PDA

View Full Version : geluidskaart voor midi samples ?



koella
29 december 2007, 15:15
Hallo.
Ik probeer cubase en kontakt op mijn laptop te gebruiken, keyboard via een simpele midi interface. Maar de latency verpest alles. :(

Mijn vraag is: Wanneer ik alleen samples zonder latency wil opnemen met een midi keyboard ( en dus geen audio op hoef te nemen ) wat voor externe geluidskaarten zouden dan voor mij geschikt zijn?

Alvast bedankt.:)

BlackSun
29 december 2007, 16:15
http://www.roland.com/products/en/UM-2EX/index.html

hup je USB poort in en klaar. Werkt perfect!

koella
29 december 2007, 17:08
Ja die roland/edirol midi interface heb ik al. Die werkt goed.Het probleem is nu de latency, veroorzaakt door de ( simpele ) laptop geluidskaart. Als ik op mijn keyboard een toets indruk, duurt het ongeveer een halve seconde voor ik een toon hoor.

Mijn vraag is daarom: een externe geluidskaart die goed ( snel )genoeg is om kontakt of andere sample programma's mee te gebruiken.

Jubby
29 december 2007, 18:24
www.asio4all.com

BlackSun
29 december 2007, 20:15
Sorry, dan had ik je vraag verkeerd begrepen.
Bekijk in het desbetreffende programma naar de bufferinstellingen. Grote buffer = veel latency, kleine buffer is minder latency, maar kans op drop-outs.

Die asio drivers hierboven kunnen ook veel oplossen.

koella
30 december 2007, 14:07
Sorry, maar ik ben een neanderthaler op computertechnisch gebied.
Moet ik die asio driver dan installeren ? En waar ?
En betekent "beta" niet dat het om experimentele versies gaat ? Kan ik daar geen schade mee aanrichten ? Ik vrees dat ik er niet genoeg verstand van heb om dat zomaar uit te proberen. :satisfie:

De buffergrootte probeer ik aan te passen, maar het wordt niet toegelaten. Ik moet zelfs ctr-alt-del gebruiken om het venstertje te sluiten, omdat de computer niet meer reageert.

Ik stel jullie hulp trouwens wel zeer op prijs.:)

Jubby
30 december 2007, 14:50
2.7 is geen beta

dit staat in de FAQ :

Q: Is this safe?

A: ASIO4ALL is a user mode component that is neither running nor even being loaded unless you start an ASIO host application. It does not overwrite/replace anything in your system except previous versions of itself. The worst thing that could possibly happen is that it crashes, in which case you simply uninstall and forget about it.

kan geen kwaad dus, eet het en je weet het.....

BlackSun
30 december 2007, 14:54
http://www.soundblaster.com/resources/read.asp?articleid=53937&cat=2

Lees de eerste paar alinea's even door, dan weet je een beetje wat ASIO-drivers inhouden.
Het installeren wijst zichzelf. Welk sequencerprogramma gebruik je precies?
Je moet namelijk even in het programma aangeven dat deze de asio drivers moeten gebruiken.

Dit hoeft het probleem niet per se op te lossen, maar is het proberen waard.

Ik heb zelf geen ervaring met externe usb geluidskaarten...