PDA

View Full Version : Boogie swap



Pepe
29 december 2007, 17:41
Naar de letter hoort dit topic in moderne versterkers thuis maar in de geest denk ik dat het hier relevanter is:

Het gaat om een Boogie studio 22 uit '86. De studio's lopen op 2x el84 maar is het zonder al te veel gedoe mogelijk om er 6l6's in te zetten?
Dit wegens ander geluidskarakter en misschien wat meer headroom.
Ik ga dat zelf niet doen -mijn soldeerbout spreekt een andere taal dan ik- maar waar moet ik op rekenen?

EmgMaster
29 december 2007, 17:49
Wordt lastig denk ik, 2X el84 geeft ongeveer 20 watt, terwijl 2X 6l6 doorgaans minimaal 2X zoveel vermogen geeft. Ik denk dat je trafo dat niet gaat redden, plus het feit dat er andere buisvoeten ingebouwd moeten worden en dat het elektrisch circuit waarschijnlijk aangepast moet worden. Ik zou er niet aan beginnen!

Pepe
29 december 2007, 17:58
dank voor het snelle antwoord.
ja, zoiets vermoedde ik al. Het was een beetje ingegeven door een ampje wat ik hoorde en dat zonder mankeren 6v6's, el34 en 6l6's tot zich nam maar dat was ook zelf in mekaar gezet...

Squier4ever
29 december 2007, 19:07
volgens mij is het wel te vervangen voor 6v6, met niet al te veel moeite....
weet het niet zeker.

EmgMaster
29 december 2007, 19:12
6v6 zit ook in grotere (8-pins??) tube-sockets. Een beetje hetzelfde verhaal. Qua wattage zou dit wel beter passen, maar alsnog moeten er de nodige aanpassingen gedaan worden. Volgens mij is de el84 de enige gangbare eindbuis die in de kleinere (9-pins??) sockets past. Helaas voor jou. Maar ik ben niet de kenner hier, misschien zijn er andere oplossingen

bass blom
29 december 2007, 19:13
als er adapters voor te koop zijn lijkt het mij niet zomaar te kunnen..

http://www.tubedepot.com/thd-yjuni.html

Pepe
30 december 2007, 02:28
YJ zijn er voor 6v6, el34 en 6l6 naar el84 maar andersom niet blijkbaar.

AART
30 december 2007, 11:55
Gewoon een Caliber .50+ nemen, dat is de grote broer met 4 x el84 of 2 x 6l6.
Voorversterker is redelijk identiek.

Pepe
30 december 2007, 12:08
Nou, afgezien dat ik de studio al heb..
Die caliber klinkt gewoon anders, meer brits rocky waar de studio -in mijn oren althans- smooth california is, in de oude boogie traditie.
Niettemin, de studio kan een beetje dun klinken in combinatie met een strat en de 6l6's hebben een wat meer ronder karakter.
De grap van de studio tov een Mark1 is het wat handzamer pakketje. Bovendien speel ik in een band die zacht speelt en 20 watt is al behoorlijk overkill.
De Laney 5 watt Lionheart leek me een goeie optie maar die heb ik tot dusver nergens in Nederland gezien, de piggy back en 4x10 wel maar dat is dan gelijk weer zwaar en groot.

SimonS
30 december 2007, 12:58
Nou, afgezien dat ik de studio al heb..
Die caliber klinkt gewoon anders, meer brits rocky waar de studio -in mijn oren althans- smooth california is, in de oude boogie traditie.
Mee eens, heb beide gehad en de Caliber 50 was moderner gevoiced dan de Studio 22. Dan kom je van een koude kermis thuis, als je de ene voor de andere omruilt en hetzelfde geluid verwacht.

Overigens, van een 2xEL84 eindtrap naar een 2x6L6 eindtrap is een behoorlijke ingreep: andere OT, andere buisvoeten, andere spanningen op eindbuizen dus andere PT, circuit aanpassen, etc.

Wordt een duur grapje, zeker als je het waardeverlies van de versterker meeberekent!