PDA

View Full Version : slide blues



batsblues
30 december 2007, 01:31
Dag

Ik speel op een flattop slide blues nummers.

Ik wil graag alles weten over dit slide fenomeen.

Wat wil ik weten;

1. Wanneer kies je voor welke stemming? Ik speel zelf in open g. Maar wat bepaald daadwerkelijk de keuze van stemming? Voordelen cq nadelen per stemming

2. Welk soort snaren gebruik je voor slide?

3. Verschil tussen Dobro's en National gitaren. Hout vs metaal

4. Verschil in resonatoren 3, 2 en enkelvoudige uitvoering

5. Wat zijn de beste resonatie gitaren voor de blues (dirty) Gaat de voorkeur uit naar geheel metalen uitvoeringen of gewone houten modellen?

6. Hoe versterk ik dit soort resonatie gitaren zodat ze zo natuurlijk mogelijk versterkt worden. Element en versterker?

7. Welke vraag ben ik hier vergeten?

Rinze
30 december 2007, 10:55
1. Wanneer kies je voor welke stemming? Ik speel zelf in open g. Maar wat bepaald daadwerkelijk de keuze van stemming? Voordelen cq nadelen per stemming

2. Welk soort snaren gebruik je voor slide?

3. Verschil tussen Dobro's en National gitaren. Hout vs metaal

4. Verschil in resonatoren 3, 2 en enkelvoudige uitvoering

5. Wat zijn de beste resonatie gitaren voor de blues (dirty) Gaat de voorkeur uit naar geheel metalen uitvoeringen of gewone houten modellen?

6. Hoe versterk ik dit soort resonatie gitaren zodat ze zo natuurlijk mogelijk versterkt worden. Element en versterker?

7. Welke vraag ben ik hier vergeten?

Een poging (als het warrig overkomt, ik zit onder de morfine vanwege een hernia):

1. welke stemming: hangt er van af in welke toonsoort je speelt, en welke akkoordklanken je daarbij graag makkelijk wilt kunnen pakken. Er zijn ook spelers die puur naar bepaalde intervallen kijken, en daar de boel op afstemmen. Ben Harper bijvoorbeeld stemt in octaven. Zelf speel ik voornamelijk electrisch slide, en dan in standaard stemming. Akoestisch speel ik meestal wel in een akkoord, ze hebben ook allemaal hun eigen klank, die stemmingen, ik vind de ene ook mooier klinken dan de andere.

2. voor akoestisch slide gebruik je stevige snaren, maar ik denk dat alles vanaf .012 setjes wel werkt. Je snaren moeten niet te laag op de hals staan om aanlopen te voorkomen. Eventueel een hogere topkam en brug installeren.

3. Wat ik ervan weet: Dobro en National zijn merknamen, de een is ruwer van klank. Welke weet ik niet meer. Op de site van Gitarre & Bass kun je er wel een artikel over downloaden, even zoeken op een van beide namen. Er heeft onlangs een heel thema in gestaan over dit soort zaken, als ik me niet vergis.

4. De enkelvoudige resonatorgitaren klinken meer midachtig, botter dan de gitaren met meerdere resonators, die meer hoog en laag in het geluid hebben. De meervoudige klinken meer geschikt voor normaal werk naast slide, de enkelvoudige is het geschiktst voor slide-blues, is de algemene opvatting. Hij klinkt ook wat harder.

5. Enkelvoudige resonator van metaal. Ook hier geldt weer dat de houten versies normaler klinken, en dus minder de nasale honk hebben die voor dirty blues zo geschikt is.

6. Heeft ook een artikel over in de Gitarre & Bass gestaan. Je kunt een piëzo gebruiken, goede resultaten worden ook met p90, lipstick of humbuckers bereikt. Een gitaarelement klinkt ook weer rauwer dan een piëzo.

7. Een heleboel ;-)

Bij Thomann verkopen ze geheel metalen Harley Bentons vanaf zo'n 270 euro, die goed getest zijn in de G&B.

De gitaar bij Thomann: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbn100.htm
De site van Gitarre & Bass: http://www1.gitarrebass.de/

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik wil best proberen om meer vragen te beantwoorden maar dat kan wel even duren omdat ik hoop in het ziekenhuis opgenomen te worden om van die %@^#& pijn af te komen.

Succes! grtn, Rinze

jplm
30 december 2007, 10:57
Nou sorry hoor. Zakt mijn broek van af van dit soort reacties. Allereerst is het niet verplicht te reageren, ten tweede, weet ik zeker dat er mensen zijn die dit wel kunnen beantwoorden en die dit soort reacties het topic gewoon vervuilen.

Hallo.

Ik heb wel wat reacties, maar misschien is het een goed idee als je de vragen een voor een, of iets specifieker gaat stellen. Als iemand namelijk op al je vragen een gedegen antwoord moet geven is ie al gauw een half boekwerk aan het schrijven.

Groet, Jan.

northernlake
30 december 2007, 11:15
Nou sorry hoor. Zakt mijn broek van af van dit soort reacties.

Ik denk dat je dan je verwachtingen dat een beetje moet bijstellen. En wellicht een iets beter gevoel krijgen voor de toon hier. Met je 15 posts...

Als je bijvoorbeeld de moeite had genomen om even op de link te klikken onder het antwoord dat je zo overduidelijk niet bevalt dan had je gezien dat je antwoord hebt gekregen van iemand die zijn brood verdient met het bouwen van gitaren, waaronder ook resonators/dobro's en dus wel degelijk recht van spreken heeft.

Daarnaast denk ik Enra gelijk heeft. Ik zie zo verspreid nogal wat mensen die goed slideblues spelen en dat op allerlei verschillende instrumenten doen.

Fredric
30 december 2007, 11:51
ah joh niet zo moeilijk doen, ik voel een negatieve sfeer opkomen :hippie:

Enra
30 december 2007, 12:43
Ik zie zo verspreid nogal wat mensen die goed slideblues spelen en dat op allerlei verschillende instrumenten doen.

Klopt! Het waarmee, waarom, hoe en met wat blijft subjectief en iets dat voor elke gitarist een persoonlijke voorkeur betreft. Er is geen vaste stelregel of speciale truc! Het juiste setje snaren bestaat niet in die zin.

Er zijn vele open en halfopen stemmingen. Er zijn talloze verschillende typen snaren. Slide wordt gespeeld op diverse instrumenten. En er zijn talloze stijlen. Hoeveel combinaties kan je maken? Vast staat dat : Waar voorkeur naar uit gaat is en blijft subjectief!!

@Batsblues. Als daar je broek van af zakt kan je die omhoog houden met een riem of bretels!