PDA

View Full Version : Leuk hoor die lessen voor beginners maar hoe zit dat met...



Vilow
28 december 2007, 14:49
Gitaristen die al meerdere jaren spelen maar zich nooit er in hebben verdiept.

Dit fenomeen komt in mijn omgeving en over het algemeen steeds vaker voor, mensen pakken een gitaar op en beginnen gelijk nummers te leren van tablatuur. Na geruime tijd proberen ze dan zelf wat te schrijven en komen dan tot de constatering dat ze geen enkel overzicht over het fretboard hebben.

Zelf heb ik hetzelfde gehad, ik speel zelf 4 jaar en ben ook begonnen liederen leren, spelenderwijs ben ik ook met bekende technieken als legato, hammer-ons/pull-offs, arpeggios en andere bekend geworden. Mijn techniek is redelijk tot goed en ik ben onlangs op gitaarles gegaan omdat ik me er vaak toe zetten om wat te gaan schrijven maar er mij dusdanig aan frustreerde bij het gebrek aan inzicht en een zeer beperkte visie op het fretboard. Ook stuitte ik op problemen als bijv: dynamiek en overgangen.

Hebben jullie misschien tips voor mij zodat ik eventueel op redelijke termijn toch een goede visie kan krijgen op het schrijven van nummers en goede songstructuren te hanteren, of hebben jullie hetzelfde meegemaakt ik ben erg benieuwd hoe mijn mede gitaarcollega's dit hebben aangepakt!!!!!!

Riste
28 december 2007, 15:39
Vooral veel luisteren naar goede songs van Beatles, Buddy Holly, Eddie Cochran, Kinks, Stones, Small Faces, Who, Dylan, enz. en je leert vanzelf ontdekken hoe je met een minimum aan akkoorden heel pakkende songs kunt schrijven.

-=JEROEN=-
28 december 2007, 20:23
mijn lessen zijn voor beginnende en gevorderde gitaristen, voor jong en oud ;)

gibsonfreak7
28 december 2007, 22:37
Vooral veel luisteren naar goede songs van Beatles, Buddy Holly, Eddie Cochran, Kinks, Stones, Small Faces, Who, Dylan, enz. en je leert vanzelf ontdekken hoe je met een minimum aan akkoorden heel pakkende songs kunt schrijven.
goede songs van de beatles....
vind dat maar eens :dontgeti:

Jeroen_TRC
28 december 2007, 22:52
goede songs van de beatles....
vind dat maar eens :dontgeti:

Ik mag hopen dat je dat sarcastisch bedoelde, kleine freak!!!! :nervous:
http://www.erft.de/schulen/gymlech/2004/Musik/images/beatles/beatles1.jpg

Hoe goed zijn de Beatles!?!?!?!?!?

gibsonfreak7
28 december 2007, 23:06
Ik mag hopen dat je dat sarcastisch bedoelde, kleine freak!!!! :nervous:
http://www.erft.de/schulen/gymlech/2004/Musik/images/beatles/beatles1.jpg

Hoe goed zijn de Beatles!?!?!?!?!?
tuurlijk jho chill effe :p
ze zijn niet mijn smaak
maar toch vind ik ze goed
raar he? :D

gibsonfreak7
28 december 2007, 23:17
o ja en effe terug on topic
als ik u was
GA WEG VAN DIE PC EN PAK JE GITAAR OP MAN EN SPEEL :D
geen harde gevoelens ofzo ;)

Vilow
28 december 2007, 23:53
Bedankt voor de reacties, ik zal wat concreter zijn:

Ik speel zelf elke dag ongeveer 3 uur gitaar ik moet wat tijd aan me moppie besteden ze zegt constanbt'ja je gitaar is weer belangrijker' hehe, ik werk fulltime en besteed grotendeels mijn vrije tijd aan gitaarspelen, mijn voorbeelden zijn alexi laiho, john petrucci, norman kortekaas, rhandy rhoads, e.d. Ik hou van stevige hardrock/ metal ik zoek echt inspriatie want tijdens het jammen voel ik me tot op zekere hoogte nogal beperkt!

gibsonfreak7
29 december 2007, 12:57
Bedankt voor de reacties, ik zal wat concreter zijn:

Ik speel zelf elke dag ongeveer 3 uur gitaar ik moet wat tijd aan me moppie besteden ze zegt constanbt'ja je gitaar is weer belangrijker' hehe, ik werk fulltime en besteed grotendeels mijn vrije tijd aan gitaarspelen, mijn voorbeelden zijn alexi laiho, john petrucci, norman kortekaas, rhandy rhoads, e.d. Ik hou van stevige hardrock/ metal ik zoek echt inspriatie want tijdens het jammen voel ik me tot op zekere hoogte nogal beperkt!

de manier hoe ik mijn "zelfleren" heb kunne doen is
kijken wie je invloeden zijn
veel live optredens bekijken en ook een beetje zelf horen bv als je verandering in een liedje kan brenge :)
alez weet je als je ook inspiratie zoekt bij mij komt die van zelf op de een of andere manier.Ik slaag een akkoord aan en dan probeer ik daar iets op verder te brijen :)
ik hoop dat dit een beetje heeft kunne helpen

peace :)

EuroCinema
29 december 2007, 18:25
Hebben jullie misschien tips voor mij zodat ik eventueel op redelijke termijn toch een goede visie kan krijgen op het schrijven van nummers en goede songstructuren te hanteren, of hebben jullie hetzelfde meegemaakt ik ben erg benieuwd hoe mijn mede gitaarcollega's dit hebben aangepakt!!!!!!

Zoveel mogelijk je favoriete liedjes van anderen uitzoeken, da's het beste advies dat ik kan geven hierover. En nog leuk om te doen ook!