PDA

View Full Version : MEUL [X - JOB Test]



meul
29 december 2007, 13:37
Hey daar,

Ik heb sinds kort een pod X3 Ik ben nog erg opzoek naar een goede combinatie van slag, leads en solo sound. maar ook andere instrumenten in de mix geven me een hard time. ik ben erg benieuwd naar de indrukken van andere mensen. dus alle reply is welkom. Alvast bedankt!

http://home.kpnplanet.nl/~jlvermeulen@kpnplanet.nl/sound/Jan%20Vermeulen%20-%20X%20-%20Job%20(X3%20-%20SetupTest).mp3

Gr,
jan

bass blom
29 december 2007, 14:00
klinkt lekker spannend :cheerup:

Roy K.
29 december 2007, 14:01
Alles klinkt lekker in de mix hier hoor, alleen de leads vind ik altijd wat zacht klinken in je nummers (die stukjes van af 2.25 bijvoorbeeld zijn retevet, maar je hoort ze bijna niet vanwege het geweld van de andere instrumenten). Je laatste creatie Panic Funk net ook ff geluisterd, wat een brute terrorzooi is dat man!!

Hoe maak je drumpartijen trouwens? Klinkt ook in deze test geweldig.

meul
29 december 2007, 16:57
@ Bass, Txs.

@ Roy, Hey daar, bedankt voor je reaktie. Het gevaar met die leads is dat wanneer je ze zwaar boven de mix zet er grote geluids verschillen in de totale mix optreden, een keus kan zijn de slag partijen naar beneden te gooien, maar dan ga je drive van je back missen. ik kreeg deze leads gewoon niet lekker uit ge-eq'd ik twijfel dan ook aan het nut van deze lead en solo sound, daarom heb ik hem ook gepost, voor de second opinions zal k maar zeggen. ik wil nog ff wachten met conclussies tot er misschien nog wat meer reakties komen. bedankt voor de nuttige reply dude!

Rinze
29 december 2007, 17:30
Mooi nummer, erg goed opgenomen wat mij betreft. Klinkt niet verkeerd die PodX3... Toch ook nog eens uitproberen...

Ik zag dat je ooit met Wouter Planteijd in een band speelde, ik heb hem wel eens met een band onder de naam "Morzelpronk" zien spelen, samen met (leden van) de Rhythm Pigs, in het WNC in Groningen. Toen zat het fortress er nog niet aan vast, blijkbaar. Ring a bell? Kan zijn dat ik diezelfde club ook nog eens in Simplon gezien heb, was toen een serie concerten om geld voor de Rhythm Pigs bij elkaar te brengen omdat hun bus met spullen was gejat en hun drummer op tour erg ziek werd en accuut terug naar huis moest, de andere twee Pigs hier in Nederland achterlatend...

Bouke
29 december 2007, 17:52
Ha J'meuhl,

Lekkere compositie weer, veel spannende dingen te ontdekken. Ook deze test gaat in de 'Meul Collection'.

Rhythm gitaren zijn snoeistrak qua tone, komt er mooi uit / lekker binnen op 0.15. Die hangen ook lekker in de mix.

Persoonlijk zou ik de leadlijnen van gitaar (die op 0.41 beginnen) wat meer laten spreken. Die vertellen een stukkie van je 'verhaal' en ze zwemmen nu wat achterin je mix. Kan het komen door de sfeer-synths (?) op de achtergrond? Die smeren vrij veel dicht en lijken de gitaarleads daar wat in de weg te zitten? Kan natuulijk ook gewoon je bedoeling zijn om ze wat te laten versmelten met de achtergrond.

Solosound vanaf 1.25 op zich mooi maar nog niet een 'wow'-tone (voor mij althans). Beetje sleutelen nog met de X3-solotone.

Wordt erg gaaf!!

Disclaimer: Ik luister af met koptelefoon, dus wat ik hierboven aan onzin uitkraam kan heel anders zijn als ik het over mijn installatie afluister. Maar ik luister bijna alles met mijn koptelefoon (AKG240) en dat ding is vrij eerlijk tegen me :D

glennshred
29 december 2007, 18:43
Man dit klinkt spannend en gaaf, strak, melodieus en geweldig gemixed
allemaal.

De tonen van de podx3 voor slag en lead klinken perfect in mijn oren
ik zou niks meer aan de sound veranderen :satisfie:

johantipker
29 december 2007, 21:24
Ha die Jan,

na een dagje uit alweer produktief geweest, harde werker hoor...
...jouw string skips zijn in dit liedje weer huiveringwekkend gaaf!

(en jongens geloof me, hij kan dat zelfs op een westerngitaar..is gewoon eng om te zien...!)

je liedje klinkt lekker open, er zit ruimte en lucht tussen drums, bas, synth en div lagen gtr.. ik meen te horen dat deze gtr sounds wat organischer en dynamischer zijn... dan voorheen, hoewel ik me kan voorstellen dat de POD2 wat meer tight klonk op t eerste gezicht en daardoor wellicht wat vergevender was bij afmixen...

denk dat t wel lukt met jou en je nieuwe boy toy!

..wel ongeloofelijk wat je allemaal uit dat ding haalt...

meul
30 december 2007, 12:31
@ Roy, Beetje laat, maar ik programeer gewoon mijn drums op de pianoroll in fruity, mijn host.

@ Rinze, bedankt voor de listen, Ik heb inderdaard meegespeeld in een project van Dolf Planteijd, dat was de Fortress, het was morzelpronk met gast muzikanten zeg maar. Dolf had een kunsten subsidie gekregen voor dit project en dit was het resultaat. Was toen een hele eer om naast die jongens te mogen staan mijn broer deed ook mee dus dat was toen erg leuk voor me en tevens mijn eerste podium ervaring in de grote zalen. Ik weet niet meer precies waar we gespeeld hebben, het waren meen ik rond de 25 optredens binnen anderhalve maand. ook leuk was dat we alle grote podia speelden, dus de paradiso, melkweg, noorderlicht, nighttown, en blabla. echt een tourtje. erg leuk. Ik moet je zeggen dat ik verder niet zo ingebakken was in die scene. ik weet ook niet zo goed wat er later allemaal nog gebeurd is en dat zieke drummer verhaal zegt mij even niets.

@ Bouke, Hey La Beaukhe, Het zou heel goed kunnen dat de synths verkeerd gekozen zijn, of dat ik misschien de synth partijen een oktaafje hoger had moeten schrijven, soms geeft dit ook wat ruimte. ze klinken wat sompig en komen moeilijk naar voren ook wanneer je het harder zet, dat is opzich al geen fijn uitganspunt, het vreemde is dat ze weinig invloed hebben op de slagpartij maar wel op de lead en solo sound. Je bent nu dus al de zoveelste die de lead te zacht vind, wanneer ik op andere speakers luister klinkt het wel zoals ik bedoeld had, ik heb inderdaad de neiging ze in de muziek te leggen. maar het mag er niet toe leiden dat ze niet te horen of onduidelijk zijn natuurlijk, misschien moet ik standaard iets harder zetten dan mijn gevoel verteld om de gitarist tevreden te stellen. Ik vind de opname wel meer transparant klinken t.o.v. wat ik eerder maakte maar twijfel nog of het misschien te dun klinkt door de low cuts op de harmonie instrumenten om de drums knoert te houden wanneer de boel harder gezet word. Hier is dat wel aardig gelukt, maar de gouden tussenweg is er nog niet vind ik zelf. Op de solo sound zit nu gewoon te veel delay dat haalt te veel tone weg op lange noten, dit heb ik intussen al aangepast. Ik ben bang dat mijn ibanez plus emg’s nooit die bluesy sound krijgen die jij voor elkaar krijgt. Deze gitaar heeft dat gewoon niet. En dat is soms wel eens jammer.

@ Glen, he Glen, bedankt voor je reactie, je bent de eerste die hem helemaal schijnt te pruimen. Dan kan ik je alleen nog maar bedanken!

@ Johan, Jaja, het gaat gewoon allemaal door hier, maar bij jou natuurlijk ook. Ik ben nog aan het nabeven van jouw en Erwin Ve’s bossa/Jazz kwaliteiten, hier moest ik het duidelijk zwaar afleggen. Je moet dan ineens echt gitaar gaan spelen, best een lastig instrument eigenlijk. Je begrijpt dat ik dit niet op me laat zitten, kan je me trouwens ff dat dat schemaatje opsturen in CMineur (was het geloof ik)? Inderdaad had de pod 2 minder definitie. Je hebt met de x3 zoveel smaken, dat is leuk, maar je moet er ook weer mee leren omgaan natuurlijk, en daar ben ik nu dus druk mee bezig.

benwave
30 december 2007, 13:00
Hoi Jan

Ik vind het ook echt perfect klinken.. geweldige sound.
Ik hoor bij jou echt geen verschil meer tussen wat jij doet en de echte professionele opnames van de grote jongens (waar wat mij betreft jij tussen hoort)
Erg dynamisch weer, en ook de mix vind ik geweldig. En een mooie compo

groetn Ben

johantipker
30 december 2007, 13:28
ik heb begrepen dat je met die X3 eindeloos veel mogelijkheden hebt... ik heb hier nog een korg modeling dinges, heel simpel, als je daar mee opneemt en je gaat afmixen, valt er weinig meer aan te verpesten, want je sound staat al (of niet)... bijna plug en play, ik heb begrepen dat je bij die X3 blijft tweaken en tweaken en tweaken...

ik heb wel eens gitaarsounds gemaakt opgenomen en bewerkt met modeling vst plug ins, dan kun je ook rustig een week bezig zijn met 1 sound, heel arbeidsintensief; ik wordt dan op een gegeven moment wat hoofdpijnerig...
maar ja, jij houdt dan vol juist met weergaloze resultaten.

Ik heb net nog ff je liedje geluister in de auto, ff 30 km gereden en dan blijkt t ook heerlijke luister muziek te zijn, lekker gassen enzo..fraai hoor!

enne we doen t nog wel eens over met elektrieke gitaren en dan laat jij ons alle hoeken van de kamer zien met het betere sweep en skipwerk, blue bossa krijg je nog...

glennshred
30 december 2007, 15:04
[QUOTE=johantipker]ik heb begrepen dat je met die X3 eindeloos veel mogelijkheden hebt... ik heb hier nog een korg modeling dinges, heel simpel, als je daar mee opneemt en je gaat afmixen, valt er weinig meer aan te verpesten, want je sound staat al (of niet)... bijna plug en play, ik heb begrepen dat je bij die X3 blijft tweaken en tweaken en tweaken...

Yep dat klopt johan, je kan aan die knoppen blijven draaien
bij elke setting klinkt je geluid net iets een beetje anders zonder te
veel af te wijken van de basissound, dat had ik vooral toen ik laatst
een tape eater (modulatie) effect gebruikte, in elke stand klonk het geluid
wat anders en het was moeilijk om te kiezen, resultaat: meerdere geluiden
gekopieérd, als ik de podx3 dan later terug gebruik ga ik men geluiden weer
af en pak ik degene die me het meest bevalt, dit werkt goed voor me..

Een ander ding zijn je oren die een belangrijke rol spelen, je kunt als je
wil die podx3 snel analyseren aan de hand van wat je graag hoort..
in het begin gebruikte ik alle effecten en altijd een equalizer erbij
nu niet meer, zolang je je sound met weinig middelen kunt krijgen
probeer ik niet al te veel! zo slaag ik erin nu klanken te maken in één a
2 dagen, en zie ik wel hoe lang dit goed blijft klinken voor me..
in ieder geval je kan er veel mee :hippie:

johantipker
30 december 2007, 16:01
Jan, Glenshred...Kun je de X3 ook gebruiken als plugin? Dus dat je opneemt met een vrij neutrale basis sound en dan pas bij het afmixen moeilijke beslissingen gaat maken?

meul
30 december 2007, 17:44
@ Ben, Hoi Ben, bedankt voor je reaktie! als ik naar proffesionele opnamen luister dan klinken die toch nog een heel stuk beter dan dit geneuzel hoor, alles klinkt altijd zo waanzinnig in blance en duidelijk. dit zijn gewoon vakmensen die je niet ff in een jaartje uitproberen aftroeft in sound, daar komt toch iets meer ervaring en kennis bij kijken ben ik bang. echt een vak apart. maar ben natuurlijk wel blij dat het niet na 1 seconde luisteren al heel erg opvalt :-)


@ Yo, Het kreng is inderdaad hoogst bewerkelijk. overigens heb ik wel het idee dat over de basis geluiden, dus de door line6 gebruikte intellingen zoals cabs, room, mic en treble, bass, gain door line 6 goed is nagedacht. tot nu toe heb ik nog geen betere sounds verkregen door dit te veranderen. wel resultaat met het aanpassen van compressie en delay eq settings. er zit ook veel meuk in die me gestolen kan worden zoals de 6000 milioen modulatie effecten die ff leuk zijn, en misschien een keer als extraatje in een opname maar dit zou ik eerder later via vst toevoegen en was voor mij niet doorslaggevend toen ik besloot te kopen. dit had meer te maken met de prijs kwaliteit verhouding van de xt t.o.v. de x3. ik weet eigenlijk niet of je dingen later kan aanpassen, misschien als je via usb opneemt. ik vond dit te veel gedoe en werk via de jacks (analoge) uitgangen, daar valt niets meer aan te veranderen. de grootste benefit is denk ik de dual tone en het feit dat ik toch het idee heb dat de x3 wat soepeler, minder digitaal, klinkt dan de xt. ik kom ook vanaf de 2.0 natuurlijk, dan is het verschil mega, vooral voor solo heeft het veel meer defenitie, mooiere toon, meer aanlag gevoelig etc.
het is best een heel mooi ding. ook wel mooi dat je ook de eq's van effecten kan aanpassen zoals die van delay. hier valt veel te halen heb ik het idee.

eigenlijk vind ik het veel leuker de volgende keer weer lekker voor spek en bonen te gaan zitten bossa'en met jullie. zeer leerzaam voor me!

gr,
jan

The Lo Lands
30 december 2007, 18:45
Hoi Jan,

Klinkt hier prachtig man!! Enige minpunt vind ik de kille drums maar dat zegt verder niets over de nieuwe X3 of je speelkwaliteiten ; ) Daarnaast weer een zeer compacte en spannende compositie waarbij ik de gitaarsolo's aan het einde van het nummer waanzinnig vind qua sound!

meul
31 december 2007, 11:12
Hoi Jan,

Klinkt hier prachtig man!! Enige minpunt vind ik de kille drums maar dat zegt verder niets over de nieuwe X3 of je speelkwaliteiten ; ) Daarnaast weer een zeer compacte en spannende compositie waarbij ik de gitaarsolo's aan het einde van het nummer waanzinnig vind qua sound!

Txs Lo, de drums staan ook erg naar voren in de mix dat helpt ook niet v.w.b het verdoezelen van het midi/digitale karakter. tof dat jij die solo sound wel helemaal trekt. gr jan

peter_heijnen
31 december 2007, 14:25
Hey Jan, je hoort wel eens dat muziek de hoogste kunstvorm zou zijn (wat dat ook moge zijn), maar jouw muziek is dan ook nog eens altijd beeldend. Wat kun je er dan nog van zeggen? :)

Ik vind het allemaal erg fraai klinken. Op de simpele philips oortjes die ik icm mijn laptop gebruik, en zonder te vergelijken met bijv jouw andere opnames lijken vooral de bekkens erg te profiteren van het gebied dat de x3 inneemt cq prijsgeeft, wat een mooi crash/splash bekkentje is dat trouwens op links.

Kritiekpuntje is voor mij ook de al eerder genoemde presence van wat leads, maar eigenlijk ook: wat is die ruis die na het eind langzaam wordt wegdraaid?

meul
1 januari 2008, 18:20
Hey Jan, je hoort wel eens dat muziek de hoogste kunstvorm zou zijn (wat dat ook moge zijn), maar jouw muziek is dan ook nog eens altijd beeldend. Wat kun je er dan nog van zeggen? :)

Ik vind het allemaal erg fraai klinken. Op de simpele philips oortjes die ik icm mijn laptop gebruik, en zonder te vergelijken met bijv jouw andere opnames lijken vooral de bekkens erg te profiteren van het gebied dat de x3 inneemt cq prijsgeeft, wat een mooi crash/splash bekkentje is dat trouwens op links.

Kritiekpuntje is voor mij ook de al eerder genoemde presence van wat leads, maar eigenlijk ook: wat is die ruis die na het eind langzaam wordt wegdraaid?

Hey Peet,

dank je man! Ik denk (of weet eigenlijk wel zeker) dat het sprankelendere hoog van de beckens voornamelijk zit in de overstap van het standaard Ezdrummer kitje naar de DKFH. toffe kit qua sound, alleen wel lastiger programeerbaar voor wat subtielere drumbreaks met ghostnotes en roffeltjes zooi. bedoel je presence het hoog of de aanwezigheid/volume van de leads?
Ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoeld met die ruis? kan dit die belletjes synth zijn, die geeft nogal veel troep achter de noten aan maar dat zit dus in de gekozen sound!?

Ibanez666
1 januari 2008, 18:58
Klinkt goed, heb hem helemaal afgeluisterd en geen moment gehad van dat zou ik zo of zo anders gedaan hebben.

TimoSomers
2 januari 2008, 01:28
Jan!
Ik vind de slag sound echt HELEMAAL tegek (zeker in vergelijking met je eerdere, ik vond hem altijd ietwat digitaal klinken).
De drums zitten misschien wat erg vooraan in de mix, maar miss. valt me dit alleen op omdat ik ze zelf altijd helemaal achterin pleur.
De lead/solo sound is ook supergaaf, alleen mist nog net dat tikkeltje om hem geweldig te maken. (Dit kan trouwens ook komen omdattie vrij zacht staat, dan heeft het zowiezo minder impact).
Al met al vind ik dat het veel natuurlijker en beter klinkt.
Ook het nummer zelf is prachtig trouwens ! :)

Beste wensen nog btw :hippie: .

peter_heijnen
2 januari 2008, 12:17
bedoel je presence het hoog of de aanwezigheid/volume van de leads?
Ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoeld met die ruis? kan dit die belletjes synth zijn, die geeft nogal veel troep achter de noten aan maar dat zit dus in de gekozen sound!?
De sound waarmee je oa die lange noten vanaf 0.41 speelt, "zie" je niet in zijn gehele omvang terwijl de andere sounds juist zo ontzettend duidelijk zijn. Of dat volume of de "presence knop" is weet ik zo niet.

Als de synths op het einde uitklinken hoor ik eerst een ruis -die mij eigenlijk doet denken aan defecte electronica- die dan wordt weggedraaid. Ik luister dan af op de laagste volume stand die de geluidskaart biedt en de volumeregeling van de player op maximaal.

meul
2 januari 2008, 17:05
@ Iba, Oke dan, dank je wel voor het oor.

@ Timo, hey jonk, drums staan i.d.d knoerthard in de mix, maar bij jou ook vaak te zacht naar mijn smaak, maar een tussenweg zal zeker niet misstaan de volgende keer. dank voor je reaktie

@ Peter, oke, de aanwezigheid dus. de leads zijn ook een ander sound dan de solo. leads zijn een blues/rock achtige sound, die overigens prachtig klinkt als je hem los hoort, maar in deze opname merkwaardig genoeg erg neuzig/wollig klinkt. ik hoopte juist op duidelijkheid door een sound te kiezen met andere eigenschappen, anders zit het elkaar soms in de weg. maar dat is gewoon niet zo goed gelukt dus :-) Die ruis op de achtergrond, je hebt gelijk!!! ik heb hier heel veel irritante data geluiden van mijn pc over mijn monitoren, van die modem geluiden, ken je dat? Hierdoor is mij afluistering niet schoon. de ruis die jij hoorde, zit in de basgitaar, ik moet ff gaan tracen wat dit nu is. bedankt hiervoor want i.d.d. lelijk!

von haulshoven
2 januari 2008, 17:51
tof muziekje vooral de ritmiek

meul
4 januari 2008, 20:02
dank je von...

HvV
4 januari 2008, 22:18
Ben niet zo van de metal maar dit doet wat met me, helemaal ok. Spannende originele riffs, slepende solo's, te gek man. Klinkt ook erg goed die X3. Timing is ook erg goed van de X3 niet? Ik heb een Guitarport maar volgens mij zit er niks aan hardware-processing in dat ding en worden de sounds puur in software gemaakt (?) Ben in elk geval benieuwd naar meer werk, dit klinkt echt veelbelovend.

Ic3gl0vE
5 januari 2008, 14:55
Lekker heldere sound man. die 3:17 minuten vlogen echt om!

von haulshoven
5 januari 2008, 15:21
na nog een paar keer luisteren gingen er wat synapsen verbinding zoeken...
het ritme partij doet me enigzins aan Cygnus x1 denken een 7/8 maatsoort volgens mij. (na 8.10 min. van dit rush nummer)

als compiment bedoelt, want tis beide een pracht stukkie muziek

meul
6 januari 2008, 13:34
@ HvV, thanks men! ik ken de guitport helemaal niet maar volgens mij heb ik daar best hier op het forum een paar aardige dingen uit gehoord?

@ Ic3gl0vE, bedankt man!

@ von haulshoven, het is een beetje hoe je hem telt, je zou het ook als een geripte 4 kunnen benaderen.

Riky
6 januari 2008, 14:22
Echt heel erg vet hoor!!! Leuke experimentele style heb je!

meul
7 januari 2008, 08:46
Echt heel erg vet hoor!!! Leuke experimentele style heb je!

Heej, bedankt Riky!

Solidkick
7 januari 2008, 11:07
Kekke shit dit.
ff beluisterd via koptelefoon en speakers.
Slag sound is lekker vol.
Bij de snelle lead run in het laag (zo rond 2:25) hoor ik over de speakers nog wel een overmatige oemph (alsof er in 1x teveel energie vrijkomt). Kan ook aan m'n setup liggen.