PDA

View Full Version : welk type?



maasai
29 december 2007, 16:32
Nou, je zou denken dat je na een paar weken internetten en rondvragen meer weet in plaats van minder, maar dat valt dus tegen! Nogal veel tegenstrijdige uitspraken maken het niet echte gemakkelijker.

Ik ga het dus maar anders aanpakken.
Ondanks dat ik op dit forum enige info omtrent de verschillende types (dreadnought, jumbo etc) gevonden heb kan ik nog steeds niet goed uitmaken wat voor mij het beste is.

Stel ik neem de muziekstijl als uitgangspunt: GEEN klassiek, country etc
WEL popmuziek als Mood for a day van Yes, Bron-yr-aur van Jimmy Page etc, wat is dan het beste?

Ik ben dus een absolute beginner maar wil een gitaar kopen die ik in principe niet snel weg hoef te doen en waarmee ik op termijn de muziek kan spelen die ik mooi vind

Iedereen heeft het over jumbo, maar nu zegt iemand weer dat een kleiner type fijner speelt qua 'bediening", houding etc. Teveel bas is niks, te weinig ook niet, zucht ik weet het niet meer. Uitproberen heeft geen zin want dat kan ik nog niet :p \


Graag jullie wijsheid!

northernlake
29 december 2007, 18:55
Ik heb een Jumbo Guild 12, twee dreads en een 'vakantie' 000 van Blueridge.

De 000 is verreweg de meest comfy gitaar om zittend te spelen omdat ie wat kleiner is en vooral door de smallere taille. De dreads speel ik het meest. De Jumbo is ook prettig om zittende te spelen, al is het alleen al omdat 'ie behoorlijk zwaar is :)

Ga gewoon naar de winkel en kijk wat het lekkerst vasthoudt en klinkt. Door halsbreedte en iets wijder uit elkaar staande snaren zijn sommige gitaren meer voor de hand liggend voor 'fingerstyle' maar een 000 of OM is ook best te strummen of te picken:
http://www.youtube.com/watch?v=fgVTlVINPZQ ;)

*AcousticGuitarMan*
30 december 2007, 11:37
Ik heb ook zoiets. Gebruik je bij Blues nou een dreadnought of Jumbo. (sorry dat ik zoveel vragen op dit forum stel maar julle maken me wel slimmer (kan ik na een poosje ook vrasgen beantwoorden))

LaurentB
30 december 2007, 11:47
Ik heb ook zoiets. Gebruik je bij Blues nou een dreadnought of Jumbo. (sorry dat ik zoveel vragen op dit forum stel maar julle maken me wel slimmer (kan ik na een poosje ook vrasgen beantwoorden))

Dat soort subtitliteiten is in feite niet te beantwoorden. Dat is veel meer een kwestie van stijl in je gitaarspel dan van gitaarkeuze. De ene gitarist creëert een heel ander geluid op dezelfde gitaar dan de andere, door de aanslag, de stijl, de vorm van zijn nagels (speelt-wel met nagels?), de dikte van het plectrum, etc. etc.
Het belangrijkste punt is, grofweg, of je een groot, zwaar geluid wil of liever een lichter, transparant geluid. Als je slagpartijen met flink akoestisch volume wilt kunnen spelen heb je i.h.a. wel een dreadnought of jumbo nodig. Die zijn daar echt voor gebouwd. Dan spelen verschillende gitaren ook nog eens verschillend, door verschillen in ontwerp en afstelling.
Ga er gewoon maar eens flink veel uitproberen in winkels, dan krijg je een beetje een idee van de verschillen. Maar er kunnen al hemelsbrede verschillen zijn tussen vergelijkbare modellen van verschillende merken, of zelf redelijke verschillen tussen twee exemplaren van hetzelfde merk of model.

*AcousticGuitarMan*
30 december 2007, 11:50
Dank je. :satisfie: :satisfie:

*AcousticGuitarMan*
30 december 2007, 11:59
Ik wil namelijk een hele goedkope gitaar voor bij mijn vader (Gescheiden) en om nou elke keer de gitaar mee te nemen van Veenendaal naar Venlo (Utrecht- Limburg_ vind ik gekke werk. Ik ben ook maar 1 weekend om de 2 weken daar dus ik ga niet uitgebreid naar een winkel om uit te proberen met een klein budget. 120 max. Ik wil het liefst een Dreadnought om gewoon uit te proberen want ik heb al een Jumbo. Onze plaatselijke winkel heeft de merken Cort, Martin, Gibson, Taylor Ibanez. Ik zal misschien gaan kijken of hem fijn vindt maar een advies zo goed zijn! :)

LaurentB
30 december 2007, 12:14
Ik wil namelijk een hele goedkope gitaar voor bij mijn vader (Gescheiden) en om nou elke keer de gitaar mee te nemen van Veenendaal naar Venlo (Utrecht- Limburg_ vind ik gekke werk. Ik ben ook maar 1 weekend om de 2 weken daar dus ik ga niet uitgebreid naar een winkel om uit te proberen met een klein budget. 120 max. Ik wil het liefst een Dreadnought om gewoon uit te proberen want ik heb al een Jumbo. Onze plaatselijke winkel heeft de merken Cort, Martin, Gibson, Taylor Ibanez. Ik zal misschien gaan kijken of hem fijn vindt maar een advies zo goed zijn! :)

Nou, de opties Gibson, Martin en Taylor vallen wel af als het heel goedkoop moet :D maar dat wist je natuurlijk ook wel.
Overigens vind ik het geen gekkenwerk om met die gitaar heen en weer te reizen. Ik ben mijn gehele studietijd met mijn 5,5 kilo zware Ibanez Musician om de week/2 weken tussen Eindhoven en Limburg per trein heen en weer gereisd. En nu nog steeds heb ik altijd een gitaar bij me als ik langer dan 1 dag mijn moeder gezelschap ga houden in het weekend. Irritant is wel dat de bagagerekken van die dubbeldekkerwagons zo klein zijn dat een beetje fors uitgevallen gitaarkoffer er niet inpast :( Maar gelukkig doet mijn auto het weer (voorlopig).

*AcousticGuitarMan*
30 december 2007, 12:26
Maar ik woon er ook. Ik heb een Computer Tv alles wat ik in Veendaal ok heb (behalve de gitaar). Dus ik wil er 1.

Zo dit was het excuus om tegen mijjn vader te zeggen om een gitaar te krijgen. Ik wil gewoon een gitaar. Vindt ik leuk. Want ik vindt het helemaal
geen gekkenwerk.:p. Ja natuurlijk vallen de Martin Taylor en Gibson af.

jplm
30 december 2007, 13:06
Irritant is wel dat de bagagerekken van die dubbeldekkerwagons zo klein zijn dat een beetje fors uitgevallen gitaarkoffer er niet inpast :(

Ja, dat klopt inderdaad. En ook de glazen toegangsdeuren naar de coupé zijn zo smal dat je muurvast loopt als je een koffer bij je hebt (als je bijvoorbeeld naar Schiphol moet). Maar, er is hoop; ik heb vernomen dat als de NS de volgende trein laat ontwerpen, ze dan eerst naar het Apenheul in Apeldoorn gaan, daar een baviaan van de rots trekken, en die de leiding geven over het ontwerp-team. Gegarandeerd dat het dan beter wordt, en er weer een gitaarkoffer in het baggagerek past :sneaky:.

Groet, Jan.

LaurentB
30 december 2007, 13:15
Voor de lol nog eens op Marktplaats zitten grasduinen in die prijsklasse: daar blijkt een gat te zitten. Ik kom vreemd genoeg voornamelijk nieuwe beginnersmodellen tegen. Vanaf 150 euro zijn er wat meer.

liesje
30 december 2007, 13:42
Koop gewoon een tweede hands gitaar, niet te duur, als je kan spelen straks weet je pas wat je echt wilt, dan verkoop je dit "beestje" weer voor misschien wat minder en koop je die hele mooie gitaar van 5000(?) euro.
Wat heb je te verliezen,volgens mij alleen tijd!!
Mijn boodschap is, ga vlug (leren) spelen voor het te laat is,
ga lekker spelen, doe niet zo moeilijk... :zz: :cheerup:

liesje
30 december 2007, 13:48
Leef je droom, :hippie: in plaats van droom je leven!

Wickerman
30 december 2007, 14:36
True, ga tweedehands eens rondloeren. Niks verkeerd mee, en veel goedkoper, als je nadien met een gitaar zit die je niet bevalt heb je 'r tenminste geen fortuin aan uitgegeven.

*AcousticGuitarMan*
30 december 2007, 15:11
jah kijk wel. Bedankt.