PDA

View Full Version : Stilte!



Ray
1 december 2001, 16:07
Een variatie op het thema van John the dope:

Welke gitarist brengt de mooiste stiltes?
en: welke gitarist weet niet hoe hij om moet gaan met stiltes (en spanningsopbouw)?

Ik merk bv dat ik sommige gitaristen best mooie en melodieuse dingen hoor spelen, ze weten alleen niet wanneer ze op moeten houden met pielen!

taylor
1 december 2001, 17:12
ik vind zoals clapton enzo nou doen telkens 1 rust er tussen echt 1 ramp.

dat is trouwens ook de reden dat ik veel jazz spelers mij niet aanspreken.

ik hou helemaal niet van(vele) gestop tussen solo's.

er zijn ook gitaristen als joe pass enzo die al spele ze 1 snel stuk toch rust uistraalen.

SteavisSmokin
1 december 2001, 19:03
Weleens van Mike Henderson gehoord? Erg goede muzikanten heeft hij in zijn band waardoor hij ook erg goed gebruik kan maken van stiltes in zijn eigen spel/zang.

anoniem
1 december 2001, 19:11
Ik heb Mike Henderson gezien bij het Concert van Mark Knopfler.
Mark heeft bijzondere goeie leden in zijn band zoals Mike Henderson en Richard Bennet en Guy Fletcher.
Mike speelde ook viool bij de intro van"What it is"
en dwarsfluit bij "Brothers In Arms"

Ray
1 december 2001, 19:33
Bedankt voor de tip!
ging meteen even zoeken en vond:

http://www.rounder.com/rounder/artists/henderson_mike/profile.html

http://www.deadreckoners.com/hendobio.html

hij beschrijft zijn stijl als half Bill Monroe and half Muddy Waters ?

klinkt interessant....

Ik ga meteen even wat luisteren

Ray
1 december 2001, 19:50
Op 2001-12-01 16:12, schreef taylor:
ik vind zoals clapton enzo nou doen telkens 1 rust er tussen echt 1 ramp.

dat is trouwens ook de reden dat ik veel jazz spelers mij niet aanspreken.

ik hou helemaal niet van(vele) gestop tussen solo's.

er zijn ook gitaristen als joe pass enzo die al spele ze 1 snel stuk toch rust uistraalen.




Clapton luister ik eigenlijk niet (meer) naar

Toch vind ik stiltes vaak belangrijk
& ik heb het niet over snel spelen of niet
Waar het om gaat is dat niet alles aan elkaar wordt gebreid met standaard licks of chromatische loopjes ofzo die zonder nadenken worden afgeraffeld
Als een gitarist niet goed naar zichzelf luistert waarom zou ik dat dan wel doen?

Daar gaat het eigenlijk om: Ik luister zelf altijd of een gitarist zelf wel weet wat ie speelt en niet alleen maar licks aan elkaar breit

SteavisSmokin
1 december 2001, 21:09
Moet je echt weten wat je speelt dan? Ik weet vaak echt totaal niet waar ik naar toe ga in een solo maar probeer het zoveel mogelijk vanuit mijn hart te laten komen, als ik te veel na ga denken over wat ik ga spelen dan kan ik mijn gevoel er niet goed meer in kwijt. Of bedoel je zoiets niet?

Waar ik de rillingen van kreeg van Mike Henderson is het nummer 'bloody murder' op zijn cd First Blood. Geen rillingen van zijn gitaarsolo maar die vervormde zang (over mondharmonica versterker) daar krijg je ehct de rillingen van!! that's some real blues!

Steven

taylor
2 december 2001, 13:09
ik had het ook niet over snel spelen maar bepaalde gitaristen klinken gehaast en andere hebben 1 enorm rust in hun spel(al spele ze snel).bv zo als joe pass.snapie?

moretel
3 december 2001, 09:27
David Gilmour laat vaak mooie pauzes vallen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2001-12-03 08:28 ]</font>

john the dope
4 december 2001, 04:49
Ray kan lullen tot ie honderd gram weegt maar na het optreden van Vai viel er een perfecte stilte. Lullige is alleen dat ik na Vai's optreden een Vai-stilte constateerde: zijn muziek vult mijn avond-uur niet ondanks zijn techniek. Tijdens Vai ben ik echter wel 500 keer gereedgekomen...

Ray
4 december 2001, 12:29
Ha John the dope, jij ook daar?

Ja maar je moet ook Steve Vai heten, wil je zo'n notenstroom op gang houden

Die mag van mij 'pielen' totdat ie er bij neervalt, hij valt er alleen nooit bij neer, hij krijgt er alleen maar meer energie van

en inderdaad je denkt zo'n 500 keer dat je de grootste climax nu gehad hebt, komt er weer een hoger en sterker klankorgasme,

Meest indrukwekkende gitaarshow die ik ooit gezien heb,

ook dankzij Billy Sheehan, wat een power!

taylor
4 december 2001, 12:49
ik vind dat dat soort gitaristen live helemaal niet tot ze recht kome na 3 nummers heb ik dat wel gezien,al vind ik bepaalde cd's van vai erg goed.

Ray
4 december 2001, 13:17
1 ding weet ik zeker taylor, jij was er zondag niet bij

taylor
4 december 2001, 17:16
nee maar ik heb al weleens gezien live.

Ray
6 december 2001, 17:02
taylor het houdt me toch bezig waarom jij vindt dat "dat soort gitaristen" niet live tot hun recht komen.

Ook aangezien ik vind dat Vai live juist tot zijn recht komt.

Vai is toch bij uitstek iemand die steeds weer nieuwe vreemde geluidjes aan het verzinnen is. OK, hij kan zich in de studio dus lekker uitleven, maar juist live vond ik het geweldig om te zien hoe hij tot het uiterste van zijn eigen creatieve grenzen gaat en dan bv zijn tremoloarm eraf haalt en ermee op zijn snaren stuitert, met de resonantie van zijn amps staat te spelen door steeds weer een stap opzij te doen, met zijn tong gitaarspeelt, met zijn tenen tapt,
tuurlijk het is een grote show, maar wel show zoals show hoort te zijn en een show waarin hijzelf helemaal opgaat

taylor
6 december 2001, 18:36
hmm ik heb niet alleen bij vai maar bij heel veel van die rockgitaar virtuoosen.

bv ik heb wel eens zakk wylde(pride &amp;glory) gezien das niet echt 1 virtuoos maar das gewoon 1 lekker rock concert.

live zie ik liever en goeie simpelere rock band die lekker knalt dan van die virtuoose muziek,vaak zijn de cd's van vai zo complex dat live wel erg veel mist.

daarmij wil ik niet zeggen datie slecht is maar dat het bij niet echt over komt live dat soort muziek.(vaak saai)

het saaiste moet wel yngwie zijn echt na drie nummers ofzo haakte ik af(biertjes gaan drinke)

Ditmar
6 december 2001, 20:27
Jij vindt Zakk Wylde niet virtuoos, dan snap ik echt niet wat jij onder virtuoos verstaat (verschil in begrip van het begrip). Zakk Wylde is een van de beste, stijlvolste, snelste en meest technische gitaristen ever.

En daarnaast is ie gewoon de aller aller coolste gitarist op deze planeet.




en nee, Dila, Kurt Cobain is dat NIET !!!!!

john the dope
6 december 2001, 21:53
Je hoort wel vaker dat mensen een beetje bekaaid terugkwamen van een virtuozenconcert. Voor die virtuozen is "on stage" misschien wel een soort van naar kantoor gaan. ("Mineur/majeur" in plaats van "debiteuren/crediteuren"). Degenen die Vai tijdens the night of the guitar hebben gezien hebben waarschijnlijk een ongelofelijke mazzel gehad omdat ie effe lekker Hendrixnummertjes mocht doen. Volgens mij zien Vai-fans dat niet vaak.

taylor
6 december 2001, 22:50
ditmar ja je hebt gelijk maar hij is toch meer 1(zeer) goeie rock gitarist snapie niet zoals vai en soort.

Grooveyard21
7 december 2001, 12:24
ik word altijd zo moe van die 1000 noten per seconde gitaristen.

1000 noten per seconde en dan nog niks zeggen :smile:

taylor
7 december 2001, 12:26
maar ik bedoel eigenlijk zakk speelt niet echt hele apparte solos enzo tis super gaaf gedaan maar wel in een standaard vorm(pentatonisch veel)wat vaak gewoon veel beter over komt dan al dat gepiel.

maar en virtuoos voor mij is ook wel iemand die iets apparts doet of buiten het normale.

Kitaarhiero
10 december 2001, 10:59
Tom Morellooooo!!!
Matt Bellamyyyyy!!!