PDA

View Full Version : Basgitaar 'simuleren' met elektrische gitaar



Onkelpazuzu
28 december 2007, 15:05
Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een Tascam us-122l en ben daar nu lekker mee aan het experimenteren op mijn laptopje (ik gebruik Cubase voor het opnemen; bevalt me persoonlijk beter dan Reaper). Wat ik nu eens zou willen proberen, is of ik een basgitaar-track zou kunnen opnemen met mijn gewone elektrische gitaar. Ik neem aan dat ik met een equalizer al een eind kom, maar zijn er nog andere handige trucs? Misschien leuke vst-plugins die me kunnen helpen? Of zelfs externe effectpedalen die dit kunnen regelen? Ik heb een oude Boss Octaver, maar dat is echt drie keer niks. :-) Het moet wel een beetje lekker klinken, natuurlijk. (en ja, ik zou natuurlijk ook een basgitaar kunnen kopen. Maar zijn er ook gratis opties? :-))

paulusdeBKB
29 december 2007, 00:23
Bij Cubase LE wordt een bass plug-in meegeleverd, ben even vergeten hoe die heet. Klinkt in zijn eentje belabberd maar in de mix best bruikbaar. Voor de echte bas sound zul je toch een bas moeten kopen + leren bespelen, of om moeten zien naar een goede sampler. Vriendjes worden met de dichtstbijzijnde bassisten is ook nooit weg...

Onkelpazuzu
29 december 2007, 20:40
Hmm, een bass plugin ben ik niet tegengekomen. Wat ik op dit moment doe, is het gitaarsignaal (een simpel baspartijtje) met een pitch shifter een octaaf te verlagen, maar dan wel met ongeveer 60% droog signaal, zodat de lagere octaafmeer als achtergrond klinkt. En dat dan met een EQ lekker donker laten klinken. Lijkt vrij redelijk te werken, voor nu in ieder geval. Iemand nog tips waar ik een goede gratis vst pitch shifter of octaver kan vinden? :-)

Onkelpazuzu
29 december 2007, 23:47
Op http://www.tinbrooketales.com/ vond ik een vrij goed werkende octaver (in het archief).