30H2.jpg

http://www.voxamps.co.uk/heritagecollection/images/245_AC30H2L.jpg

http://www.voxamps.co.uk/heritagecollection/images/245_AC30HH+V212H.jpg

http://www.voxamps.co.uk/heritagecollection/images/heritage_top_panel.jpg

Nielsje
30 december 2007, 17:38
Fijn dat je ons verblijdt met hetgeen wat jij graag wil hebben.

Maar wat is verder het nut van deze post? Ja mooie versterkers, maar dat wisten we al..

Lexvandoef
30 december 2007, 17:40
Fijn dat je ons verblijdt met hetgeen wat jij graag wil hebben.

Maar wat is verder het nut van deze post? Ja mooie versterkers, maar dat wisten we al..

Niet genoeg geslapen Nielsje? :hippie:

Tis verder wel redelijk nutteloos om dat te posten, er is ook een 'wat voor versterker wil je graag' thread gaande, een paar pagina's terug.

Johnny V
30 december 2007, 17:41
euhm, aangezien er over versterkers die pas zijn uitgekomen meestal een post wordt gemaakt, dacht ik dit over deze eens te doen. Ik had er nog niets van gezien op het forum dus wou ik het met iedereen delen... Mag het ja?

Nielsje
30 december 2007, 17:43
O jazeker mag dat hoor, begrijp me niet verkeerd. ik vind ze zelf erg gaaf e.d. Maar ik ga zelf niet iets posten zonder vraag/mening oid..

en lex, ik heb prima geslapen :) We moeten weer muziek maken kerel!

Lexvandoef
30 december 2007, 17:43
euhm, aangezien er over versterkers die pas zijn uitgekomen meestal een post wordt gemaakt, dacht ik dit over deze eens te doen. Ik had er nog niets van gezien op het forum dus wou ik het met iedereen delen... Mag het ja?

Het was al een tijdje bekend dat Vox deze in zijn collectie heeft hoor.....

Edit: Ja Nielsje, ik mis onze repetities :( (Ik kan er sowieso nog wel wat gebruiken ivm het zingen ;))

Johnny V
30 december 2007, 17:44
het is daarom ook puur informatief bedoeld

crapton
30 december 2007, 17:52
Afgezien van het zinloze geleuter hierboven...

Weet je wat nou nog eens heel leuk is?

Precies deze amp klinkt werkelijk fantastisch. Veel beter dan de 'standaard' versie. Komt o.a. door de Alnico Blue speakers en een ander soort buizen erin. Gehoord met een Telecrapper en werkelijk je hoort elke nuance, mooi vol helder geluid, zonder enige verkeerde boventonen. En dan zowel clean als crunch. Is natuurlijk geen hi-gain amp dus moet je ook niet bij zoeken.

the sure thing
30 december 2007, 23:00
Ik ben benieuwd wat ie moet gaan kosten. JMI (de originele producent van de VOX AC30) heeft de ECHTE natuurgetrouwe kopie van de AC30. Inclusief alle stroringen.

ieme
30 december 2007, 23:06
die witte/ creme ac30s hebben wel de looks....

Eko
30 december 2007, 23:42
De preampvalve is een EF86, ja U leest het goed. Uiteraard liggen alle voorraden hier vol mee en dat is z`n grootste handicap. De leveranciers hebben dit niet allemaal. De kwaliteit is bedroevend variabel en om er een paar goede te krijgen moet je er tientallen proberen. Het is dus wel heel mooi gebouwd , maar wie gaat er een buizenbak kopen van 2000+ en bidden dat ze de buizen nog hebben over een jaar of wat?
Dit is niet door mij verzonnen , maar eerlijk verteld door een handelaar die weet dat ik het geld er wel voor heb , maar een enorme zeikerd ben qua geluid en service. Hij gaf zelf aan liever de amp te verkopen aan iemand die hem als collecters item wil kopen. Voor dagelijks gebruik vond hij hem te zorgelijk om te verkopen.

Tristan
31 december 2007, 03:19
Wat een onzin, van die EF86's zijn er nog harstikke veel over, mijn oom heeft er nog zo'n honderd in een laatje liggen, NOS...

Mitch
31 december 2007, 12:08
Ja, maar de sterk variabele kwaliteit: daar heeft Eko een punt. Ik denk bijvoorbeeld aan Michael's Phoenix, daar ruiste het EF86 kanaal ook behoorlijk en Chris had ook al eens aangegeven daar hinder van te hebben (was geloof ik met een Paisley ampje die dat probleem ook had).

Wizz
31 december 2007, 12:54
Ik vind het een hele hoop geld voor een Chinees...

Wizz

Mitch
31 december 2007, 14:20
Ja, voor dat bedrag kun je 'm handbedraden in de EU...

Tristan
31 december 2007, 16:26
Klopt van die Phoenix inderdaad, die EF86's zijn gewoon storingsgevoelig maar als je een goede hebt moet het geen probleem zijn hoor en zoals je al aangaf zijn er wel meer amps met een EF86...

Eko
31 december 2007, 16:54
Uiteraard zijn er wel her en der EF86 buizen te krijgen, maar de handelaar zei mij dat hij er 20! heeft uitgeprobeerd om er 1 goede uit te halen. Hoe vaak ga je per post een buis bestellen in de hoop er een goede tussen te vinden? Een 12AX7 heeft iedereen in een constante kwaliteit op voorraad.

Tristan
1 januari 2008, 07:27
Tsja, pfoeh, ik denk dat 'ie het dan over nieuwe buizen heeft...
Voor wat het waard is, ik heb die AC15 Handwired getest en ik vind 'm niet geweldig, veel instellingen zijn niet echt bruikbaar of klinken simpelweg minder lekker...
Het tweede kanaal vind ik helemaal niet geweldig, klinkt vrij schel, zowiezo heeft de amp vrij veel hoog...
Ik denk dat de CC serie beter klinkt...
Bovendien is die hele serie dus niet echt handwired he, het meerendeel van de amp is gewoon PCB...
Nee, ik ben er niet van overtuigd, ondanks dat 'ie met sommige instellingen best lekker klinkt...

crapton
1 januari 2008, 12:25
Topic was toch over een AC30H2? Volgens mij een volkomen andere amp dan een AC15. De AC30 klonk mooi vol en gebalanceerd.

Tristan
1 januari 2008, 21:05
Nou, het is eigenlijk vrijwel dezelfde amp alleen dan met een zwaardere eindtrap, de voorversterker en functies zijn precies hetzelfde...
Op zich klonk die AC15 ook wel goed hoor, wel een mooi vol geluid inderdaad en hard, echt superhard, zelfs in de 8 watt stand (dan had hij wel een stuk minder onderkant, klonk veel minder vol)...
Ik vond 'm wel wat aan de schelle kant, ik heb 'm van clean tot lichte drive/crunch getest en al crunchend vond ik 'm een beetje stijf klinken...
De functies vond ik ook niet echt nuttig, de bass shift knop en de brilliance knop geven in 1 positie naar mijn idee een totaal onbruikbare sound en ik vond het tweede kanaal (het topboost kanaal) niet echt lekker klinken, te dun en schel, dat klinkt op de CC serie naar mijn idee beter...
Maar ja goed, ik moet het ding nog een keer goed testen op wat hoger volume misschien denk ik er dan anders over denk...

Chris Winsemius
1 januari 2008, 21:58
De pre-amp en fasedraaier lijken hetzelfde bij de 15 en 30 Watters, ik heb zelf alléén de 15 Watter heel even geprobeerd.
Handwired?: net zoveel als 'n JCM800; dus printplaat en draadjes naar de buisvoeten en potmeters, 12AX7s zijn van TungSol.

EF86s:
't Kost wat tijd om 'n goeie te vinden, v/d nieuwe de ik heb gebruikt doet 'n Ruby het nog steeds goed (na 3-4 jaar), zonder problemen/gepiep/geruis, bij de TADs: +/- 1 jaar intensief gebruik en dan (wat) kans op ruis/microfonie.
Zit nog steeds te twijfelen: ik heb 'n aantal goeie ontwerpen met EF86s maar zou graag willen dat er moderne buisjes zijn die minimaal 3 jaar zonder problemen meegaan... Dempend ophangen in 'n chassis v/e top helpt behoorlijk wat.

Ik hou me wel aanbevolen voor goeie NOSjes :) (hint, hint Tristan)

Tristan
1 januari 2008, 22:16
Mijn oom heeft ze maar ik heb nooit gevraagd of ik er een paar over kan kopen ofzo, daar is het ook best een vreemde kerel in, ach ja, hifi-freaks he... :D
Als ik nou een amp zou hebben met een EF86 erin dan zou hij me er vast wel een paar geven...

crapton
1 januari 2008, 22:48
Hoe kan je horen of een amp handwired is of met PCB's? Maakt dat op een of andere manier uit voor t geluid?

Ik dacht dat een AC30 2x12" speakers had, en een AC15 1x12". Ik denk dat toch wel iets uitmaakt, zeker als je Alnico Blue speakers erin hebt. Ik heb nl de 'gewone' AC30 en deze H2 special naast elkaar gehoord en dat maakt dus veel uit, meer dan je zou verwachten.

Blijf erbij dat je niet zomaar kan zeggen dat de AC15 en AC30 (bijna) hetzelfde klinken omdat een deel van het ontwerp hetzelfde is. Een ander en belangrijk deel is anders wat dus ook een heel andere klank geeft.

Met een Strat en een Tele is dat toch ook zo: beide Fenders, geschroefde hals, single coils - ja bijna hezelfde. Maar toch wel een stuk anders qua sound enz.

Sorry moet ff doorzeuren en m'n gelijk halen :-).

VanBiLL.com
2 januari 2008, 00:26
Sorry moet ff doorzeuren en m'n gelijk halen :-).

Jij zuurt nogal af zeg...;) (je weet wie het zegt hé?) Maar dat klopt idd, ik heb volgens mij exact, maar dan ook exact het zelfde verschil gehoord tussen een AC30CC2 en een AC30H2. En die H2 was verassend significant beter (muziekaler en dynamischer) dan de AC30CC2 die al op zich al erg goed klinkt. A/B vergelijk gedaan met een Fender mex Classic Baja Tele...

Chris Winsemius
2 januari 2008, 00:36
Hoe kan je horen of een amp handwired is of met PCB's? Maakt dat op een of andere manier uit voor t geluid?

All else being the same: niet (zelfde onderdelen, circuit, layout en trafo's).
Handwired kan dus ook met PCBs. Geluidskwaliteit zit vooral in het circuit-ontwerp en kwaliteit v/d onderdelen.


Ik dacht dat een AC30 2x12" speakers had, en een AC15 1x12". Ik denk dat toch wel iets uitmaakt, zeker als je Alnico Blue speakers erin hebt. Ik heb nl de 'gewone' AC30 en deze H2 special naast elkaar gehoord en dat maakt dus veel uit, meer dan je zou verwachten.

Verschil 15 en 30 Watt zit vooral in de parallel geschakelde eindbuizen en trafo's. Gewone AC30CC heeft 'n wat ander circuit en andere onderdelen.

VanBiLL.com
2 januari 2008, 00:55
Verschil 15 en 30 Watt zit vooral in de parallel geschakelde eindbuizen en trafo's. Gewone AC30CC heeft 'n wat ander circuit en andere onderdelen
Dan is het toch logisch dat het geluid anders zal zijn? Ik zeg niet per definitie slechter maar anders, kleine verschillen kunnen grote effecten hebben, zeker met buizen (en vooral als deze weer wat ouder worden).

Verder is het verschil tussen een AC30CC en een H2 aanzienlijk als je naar de circuits kijkt (kijk maar de instelmogelijkheden), dat samen met de Alnico Blue's en je hebt een behoorlijk anders klinkende versterker. Zo heb ik een vermoeden dat de AC30CC2X met Alnico Blue's qua geluid al wat dichter bij een H2 komt (hoewel ik dat verschil zelf nooit gehoord heb).

Je zal best gelijk hebben dat de verschillen in het circuit tussen een AC15, AC30CC en AC30H2 niet zo groot zijn, het gevolg voor het geluid is wel groot en op het einde van het verhaal gaat het daar om. De een vindt amp A helemaal geweldig klinken en de ander amp B. Smaken verschillen - het gaat hier om een verschil onderling en dat is er wel degelijk - gehoord door verschillende mensen...

Persoonlijk zou ik zelf voor een AC30CC2X gaan (met Alnico Blue speakers dus).

AART
2 januari 2008, 00:59
De preampvalve is een EF86, ja U leest het goed. Uiteraard liggen alle voorraden hier vol mee en dat is z`n grootste handicap. De leveranciers hebben dit niet allemaal. De kwaliteit is bedroevend variabel en om er een paar goede te krijgen moet je er tientallen proberen. Het is dus wel heel mooi gebouwd , maar wie gaat er een buizenbak kopen van 2000+ en bidden dat ze de buizen nog hebben over een jaar of wat?
Dit is niet door mij verzonnen , maar eerlijk verteld door een handelaar die weet dat ik het geld er wel voor heb , maar een enorme zeikerd ben qua geluid en service. Hij gaf zelf aan liever de amp te verkopen aan iemand die hem als collecters item wil kopen. Voor dagelijks gebruik vond hij hem te zorgelijk om te verkopen.

Mijn oom heeft iets van 20 dozen op zolder....

e EF86 komt heel veel voor in oude buizenradio's en wordt zelfs nog nieuw gemaakt dacht ik door een buizenfabrikant.

Chris Winsemius
2 januari 2008, 01:03
Dan is het toch logisch dat het geluid anders zal zijn? Ik zeg niet per definitie slechter maar anders, kleine verschillen kunnen grote effecten hebben, zeker met buizen (en vooral als deze weer wat ouder worden).

Verder is het verschil tussen een AC30CC en een H2 aanzienlijk als je naar de circuits kijkt (kijk maar de instelmogelijkheden), dat samen met de Alnico Blue's en je hebt een behoorlijk anders klinkende versterker. Zo heb ik een vermoeden dat de AC30CC2X met Alnico Blue's qua geluid al wat dichter bij een H2 komt (hoewel ik dat verschil zelf nooit gehoord heb).

Je zal best gelijk hebben dat de verschillen in het circuit tussen een AC15, AC30CC en AC30H2 niet zo groot zijn, het gevolg voor het geluid is wel groot en op het einde van het verhaal gaat het daar om. De een vindt amp A helemaal geweldig klinken en de ander amp B. Smaken verschillen - het gaat hier om een verschil onderling en dat is er wel degelijk - gehoord door verschillende mensen...

Persoonlijk zou ik zelf voor een AC30CC2X gaan (met Alnico Blue speakers dus).

Ik had het over de vermoedelijk subtiele verschillen tussen de HW 15 en 30 Watters en die verschillen weer (meer) tov. de CCs (waarbij de 15 Watter 'n wat ander circuit/etc. heeft).

VanBiLL.com
2 januari 2008, 01:31
EF86 komt heel veel voor in oude buizenradio's en wordt zelfs nog nieuw gemaakt dacht ik door een buizenfabrikant. Jazeker worden ze nog steeds nieuw gemaakt, door Svetlana: http://www.drtube.nl/datasheets/ef86svet1996.pdf

Ik had het over de vermoedelijk subtiele verschillen tussen de HW 15 en 30 Watters en die verschillen weer (meer) tov. de CCs (waarbij de 15 Watter 'n wat ander circuit/etc. heeft).
In dat geval (dan had ik het niet goed gelezen): I stand corrected, ik zou het verschil eens A/B moeten horen met dezelfde gitaar om daar een mening over te hebben.

Tristan
2 januari 2008, 02:34
Ja, okee jongens, ik begrijp ook wel dat een AC15 een andere amp is dan een AC30, maar als de instelmogelijkheden hetzelfde zijn en het gros daarvan naar mijn idee niet bruikbaar is, met als toppunt het niet zo bruikbare tweede kanaal (topboost, dat waar het bij een Vox ook wel een beetje om draait) dan denk ik dat ik dat toch wel even kan zeggen, ondanks dat ik dan een AC15 'Handwired' heb bespeeld en geen AC30 'Handwired'...
Ik denk dat een AC30CC met Alnico Blue speakers beter klinkt en functioneler is dan een AC30 'Handwired', dat is in ieder geval het vermoeden dat ik hier wilde uitdrukken...

Eko
2 januari 2008, 08:28
Dat van de EF86 heb ik niet van mezelf maar is door een dealer verteld. Nogmaals , ik ben een zeur wat service betreft en weet graag veel van datgene wat ik koop. Als ik iets erbij aanschaf wil ik wel hebben dat ik er over een paar jaar nog steeds van op aan kan dat het te onderhouden is. Alles wat ik koop wordt ook tijdens optredens gebruikt en moet dus bestand zijn tegen stoten en andere omstandigheden.
Zoals al eerder verteld zijn er nog steeds EF86 buizen te krijgen, alleen ze zijn , volgens de dealer , bijna legendarisch variabel in kwaliteit.
De verschillen tussen een Vox AC 30 CC en de versie met de blue alnico`s zijn zeer groot in klank. Ik heb een versie met de warfdales gehad voor ongeveer 2 weken. Ik had hem maanden er voor besteld op advies van iemand die zei dat het een uitstekende versie was. Niet dus. Na binnenkomst heb ik er enkele dagen op gespeeld en direct weer verkocht. Het echt briljante heldere geluid komt uit de betere speakers.
Misschien overbodig: er wordt vaak geschermd met handwired , dat is niet hetzelfde als point-to-point. Dat wordt nog wel eens vergeten. Als je met de hand de buizen er in steekt is het al bijna handwired tegenwoordig omdat dat beter verkoopt/ meer mag kosten. Ook zijn er verschillen tussen Class A en Class A/B daar zijn al behoorlijk wat discussies over geweest.
Of de Heritage serie de centen waard is? Ik vind dat een amp die zoveel geld kost een werkpaard zal moeten zijn en dus goed onderhouden moet kunnen worden. Niet dat je moet bidden om goede buizen.