PDA

View Full Version : Help: Advies nodig voor beginnersgitaar



KuraiKaminari
30 december 2007, 15:13
Hoi,

Vroeger toen ik klein was droomde ik van een gitaartje. Nou heb ik geen geld en ruimte voor een elektrische, maar wel voor een akoestische.
Ik heb een budget van €130,- Ik ga de gitaar bij de Groove Factory te Drachten kopen aangezien we hier geen goede muziekwinkels in de buurt hebben :P Ik wil vooral wat rock/pop liedjes spelen zoals deze liedjes:
http://www.youtube.com/watch?v=3gXg25PKYCM en http://www.youtube.com/watch?v=lsPNqqPzTmc&feature=related
Heeft iemand dus tips voor de beginnende speler.

Oja, vraagje: Ik heb altijd best wel lange nagels, maar kun je daarmee wel goed spelen of moet die eraf?
En is Stagg wel goed voor een beginner, ik weet niet eens of ik het wel echt leuk vind.

Alvast Bedankt

hendrix2
30 december 2007, 15:38
Velen hier (lees: bijna iedereen) zullen je Stagg afraden. Nu ben ik onlangs samen met iemand wat beginners akoestische gitaren gaan testen, en daar kwam uiteindelijk een Stagg van 145 euro als beste uit (voor ons dan), kwa bespeelbaarheid, klank en afwerking. Er zitten wel heel wat slechte staggs tussen ook, dus het is aan te raden om iemand mee te nemen naar de winkel om verschillende exemplaren te testen. Maar nogmaals, Stagg is lang niet zo slecht dan dat de meeste hier zullen beweren (zeker hun akoestische lijn niet).

Een ander leuke gitaartjes om naar uit te kijken zijn de Yamaha's. De yamaha F310 kost denk ik ongeveer 150 euro en is een fijne beginnersgitaar.

Ook aanraders zijn Nashville gitaren. Daar zitten een paar héél goede gitaren tussen, maar vaak met foutjes in het hout ofzo (schoonheidsfoutjes). Nashville koopt namelijk afgekeurde gitaren van andere fabrieken op en verkoopt ze tegen een mooi prijsje.

Ik weet niet of je in de Simon&Patrick/Seagull reeksen iets gaat vinden binnen jouw prijsklasse, maar als je een van deze vind, zeker (laten) proberen. Erg goede gitaren. Mij ligt S&P iets meer dan Seagull, voor velen is dit andersom.

Cort maakt ook enkele leuke gitaren voor weinig. Zeker ook eens proberen.

Richwood is nog zo'n veel geprezen merk hier op het forum, zelf weinig/geen ervaring mee, maar ik zou het in ieder geval ook een kans gunnen.

mvg,
kenneth

KuraiKaminari
30 december 2007, 15:45
Dankjewel Kenneth,
Hoe zit het eigenlijk met de Aria-gitaren? Er zit nogal wat prijsverschil tussen de Aria AK-20 en de Aria AK-25-CE. Waardoor is dat?
En hoe is de Santos y mayor GSM 9B ?

Spitfire
30 december 2007, 16:09
Hou wel in de gaten dat er twee soorten akoestische gitaren zijn (ok, eigenlijk veel meer, maar hou dit maar even in gedachte): de klassieke akoestische gitaar (die GSM 9B) en de western akoestische gitaar (waar het meisje uit het filmpje op speelt). De klassieke heeft nylon snaren en de western stalen, dit komt er eigenlijk op neer dat een klassieke makkelijker te bespelen is doordat er minder spanning op de snaren zit (dus zijn de snaren makkelijker in te drukken en dat is fijn voor de handjes :satisfie: ), wel is de hals van een klassieke wat breder waardoor je iets meer moet 'strekken' om bepaalde grepen te pakken. Verder is het geluid natuurlijk erg verschillend. In popmuziek wordt over het algemeen toch de western gebruikt (waarom eigenlijk vraag ik me ineens af?), maar wat 'beter' is is puur persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Als ik je nog even twee tips mee mag geven, kijk ook zeker eens tweedehands (zeker met jou budget) en probeer iemand te vinden die verstand heeft van gitaren/gitaarspelen bij het kiezen van de juiste gitaar.

hendrix2
30 december 2007, 16:21
Dankjewel Kenneth,
Hoe zit het eigenlijk met de Aria-gitaren? Er zit nogal wat prijsverschil tussen de Aria AK-20 en de Aria AK-25-CE. Waardoor is dat?
En hoe is de Santos y mayor GSM 9B ?
Goeie gitaren! Ik heb vorig jaar een Aria AW75 ofzo (weet het type niet juist meer) voor een vriend gekocht, en da's echt een super gitaartje.
Wat het verschil is in de gitaren die jij opgeeft zou ik eens moeten opzoeken.

Santos y mayor ken ik niet, maar dat klinkt me als een nylonsnarig gitaartje, niet erg geschikt voor rock/pop dus (voor de discusie losbarst: ik weet best dat je ook andere genres op nylon kan spelen, maar we gaan een beginner die rock/pop wil spelen toch geen nylon aanraden).

@spitfire: men gebruikt in rock/pop meer de western omdat akkoorden toch iets voller/warmer klinken. Bij een nylon snaar krijg je nogal gauw van die "raatjsss" geluiden als je met plectrum/of nagels de akkoorden aanslaat.

@topicstarter: je kan best met nagels spelen hoor, klinkt zelf mooier voor fingerpicking. Ik speel sinds kort ook weer met m'n nagels en het bevalt mij erg goed!

*AcousticGuitarMan*
30 december 2007, 16:46
Ik ben zelf ook een beginner maar ik weet wel dat Ibanez een goede Kwaliteit/prijs verhouding heeft. Ik heb een Dean (redelijk onbekend merk die je niet veel ziet) en speelt ook goed. Heb ook goede verhalen op het forum gehoord over de Seagul S6. Mijn vriend heeft er 1 en ik kan natuurlijk niet veel zeggen na 4 maanden spelen (ik vondt hem goed klinken) Maar hij zij ook dat hij goed was. Maar dan moet je ook iets meer betalen. :satisfie: (ik hou van deze smilie)

wietse
30 december 2007, 16:55
Hoi,

Vroeger toen ik klein was droomde ik van een gitaartje. Nou heb ik geen geld en ruimte voor een elektrische, maar wel voor een akoestische.
Ik heb een budget van €130,- Ik ga de gitaar bij de Groove Factory te Drachten kopen aangezien we hier geen goede muziekwinkels in de buurt hebben :P Ik wil vooral wat rock/pop liedjes spelen zoals deze liedjes:
http://www.youtube.com/watch?v=3gXg25PKYCM en http://www.youtube.com/watch?v=lsPNqqPzTmc&feature=related
Heeft iemand dus tips voor de beginnende speler.

Oja, vraagje: Ik heb altijd best wel lange nagels, maar kun je daarmee wel goed spelen of moet die eraf?
En is Stagg wel goed voor een beginner, ik weet niet eens of ik het wel echt leuk vind.

Alvast Bedankt

effe spammen :D
heb nog een palmer western staan leuk ding om op te beginnen voor 40 euro mag hij weg, inclusief tas. (doe er ook wel nog wat plectrums bij)
als je dan echt niks aan gitaarspelen vindt dan is er voor dat geld geen man overboord.
en kan je hem altijd nog voor decoratie gebruiken of zelfs met winst verkopen.

*AcousticGuitarMan*
30 december 2007, 16:59
effe spammen :D
heb nog een palmer western staan leuk ding om op te beginnen voor 40 euro mag hij weg, inclusief tas. (doe er ook wel nog wat plectrums bij)
als je dan echt niks aan gitaarspelen vindt dan is er voor dat geld geen man overboord.
en kan je hem altijd nog voor decoratie gebruiken of zelfs met winst verkopen.

Hoeveel koste hij nieuw? Moet namelijk nog een goedkope gitaar voor bij mijn pappie

wietse
30 december 2007, 17:01
Hoeveel koste hij nieuw? Moet namelijk nog een goedkope gitaar voor bij mijn pappie
geen idee kocht hem ook 2ehands, en kan er ook niks over vinden handcrafted staat er in, ja right, handmatig in een doos gestopt denk ik.

*AcousticGuitarMan*
30 december 2007, 17:06
Nah ja. Heb ff gelezen en heb niet zo;n zin om helemaal naar Friesland te reizen

Spitfire
30 december 2007, 17:32
@ Topicstarter

Die gitaar wietse aanbiedt ziet er best fatsoenlijk uit voor die prijs :satisfie:

Tokkelaar
1 februari 2008, 13:02
Heeft iemand een advies voor mij. Zijn er bezwaren om voor een beginner een Ibanez performance aan te schaffen ? Is dit een goede beginnersgitaar of toch maar een Aria, een Fender of een andere instap gitaar.

Onmeunig Hans
1 februari 2008, 19:10
Hoi tokkie,
er zijn zat topics waar dit soort vragen langs komt. Als je een uurtje de tijd neemt heb je er zo een stuk of 20 doorgespit. Daaruit krijg je wel een beeld van wat voor jou een goede gitaar zou kunnen zijn.

hans