PDA

View Full Version : Wat is dit voor thumbpick en waar haal ik 'm?



Acousticaster
30 december 2007, 01:21
Laatst bij een avondje jammen zag ik dat mijn medemuzikant een apart soort thumbpick om zijn duim had: een plectrum die in de 'hoogte' slechts een centimeter groot was. Even geprobeerd natuurlijk en dat ding speelde gruwelijk snel en lekker. Gewone thumbpicks vind ik ondingen omdat ze, juist, te hoog zijn (het gedeelte om je vinger is zo groot als twee ringen boven elkaar), en dit is dan dus de perfecte oplossing. Aangezien ze al oud waren en geen zichtbaar merklogo droegen heb ik geen idee wat voor dingen dat zijn. Wat zijn het en veel belangrijker, waar koop ik ze?

Even voor de duidelijkheid, het was dus geen speedpick waarbij alleen het deel dat de snaar raakt zo klein is, in dit geval was dus het hele geval zo hoog.

EDIT: Fotootje gevonden. Zoiets bedoel ik
http://img165.imageshack.us/img165/6048/tpbk9.png

Acousticaster
3 januari 2008, 12:23
Kan ik uit 80 keer gelezen maar geen enkele reactie opmaken dat dit wel een heel supersonisch plectrum is?

John P
4 januari 2008, 12:42
Je kunt gewoon een plastic duimplectrum kopen en die modelleren naar jouw wensen, toch? Scherp mesje erbij en hup, klaar ben je.

Laser
10 januari 2008, 12:31
JAwadde,
nooit gezien, ziet er van tijdens WW2 uit, geplooid uit een blik soldatenvoer :-)

Je kan echt best met materiaal aan de slag dat je naar je hand ( of duim) kan zetten, bvb een plectrum bijschuren en polieren tot je het hebt hoe je het wil. Eltjo HEselhoff en Jacques Stotzem zeggen daarover wel iets op hun website. Met een tang het duimplectrum in kokend water houden, dan bijplooien tot het is wat je hebben wil. PAs op, want het is WARM:-)

Of je kan elke oude instrumentenwinkel afzoeken naar oude plectrums - een hobby op zich. Kan je toffe vondsten mee doen.