PDA

View Full Version : Gitaar afstellen / Snaren vervangen



Aeonis
28 december 2007, 16:38
Dag mensen,

Ik speel nu zo'n 3 maanden op mn Ibanez RG321 MH en ik ben er zeer content mee.. In het begin was de actie nogal hoog, maar de gitaar bleef wel zeer goed in tune.

Ik heb mn gitaar laten afstellen bij een gitaarzaak en de actie is nu al een stuk lager (wel fretbuzz bij de lage e snaar), maar ik ben nog niet tevreden met de afstelling.. Ik bend nu steeds vaker (met solo's etc).. en merk toch dat hij na een uurtje spelen al redelijk ontstemt is.

Ook wil ik nie meer voor elk wissewasje naar de gitaarzaak en wil eigenlijk zelf mn eigen gitaar kunnen afstellen en mn snaren kunnen vervangen (omdat ik denk dat het veel beter kan dan het "afraffelen" van een medewerker van een gitaarzaak.. ik zal geen namen noemen ;)) .. Ik heb hier een paar vragen over..

---------------------------------------------

Weet/heeft iemand goeie tutorials/tips voor het afstellen van een gitaar en het vervangen van snaren? En kan hierbij veel fout gaan? :P (m.a.w. is dit werk voor een professional of heb je zo in de vingers?)

Ik heb de stock snaren er nog op zitten en deze zijn nog totaal niet zwart of "dood", omdat ik haast geen zweethanden heb en de snaren schoonmaak na het spelen. Het zijn 0.10 snaren volgens het Ibanez boekje. Is het verstandig om de snaren te vervangen door betere snaren en in hoeverre zal dit bijdragen aan het in tune blijven van de gitaar?

---------------------------------------------

Ik heb de zoekfunctie hier wel gebruikt en een beetje gegoogled, maar kon nog nie echt veel vinden.

Bij voorbaat dank!

Jellyfish00
28 december 2007, 16:47
Snaren vervangen is heel simpel daar hoef je geen professional bij te halen.. Voor het zelf afstellen van je gitaar.. Daar zou ik als beginner maar even afblijven. En als je gitaar niet in tune blijft, dat heeft meestal niks met de tuners te maken, de goedkoopste doen het trucje.

Gearjunkie
28 december 2007, 20:32
Een uur spelen zonder te moeten stemmen is al erg lang hoor! ;)

Voor wat betreft de fretbuzz: je kan toch je brug een fractie hoger schroeven?

HvV
28 december 2007, 20:41
Een uur zonder serieus bijstemmen is best ok, hoor. Maar probeer toch eens nieuwe snaren uit. Ze mogen dan wel niet zwart of dood zijn, na 3 maanden is de rek er wel uit, of er misschien wel in. ;) Na een week, twee weken tops, ben ik wel aan een nieuwe set toe. Snaren vervangen is niet moeilijk, gewoon een keer doen.

Kakihara
28 december 2007, 20:46
Dag mensen,


Weet/heeft iemand goeie tutorials/tips voor het afstellen van een gitaar en het vervangen van snaren? En kan hierbij veel fout gaan? :P (m.a.w. is dit werk voor een professional of heb je zo in de vingers?)



De website van Rinze (http://www.rinzesgitaarweb.nl/index.html) (forumlid alhier) staat ondertussen al een tijdje tussen mijn favorieten. Héél erg nuttig als je er zelf wil aan beginnen.
Wat betreft het snaren vervangen: er is in Gitaar - Diversen en sticky hierover.

Aeonis
1 januari 2008, 20:39
Bedankt voor jullie reacties tot dusver!


Een uur zonder serieus bijstemmen is best ok, hoor. Maar probeer toch eens nieuwe snaren uit. Ze mogen dan wel niet zwart of dood zijn, na 3 maanden is de rek er wel uit, of er misschien wel in. ;) Na een week, twee weken tops, ben ik wel aan een nieuwe set toe. Snaren vervangen is niet moeilijk, gewoon een keer doen.Ik ga inderdaad maar eens nieuwe snaren proberen :) .. Ernie Balls denk ik


De website van Rinze (forumlid alhier) staat ondertussen al een tijdje tussen mijn favorieten. Héél erg nuttig als je er zelf wil aan beginnen.
Wat betreft het snaren vervangen: er is in Gitaar - Diversen en sticky hierover.Heej, bedankt voor deze links! Het snaren vervangen volgens die methode ziet er erg simpel, maar toch goed uit. Dat gaat me vast wel lukken.

Wat betreft het afstellen van de gitaar, is dit gewoon een kwestie van het strakker of losser draaien van de thrusrod en het afstellen van de brug ivm intonatie of? ..

Het lijkt namelijk allemaal erg simpel en heb het veel mensen zien doen, maar een bekende van me zegt dat ik er beter nie aan kan komen omdat je een gitaar er serieus mee kan vern**ken.. Maareh, je moet het toch een keer kunnen en eens zal je eerste keer zijn? Of zie ik dit verkeerd?

Als ik een medewerker van een gitaarzaak mn gitaar zie afstellen word ik er iig nie echt blij van.. hij draait een beetje wild aan de thrusrod, kijkt ff snel langs de hals en zegt vervolgens dat mn intonatie wel ok is (nadat ik er om vroeg), zonder dat hij ook maar een snaar heeft aangeslagen.. Dit alles in een ruwe 5 minuten...

Gearjunkie
1 januari 2008, 21:41
Als ik een medewerker van een gitaarzaak mn gitaar zie afstellen word ik er iig nie echt blij van.. hij draait een beetje wild aan de thrusrod, kijkt ff snel langs de hals en zegt vervolgens dat mn intonatie wel ok is (nadat ik er om vroeg), zonder dat hij ook maar een snaar heeft aangeslagen.. Dit alles in een ruwe 5 minuten...

Zo herken je een echte pro....... ;)

Maar serieus: gewoon zelf proberen. Geef de gitaar wel de tijd om te wennen aan de nieuwe afstelling. Als je de halspen gaat afstellen: KLEINE beetjes (halve slag bijvoorbeeld) stemmen spelen, even laten staan, weer kijken....

Eko
1 januari 2008, 23:59
Geen angst voor hersnaren want dat doen miljoenen anderen ook al. Als je wilt weten hoe intoneren gaat kijk dan gewoon even bij Rinze. Dan zul je zowieso nieuwe snaren moeten zetten. Als je alles rustig aan doet kan er weinig fout gaan. Het mooiste is als je een bekende , goede, gitaarboer in de buurt hebt die je wat kan helpen en ondersteunen. Hier in Wierden kun je bv op woe- tot vrijdagmiddag eens met Henk praten bij Guitarcentre. De man nadert z`n pensioen en is uitermate bereidt mensen op weg te helpen. Hij doet z`n hele leven al niet anders.