PDA

View Full Version : Expressie pedaal



Student
28 december 2007, 19:11
Ik vraag me af of een expressie pedaal veel gebruikt wordt tijdens het spelen.

Er zijn ook veel aan/uit effect pedalen.

Dus vraag ik me af hoe belangrijk een expressie pedaal is.

Spitfire
28 december 2007, 20:00
Hoe bedoel je hoe belangrijk? Je vormt je eigen geluid en dat bestaat qua expressiepedalen voor mij alleen uit een wah om een solo wat te verrijken, maar dat kan voor iemand anders weer helemaal anders zijn.

Nitefly7
28 december 2007, 20:10
Ik vraag me af of een expressie pedaal veel gebruikt wordt tijdens het spelen.

Er zijn ook veel aan/uit effect pedalen.

Dus vraag ik me af hoe belangrijk een expressie pedaal is.

een expressiepedaal kan gebruikt worden voor elk type effect waarin je iets in 'real time' wilt kunnen sturen;
het is niet zozeer 'belangrijk', maar het kan 'handig' zijn voor bepaalde soorten effecten..


- wah-wah op/neer = 'sweepen' door de frequentieband waarin de wah actief is (bepaald door de breedte, of 'Q' waarde)
- volumepedaal op/neer = harder/zachter geluid
- whammy pedaal op/neer = beginwaarde -> eindwaarde; dus een bepaald interval ('toonsafstand') overbruggen; bijv. originele toonhoogte -> + 1 octaaf
- expressiepedaal voor delay-'feedback'= pedaal induwen op 't eind van je solo's zorgt ervoor dat je echo's doorklinken, pedaal omlaag voorkomt dat de herhalingen door je gewone solo lopen
- expressiepedaal voor delay-tijd: aanpassen van de vertraging tussen je noten bij 'n delay-functie
- expressiepedaal voor 'n leslie/rotary = snelheid regelen van de 'draaiende speaker'
- expressiepedaal voor overdrive/distortion = gain/oversturing regelen

in de regel zie je 'n expressiepedaal vaak bij het gebruik van 'n wahwah, volume en eventueel bij 'n whammy-effect..
De andere gebruiken zijn niet zo 'gangbaar', maar wel veelgebruikt..

Student
28 december 2007, 20:33
bedankt voor de antwoorden :)

Ik ben nog niet zo bekend met effecten en probeer uit te vogelen wat voor mij een goede beginners optie is. Speel nog erg kort ( ben nog in de toonladder fase :)

A: een pocketpod (veel geluiden via internet maar geen mogelijkheid tot een expressie pedaal, kwalitatief goed geluid)

B: een alesis ( geen geluiden te updaten via internet, matige geluidskwaliteit, maar wel optie expressie pedaal)

C: een of meerdere losse expressie pedalen ( weet nog niet welke)

Oh ja.

Ik vindt de clean geluiden het fijnst.