PDA

View Full Version : Kraak in versterker



MAY
4 februari 2003, 19:55
We hebben laatst een optreden gehad met onze band en nu zit er een maffe kraak in de versterker van mijn broer. Hij heeft een Hughes&Kettner club reverb. De versterk stond idd behoorlijk hard aan. Nu is mijn vraag wat kan eraan gedaan worden? Hoe duur is het en/of is het uberhaupt wel de moeite waard dat ding te laten maken. De kraak is er zowel bij clean als overdrive.

aadplagiaat
4 februari 2003, 20:47
Ach...ik heb eigenlijk wel zin om hierop te reageren.

"Ik hoor wel eens een piepje, wat kan dat zijn?"
Waar komt het vandaan?
"Ik weet het niet"
Komt het uit je mond?
"Nee het komt niet uit m'n mond"
enz enz.

Verklaring: de zinnen met " en " zijn van de vrager en de zinnen zonder " en " zijn van de anderen op dit forum die er maar achter moeten komen hoe de hulp tot stand moet komen.

Verklaring 2: Probeer het probleem duidelijker te formuleren dan "Ik hoor een gekraak en weet niet waar het vandaan komt".

Komt het uit de speaker of ergens anders vandaan. (Het is niet je Pa met een zak chips?).
Heeft het te maken met het volume ,(harder ,meer kraak/anders enz.).
Kraakt het ook als je de kast stoot, of niet speelt, of je gitaar uit of eruit of wat dan ook. :smile:

MAY
4 februari 2003, 20:56
Om te beginnen: Ik snap je halve mail niet! Ten tweede: volgens mij was ik niet heel onduidelijk. Er kraakt iets in die versterker en wat dat is weet ik natuurlijk niet want anders hoef ik die vraag niet meer te stellen!

Om toch wat meer duidelijkheid te verschaffen: De kraak komt absoluut uit de speaker, en wanneer je hem harder zet neemt de kraak ook toe.

aadplagiaat
4 februari 2003, 21:04
Op 2003-02-04 20:56, schreef MAY:
Om te beginnen: Ik snap je halve mail niet!
[quote]

Kan wil kloppen, ik ben niet zo eenvoudig geloof ik. Misschien helpt vaker lezen, maar dat mag je zelf weten.

Ten tweede: volgens mij was ik niet heel onduidelijk. Er kraakt iets in die versterker en wat dat is weet ik natuurlijk niet want anders hoef ik die vraag niet meer te stellen!

Veel duidelijker dan mijn eerste regels kun je dit toch echt niet noemen :smile: hoe moeten wij dat dan weten?

Om toch wat meer duidelijkheid te verschaffen: De kraak komt absoluut uit de speaker, en wanneer je hem harder zet neemt de kraak ook toe.

Maar goed....het helpt :smile: getuige deze zin.

Zet je versterker eens niet op de speaker. (Is het een top?), sorry ik ken die H&K niet.
Anders gezegd: sluit een andere speaker aan op je versterker. Is het gekraak weg? Dan was het je speaker. Zoniet dan is het je versterker.

Azrael
4 februari 2003, 21:58
Steek een koptelefoon in je versterker. Dan ben je er gelijk achter of het door je speaker komt.

Robbert
4 februari 2003, 22:13
Op 2003-02-04 21:58, schreef Azrael:
Steek een koptelefoon in je versterker. Dan ben je er gelijk achter of het door je speaker komt.


Haha ja... jaja.. zou ik vooral _niet_ doen dus!

FragDaddy
4 februari 2003, 22:19
als die club-reverb een koptelefoonaansluiting heeft kun je gewoon een koptelefoon inpluggen hoor. doh!

maar is dat ding een buizenbak of een transistorbak? ik gok transistor, maar als er buizen inzitten kan er 1 of meerdere buizen kapot zijn.

kraakt ie ook als je geen snaren aanslaat? kraakt ie als je er geen gitaar in heb geplugd? kraakt ie met een andere gitaar ook? ander gitaar-snoer geprobeerd? als het een top is: ander speaker-snoer geprobeerd?

wordt het gekraak luider als je het volume verder open draait? speelt de versterker zachter dan dat ie vroeger deed? klinkt ie nog gelijk, behalve die kraak? kraakt ie altijd even veel?

geef eens wat meer info. want met alleen "ik heb een versterker die kraakt" kunnen wij zo weinig. het kan aan 1000 dingen liggen.

Nielsje
4 februari 2003, 22:39
Het kan idd aan heel veel dingen liggen. voor de hand liggende oorzaken zijn vooral de snoeren. Het is logisch dat als je harder speelt, je kraak harder wordt, dan wordt ie gewoon mee versterkt. probeer gewoon met verschillende snoeren, eventueel speakers. (denk niet dat het hieraan ligt, deze dingen gaan meestal niet zo snel kapot). of kijk misschien anar je buizen, je kan natuurlijk ook het ding bij je gitaarboer achterlaten...

groetne

PeeVee
5 februari 2003, 19:00
Nix van aantrekken joh, gewoon terugkraken... :wink:

(probeer eens een ander 12AX7 buisje)

Predator
5 februari 2003, 20:26
Wat het is weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat jij nog gelukt hebt dude! Ik heb vanochtend mijn amp opgeblazen! *snik*

MAY
5 februari 2003, 23:02
Ik heb helemaal geluk, het is namelijk niet mijn amp!! maar wel shit voor jouw.

Predator
6 februari 2003, 10:12
Hehehe.. Ik zei gelukT. Ach jah, dat heb je met zo'n slechte dag achter de rug. Ik ga mijn amp vanavond maar eens even bij Feedback dumpen.

dikkie dik
6 februari 2003, 12:17
mijn amp was een keer kapot, (bass amp) toen waren de eindtrappen naar de gal. geintje koste zo gauw 400 gulden. maar gelukkig werdt het gedekt door de verzekering :smile:

zZoRgO
6 februari 2003, 12:25
Ik heb ook zo'n kraak, in m'n valvestate 100
misschien het buisje vervangen?

MAY
6 februari 2003, 12:34
De club reverb is op en top transistor. Dus een buisje vervangen wordt wel lastig dan. En als zo een geintje 400 gulden kost, dan denk ik niet dat hij hem laat maken want die versterker kostte maar iets van 950 gulden.

Predator
6 februari 2003, 21:43
Mijn amp, het kan een kwestie zijn van een losgesprongen zekering - cheap problem, maar als het de travo is... *zucht*