PDA

View Full Version : Basgitarist en de Gitarist



poepsnaar
4 februari 2003, 19:35
valt me op... bassisten zijn meestal serieusere, envoudigere, rustigere, makkelijker in omgang mensen. dan de gitaristen, die meestal uitsloverige, wildere type zijn en haantje de voorste achtig type die willen opvallen..

Ligt dit nou aan mij of zien jullie dit ook :razz:

dikkie dik
4 februari 2003, 19:46
dus jij bent een gitarist? :razz:

emielow
4 februari 2003, 19:50
serieusere, envoudigere, makkelijker in omgang mensen. dan de gitaristen, die meestal uitsloverige, wildere type zijn en haantje de voorste achtig type die willen opvallen..

JEZUS JONGEN!!! GA WAT AAN JE NEDERLANDS DOEN

wim60
4 februari 2003, 21:21
Hij heeft wel een pund,hihi.

Chris Wolstenholme
4 februari 2003, 21:26
gitaristen en bassisten, het is toch al duidelijk?

gitaristen moeten aandacht krijgen, anders worden ze lastig, bassisten nemen genoegen met een relaxte groove :smile:

emielow
4 februari 2003, 21:31
Hij heeft wel een pund

ik neem aan dat pund met een "d" een grapje was? :wink:

Dandelion
4 februari 2003, 21:48
Op 2003-02-04 21:31, schreef emielow:
Hij heeft wel een pund

ik neem aan dat pund met een "d" een grapje was? :wink:

Dandelion wil niet stoken, maar denkt toch echt dat hij bloet serieus was *evilgrin*

Dandelion
4 februari 2003, 21:49
Maar om ook nog ff op t topic te reageren:

Je hbt gelijk denk ik poepsnaar.

MikeDirnt
4 februari 2003, 22:06
hahah ja misschien heb je gelijk poepsnaar

ik denk dat het ook komt omdat de gitaar feller over komt, hogere freq. dus komt er bovenuit bas is eigenlijk meer op de achtergrond. alhoewel dat niet hoeft

Moonchild
5 februari 2003, 00:52
Misschien wel een van de domste generalisaties die ik ooit heb gehoord.
Ik schat dat je intellect ongeveer gelijk ligt aan je vaardigheid van de Nederlandse taal.

Ruud
5 februari 2003, 06:00
Och, waarom altijd dat gezeur over taalgebruik..., zie het als interlectuele vrijheid.., maarreuh, ik ken genoeg bassisten die net zo hard op de voorgrond staan....

AllodoX
5 februari 2003, 08:30
Ligt erg aan de muziekstijl en de bassist.

Je staat netzoveel op de voorgrond of achtergrond als je zelf wilt. maar het moet ook niet zo zijn dat er onderlinge competitie tussen de bandleden komt over wie nu het meeste opgemerkt wordt. Niemand zit op egoflikkers te wachten.

Kijk persoonlijk zit ik in de hoek van Incubus, Muse, Anouk, Skunk A, etc etc en daar is de bass zeer duidelijk aanwezig, maar het overstemt niet.

Dandelion
5 februari 2003, 09:12
En daar heb je juist een goed voorbeeld. Muse. Die gitaarist / pianist / zanger is een groot aandachts monster. Die bassist staat altijd een beetje relaxed te bassen.
Ik heb in al mijn bands nog gemerkt dat de gitarist zich zelf graag hoort en meer de aandacht op eist. Berhalve in mijn laatste band, de enige die ook nog bestaat, want ook ik moet nix hebben van egotrippers :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dandelion op 2003-02-05 09:14 ]</font>

Dandelion
5 februari 2003, 09:13
Op 2003-02-05 00:52, schreef Moonchild:
Misschien wel een van de domste generalisaties die ik ooit heb gehoord.
Ik schat dat je intellect ongeveer gelijk ligt aan je vaardigheid van de Nederlandse taal.

Misschien zou je ook op een andere manier duidelijk kunnen maken dat je het niet met hem eens bent?

Jozef
5 februari 2003, 09:18
Nee dit is echt niet helemaal waar. Een bassist is ook maar een mens....ik bedoel kijk nu naar Flea die springt als een paling op het droge rond !

alhambra
5 februari 2003, 09:41
Op 2003-02-05 00:52, schreef Moonchild:
Misschien wel een van de domste generalisaties die ik ooit heb gehoord.
Ik schat dat je intellect ongeveer gelijk ligt aan je vaardigheid van de Nederlandse taal.

Als dit het domste is wat je hebt gehoord dan heeft hij waarschijnlijk toch gelijk en is de bassist vaak het rustige mannetje en ben jij zo rustig dat je met niemand praat en dus erg weinig hoort.

jaalst
5 februari 2003, 11:07
De genen bepalen hoe iemand is....druk, sloom, teruggetrokken of een aandachttrekker.
Deze karaktereigenschap bepaald naar mijn idee al voor een heel groot deel de instrument keuze.

Van de andere kant....een muziekant (welk instrument hij of zij dan ook bespeeld) staat vaak op de buhne...dus op de voorgrond ten opzichte van de mensen in de zaal.
Ten opzichte van de groep op de buhne is naar mijn idee vaak (LET WEL VAAK, NIET ALTIJD) de bassist en toetsenist inderdaad het meest rustig en of teruggetrokken type.
Als jij namelijk van nature een uitslover bent zoals poepsnaar dit omschrijft, dan ga je meestal niet achter de vleugel of keyboards staan...die keuze heb je in het begin al voor jezelf gemaakt...maar die persoon wil op de voorgrond....Zingen, aandacht van het vrouwelijke publiek of op de knieen vliegen tijdens een gitaarsolo....volgens mij zit er wel een kern van waarheid in!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-05 15:07 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-05 15:08 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-05 15:13 ]</font>

basbeest
5 februari 2003, 12:10
Ik vind dit dus zo kansloos ik zie af en toe ook wel een gitarist die een ontzettende uitslover is. Maar waarom wordt daar dan weer een topic aan gewijd. Er zijn ook bassisten die hoog van de toren blazen (waarschijnlijk in verhouding minder). Als iedereen toch lekker zijn eigen ding doet laat ze dat dan lekker doen.

Harry
5 februari 2003, 12:32
Op 2003-02-05 06:00, schreef Ruud:
Och, waarom altijd dat gezeur over taalgebruik..., zie het als interlectuele vrijheid.., maarreuh, ik ken genoeg bassisten die net zo hard op de voorgrond staan....


uhm.... interlectueel?

maarreuh, dat stuk daar achter, daar ben ik het wel mee eens. Kijk maar naar Flea en Frank Kraaijeveld.

basswasp
5 februari 2003, 13:44
Frank Kraaijeveld? Wie's dat dan?

frenske
5 februari 2003, 14:08
Dat is de broer van Harry, denk ik!

emielow
5 februari 2003, 14:26
harry : uhm.... interlectueel?

haha ik wou het ook al zeggen!

en wat een gezeur trouwes over hoe iemand over het podium huppeld, heeft toch geen fuk met instrument te maken

Dandelion
5 februari 2003, 14:41
Mensen het is maar gewoon een stelling, waar je op kan reageren, als je het gezeur vindt, zou je ook kunnen overwegen niet te reageren.

jaalst
5 februari 2003, 15:04
Go for it Dandelion...je hebt gelijk.
Een beetje ouwehoeren en stellingen poneren daar is nix mis mee!!!!

Chris Wolstenholme
5 februari 2003, 15:22
deels maakt je instrument wel uit, want je kan gewoon niet zo wild staan doen met een bas, want dan mep je de band van de stage af :grin:

ilovemyguitar
5 februari 2003, 15:31
ik vind niet dat je moet denken dat alle gitaristen perse uitslovers zijn..
maar ik vind ook niet dat gitaristen mogen zeggen dat bassisten gaan bassen omdat ze lui zijn ofzo...

Dandelion
5 februari 2003, 15:54
Op 2003-02-05 15:04, schreef jaalst:
Go for it Dandelion...je hebt gelijk.

:grin: Uiteraard :grin:

X didymus X
6 februari 2003, 11:50
ik weet niet zeker maar bassisten lijken mij toch altijd het buitenbeentje van de band te zijn ..

da riddem section rulezzzzzzzz!!!! ( taalgebruik???)


kev

Harry
6 februari 2003, 14:13
Op 2003-02-05 13:44, schreef basswasp:
Frank Kraaijeveld? Wie's dat dan?


Da's de bassist van de Bintangs, echt een podiumbeest. Technisch is ie niet sterk, maar des te meer qua drive en gedrevenheid.
En nee, Frank is niet mijn broer, Frank's broer is een meer dan prima gitarist, en ik ben een 'goede amateur'.

Phyrexian
6 februari 2003, 16:53
Op 2003-02-05 08:30, schreef AllodoX:
Ligt erg aan de muziekstijl en de bassist.

Kijk persoonlijk zit ik in de hoek van Incubus, Muse, Anouk, Skunk A, etc etc en daar is de bass zeer duidelijk aanwezig, maar het overstemt niet.


Bij onze band zit de bass ook redelijk aanwezig in het geluid. We spelen heavy rock/metal/blues. Het geluid is gewoon veel voller doordat mijn geluid mee vooraan zit gelijk met de gitaar.
Ik hou ook erg van death metal en ik vind het vaak erg spijtig dat de bass er vaak amper te horen valt.

Shay
7 februari 2003, 02:33
hokjes

AllodoX
7 februari 2003, 07:51
ah puhlease.. niet dat standaard gezever over taalgebruik, hokjes en stresskikkers.

't is nu eenmaal een bewezen feit dat de meeste gitaristen zichzelf graag horen spelen, en dat de bassist meestal maar ergens in een hoekje staat te spelen op een veels te laag volume ( in sommige gevallen ook terecht, maar dat even terzijde ).

Bands waar het bijvoorbeeld in mijn mening goed gebalanceerd is, zijn Incubus, Muse, Skunk A. en veel jazzbands. Maar het is zooo afhankelijk van de muziekstijl en de bassist in dienst. Ik zou bijvoorbeeld persoonlijk niet graag in een ' typische ' blackmetal band de bassist goed aanwezig horen, want dat is gewoon dooduit zonde van het geluid.

Aan de andere kant moet ik er ook niet aan denken om bijvoorbeeld een band als incubus zonder de bass te horen, want dat is ook doodzonde.

't is een kwestie van de juiste balans vinden tussen de muzikanten en het geluid. In mijn vorige bandje hadden de 2 gitaristen continu ruzie over het geluid.. de een wilde graag een schele distortion, waar de andere liever een wollige fuzz wilde.. maar jah.. de schelle distortion overtreft de wollige fuzz uiteraard, dus krijg je weer de standaard zeikzooi van " oh.. ik hoor mezelf niet spelen.. waar is die volumeknop ? ", wat er uiteindelijk tot leidde dat de drummer zichzelf niet meer kon horen, etc, etc.. Zelf had ik er geen last van, want mijn 8x10 ( a.k.a. Turkse massagemuur ) deed de hele kamer trillen, en dat met de Hartke 3500 op volumestand 3 :wink: :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AllodoX op 2003-02-07 07:53 ]</font>

Shay
7 februari 2003, 09:36
Ik dat dit komt doordat gitaristen vaker in de spots staan en ook vaker als individu doorbreken als bassisten. Bassisten worden bijna altijd bekend binnen muzikanten kringen. Gitaristen worden dus vaker wereldwijd bekend en ik denk dat mede daarom gitaristen popies zijn.. Een bassist is niet minder belangrijk dan een gitarist, sterker nog in VEEEL andere scenes is de bassist veel belangrijker dan de gitarist. Maar ja, jullie kijken alleen naar de rock- metalscene. Tsja, daar is een gitarist heel belangrijk omdat het geluid dat rock typeert uit de gitaar komt. Een bas is bijvoorbeeld in jazz onderbouwend, kan je niet zonder en maakt zelfs solo's. Bij rock lijkt bas wel een opvulling te zijn.

En trouwens, ik ken weinig bassisten in de rockscene die ik goed vind. De beste bassisten zitten toch in jazz, fusion, r&amp;b. Maar dat is mijn mening

basswasp
7 februari 2003, 16:34
Voor het verhaal van AllodoX:

de gitarist van de band waar ik in zit, heeft nu geleerd dat als hij zichzelf niet hoort, hij een andere 'geluidskleur' moet opzoeken in plaats van het volume hoger te zetten. Bijvoorbeeld mids erbij schijnt te helpen :smile:

Maarja, als je je geluid wilt behouden, schiet je hiermee ook nog niet zoveel op... Wat was de oplossing voor jullie?

frenske
7 februari 2003, 16:42
Blijkbaar is de band opgeheven, waarschijnlijk vanwege de oorschade die Allodoxs B-snaar de gitaristen heeft veroorzaakt! :smile:

jaalst
8 februari 2003, 10:21
Ik ben het met Shay eens.
Voor mij (niet omdat ik zelf bassist ben) is de bassist en drummer het belangrijkste, ze funderen een nummer.
Ik zie het als een fundament van een huis....zonder een goed fundament stort alles in!!!
Zo is het ook in de muziek....
Ik speel veel fusion-funck en op z'n tijd een beetje jazz en level 42 voor de joeks en wanneer je dan niet zorgt voor een dragend geheel, dan kan de gitarist nog zo de sterren van de hemel spelen...tis en het blijft nix!!!

Zoals ik al zei...het is in mijn ogen genetisch bepaald hoe iemand in elkaar steekt.
Is iemand rustig van aard of juist een aandacht trekker dan zou dit wel eens van grote invloed kunnen zijn op zijn of haar instrument keuze!!!

Ik zou hier wel eens een "geleerde" over willen horen hahahaha

gr John

frog2000
8 februari 2003, 11:33
BASSISTEN ZIJN GEWON GEIL!!!

frog2000
8 februari 2003, 11:38
soory dat sloeg nergens op,maar wel voor het eerst dat een reactie op een bericht technisch werkt via gitaarnet........

ik vindt een basist zeer belangrijk in een band en is vaak meer op de voorgrond dan hij zelf denkt.

qua geluid en qua performance.

iedereen let best op de bassist, zelf als ie volkomen in zich zelf gekeerd staat te fuzzen,,,,,,,,

Dandelion
8 februari 2003, 12:50
Op 2003-02-08 11:33, schreef frog2000:
BASSISTEN ZIJN GEWON GEIL!!!

Opzich klopt dit best wel af en toe hoor...
Ten minste als ik mij zelf na ga :grin:

Ruud
8 februari 2003, 13:21
Haha, BALVU zegk maar...

Bij onze band ist zo dat de drummer graag flink bas heeft... en ik kom makkelijk mee,.. de gitaar lussen (zowel live als int oefenhok) wel eens door ons mengpaneel heen (normaal alleen zang en bass kick)...
het mengpaneel heen, geeft voor gitaar net wat extra draagvlak door de hele ruimte..heb je uiteindelijk minder last van de gitaristen...

jaalst
8 februari 2003, 13:21
Ach wat is geil....

gaat u vaak naar de hoeren?
...ach wat is vaak.....de ene dag wat meer dan de andere.....

Rhinus
9 februari 2003, 14:14
Bij veel Rock staat de bas te zacht. Ik vind "Kiss - Alive III" de perfecte balans hebben trouwens.