PDA

View Full Version : Naar Feedback geweest vandaag...



The red Strat.
29 december 2007, 19:52
ik heb is naar feedback eindhoven geweest vandaag en er een Ibanez TS9 en een Fulltone OCD getest.
ik had hoge verwachtingen voor de OCD, maar die werden niet tegemoet gekomen. het is de eerste keer dat ik OD pedaaltjes heb getest.
de TS9 vond ik nog het slechtst, een zeer doffe klank en bij meer drive werd hij heer korrelig en ongedefinieerd. een overall modderige klank ook, en nogal 'boxy'. ik was niet onder de indruk van zo'n wereldberoemde pedaal... getest over een Engl sovereign trouwens, die op clean stond. (en een strat, dus strat->TS9->Engl sovereign clean)

dan de OCD. deze vond ik wat beter.
(strat->OCD->Fender blues deville clean)
wat ik heel goed vond was dat als je zacht speelt, hij veel cleaner wordt, wat de TS9 veel minder had.
hij klonk me dan over het algemeen toch wel als een transistor oversturing (wat het ook is natuurlijk) terwijl he toch een imitatie van een overstuurde eindtrap belooft.
bij 2 bepaalde akkoorden klonk hij ook echt modderig...

deze 2 pedalen waren mij talloze keren aangeraden voor wat ik speel, maar ik vond de wereldberoemde tube screamer en de in de hemel geprezen OCD toch maar niks.
nu heb ik nog altijd niks voor een standalone OD met mn blues deluxe...
lag het aan een slechte afregeling door mij ? aan iets anders ? ben ik zeer goedhorig of gewoon abnormaal ?

commentaar is zeer gewensd.
:hippie:

BeeJee
29 december 2007, 19:59
Jammer dat je ze op een Engl hebt geprobeerd. Tip: test ze op je eigen versterker. Ieder OD pedaaltje reageert en klinkt weer anders op andere versterkers.

The red Strat.
29 december 2007, 20:08
ik heb de OCD over een blues deville getest, en ikzelf heb een blues deluxe die ze niet binnen hadden (ook geen hot rod deluxe).

Pepe
29 december 2007, 20:11
mmmsja...
Ikzelf vond de OCD erg goed voor wattie pretendeerde te doen, de TS9 ken ik niet maar ik heb een Ts808 die daar veel op lijkt en hoewel dat geen briljant pedaaltje is, is het beslist okee.

Ik moet wel zeggen, de combinatie gitaar>pedaal>amp maakt veel verschil. De OCD is ontworpen voor een buizenamp waar de preamp op clippen staat bijv deluxes of Ac15's, over een big headroom amp zal het, zeker met 4x Vintage celestions bijv. niet heel erg groovy klinken. De speakers moeten wat te doen krijgen.

Maar misschien zoeken je oren totaal iets anders dan je hoofd, dat kan. Of dat je een verkeerde voorstelling van dingen hebt.
Veel verschillende combinaties proberen en je eigen recept maken. Dat laatste, dat kost veel tijd.

zjanke
29 december 2007, 20:19
+1.

Hoe hard stond(en) die amp(s)? Ik heb zelf een TS9 (met wat mods) gehad en die heeft inmiddels plaats gemaakt voor een OCD. Ik heb een JCM888 en een Mesa Boogie Blue angel en als je die tegen het oversturen aanzet (of er vol in :rockon: ) dan werkt dat heel goed samen. Proberen om een mooi aangenaam clean geluid volle bak te laten oversturen lukt niet, dan is het inderdaad heel erg iel. SRV haalde zijn geluid (buiten zijn vingers en kabeltouwen van snaren) uit een Fender Twin die vol openstond en een trap na kreeg van een Tubescreamer. Dat is toch anders dan een blues deluxe op 2 of 3.

Nitefly7
29 december 2007, 21:30
wat voor bluessound/overdrive zoek je?
want een OCD met een TS9 vergelijken is een heel scheef iets..
\
als je de TS9 te 'dof' vond, kun je de TS808 proberen, of mijn favorieten: T-Rex Alberta, Fulltone Fulldrive of de Bad Monkey..
Als je de OCD 'slecht' vind, ik weet niet waarom, dan zou je een Z.Vex Box of Rock, Menatone Red Snapper, of MI Audio Tube Zone kunnen proberen..

Bovendien kun je deze pedaaltjes ook beter gebruiken op 'n versterker die op 't randje van oversturen/'vuiligheid' staat...


ik heb is naar feedback eindhoven geweest vandaag en er een Ibanez TS9 en een Fulltone OCD getest.
ik had hoge verwachtingen voor de OCD, maar die werden niet tegemoet gekomen. het is de eerste keer dat ik OD pedaaltjes heb getest.
de TS9 vond ik nog het slechtst, een zeer doffe klank en bij meer drive werd hij heer korrelig en ongedefinieerd. een overall modderige klank ook, en nogal 'boxy'. ik was niet onder de indruk van zo'n wereldberoemde pedaal... getest over een Engl sovereign trouwens, die op clean stond. (en een strat, dus strat->TS9->Engl sovereign clean)

dan de OCD. deze vond ik wat beter.
(strat->OCD->Fender blues deville clean)
wat ik heel goed vond was dat als je zacht speelt, hij veel cleaner wordt, wat de TS9 veel minder had.
hij klonk me dan over het algemeen toch wel als een transistor oversturing (wat het ook is natuurlijk) terwijl he toch een imitatie van een overstuurde eindtrap belooft.
bij 2 bepaalde akkoorden klonk hij ook echt modderig...

deze 2 pedalen waren mij talloze keren aangeraden voor wat ik speel, maar ik vond de wereldberoemde tube screamer en de in de hemel geprezen OCD toch maar niks.
nu heb ik nog altijd niks voor een standalone OD met mn blues deluxe...
lag het aan een slechte afregeling door mij ? aan iets anders ? ben ik zeer goedhorig of gewoon abnormaal ?

commentaar is zeer gewensd.
:hippie:

The red Strat.
29 december 2007, 22:12
wat voor bluessound/overdrive zoek je?
want een OCD met een TS9 vergelijken is een heel scheef iets..
\
als je de TS9 te 'dof' vond, kun je de TS808 proberen, of mijn favorieten: T-Rex Alberta, Fulltone Fulldrive of de Bad Monkey..
Als je de OCD 'slecht' vind, ik weet niet waarom, dan zou je een Z.Vex Box of Rock, Menatone Red Snapper, of MI Audio Tube Zone kunnen proberen..

Bovendien kun je deze pedaaltjes ook beter gebruiken op 'n versterker die op 't randje van oversturen/'vuiligheid' staat...
ik zoek een goede OD voor blues/rock ala Cream, Free, Eric Clapton,etc.
gewoon het vintage classic rock geluid, niet te veel gain nodig, een romige drive en niet 'harsh' of modderig. dat is wat ik zoek.

was de TS9 niet helderder dan de TS808 ? of was die doffe klank niet normaal ?

ik vergeleek ze niet, ik besprak ze gewoon alletwee ;)

ik vond 'm niet perse 'slecht', hij had gewoon z'n tekortkomingen in mijn ogen... misschien was de batterij ver plat ?

en wat denk je van een MI audio blues pro ? da's wat die gast mij heeft aangeraden (maar ze gingen sluiten).

ik had gelezen dat de OCD perfect als een standalone OD kon gebruikt worden... en van de TS ook.
en dat is ook hoe ik 'm tmeeste zou gebruiken.

Nielsje
29 december 2007, 22:47
Ts 808, MI audio blauwe pedaal, Barber LTD, red snapper, keuze genoeg..

Dod 250 wellicht?

Wouter!
29 december 2007, 22:50
Ik ben vandaag ook naar een gitaarzaak in Maaseik geweest en heb ook de TS9 getest. Ook ik vond hem niet geweldig klinken, heb getest met clean en met overdrive en daarover de ts9. Ik kon er geen geweldig geluid uitkrijgen!

DeiDRagonas
29 december 2007, 23:58
Dat bewijst maar weer eens dat sound een heel eigen ding is.. Ik vind de Ts9 echt een supergoed pedaaltje. Doet precies wat ie moet doen met een heelijk vol (en daardoor idd door sommige ppl omschreven als "boxy") middengebied. Ik vind hem beter als de Ts808 zelfs.

Nog even een tip: de Bad Monkey geeft exact hetzelfde geluid als de originele tubescreamer voor de helft van de prijs!


R

Pepe
30 december 2007, 02:40
ik zoek een goede OD voor blues/rock ala Cream, Free, Eric Clapton,etc.
gewoon het vintage classic rock geluid, niet te veel gain nodig, een romige drive en niet 'harsh' of modderig. dat is wat ik zoek..

Het helpt als je vertelt met wat voor gitaar en wat voor amps en volume je speelt. Zoals je het nu zegt -late sixties engelse rock- zeg ik Les Paul, Marshall plexi en treblebooster.
Dat type geluid kan je op veel manier krijgen. Deze zelfbouw bluesbreaker bijvoorbeeld over een boogie studio.. (http://www.youtube.com/watch?v=oMQfFWpULOk) paar tientjes aan onderdelen schat ik.

dml
30 december 2007, 09:50
Ik snap wat je bedoelt met het tegenvallen van de TS9 en de OCD. Praktisch elke TS heeft dat comprimerende, ietwat zuigende (niet te verwarren met tonesuck) geluid waar hij dus bekend om staat. Daar hou je van of je houdt er niet van. Ik in ieder geval niet. De OCD is inderdaad niet echt vergelijkbaar met een TS maar heeft een op zichzelf staand geluid, waar je ook weer van moet houden.
Ik heb zeer goede ervaringen met MI Audio, in het bijzonder de Tube Zone, daar kun je, mits je met de vele knoppen om kan gaan, elk gewenst OD-geluid uit halen. Van TS tot BlueBoy tot een dikke distortion.

EuroCinema
30 december 2007, 11:43
Smaken verschillen. Kijk, die klassieke Cream- en Freeplaten zijn opgenomen met Gibsons door oversturende amps en misschien bij Cream een fuzz. Met een strat door een cleane amp met een OD-pedaal krijg je een totaal andere sound, da's logisch.Maar je hebt twee echte klassiekers getest, dus is het ook wel weer opmerkelijk dat je het helemaal niets vond. Ik heb onlangs nog ergens een TS-9 over een Blues deluxe geprobeerd (uit nostalgie want het was mijn oude setup) en dat gad toch wel meteen een klassieke bluessound.

Het kan ook te maken hebben met je verwachtingen van een sound. Met je hoofd voor een speaker in je eentje zoek je naar ballen, power, een "vol" en "warm" geluid. Maar met een band wil je erdoorheen knallen. In het laag zit je bassist, in het(behoorlijk) hoog zitten de bekkens, en daartussenin, in de mids ben jij met een TS-9 heer en meester. Maar los klinkt het als een portable mp3-speler-speaker in een schoenendoos. :)

Pepe
30 december 2007, 11:55
yep, I totally agree.
plus, de ts9 heeft een mid hump (of eigenlijk haalt hij de lage bassen en superhoog weg) wat goed combineert in amps die dit niet doen bij hoge volumes. Moderne hi-gain amps hebben dit al vaak ingebouwd in hun overdrive channels en deze twee combineren is gewoon 2much.
De wereldberoemde greenies hebben hun reputatie niet voor niks maar wel met de juiste combinatie, maar dat geldt voor alles.
Voor een open ademend plexi buizengeluid dat als stand alone goed klinkt.. nothing beats de oude Chandler tubedriver (althans, die moet ik nog tegenkomen)

MarkS
31 december 2007, 01:21
Voor een open ademend plexi buizengeluid dat als stand alone goed klinkt.. nothing beats de oude Chandler tubedriver (althans, die moet ik nog tegenkomen)
Probeer eens een Blackstar Dual HT ;)

Duane
31 december 2007, 11:48
yep, I totally agree.
plus, de ts9 heeft een mid hump (of eigenlijk haalt hij de lage bassen en superhoog weg) wat goed combineert in amps die dit niet doen bij hoge volumes. Moderne hi-gain amps hebben dit al vaak ingebouwd in hun overdrive channels en deze twee combineren is gewoon 2much.
De wereldberoemde greenies hebben hun reputatie niet voor niks maar wel met de juiste combinatie, maar dat geldt voor alles.
Voor een open ademend plexi buizengeluid dat als stand alone goed klinkt.. nothing beats de oude Chandler tubedriver (althans, die moet ik nog tegenkomen)

Als je fan bent van de Tube Driver, maker Brent Butler maakt ze nu weer op aanvraag. http://www.butleraudio.com/
Wil zelf deze nog bestellen.

Pepe
31 december 2007, 12:28
Als je fan bent van de Tube Driver, maker Brent Butler maakt ze nu weer op aanvraag. http://www.butleraudio.com/
Wil zelf deze nog bestellen.

Mijn oude werkt nog prima. Chandler, die ze distribueerde, begon ze zelf te maken en dat resulteerde niet alleen in juridische gevechten en allerlei rare rip offs (door Chandler, Maxon/Ibanez en Ernie Ball o.a.) maar ook dat Butler zich ging concentreren op andere dingen.
Het is goed dat Butler 20 jaar na dato de draad weer oppakt. Ik heb/had een shitload aan tube overdrives maar alle Matchlessen en Budda's ten spijt, die mooie open plexi toon heb ik nog nergens anders gevonden.
Je moet wel experimenteren met buisjes, die van mij loopt op een oude Mullard ecc81 geloof ik.

De goeie tubedriver zegt Butler/Chandler, 4 knoppen en heeft een ingebouwde transformator.

The red Strat.
1 januari 2008, 02:24
bedankt iedereen voor de reacties ! :hippie:

dunnoaname
1 januari 2008, 11:18
Mischienmoet je deze pedalen anders gebruiken. Persoonlijk vind ik een tubescreamer waardeloos, behalve als je hem als booster voor een oversturende amp gebruikt. Bijvoorbeeld een fender bassman op vol volume of een marshall. In ieder ander geval kan je veel beter zoeken in totaal andere overdrives. Kijk eens naar de T-rex Moller voor transparante lichte drive of naar blackstar pedalen. ik heb zelf de blackstar HT Dist, en ik vindhem geweldig. Ik speel ook wel cream en free e.d. en dat kan ie goed aan. Geld wel nog dat je met een strat geen fatsoenlijk cream geluid gaat krijgen hoor.

zoon van Piet
1 januari 2008, 11:57
Ik kan me niks voorstellen bij een TS9 die 'te dof' klinkt... Maar mijn gedachte gaat dan meteen uit naar de brakke kutkabletjes die daar aan 't spoor rondslingeren om spul mee te testen..
De TS is al 25 mijn pedaal. nog steeds vind ik dat het ding eigenlijk het best tot zijn recht komt in een band, met beukende drummer en gonzende bassist. niet in zn eentje op een cleane amp..

EuroCinema
1 januari 2008, 12:51
Hm-hm!

Een TS is er om buizenoversturing te sTimuleren, niet simuleren.

(hoewel-ie dat met de juiste transistoramp ook best aardig kan).

The red Strat.
1 januari 2008, 21:26
tja, dan wordt het wel een dure grapje voor een boost he...

fredv
1 januari 2008, 22:31
TS-9 is een pedaal dat je MOET hebben. UIteindleijk zul je zien dat je er een koopt. Maar: je hebt ook nog wat extra gain nodig. Dan kom je uit bij een Jekyll and Hyde: is TS9 met een extra gain kanaal, dus een goede investering.

Overigens: de TS-9 scheurt pas echt lekker met de tone bijna helemaal open (schel); ik heb hem meestal op 3/4 staan, en de drive vol open. Voor lead sounds heb ik er dan nog een fuzz achter. Ik gebruik hem met een 50W Fender Bassman top, en als ik die op 3 - 3,5 zet, met genoemde setting van de TS-9, klinkt het erg gaaf (met Strat: Smashing Pumpkins; met SG: AC/DC).

Succes met je zoektocht!

Pepe
1 januari 2008, 23:47
Moet? Gebiedende wijs gooit hier nooit hoge ogen haha..

Hoe langer je speelt, hoe meer je erachter komt dat alles relatief en smaakgebonden is. Je speelt nog niet zo lang schat ik zo...

Mitch
2 januari 2008, 11:47
De drive van een TS9 bijna vol open ?? Je bent waarschijnlijk de enige.
Maar goed, ieder het zijne. De grap is natuurlijk dat TS-achtige pedalen vooral gebruikt worden voor lichte drive/boost in specifieke setups, als stand alone drive zijn ze bepaald niet op hun best. Er zijn niet voor niets daarna zoveel andere soorten drives ontwikkeld. Ze hebben een grote gebruikersgroep, maar een pedaal dat je MOET hebben... ik heb er drie keer één gehad en één daarvan inclusief alle gangbare mods, maar voor mijn setup en smaak zjin TS'en gewoon waardeloze prutdingen.

charlie45
2 januari 2008, 14:01
ik heb ook wel eens spullen getest die iedereen geweldig vond, en daar kon ik dus helemaal niks mee.

bijv. koch pedaltone, sommige mesa boogie versterkers, vht pitbull

een tubescreamer vind ik juist wel geweldig, ik heb een fulldrive die bijna altijd aanstaat.

marc_o
2 januari 2008, 15:13
Topicstarter had werkelijk bijna geen slechtere versterker kunnen kiezen dan de Engl Sovereign om pedalen op te testen....echt waardeloos!

(ik heb er 2 gehad, dus weet wat ik zeg)

Een TS op zo'n clean kanaal als dat van de Engl levert helemaal niks bruikbaars op, en dat is jammer. Dus; Nog eens proberen en 'm voor een ronkende Fender zetten of een licht overstuurde andere buizenversterker....daar zijn die pedalen voor bedoelt. ...


Zonde van je tijd en jammer dat je een illusie armer bent, je bent namelijk geen ervaring rijker.

fredv
2 januari 2008, 17:56
Moet? Gebiedende wijs gooit hier nooit hoge ogen haha..

Hoe langer je speelt, hoe meer je erachter komt dat alles relatief en smaakgebonden is. Je speelt nog niet zo lang schat ik zo...

Speel inderdaad pas 20 jaar.

In mijn enthousiasme over dit pedaal gebiedende wijs, sorry.

Maar ik vind het in zijn prijsklasse een van de betere overdrives. TS9 laat de klankkleur van je gitaar en amp goed in tact vind ik, wat ik bij veel andere overdrives in deze prijsklasse niet vond.

In ieder geval geldt dat voor mij bij de amps waar ik regelmatig op speel. Dat is een 2001 Engelse AC30TBX met blauwe bulldoggen, een 66er 50W Fender Bassman top over Celestion Vintage 30 spekers, een 69er Fender Vibro Champ en een 50 W Marshall JCM900 top over 4x12.

Mijn TS9 reageert heel interactief op de toonregeling, en ik kan van heel weinig overdrive naar redelijk veel, zonder dat ik vind dat er lelijke of schelle geluiden ontstaan. Ik vind hem veel voller en warmer dan veel andere overdrives. Verder gebruik ik als scheurpedalen een Roger Mayer Mongoose Fuzz, een Dallas Arbiter Fuzz Face, en een Boss Power Driver als back up voor zowel de Fuzzen en de TS9. Als ik maar 1 pedaal mocht nemen, is het de TS9.

Duurdere boutique of buizenoverdrives is natuurlijk hele ander koek, maar daar was de topicstarter ook niet naar op zoek geloof ik.

MarkV
2 januari 2008, 20:33
als je de TS9 te 'dof' vond, kun je de TS808 proberen, of mijn favorieten: T-Rex Alberta, Fulltone Fulldrive of de Bad Monkey..


Ik heb een vergelijkbare vraag/queste die wel aansluit denk ik:

Ik heb momenteel een TS9, maar die heeft naar mijn smaak te veel midhump. Mijn versterker, Peavey classic 30, heeft zelf al zoveel mid, dat het gewoon teveel wordt.

Dus ik zit te kijken naar een Fulltone OCD, Fulldrive of een Barber (DD of LTD). De OCD lijkt me het beste geschikt (minder TS achtig). Hoe verhouden de Barber's zich ten op zichte van de OCD? Iemand een andere suggestie?

Pepe
2 januari 2008, 21:03
sjaa, uitproberen.. echt
Voor een paar dagen geleden was ik tamelijk enthousiast over mijn Vox bulldog en inderdaad, met de juiste versterker een tamelijk neutraal blues ding
Over mijn pas aangeschafte Boogie studio blijkt ie teveel midhoog te hebben vergeleken het boogie leadkanaal
idealiter met je eigen amp in de zaak testen zo blijkt, adviezen wijzen hoogstens een richting op

de Barbers ken ik verder niet, afgezien van de small fry

Mitch
2 januari 2008, 21:07
Op het gevaar af dat ik teveel in herhaling val: koop voor de gein eens een Ibanez SML of MS10 (2ehands te koop grofweg tussen de 40E en 60E).

http://www.chrisguitars.com/iban-sml-0410.jpg
http://www.vintage-guitars.se/1980s_Ibanez_MS10_Metal_Charger.jpg

Standaard hebben die SM9-opvolgers een prutsound en een te lage output. Laat je 'm modden door D_H dan heb je één van de meest transparante, nuttige, best door de mix snijdende overdrives die je je kunt bedenken. Echt, ik heb tientallen overdrives gehad, gehoord en geprobeerd en er zijn vrijwel geen andere drives die zó goed de basissound van een setup intact laten met maar een heel klein beetje verlies van laag (net lekker voor de mix).
Een onorthodoxe, niet kant-en-klaar in de winkel verkrijgbare oplossing, maar ongelofelijk goed. Als je meer wil weten of horen, gebruik de zoekfunctie, ik heb er een topic over gehad inclusief soundclips.

The red Strat.
2 januari 2008, 23:15
Speel inderdaad pas 20 jaar.

In mijn enthousiasme over dit pedaal gebiedende wijs, sorry.

Maar ik vind het in zijn prijsklasse een van de betere overdrives. TS9 laat de klankkleur van je gitaar en amp goed in tact vind ik, wat ik bij veel andere overdrives in deze prijsklasse niet vond.

In ieder geval geldt dat voor mij bij de amps waar ik regelmatig op speel. Dat is een 2001 Engelse AC30TBX met blauwe bulldoggen, een 66er 50W Fender Bassman top over Celestion Vintage 30 spekers, een 69er Fender Vibro Champ en een 50 W Marshall JCM900 top over 4x12.

Mijn TS9 reageert heel interactief op de toonregeling, en ik kan van heel weinig overdrive naar redelijk veel, zonder dat ik vind dat er lelijke of schelle geluiden ontstaan. Ik vind hem veel voller en warmer dan veel andere overdrives. Verder gebruik ik als scheurpedalen een Roger Mayer Mongoose Fuzz, een Dallas Arbiter Fuzz Face, en een Boss Power Driver als back up voor zowel de Fuzzen en de TS9. Als ik maar 1 pedaal mocht nemen, is het de TS9.

Duurdere boutique of buizenoverdrives is natuurlijk hele ander koek, maar daar was de topicstarter ook niet naar op zoek geloof ik.
ik sta voor alles open, ik ik ben bereid redelijk veel geld uit te geven als er een pedaal merkelijk beter is dan een OCD of TS, dus shoot :)

nogmaals bedankt voor de reacties iedereen :hippie:

^ ik ben aan het zoeken as we speak :)

EuroCinema
3 januari 2008, 14:50
Als je met een Fender strat, een middenklasse Fender buizenamp en een OCD of TS9 geen lekkere sound krijgt, krijg je die ook niet met een pedaal van 450 euro.

Ibanez666
3 januari 2008, 14:59
Ik ben sinds kort aan de TS-9 en ik snap niet waarom ik daar zolang over gedaan heb.. Hij klinkt als stand alone al heerllijk met de tone en drive op de helft, maar wat hij met mijn twee SD-9ens doet is helemaal lekker!