PDA

View Full Version : Dubbele lead thin lizzy style



RedBuell
28 december 2007, 18:02
Ik speel volgende maand in een gelegenheids bandje wat nummers bij een optreden. Een van de nummers leent zich heel goed om het laatse deel van de solo met 2 gitaren te spelen (badcompany- can't get enough of your love).

Nou weet ik aan theorie niet heel veel en we zullen slechts 1 x samen oefenen dus wil ik zegmaar de de 2e stem oftewel het lage stukje voor mijn rekening nemen, het stukje bestaat uit 3 noten die zich herhalen F,Eb en C.

Ik wil dus niet gewoon wat octaven lager spelen maar wil het Thin Lizzy effect van Boys are back in town creëren.

Is hier een soort regeltje voor dat je zeg maar 1 of 2 noten hoger/lager speelt? IK zat laatst een DVD te kijken waarin het werd uitgelegd maar snapte het niet echt goed, die man had het over 3rds en 5ths en flat 5ths. IK weet welke noot een 5th is (bijvoorbeeld in een powerchord) maar als ik ga tellen in een penatonische box kom ik op 4 uit voor die bepaalde noot....

Sorry als het een beetje vaag geschreven is, ben totaal niet theoretich onderlegt en weet niet hoe ik het goed moet omschrijven. Kort samengevat... is er een regeltje om van die dual leads te spelen op de manier hoe bijvoorbeeld Thin LIzzy of Slayer ze speelt.

chubbyfan
28 december 2007, 18:09
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101925
Daar is pas een topic over geweest :p,Je moet alleen goed weten wat voor toonladder er gespeelt word,Jij begint bijvoorbeeld bij de 3 de toon van de ladder die de andere gitarist speelt ,En jij blijft in dezelfde ladder spelen(alleen de intervallen liggen natuurlijk anders omdat jij bij de 3e noot begint.