PDA

View Full Version : Welke practice amp van deze 7 stuks?



eric_wilson_is_fat
29 december 2007, 21:03
Hallo iedereen :metal: ,

Dit mijn eerste post hier. Ik ben eigenlijk bassist maar speel al jaren gitaar hobbymatig erbij (bassen is trouwens ook hobbymatig). Ik hbe enkele jaren op 2 stagg gitaren gespeeld waarvan 1 best oke, en een adonis oefenamp. Ik wil mijn gitaar gear upgreaden naar wat beters. De gitaar heb ik gevonden (een epiphone SG-400) maar met een nieuwe oefenversterker heb ik wat problemen. Ik ben in de versterkerwereld van de gitaren niet echt thuis en hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen. Ik heb al de zoekfunctie gebruikt op dit forum en dat heeft me al aadig wat informatie opgeleverd, maar nog niet genoeg.

Ik heb een aantal oefenamps op het oog en graag zou ik van jullie advies krijgen over welke het beste bij mijn stijl past. Mijn eisen/wensen:

- versterker is voor thuisgebruik, 15/25 (transistorwatt) met 8" of 10" speaker is meer dan genoeg.

- stijlen die ik speel: punk, punkrock, ska, reaggea, dub, top40 rock (NOFX, Bad Religion, Lagwagon, Me first.., Pennywise, No Doubt, Sublime, Radiohead, The cranberries, enz) maar ook jazz en bluezige songs.

- de versterker moet dus een fatsoenlijk distortiongeluid hebben, maar wel beschaafd, geen knetterharde en scherpe herrie maar een lekker "bijenzoemgeluid" zoals bijv. bij Bad Religion het geval is.

- niet te schel zoals mijn adonis amp soms is.

- veelzijdigheid.

- fatsoenlijke kwaliteit. ik wil een lekkere gitaarversterker en geen net-niet dingen.

- wel of geen buis (vol buizen of hybride).


De volgende modellen heb ik op het oog:

VOX AD-15 VT
http://www.musik-service.de/Gitarrenverstaerker-Vox-AD-15-VT-prx395741480de.aspx

PEAVEY ValveKing royal 8
http://www.musik-service.de/peavey-valveking-royal-8-prx395758808de.aspx

ROLAND Cube 20-x
http://www.musik-service.de/roland-cube-20x-20-prx395757035de.aspx

IBANEZ Valbe VBG
http://www.musik-service.de/ibanez-vbg-valbee-watt-prx395752869de.aspx

ORANGE Crush 30-r (of de orange crush 15-r)
http://www.musik-service.de/orange-crush-30-combo-prx395759260de.aspx

FENDER Frontman 25-r
http://www.musik-service.de/Gitarrenverstaerker-Fender-Frontman-25-R-prx395469990de.aspx

Graag zou ik jullie advies krijgen over deze versterkers in combinatie met mijn eisen/wensen. Sorry voor de links maar ik weet zo niet hoe je die korter kan maken.

Alvast heel erg bedankt!

ps; ik ben géén beginner.

LCH
29 december 2007, 22:18
Een AD15 is gewoon een heel goede versterker voor een prima prijs. Daar zul je zeker veel plezier aan beleven. De Cube20x is vergelijkbaar. Zelf even testen wat je beter vindt. Allebei zijn ze zeker het geld waard.

Persoonlijk heb ik het niet zo op die kleine buizenbakjes als Peavey en Ibanez. Goed, er zit een buisje in. Maar het geluid wordt door een dusdanig klein speakertje geperst dat ik er niet blij van word.

Crush hoor je ook wel wat positiefs over, maar heeft minder mogelijkheden dan een AD15. Alleen al om die reden lijkt een AD15 me geschikter voor jouw stijlen. Goedkope Fender-transistors halen het niet bij de Vox.

Succes!

guitartub
30 december 2007, 10:43
+1,

Kwa veelzijdigheid gekombineerd met een goeie sound zit je met deze VOX niet verkeerd!

RubenP
30 december 2007, 11:05
Zelf ben ik ik erg tevreden met m'n Roland Cube 30X. (http://www.alphenaar.com/Roland_CUBE_30_XGitaarversterker__N_art_504.html)

Goed geluid, niet heel groot en zwaar en heeft een handige aux in (die ik veel gebruik icm een cd spelertje en drumcomputer).
Kan ook lekker zacht voor 's avonds

Otje
30 december 2007, 16:01
Ik zou ook voor de Cube30 of 30X gaan. Als dat 'm niet wordt, dan de Vox.

Jorikjet
30 december 2007, 17:36
ik zou voor de vox gaan, maar dan de 30 watt versie. ik heb hem ook en hij klinkt lekker, en als oefen amp is het een leuk dingetje. hij kan heel zacht, maar ook net hard genoeg voor met een drummer erbij. plus zitten er toffe simulaties en effecten op!

pannekoek
31 december 2007, 21:37
Ik zou ook voor de Cube30 of 30X gaan. Als dat 'm niet wordt, dan de Vox.
roland cube 30x cosm is een geweldige amp of anders de vox 30 watt ook heeft de cube een knop waarmee je naar 2 watt gaat :chicken:

Rormo
1 januari 2008, 12:16
Peavey ken ik niet. Die Orange is een drama versterker naar mijn mening. En ik denk voor jouw stijl ook niet geschikt omdat ik van Orange de distortion altijd slap en matig vind. De Fender haalt het niet bij een aantal van de anderen en heeft ook niet zo'n goede drive. Ik zou het zoeken in de Vox of de Cube. Ik vond de cube persoonlijk lekkerder klinken, maar beiden waren ok toen ik ze testte.

guitarnijboer
1 januari 2008, 14:38
Je koopt de versterker om te oefenen en naar mijn idee zou je dan gewoon een zo eerlijk mogelijk geluid moeten hebben, zonder al dat gemoddel en zo.
De toon moet uit je vingers komen en niet uit je gitaarversterker. Als je oefent met die digitale versterkers leer je geen goede toon te maken. Je kunt alle stylen die je opnoemt ook spelen en goed laten klinken op zo'n valvekingetje of een soortgelijk buizenbakkie, maar daarvoor moet je wel echt kunnen spelen en niet hoeven te vertrouwen op die (moddeling)effecten.

Ik zou gaan voor het valvekingetje. Ik ken trouwens erg veel gitaristen die helemaal onversterkt oefenen of gewoon een kabeltje in hun multitrack gooien voor een beetje volume.

LCH
1 januari 2008, 15:06
Je koopt de versterker om te oefenen en naar mijn idee zou je dan gewoon een zo eerlijk mogelijk geluid moeten hebben, zonder al dat gemoddel en zo.
De toon moet uit je vingers komen en niet uit je gitaarversterker. Als je oefent met die digitale versterkers leer je geen goede toon te maken. Je kunt alle stylen die je opnoemt ook spelen en goed laten klinken op zo'n valvekingetje of een soortgelijk buizenbakkie, maar daarvoor moet je wel echt kunnen spelen en niet hoeven te vertrouwen op die (moddeling)effecten.

Ik zou gaan voor het valvekingetje. Ik ken trouwens erg veel gitaristen die helemaal onversterkt oefenen of gewoon een kabeltje in hun multitrack gooien voor een beetje volume.
Interessant verhaal! Maar ik ben het niet met je eens. ;)

Het één is heus niet beter dan het ander. Ik begrijp wat je bedoelt, maar 'toon' uit je vingers is niet heilig. Sterker nog, ik vind het geweldig wat sommige mensen uit modeling-amps kunnen halen. Dan kun je wel als een purist stug vast blijven houden aan buisjes en tone en zulke dingen, maar dit zijn de ontwikkelingen nu eenmaal. Daarom is het helemaal niet verkeerd om met dat spul om te leren gaan. Zo'n Vox heeft nog een verrassende buizen-respons trouwens, maar dat terzijde.

Dat helemaal onversterkt oefenen doe ik ook wel eens. Goede tip, zulks geeft nog een verrassend goed geluid.

marter544
1 januari 2008, 15:27
Ik ken deze kleine valveking niet, maar als ie et net zo doet als z'n grote broers, zou ik zeker voor die gaan.. De Vox AD30 ken ik, lekkere versterker. De Ibanez Valbee vind ik best brak, en de frontman ook.

eric_wilson_is_fat
1 januari 2008, 17:41
Bedankt voor jullie reacties. De meningen van de ervaringsdeskundigen hebben me goed geholpen. Ik heb inmiddels de VOX AD30VT XL versie gekocht. Die vond ik toch wat meer potentieel hebben dan de 15 watt versie en door middel van een goeie inruildeal kon ik deze amp betalen.

RubenP
1 januari 2008, 19:07
Gefeliciteerd !

Prima keuze

eric_wilson_is_fat
14 januari 2008, 11:31
Vermoedelijk wordt ik nu uitgelachen maar dat neem ik op de koop toe. Ik heb de VOX AD30 VT XL zoals te zien was, alleen dit is totaal NIET mijn versterker. Ik voel me een beetje genaaid door de gitaarverkoper (winkelier) want die vertelde mij dat de XL versie een uitgebreidere, nieuwe versie van de AD30VT was en dit blijkt dus niet zo te zijn. De XL is een heavet metal amp en voor punk krijg ik er net fatsoenlijke geluiden uit maar voor rock, reggea, dub enzo totaal niet. Die modules zijn veel te 'metal'. Ik voel me mooi k*t nu.

Wat ik moet hebben is eigenlijk simpel. Een fatsoenlijke cleane sound en een tikkeltje rustige, bijenzoemdistortion (en niet dit scheurgeweld) voor rock, punk en ska stijlen zoals No Doubt en Sublime. Deze toon krijg ik wel als ik op mijn goedkope adonis versterker over het distortionkanaal krijg (alleen dan in wat slechte kwaliteit).

Ik moet een andere amp hebben dus. Nu zit ik met drie dingen.

punt 1: de amp is twee weken oud, kan ik hiermee terug naar de winkelier en een andere wil omdat (mede door zijn mededelingen) deze verterker niet brengt wat ik er van verwacht had?

punt 2: wat zou dan een andere goeie versterker zijn? ik neig zelf naar de normale VOX AD30VT (dus niet XL serie) omdat die cleaner is. Ik heb daar zelf nog niet over gespeeld maar zou ik daar bovengenoemde sound uitkrijgen?

punt 3: kan ik een gewoon clean/distortion geluid uit zo'n modeling amp halen? (VOXAD30VT, Roland Cube 30). Omdat er geen knopje met clean/distortion op deze amps zit.

Graag jullie reacties wat te doen want ik voel me redelijk beroerd.

Jimwoud
14 januari 2008, 12:47
Total Hate t.o. de verkoper dus. Ik zou naar de winkel gaan en vragen of je hem mag ruilen voor de gewone versie. Volgens mij kun je met een footswitch 2 presets schakelen, moet je clean en distortion wel opslaan op de 2 presets.

guitarnijboer
14 januari 2008, 13:03
Volgens mij mag je altijd alles binnen 14 dagen ruilen dus ook een gitaarversterker. Ik begrijp alleen niet waarom je er 14 dagen over gedaan hebt om te ondekken dat dit hem niet is, maar goed. Gewoon terug en ruilen die hap!

eric_wilson_is_fat
14 januari 2008, 13:15
Ik heb hem oudjaarsdag gekocht en ben er pas dit weekend aan toe gekomen om hem te gebruiken. Jullie denken vats van 'je probeerd hem toch' en dat heb ik ook gedaan, ik heb de distortion geluiden voor punkrock geprobeerd en dat was prima en de verkoper heeft daarna uitgelegd dat je ook goeie cleane sounds en matige distortion kan krijgen als je de gain maar terug draait. Dit is niet zo omdat de 11 amps allemaal metal-amps zijn dus krijg je altijd een donker gekleurd metal-randje om het geluid.

Kim Wilson
14 januari 2008, 13:20
Heb je het knopje "preset" al uitgezet? Dat scheelt. Dan kun je je eigen draai eraan geven. Ik heb laatst de AD15VT-XL getest, en had aanvankelijk hetzelfde idee. Toen ik de presets uitgezet had, kon ik er al een stuk meer mee.

eric_wilson_is_fat
14 januari 2008, 13:37
Ja dat heb ik gedaan. De preset uit en manual aan verruimd inderdaad de mogelijkheden maar die donkere metal-tint blijft. En ik zoek meer cleane twang geluiden en mid-gain distortiongeluiden zoals bij ska en punkrock.