PDA

View Full Version : iemand ervaring met dakisolatie ?? bouwexperts ?



Dude
30 december 2007, 15:10
ola,

ik ben begonnen met de verbouwing van mn nieuwe (1950) huis, de garage wordt mijn hok, althans, een deel ervan (2.70 x 4m). Nou laten we het dak van de garage vernieuwen omdat dat lek is en er komt dus dak isolatie bovenop, (voor de kenners, aan de buitenkant dus, van die schuimplaten met teer aan beide kanten van een cm of 6 dik waarover de asfalt stroken gaan)

Nou mag je met dat spul op je dak dus niet meer aan de binnenkant isoleren ivm condensvorming in je isolatiemateriaal binnen, glaswol oid.

Ik zit dus een beetje met het probleem dat ik bang ben dat qua geluid die dakplaten buiten niet voldoende gaan zijn. De wanden ga ik rondom gewoon isoleren met een voorzetwandje (houten frame met dubbele laag glaswol ertussen) en er komt een dubbel deurtje in.

Geen marshalls op 10, alleen het zou leuk zijn als ik savonds nog wat kan prutsen met zo min mogenlijk buitengeluiden.




iemand een idee of ervaring met het isoleren van plafonds waarboven een aan de buitenkant geisoleerd dak zit ?

Han S
30 december 2007, 16:07
Is dat platte dak van hout of van beton? Bij een koud dak, dus met isolatie op of aan het plafond, kun je grote problemen hebben met condens en als er geen sprake is van een goede dampremmende laag aan de binnenkant en er is weinig of geen ventilatie tussen het dak en het plafond, dan wordt de boel zeiknat en de hele zooi verrot en schimmelt.

Wat jij krijgt is een zogenaamd warm dak en dan wordt de warmte tegengehouden boven op het dak zelf. Wat jij nou wil doen is een geluidisolerende laag onder of op het plafond en geluidisolatie is ook altijd warmte isolatie. Daarmee breng je dus een exra laag isolatie aan en als je aan de binnenkant, dus aan de kant van de warmte een goede dampwerende laag aanbrengt kan er weinig mis gaan. Je zou nog een paar kleine ventilatie gaatjes kunnen maken zodat er enige ventilatie is tussen je isolerende laag en de onderkant van het dak, want er zal maar weinig warmte door je isolatie komen.

Maar de onderkant van het dak zal niet meer verwarmd worden zoals met een warm dak de bedoeling is en zal dus koud(er) worden/blijven. Eventueel vocht in de lucht tussen het plafond en het dak kan dus condenseren, vandaar dat ik ventilatiegaten zou maken.

Maar ik hoor graag de mening van anderen in deze problematiek.

fransoos
30 december 2007, 16:15
Is dat platte dak van hout of van beton? Bij een koud dak, dus met isolatie op of aan het plafond, kun je grote problemen hebben met condens en als er geen sprake is van een goede dampremmende laag aan de binnenkant en er is weinig of geen ventilatie tussen het dak en het plafond, dan wordt de boel zeiknat en de hele zooi verrot en schimmelt.

Wat jij krijgt is een zogenaamd warm dak en dan wordt de warmte tegengehouden boven op het dak zelf. Wat jij nou wil doen is een geluidisolerende laag onder of op het plafond en geluidisolatie is ook altijd warmte isolatie. Daarmee breng je dus een exra laag isolatie aan en als je aan de binnenkant, dus aan de kant van de warmte een goede dampwerende laag aanbrengt kan er weinig mis gaan. Je zou nog een paar kleine ventilatie gaatjes kunnen maken zodat er enige ventilatie is tussen je isolerende laag en de onderkant van het dak, want er zal maar weinig warmte door je isolatie komen.

Maar de onderkant van het dak zal niet meer verwarmd worden zoals met een warm dak de bedoeling is en zal dus koud(er) worden/blijven. Eventueel vocht in de lucht tussen het plafond en het dak kan dus condenseren, vandaar dat ik ventilatiegaten zou maken.

Maar ik hoor graag de mening van anderen in deze problematiek.

isolatie aan de binnenzijde kan, maar.... de isolatie aan de
buitenzijde moet minimaal 2x de isolatiewaarde van de binnenzijde bedragen
ter voorkoming van condensvorming aan de binnenzijde.
het dakbeschot is hier de zg nullijn.
verder voor goede (geluids)isolatie aan de buitenzijde is
het wenselijk te kiezen voor de wat zwaardere isolatiesoorten, bijv. steenwol.
voor meer vragen even pm-en

Han S
30 december 2007, 16:26
Over de geluidsisolatie is hier al veel gemiept, steenwol of glaswol maakt niet zoveel uit. Glaswol zou iets meer werken bij lage tonen omdat het 'fluffier'is en geen harde nesten bevat als steenwol vaak wel doet. De massa moet toch komen van wat je vóór dat glas of steenwol aanbrengt, dus aan de kant van waar het geluid vandaan komt.

De plafondhoogte zal ook wel beperkt zijn neem ik aan want dat is in garages meestal wel zo, dus je kunt ook geen 20cm aanbrengen neem ik aan.
Dus fransoos heeft een goed punt, ik zou me de meeste zorgen maken om condensproblemen, alleen dat PM-en zie ik liever niet omdat anderen ook van deze draadjes moeten kunnen profiteren. Isoleren lijkt eenvoudig, maar is in feite redelijk moeilijke materie.

johantipker
30 december 2007, 20:47
ola,

ik ben begonnen met de verbouwing van mn nieuwe (1950) huis, de garage wordt mijn hok, althans, een deel ervan (2.70 x 4m). Nou laten we het dak van de garage vernieuwen omdat dat lek is en er komt dus dak isolatie bovenop, (voor de kenners, aan de buitenkant dus, van die schuimplaten met teer aan beide kanten van een cm of 6 dik waarover de asfalt stroken gaan)

Nou mag je met dat spul op je dak dus niet meer aan de binnenkant isoleren ivm condensvorming in je isolatiemateriaal binnen, glaswol oid.

Ik zit dus een beetje met het probleem dat ik bang ben dat qua geluid die dakplaten buiten niet voldoende gaan zijn. De wanden ga ik rondom gewoon isoleren met een voorzetwandje (houten frame met dubbele laag glaswol ertussen) en er komt een dubbel deurtje in.

Geen marshalls op 10, alleen het zou leuk zijn als ik savonds nog wat kan prutsen met zo min mogenlijk buitengeluiden.




iemand een idee of ervaring met het isoleren van plafonds waarboven een aan de buitenkant geisoleerd dak zit ?

Met die isolatieproblematiek kan ik je verder niet helpen.. maar wat wel geinig is, ik heb in 2005 een ruimte laten bouwen in onze garage van 3 bij 3 meter, de garage is trouwens in totaal 10 meter bij 3 meter... ik geef daar nu alweer een paar jaartjes gitaarles..

ons dak is ook slecht, wat kost jou zo'n nieuw dak?
Misschien beter ff reply via pm.... als je dat ziet zitten...

fransoos
31 december 2007, 00:43
Over de geluidsisolatie is hier al veel gemiept, steenwol of glaswol maakt niet zoveel uit. Glaswol zou iets meer werken bij lage tonen omdat het 'fluffier'is en geen harde nesten bevat als steenwol vaak wel doet. De massa moet toch komen van wat je vóór dat glas of steenwol aanbrengt, dus aan de kant van waar het geluid vandaan komt.

De plafondhoogte zal ook wel beperkt zijn neem ik aan want dat is in garages meestal wel zo, dus je kunt ook geen 20cm aanbrengen neem ik aan.
Dus fransoos heeft een goed punt, ik zou me de meeste zorgen maken om condensproblemen, alleen dat PM-en zie ik liever niet omdat anderen ook van deze draadjes moeten kunnen profiteren. Isoleren lijkt eenvoudig, maar is in feite redelijk moeilijke materie.

met PM-en bedoel ik dat ik je/hem eventueel aan een
bouwfysische berekening kan helpen, maar dan moet ik meer gegevens
hebben betreffende het materiaal gebruik in de oude situatie.
ik wil geen info achterhouden m.b.t. anderen :satisfie:

Dude
31 december 2007, 09:27
pfoeh hey..... hoop info,


eigenlijk is het heel simpel, tis een aangebouwde garage uit 1979, gewoon een bakstenen doos met een houten dak dus. Situatie nu is dat het gehele platte dak van de garage en de aanbouw aan het huis dat er aan vast zit in slechte staat is, dit wordt dus vernieuwd (door een kennisje voor materiaalkosten voor degene die dat hierboven vroeg) met gebruik van dakisolatieplaten.

Het is dus gewoon een dak met met houten balken met een laag underlayment hout en daarop asfalt, dakisolatieplaten en weer een laag asfalt. Simple as that.

Alleen wat ik begrepen heb, is dat je dus onder je dak (tussen de balken en je gipsplaten plafonnetje) geen glaswol oid mag proppen ivm condensvorming in die glaswol en dus kans op verotte balkjes.

Dat 16 cm glaswol rondom een kamertje echt wel helpt tegen buiten en binnen geluiden kan ik bewijzen, dat het geen studiokwaliteit gaat zijn probeer ik hier ook niet te bewijzen maar daar gaat het me ook helemaal niet om.

Wie heeft dus de gouden tip ?? alternatieve manieren om je plafonnetje relatief makkelijk te isoleren zonder kans op condensvorming door de dubbele isolatie ?

fransoos
31 december 2007, 10:55
pfoeh hey..... hoop info,


eigenlijk is het heel simpel, tis een aangebouwde garage uit 1979, gewoon een bakstenen doos met een houten dak dus. Situatie nu is dat het gehele platte dak van de garage en de aanbouw aan het huis dat er aan vast zit in slechte staat is, dit wordt dus vernieuwd (door een kennisje voor materiaalkosten voor degene die dat hierboven vroeg) met gebruik van dakisolatieplaten.

Het is dus gewoon een dak met met houten balken met een laag underlayment hout en daarop asfalt, dakisolatieplaten en weer een laag asfalt. Simple as that.

Alleen wat ik begrepen heb, is dat je dus onder je dak (tussen de balken en je gipsplaten plafonnetje) geen glaswol oid mag proppen ivm condensvorming in die glaswol en dus kans op verotte balkjes.

Dat 16 cm glaswol rondom een kamertje echt wel helpt tegen buiten en binnen geluiden kan ik bewijzen, dat het geen studiokwaliteit gaat zijn probeer ik hier ook niet te bewijzen maar daar gaat het me ook helemaal niet om.

Wie heeft dus de gouden tip ?? alternatieve manieren om je plafonnetje relatief makkelijk te isoleren zonder kans op condensvorming door de dubbele isolatie ?

Dat kan, zie mijn eerste post. In die opbouw wordt geluid van binnen naar buiten geremd en omgekeerd.

Dat kan niet zonder een dampremmer aan de onderzijde bij het toepassen
van te weinig isolatiewaarde aan de bovenzijde van je dakbeschot.
Een dampremmer aan de onderzijde van je dakbeschot werkt echter weer niet geluidisolerend.
Dus van binnen naar buiten wordt het dan :
-plafondafwerking,
-dampremmer, ( een dampremmer tussen de balklaag werkt natuurlijk niet )
-geluidsisolatie,
-dakschot met balklaag,
-isolatie
-dakbedekking.
Dus..het nadeel van deze bouwfysisch goede opbouw is de noodzakelijke dampremmer
die dan weer nadelig werkt m.b.t. de geluidsisolatie.

Maarrr als ik je eerste post anders lees, dan gaat het jouw meer om geluid weren van buiten naar binnen ?
En dan ben je net zo goed af met een dikke steenwolisolatie op het dakbeschot.
(het toepassen van een dampremmer op je dakbeschot waarna het aanbrengen van isolatie heeft dan ook de voorkeur )

MichaelDB
14 november 2010, 19:22
Een andere mogelijkheid is om te werken met isolatieplaten: die zijn al dampremmend en geluidswerend van zichzelf. Het is ook erg eenvoudig om te monteren, dat scheelt je een hoop tijd. Ik heb met het isolatiesysteem van Fastfixx (http://www.fastfixx.nl/) mijn hele zolder geïsoleerd! Misschien is het ook iets voor jou?

Michael

Han S
14 november 2010, 20:47
Michael, op de eerste plaats werkt thermische isolatie niet of nauwelijks geluidwerend en op de tweede plaats krijg ik het gevoel dat je commercieel betrokken bent bij Fastfixx.

Kun je mij overtuigen dat het niet zo is dan kunnen we verder, ben je wel zakelijk betrokken bij het product dan mag ik je melden dat het op dit forum niet toegestaan is om zaken te doen middels postings.

Een link in je sig wordt gedoogd, maar dat is het dan wel.

Kim Wilson
14 november 2010, 20:57
Daarnaast denk ik dat Dude zijn dak al wel heeft geïsoleerd. Ik hoop tenminste niet voor hem dat hij na 3 jaar de boel nog open heeft liggen.

cazmodean
19 november 2010, 14:57
Ik zag deze toevallig voorbij komen en heb zelf ook een vraag voor wat betreft dakisolatie. Ik ben bezig om mijn 'studio' op zolder opnieuw in te richten, schilderen en dat soort zaken. Nu kan ik van mijn schoonvader isolatiemateriaal (ik denk een soort steenwol, hij gebruikt het in de fabriek voor de isolatie van industrieele ketels) krijgen en mijn plan is om deze tussen het dakbeschot en een gipsplaat in te leggen(?)/plakken(?).

De zolder is nog niet geisoleerd en je kijkt dus feitelijk tegen het dakbeschot aan.

Gezien het verhaal van de dampremmende laag, waar moet ie nu komen? Op de gipsplaat? Ik heb echt geen verstand van bouwzaken, dus vandaar mijn vraag hier.

Han S
22 november 2010, 23:16
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118213

Deze sticky al gezien?

Roman
23 november 2010, 09:32
geluid en thermische iso is prima te combineren. houd altijd het massa-veer-massa principe aan. wol isoleert thermisch EN aborbeert geluid enigzins. Dat is de 'veer' in bovenstaande regel. Het dak zelf is een massa onderdeel. door aan de binnenkant tevens een laag massa aan te brengen met een laag dampremmende folie er op voldoe je aan alle wensen.

cazmodean
24 november 2010, 12:05
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118213

Deze sticky al gezien?

Ja had em snel doorgelezen, maar volgens iemand in mijn directe omgeving zou het niet nodig zijn om het folie aan te brengen aan de binnenzijde. Lijkt mij dus wel en dus bij deze bevestigd.


geluid en thermische iso is prima te combineren. houd altijd het massa-veer-massa principe aan. wol isoleert thermisch EN aborbeert geluid enigzins. Dat is de 'veer' in bovenstaande regel. Het dak zelf is een massa onderdeel. door aan de binnenkant tevens een laag massa aan te brengen met een laag dampremmende folie er op voldoe je aan alle wensen.

Ok. Maar het folie hoeft in principe vochtregulerend (ik geloof dat dat Isofix heet?) te zijn? Met andere woorden gewoon bouwfolie voldoet?

Roman
24 november 2010, 17:19
isofix is iets totaal anders, maar bouwfolie kan idd voldoen. als alles maar potdicht zit.

Han S
24 november 2010, 19:54
En denk er om, de vochremmende laag altijd aan de binnenkant, dus aan de kant waar het warm is en waar de mensen wonen. Doe je het verkeerd om dan heb je echt een groot probleem, in dat geval kun je beter helemaal geen vochtremmende laag hebben.

Dus de zilveren kleur van de rol glaswol direct achter de binnenwand.

e!
24 november 2010, 21:33
Als ik t goed begrijp gaat t er dus om dat vocht van binnen in het huis blijft.. ? Hoe zit dat dan met vloerisolatie?

Han S
24 november 2010, 21:51
Het gaat er om dat vocht condenseert op een koud oppervlak, het maakt niet uit of dat een dak, een vloer of een wand betreft. Lucht bevat vocht en zeker warme lucht waarin ook nog mensen ademen en waarin gekookt wordt.

Als je de isolatiedeken met de dampremmende laag aan de buitenkant, dus aan de koude kant plaatst, zal de vochtige lucht door de glas of steenwol heen gaan en aan de binnenkant van die dampremmende laag condenseren waardoor de glas of steenwol zeiknat wordt en kan gaan schimmelen.

Speeddemon
12 juli 2012, 23:48
isolatie aan de binnenzijde kan, maar.... de isolatie aan de
buitenzijde moet minimaal 2x de isolatiewaarde van de binnenzijde bedragen
ter voorkoming van condensvorming aan de binnenzijde.
het dakbeschot is hier de zg nullijn.
verder voor goede (geluids)isolatie aan de buitenzijde is
het wenselijk te kiezen voor de wat zwaardere isolatiesoorten, bijv. steenwol.
voor meer vragen even pm-en
Excuses voor de bump, maar bedoel je hiermee dat als je dak een isolatie met Rwaarde 2,5 (bouwbesluit blabla) heeft, je dus hooguit steen/glas-wol als geluidisolatie mag aanbrengen met hooguit Rwaarde 1,25?

Ik zit met een soortgelijk iets; gister is een nieuwe dakkapel geplaatst, welke geisoleerd is (met purschuim meen ik). Nu is de afwerking dus nog open; aan de onderkant kijk ik tegen houten platen aan met daaronder balken. Tegen deze balken was ik van plan gipsplaat (en talentboard in de wasruimte, ivm vocht) te plaatsen en de ruimte hiertussen met minerale wol op te vullen.
Toen ik dit zei tegen de voorman van de dakkapelbouwers, zei die ook dat ik daarmee op moest passen, aangezien de dakkapel al geisoleerd was (maar niet ideaal voor geluid natuurlijk).
Stel dat ik dan relatief dun (5cm) steenwol/glaswol gebruik met een lage Rwaarde, én een evt. dampremmende laag aan de binnenkant, ik dan wel goed zit?

guhlenn
13 juli 2012, 11:13
Excuses voor de bump, maar bedoel je hiermee dat als je dak een isolatie met Rwaarde 2,5 (bouwbesluit blabla) heeft, je dus hooguit steen/glas-wol als geluidisolatie mag aanbrengen met hooguit Rwaarde 1,25?

Ik zit met een soortgelijk iets; gister is een nieuwe dakkapel geplaatst, welke geisoleerd is (met purschuim meen ik). Nu is de afwerking dus nog open; aan de onderkant kijk ik tegen houten platen aan met daaronder balken. Tegen deze balken was ik van plan gipsplaat (en talentboard in de wasruimte, ivm vocht) te plaatsen en de ruimte hiertussen met minerale wol op te vullen.
Toen ik dit zei tegen de voorman van de dakkapelbouwers, zei die ook dat ik daarmee op moest passen, aangezien de dakkapel al geisoleerd was (maar niet ideaal voor geluid natuurlijk).
Stel dat ik dan relatief dun (5cm) steenwol/glaswol gebruik met een lage Rwaarde, én een evt. dampremmende laag aan de binnenkant, ik dan wel goed zit?

Mij is geadviseerd om helemaal niet isoleren anneer de buitenkant al gesioleerd is ivm condens vorming, heb het toch gedaan ivm demping die noodzakelijk was. Zijn nogal verschillende meningen over uiteindelijk. Ik heb het wel zo gedaan dat het te controleren is, maw verwijderbaar. Purschuim isoleert bijna niet, dus je zult aan de bak moeten.

Speeddemon
13 juli 2012, 11:20
Hoe/wat heb je uiteindelijk gebruikt?

glas/steenwol en gipsplaten er tegenaan? En indien glas/steenwol, met of zonder dampremmende laag aan de binnenkant?

guhlenn
14 juli 2012, 11:30
Hoe/wat heb je uiteindelijk gebruikt?

glas/steenwol en gipsplaten er tegenaan? En indien glas/steenwol, met of zonder dampremmende laag aan de binnenkant?

Let op: ik had al een geisoleerd dak, dat heb ik aan de binnenkant extra geisoleerd. Steenwol platen, met gips afgewerkt. Maar dan zonder vast te kitten of iets dergelijks, ligt los in rails. Ik heb een luchtlaag tussen dak en steenwol gelatendus niet de steenwol direct tegen het dak aan. als je de mogleijkheid hebt om dta enigzins te ventileren ben je beter af.

Han S
14 juli 2012, 12:04
Dakisolatieplaten bestaan gewoonlijk uit een gelamineerde plaat met hardschuim. Dat isoleert warmte maar geen of nauwelijks geluid. Er is op dit forum veel te vinden over isolatie, zoek op de posts van Roman en voor geluidisolatie heb je massa nodig en een fluffy materiaal als glas of steenwol, of nog liever echte wol.

Speeddemon
16 juli 2012, 16:24
Han, dat weet ik; de vraag was ook meer of het kwaad kan àls ik fluffy materiaal + gipsplaten aan de binnenkant schroef van een reeds geïsoleerde dakkapel.

@Guhlenn; zou dan het aanbrengen van een klein ventilatieroostertje in het gipsplafond al goed uitpakken?

guhlenn
17 juli 2012, 14:32
Tsja, ventilatie zorgt voor geluidslekkage, dus idealiter wil je de spouw naar buiten toe laten ventileren, zodat eventuele condens wegkan. Als je het roostertje aan de binnenkant zet, kan het vocht weg, maar het is wel een lekkage wat betreft geluid.

Dit is allemaal tweedehnads informatie, ik denk dat, zeker als het om je woonhuis gaat, het verstandig is een professional te vragen. Mij kost het nu hoogstens veel werk (vervangen van mineraal wol en gipsplaten plafond). Ik heb dan nog steeds een dak boven m;n hoofd aangezien het losligt van het woon huis.

Speeddemon
17 juli 2012, 17:13
Hey Guhlenn,

het zou nu slechts om de waskamer (op zolder) gaan, niet een opnamestudio. (Wel grenzend aan...) Nu is het zo dat in die waskamer nog een extra 'schoorsteentje' heeft, puur voor ventilatie/vocht, dus dan zou ik waarschijnlijk de boel wel dicht kunnen maken, nietwaar?

Het was hier meer een kwestie van warmte-isolatie icm praktische afwerking. Ik zou gipsplaten (of talent board) ook direct op de balken van de dakkapel kunnen maken, zonder er iets tussen, maar dan denk ik 'alle beetjes helpen'... :dontgeti:

guhlenn
18 juli 2012, 09:27
Het was hier meer een kwestie van warmte-isolatie icm praktische afwerking. Ik zou gipsplaten (of talent board) ook direct op de balken van de dakkapel kunnen maken, zonder er iets tussen, maar dan denk ik 'alle beetjes helpen'... :dontgeti:

Ik ozu dat ook denken :). Dat schijnt echter niet altijd op te gaan, maar dat gaat mij echt boven de pet. Probeer Roman hierheen te lokken, die kan je verder helpen.

Roman
6 augustus 2012, 10:10
Zit net dit topic nog ff te beloeren. De TS had het over underlayment met daarop isoplaten en leer. Ik zou dan tussen de balken aan de onderkant direct aan het underlayment massa gaan hangen in de vorm van bijvoorbeeld gips. Zonder wol of wat er tussen.

Speeddemon
9 augustus 2012, 16:08
@Roman, en wat te doen in mijn geval? De dakkapel is geisoleerd, maar de ruimte biedt ventilatie via een soort schoorsteentje+rooster, en een raam van +/- 80 breed heeft ook een rooster. Dus ventilatie is mogelijk, en ik kan me voorstellen dat condensvorming (ondanks dat het de waskamer is), minder een issue is, of niet?