PDA

View Full Version : Fender Superchamp XD



Les Paul R8
29 december 2007, 15:01
Net bij Nederland muziek even een Superchamp XD getest.

Leuke 2 kanaals versterker van 15 watt met 1 x 12AX7 en 2 x 6V6 en een digitale effect unit. 10 inch speaker. Prijs zo'n 320 euro

Eerste kanaal een mooi clean geluid. Weinig op aan te merken.

Tweede kanaal heeft 16 verschillende amp voicings. Wat ik begrijp van de website is dat dit eigenlijk solid state overdrives zijn. De klank varieert behoorlijk. Voor elke voicing kan je met de gain regeling ook nog gebruiken. Hierdoor ontstaan er erg veel mogelijkheden, van een clean met randje tot behoorlijk veel gain. De verschillende crunch mogelijkheden zijn wat mij betreft behoorlijk goed bruikbaar.

De effecten heb ik maar heel even geprobeerd. De reverb is bruikbaar, maar niet meer dan dat.

De klank viel mij over het algemeen erg mee. We hebben nog even het kleine broertje, de 5 watt Fender Vibrochamp XD, er naast geprobeerd. Deze heeft maar 1 6V6 buis en klonk duidelijk ieler. Het prijsverschil is zo'n 50 euro en die zou ik er graag voor over hebben.

Natuurlijk mag je dit niet vergelijken met dure boutique versterkers, maar als beginnersamp of als ampje voor thuis in de woonkamer vind ik dit een aanrader.

Vergeleken met bijv een Epi Valve Jr. is het geluid van de Epi wat voller en dynamischer. Maar als je dit gaat vergelijken met Valvestates of pure modeling versterkers, dan is de Superchamp een veel betere versterker, met vergelijkbare mogelijkheden.

Voor de gein hebben we hem ook even vergeleken met de Line6 Valve Spider. Natuurlijk klinkt die veel voller doordat deze meer vermogen heeft en een grotere speaker plus kast. Clean is de Valve Spider overtuigender. Maar de curnch sounds van de Superchamp zijn duidelijk beter. Opener en lekkerder.

Wat mij betreft een aanrader!