PDA

View Full Version : Stew Mac acoustic kit



northernlake
30 december 2007, 11:25
Ik zit er sterk over te denken om eens een kit te bouwen en op http://www.kitguitarsforum.com/ lees ik er wel goede verhalen over.

Zijn er hier mensen die er wel eens een gebouwd hebben? Is de DVD die er bij zit handig? Ik ga nog wel wat extra boeken aanschaffen en verwacht niet binnen een week of twee klaar te zijn, maar ik ben erg nieuwsgierig naar het proces.

Is een dovetail bij zo'n kit significant lastiger dan een bolt-on? Ik heb een broer die meubelmakersvakschool heeft afgemaakt, dus ik kan bij lastige klusjes wel hulp inroepen van iemand die wel wat weet van houtbewerking.

Tenslotte... Ik heb al een martin D-18V (mahonie back/sides) en zou dus liever een rosewood dread bouwen. Nu wil ik graag iets met een Alpine top. Als ik een kit bestel en een Alpine top los zou kopen via een andere bron, is dat vragen om problemen bij zo'n eerste project?

Alvast bedankt...

Enra
30 december 2007, 13:52
Hé Northernlake,

Ik hoor wisselende verhalen over die kant en klare kits.

Maar waarom een kit modificeren? Kun je - als je de vaardigheden hebt of kunt aanleren - niet beter echt met ruw materiaal werken? Gewoon literatuur bestuderen, materiaal kiezen, bouwen? Zouden resultaten dan niet meer kick geven?

Groet,

Enra

Mattia
30 december 2007, 14:39
Ik ben en blijf voor het zelf je 'kit' in elkaar zetten (lees: kant en klare setjes kopen, los, wat jij wil, en dan verder bouwen).

Ik zou een aantal dingen aanraden:
- Bolt-on neck. Gaat vlotter, de kans dat het meteen goed zit is groter, en het is stukken makkelijker aan te passen.
- Met mal bouwen. Wat Cumpiano et al ook zeggen, maar een mal, bouw ermee
- Als je toch de mal maakt, maak ook meteen een fox bender (halve gitaarvorm), liefst te gebruiken met hitte deken (kost wel een euro of honderd, die deken, maar het gaat lang mee)
- Radius dishes are your friend.

Ik heb destijds eerst een weekje gespendeerd aan het maken van de mallen, dishes, bender, etc., en het maakt alles echt stukken makkelijker.

Je kan hier, bij de OLF, bij de MIMF.com prima terecht voor vragen als je er even niet uitkomt. Ik ben aan akoestische gitaren begonnen toen ik al wel een stuk of 6-8 electrische gitaren had gebouwd. Wat ik dus een beetje snapte waren zaken als een hals carven, en basis fret en setup werk. De body zelf is een heel ander verhaal en je hebt dan ook bijna niks aan je electrische gitaarbouwervaring. Maargoed, dat maakt het juist leuk. Als je in de regio Amsterdam/Purmerend woont, toevallig, en je hebt wat vragen/wil iets door een vandikteschuurmachine jagen, PM maar. Ik heb het meestal wel drukdrukdruk, maar de tijd om een collegabouwer te ontmoeten en/of te helpen (waar mogelijk) neem ik graag...

northernlake
30 december 2007, 22:13
Dank!

Ik ga de komende maand maar eens flink wat lezen en dan kijken wat ik doe. Ik ben nog steeds wel geneigd om eerst eens een kit te proberen maar wie weet denk ik er na al die lectuur wel anders over :)

Als het er van komt open ik wel een draadje.

axmaster
2 januari 2008, 13:40
Hallo Northernlake,

In aanvulling op het aanbod van Mattia: Ik heb nog een zelfgemaakte mal liggen waarover je een bovenfrees kunt laten lopen om zelf een radiused dish te maken (ca. 3 mm. over een breedte van 39 cm. - vlg. bouwplan van Kinkade). Het idee heb ik van het MIMF forum gehaald.

Daarom twee tips:
- ga naar het mimf forum en laat je inspireren;
- je kunt deze mal met alle plezier van me lenen.

Overigens zou je ook een gitaarbouwcursus kunnen volgen voor je eerste gitaar. Ik heb het zelf bij Johan Rebergen in Utrecht gedaan, maar ik kom regelmatig 'Outback Acoustics' tegen. Het kost een paar centen, maar bespaart je volgens mij veel uitzoekwerk.

Succes,

Peter

northernlake
3 januari 2008, 12:23
Hi Peter,

Bedankt voor de info en het aanbod. Cursus heb ik inderdaad al overwogen en is misschien geen gek idee. Ben nu alvast wat boeken aan het verzamelen en kijken naar wat simpel gereedschap.