PDA

View Full Version : Gitaren importeren?



Peter van Vleuten
28 december 2007, 14:22
Als veel Tommy E-fans wil ik erg graag een Maton BGE808 TE of Artist hebben. In NL helaas slechts mondjesmaat te vinden. Maar het spaargeld is al binnen... tenminste omgerekend naar AUSD. Nu wil het geluk dat mijn zoon volgende maand in Sydney is en er een voor mij kan meenemen. Bij de grotere gitaarwinkels betaal je er omgerekend tussen de 1500 en 1700 euro voor. Lekker verschil als je 'm bijvoorbeeld uit Duitsland haalt, dan zit je op 2600. De goedkoopste in NL doet nog altijd 2000. Maar... wat ben ik kwijt als ik zo'n ding officieel invoer, qua invoerrechten en BTW etc.? Kom ik dan evengoed op de 2000, dan kan ik 'm net zo goed hier kopen. Maar ik kan natuurlijk de gok wagen dat m'n zoon als backpacker met een gitaar niet meteen opvalt bij de douane. Voor mijn part plakt-ie er wat stickers op en zet er een setje ouwe snaren op. Tweedehandsje, meneer...

Iemand hier ervaring mee?

Harald
28 december 2007, 15:19
Met invoerrechten was ik idd rond de 2000 Euro kwijt voor mijn Maton (wel incl verzekerd transport, en iets duurdere Hiscox koffer). Dat was vlak voor een prijsverhoging, en de australische dollar stond toen laag. Weet niet hoe dat nu is. Als je zoon speelt, en weet wat je prettig vindt, is hem een gitaar laten uitzoeken daar natuurlijk niet verkeerd. Maar goede kans dat je toch nog invoerrechten moet betalen.

Neemt je zoon die gitaar in een schoudertas mee, dan hoop ik wel voor je dat de gitaar niet in het ruim moet. Dan is de kans op beschadigingen toch wel aanwezig. In een koffer moet hij naar waarschijnlijk sowieso in het ruim, maar dat is wel al wat veiliger, met name die Hiscox koffers kunnen wel wat hebben. Maar als er erg mee gesmeten wordt...

Picker vliegt nogal eens met zijn gitaren, die kan je daar de beste info over geven waarschijnlijk. Dacht dat hij al eens bijna invoerrechten moest betalen over een gitaar die hij in Nederland gekocht had, en heen en weer naar Amerika had gevlogen.

Waar vind je ze trouwens in Nederland voor die prijs, of überhaupt? Als je ze hier nieuw voor dat geldt kunt krijgen, en kunt uitproberen zou ik denk ik niet zelf gaan importeren. Importeer je ze officieel kom je daar nl. toch wel op uit met invoerrechten.

Harald
28 december 2007, 15:25
Verrek, even op marktplaats gekeken, idd. Nieuw voor die prijs, zou ik het risico niet gaan nemen dat er onderweg iets gebeurt met de gitaar, ook als hij verzekerd verstuurd wordt... Bovendien kun je hem dan bespelen. Wist niet dat ze weer geïmporteerd werden.

greencharlie
28 december 2007, 16:25
kHeb reeds een aantal keer met een gitaar gevlogen.
Gewoon meenemen als handbagage, wordt meestal niet moeilijk over gedaan.

iWishmaster
28 december 2007, 17:22
Je moet sowieso BTW betalen, dus 19%, en invoerrechten, 3.5%. Je betaald (als ik me niet vergis), eerst de invoerrechten, dan pas de BTW. Dus als je gitaar bijvoorbeeld 1600 euro kost (omgerekend):

1600x1.035x1.19 = 1970.64

Er zijn wel voorwaarden:
Speciale tarieven reizigersbagage

Neemt u vanuit een land buiten de EU goederen mee met een gezamenlijke waarde hoger dan € 175? Dan moet u belasting over deze goederen betalen. Om de berekening van deze belasting eenvoudig te houden, gebruikt de Douane speciale tarieven voor reizigersbagage (zie de tabel hieronder). Voorwaarden voor deze speciale tarieven zijn:

* De goederen zijn bestemd voor persoonlijk gebruik, dus niet voor de handel of voor gebruik in een bedrijf of beroep.
* De totale waarde van de goederen is niet meer dan € 350. De waarde van boeken, kranten en tijdschriften worden hierbij buiten beschouwing gelaten.

Als u vanuit een land buiten de EU binnenkomt, dan moet u bij invoer 3 soorten belasting betalen:

* rechten bij invoer (ook wel douanerechten genoemd);
* omzetbelasting (btw);
* accijns (over accijnsgoederen, zoals sigaretten en drank).

Uw gebruikelijke persoonlijke bagage kunt u meestal zonder schriftelijke of mondelinge aangifte belastingvrij invoeren. Soms kan de Douane u vragen om aan te tonen dat bepaalde goederen al in uw bezit waren toen u uit Nederland vertrok. Dit geldt vooral voor luxe en kostbare goederen, zoals fototoestellen, muziekinstrumenten, gouden sieraden en laptopcomputers. Het is daarom handig om van deze artikelen een aankoop-, betalings- of garantiebewijs of een zogenoemde Douaneverklaring mee te nemen als u op reis gaat. Een Douaneverklaring kunt u krijgen bij het douanekantoor in uw omgeving. De adressen vindt u bij contact. U moet wel een aankoop-, betalings- of garantiebewijs kunnen laten zien.

Overtredingen

Als u de wettelijke regels voor de invoer van goederen overtreedt, dan bent u strafbaar. Afhankelijk van de zwaarte van de overtreding, neemt de Douane de goederen in beslag en maakt de zij proces-verbaal op.

Als u goederen ten onrechte niet hebt aangegeven, dan zal de Douane ervan uitgaan dat u opzettelijk geen aangifte hebt gedaan. Dit is bijvoorbeeld het geval als u ten onrechte gebruik maakt van het groene kanaal en u de vraag van de Douane of u iets hebt aan te geven met 'nee' beantwoordt. In dat geval stelt de officier van justitie strafvervolging in.

Schikking

Om strafvervolging te voorkomen, kan de Douane u een schikking aanbieden. Dit houdt in dat als u aan bepaalde voorwaarden voldoet de Douane de overtreding niet meldt aan de officier van justitie. De Douane kan u bijvoorbeeld aanbieden een boete te betalen. De hoogte van de boete in de schikking hangt af van het soort en de hoeveelheid van de goederen die u niet hebt aangegeven. In de meeste gevallen moet u er ook nog belastingen over betalen. Ook het vrijwillig afstand doen van de goederen kan een voorwaarde van de schikking zijn.

Als u opzettelijk belastbare goederen niet hebt aangegeven, dan wordt in het algemeen een schikking aangeboden van 50% van de ontdoken belastingen. Voor de smokkel van accijnsgoederen gelden vaste bedragen.

Overige overtredingen

De Douane kan ook constateren dat u regels hebt overtreden die niets met belastingen te maken hebben, maar die wel strafbaar zijn. U hebt bijvoorbeeld nagemaakte goederen in uw bagage verstopt, of u hebt bedreigde dier- of plantensoorten meegenomen zonder de juiste CITES-verklaring. In dat geval maakt de Douane proces-verbaal op en neemt zij de goederen in beslag. Het proces-verbaal wordt naar de Officier van Justitie gestuurd, die tot strafvervolging zal overgaan.



Bron(nen):
http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-05.html
http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-18.html#P275_24312
http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-20.html#P342_27586

Ik heb dit soort topics al vaker gezien trouwens, misschien een idee om hier een sticky van de te maken (ook in het elektrische gitaar topic)?

--=HANS=--
28 december 2007, 17:31
Gewoon lekker hier kopen, dan weet je wat je koopt, qua geld scheelt het niet veel, garantie zal beter geregeld zijn, je loopt geen risico op beschadiging tijdens de reis.

Groet, Hans

northernlake
28 december 2007, 17:37
Gewoon lekker hier kopen, dan weet je wat je koopt, qua geld scheelt het niet veel, garantie zal beter geregeld zijn, je loopt geen risico op beschadiging tijdens de reis.

Ligt er een beetje aan wat je onder 'veel' verstaat :)

greencharlie
28 december 2007, 18:00
Wat je niet moet doen natuurlijk: met je gitaar in de hand bij de douane komen en vragen of je ze mee over de grens mag nemen.

Neem zo een rockbag van Musicstore mee.
Die kan je op je rug dragen, zitten veel zijzakjes in (voor je handbagage), en er staat int groot "Musicstore" (Duitse winkel) op.
Je hebt die gitaar dus niet in Australie, maar in Duitsland, of via internet gekocht.
Zorg dat je in Belgie landt.

sanderz
28 december 2007, 19:04
Zorg dat je in Belgie landt.

Juist: en hoe doe je dat GreenCharlie? Vals spelen? :confused:

--=HANS=--
28 december 2007, 19:08
Origineel gepost door Northernlake:Ligt er een beetje aan wat je onder 'veel' verstaat :)
Tuurlijk, helemaal mee eens, maar als er op marktplaats een wordt aangeboden voor net geen € 2000,- en je inclusief alle invoerrechten en andere kosten + het risico dat er van alles mis gaat ook bijna € 2000,- af moet tikken als je er een mee laat nemen uit Australie dan vind ik dat in dit geval het prijsverschil nihil en in ieder geval een ritje naar het noordoosten van het land waard.

Harald
28 december 2007, 19:41
Waarom probeer je hem niet in Nederland. Gitaarcenter is kakelvers de nieuwe dealer/importeur voor Nederland. Dat Ding kost meen ik 2600 Euro kun je hem wel proberen en heb je de service en garantie als je nu cash betaalt en stelt dat je cash 2250,- wil betalen en als je dit in een gezellig sfeertje doet moet dit moeiteloos gaan. Voor 2250 zelf uitzoeken zonder al die meaby's en al dat vermoedelijke gezeik. Lijkt me simpel.


Hij had er vier binnen. dat model van 1550,- euro die hij had was trouwens veruit de beste. Was meer een om-model in martin referenties gesproken.

Hij krijgt nog een tweede lading binnenkort binnen meen ik. Maar ik zou die 'goedkope' heel goed uit proberen. 1550,- min 10% hou je nog geld over en je hebt een goeie Maton.

Good luck

Dat goedkopere model is akoestisch gezien idd helemaal niet echt veel slechter, en zou als je een extra goede hebt zeker goed uit de vergelijking kunnen komen. Hans kennende heb je hem waarschijnlijk alleen onversterkt vergeleken.

Voor het versterkte geluid is er wel een enorm verschil, doordat in de goedkopere lijn de pickup zonder microfoon zit. Werk je versterkt, dan is het TE model of de Artist met microfoon toch echt de moeite waard, en die kost nu idd bij die Fellowship zaak in het oosten net tegen de 2000 euro. Voor dat geld een fantastische podiumgitaar en erg leuk voor thuis ook.

Als je Tommy's stijl wilt spelen is versterking met een goede galm toch echt wel heel leuk. Die gitaar, een AER Compact 60 (er schijnt trouwens een soort signature AER uit te komen, maar geen idee wat de verschillen zijn. Misschien een andere onboard galm. Die was dacht ik niet helemaal naar Tommys smaak.) en een tweedehands (alsof je ze nieuw kunt kopen) Midiverb II, dan heb je zijn Europese setup voor onder de 3000 Euro :) Upgrades door eigen DI, betere kabels en racktuner, en echt veel duurder wordt het nog steeds niet.

Boom-chick-Franky
28 december 2007, 19:43
Neem zo een rockbag van Musicstore mee.
Die kan je op je rug dragen, zitten veel zijzakjes in (voor je handbagage), en er staat int groot "Musicstore" (Duitse winkel) op.


Moet je maar eens aan Picker vragen...............
Die dacht ook een keer een dure Taylor als handbagage mee te nemen in een Rugtas.Eenmaal aangekomen aan de balie ging het feest niet door, of de gitaar in het bagageruim of Pickertje niet mee!!
Resultaat :een peperdure Taylor aan gruzelementen, het leek wel of ze onder een trein had gelegen!!
Weet waaraan je begint................... :dontgeti:

Harald
28 december 2007, 19:45
Tuurlijk, helemaal mee eens, maar als er op marktplaats een wordt aangeboden voor net geen € 2000,- en je inclusief alle invoerrechten en andere kosten + het risico dat er van alles mis gaat ook bijna € 2000,- af moet tikken als je er een mee laat nemen uit Australie dan vind ik dat in dit geval het prijsverschil nihil en in ieder geval een ritje naar het noordoosten van het land waard.

Zelfs als je hem zwart het land binnen krijgt, heb je risico dat de gitaar onderweg beschadigd. 300 Euro prijsverschil is natuurlijk niet niks, daar kun je iets leuks voor kopen. Dat is een afweging die je zelf moet maken. Moet je de importrechten toch betalen, lijkt het me sowieso duidelijk, dan is er nauwelijks nog verschil. Er van uitgaande dat ze gewoon een goed exemplaar hebben hangen natuurlijk, gewoon in Nederland kopen. Minder risico, en garantie. Neem je hem zelf uit Australie mee heb je aan de garantie van de winkel waar de gitaar gekocht is natuurlijk niets meer.

Harald
28 december 2007, 19:48
Moet je maar eens aan Picker vragen...............
Die dacht ook een keer een dure Taylor als handbagage mee te nemen in een Rugtas.Eenmaal aangekomen aan de balie ging het feest niet door, of de gitaar in het bagageruim of Pickertje niet mee!!
Resultaat :een peperdure Taylor aan gruzelementen, het leek wel of ze onder een trein had gelegen!!
Weet waaraan je begint................... :dontgeti:

Hij vertelde me dat hij hem nog opgelapt had, maar steeds zo baalde als hij hem zag dat hij de gitaar uiteindelijk voor weinig verkocht heeft. Vreselijk verhaal idd. En Tommy zei het ook al eens bij een workshop... "all my guitars have repairs" (dat ging dan over zijn road guitars, hij heeft verspreid over Australie Amerika en Engeland een behoorlijke verzameling mooie handbouwgitaren...)

Peter van Vleuten
28 december 2007, 20:47
Beste Hans, Harald en andere posters,
Bedankt voor jullie goeie tips en adviezen. Daar heeft een mens wat aan! Ik denk dat ik idd ga voor een hier gekocht exemplaar. Belangrijk punt is namelijk dat mijn zoon nog niet één akkoord op een gitaar kan spelen, laat staan checken of hij niet toevallig een maandachochtend-exemplaar meeneemt. Plus dat-ie dat ding dan ook nog eens de halve wereld rond moet meeslepen bovenop z'n bagage van ruim 20 kilo en een pokerface moet oefenen voor de douane :-).
Ik neem zelf regelmatig m'n gitaar mee tijdens het vliegen, maar het hangt erg af van de airline wat hun policy is aangaande meenemen in de cabine. De laatste 2x moest ik 'm als oddsize bagage inchecken. Gelukkig nooit wat mee gebeurd, al moet je er altijd wel aan denken dat je je snaren flink omlaag stemt vanwege de onderdruk in het bagageruim. De gitaar die ik altijd meeneem, is overigens een goedkoop instrument waar ik voornamelijk emotionele waarde aan hecht (omdat-ie overal mee heen is geweest). Maar áls er iets kapot zou gaan - jammer dan.
Dus: nu op zoek naar een exemplaar in NL. Eh... Remco in Apeldoorn? Kan 'm via Google niet 1-2-3 vinden. Wie helpt me nog ff?
De rest van de gear is al aardig aanwezig. Nog geen AER, maar dat hoeft nog niet. Ik prik m'n gitaar meestal via de Midiverb II in de tafel. Kom je al een heel eind mee. Ik heb de Midiverb voor 70 euro via marktplaats gevonden. Topkoop.

Nogmaals: allemaal bedankt voor de tips!

Harald
28 december 2007, 21:23
Dacht dat Remco ook gewoon op Marktplaats adverteert. Is wel het dreadnought model waar Tommy op speelt, zo te zien wel in een andere houtsamenstelling dan die van Tommy. Voor het meeste werk gebruikt Tommy de EBG808TE. Weet trouwens niet of er nu een AP4 of AP5 in die dreadnought zit. Dacht dat Tommy's dread geen mic. had.

Peter van Vleuten
29 december 2007, 01:12
Harald, opnieuw dank. Die prijs voor de Dreadnought is idd heel scherp. En ik vind wat Tommy ermee doet in o.a. Heartbreak Hotel en Initiation intimiderend mooi, maar ik ga toch voor de EBG 808 TE of Artist. Ik zal alle posters tzt even laten weten wat ervan geworden is. Verder wil ik je even laten weten dat ik (eerder al) wat samples heb beluisterd van je cd en dat ik - naast je techniek en songs - erg geniet van de breedte van je smaak. Zelf ook enthousiast gitarist in uiteenlopende genres, van bluesbands tot hardcore country, django etc. Fijn dat er meer gekken zijn die dat hebben. I'm not alone! ;)

Harald
30 december 2007, 19:30
Hoi Peter, leuk om te horen. Heb die diversiteit in mijn spel altijd als kracht en achilleshiel tegelijk gezien, maar lijk het nu aardig onder controle te hebben, kan met zo'n beetje alle kanten mijn ei kwijt :)

En als je de gitaar hebt, veel plezier ermee, en foto's en een soundclipje posten uiteraard!

axmaster
31 december 2007, 14:51
Hallo Peter van V.
Ik las net deze post en je opmerking over het omlaag stemmen van snaren als je je gitaar incheckt. Nu heb ik zelf geen ervaring met het inchecken van gitaren, maar bij mijn recent aangeschafte Larrivee zat een boekje waarin onder het kopje 'packaging your guitar for shipping' het volgende stond:

(begin citaat) 'A guitar should always be shipped with full tension on the strings. There is a common belief that reducing the string tension will somehow protect your instrument. This could not be further from the truth. Full string tension, coupled with proper packing protect the headstock during transport. Every major manufacturer (Martin, Taylor, etc.) ship their acoustic guitars with full tension. What makes your guitar any different? Never ship your guitar without strings unless the bridge is totally detached. Whenever possible, leave your guitar at full standard tuning (E to E). You do NOT need to tune down.' (einde citaat)

Nogmaals, ik heb het niet verzonnen, maar dacht dat je het wellicht interessant vindt. Dit stukje viel me op door de nadruk die Larrivee legt op dit onderwerp.

Ik werd overigens getriggerd door je opmerking over 'onderdruk in het bagageruim'. Is luchtdruk überhaupt een factor van belang bij gitaren? Het suggereert dat een gitaar zou ontploffen in een omgeving van onderdruk. Nou ja, mijn kennis van natuurkunde gaat niet verder dan MAVO 3, dus ik laat me graag door terzake kundigen corrigeren.

Succes met je zoektocht naar een goede gitaar.

Groet,

Peter

PGR
31 december 2007, 15:59
Dat je je snaren downtuned voor in het vliegtuig lijkt mij inderdaad een broodje aap verhaal. De lage luchtdruk doet echt niets met een acoustische gitaar.

greencharlie
31 december 2007, 16:13
Die dacht ook een keer een dure Taylor als handbagage mee te nemen in een Rugtas.Eenmaal aangekomen aan de balie ging het feest niet door, of de gitaar in het bagageruim of Pickertje niet mee!!
:dontgeti:

In welk land was dat?
Ik durf te beweren dat er een verschil in mentaliteit en toegeeflijkheid is tussen bv Amerikanen, Australiers, Belgen, Spanjaarden, Tsjechen, Duitsers of Nederlanders.
Amerikaanse authoriteiten lijken me nogal "wet is wet" ultra rechts streng.
Australiers, net als Belgen, lijken me nogal "easy going".

Een gitaar is handbagage. punt. Als de persoon in uniform te dom is om dat in te zien, dan spreek je zijn baas aan.

kHeb reeds verschillende keren een gitaar als handbagage meegenomen.
In Tsjechie vroeg ze of ik er een aparte zitplaats voor had betaald...
Uiteindelijk moest ik de keuze maken tussen mn echte handbagage en de gitaar (kan ik wel begrijpen). Dus handbagage in het laadruim en gitaar mee aan boord.

peter_heijnen
31 december 2007, 16:41
Uiteindelijk moest ik de keuze maken tussen mn echte handbagage en de gitaar (kan ik wel begrijpen).
Idd, om ev problemen te voorkomen zeker niet handbagage plus gitaar meestouwen. En de gitaar het liefst in de kleinst mogelijke koffer of gigbag.

zjanke
31 december 2007, 17:00
Een gitaar is handbagage. punt.


En als je een bekeuring krijgt voor te hard rijden vraag je ook naar de commisaris? Voor de meeste luchtvaartmaatschappijen is een gitaar oversized en dus geen handbagage. Kun jij hoog en laag springen en de directeur erbij halen, je hebt geen gelijk. Dat je soms coulant behandeld wordt en gelijk krijgt is iets anders.


Als de persoon in uniform te dom is om dat in te zien, dan spreek je zijn baas aan.


Als je zo over mensen denkt dan zul je vaak ruzie maken op een luchthaven.


In Tsjechie vroeg ze of ik er een aparte zitplaats voor had betaald...
Uiteindelijk moest ik de keuze maken tussen mn echte handbagage en de gitaar (kan ik wel begrijpen). Dus handbagage in het laadruim en gitaar mee aan boord.

Maar gelukkig kun je zelf ook nuanceren :hippie:

greencharlie
31 december 2007, 17:18
btw. op de vlucht naar en van Spanje kom mn gitaarkoffer in de kasten boven de passagierszetels.

Had ook eerst contact opgenomen met de vliegmaatschappij om te weten of het ok was een gitaar aan boord te nemen.

Peter van Vleuten
2 januari 2008, 12:58
Dat je je snaren downtuned voor in het vliegtuig lijkt mij inderdaad een broodje aap verhaal. De lage luchtdruk doet echt niets met een acoustische gitaar.
Weer wat geleerd. Ik had altijd al een onvoldoende voor natuurkunde op school, vandaar dat ik elke techneut ogenblikkelijk geloof. Eigenlijk wel logisch ook. De normale spanning van de snaren zorgt in combinatie met de constructie van de gitaar voor de stevigheid. Ga je die veranderen, dan loop je juist het risico van kromtrekken. Leuke topic: geldt dit ook in outer space? Hoe klinkt een gitaar bij gewichtloosheid? :noob:

Mr.Fingers
2 januari 2008, 13:38
Dat je je snaren downtuned voor in het vliegtuig lijkt mij inderdaad een broodje aap verhaal. De lage luchtdruk doet echt niets met een acoustische gitaar.:

Luchtdruk doet inderdaad niets, maar vergeet niet dat het in het bagageruim verdomd "koud" kan worden (wordt maar verwarmd met de restlucht van de passagierscabine), en plotse temperatuursverschillen (in enkele minuten) is ERG slecht voor je gitaar... (en ik spreek uit ervaring dat het niet goed is voor je gitaar, je snaren op "full tension" in het vliegtuig te steken)

Wickerman
2 januari 2008, 14:30
Hoe klinkt een gitaar bij gewichtloosheid? :noob:

Niet ;)

En tien tekens, natuurlijk...

axmaster
2 januari 2008, 14:33
Beste Mr. Fingers,

Alweer kan ik niet uit ervaring spreken, dus wellicht kun je me helpen.

Is het probleem met gitaren in een koud bagageruim (naast plotselinge temperatuurverschillen) dat de temperatuur gewoonweg te laag is, en dat een gitaar daar niet tegen kan?

Ik heb gelezen dat bij een te hoge temperatuur de lijm zacht kan worden met alle gevolgen van dien. Maar wat gebeurt er met een gitaar die te koud wordt? (en hoe koud is het in het bagageruim?) En hoe is de relatie tussen temperatuur van de gitaar en de snaarspanning? Anders gesteld: waarom moet de snaarspanning omlaag bij een koude gitaar? Hoeveel lager zou de snaarspanning volgens jou moeten zijn? Ga je een halve toon lager, een hele, ....?

Een heleboel vragen, ik hoop dat je me kunt helpen.

Groet,

Peter

--=HANS=--
2 januari 2008, 14:46
Daar zou ik toch niet vanuit gaan. Gewichtloosheid zegt niets over het wel of niet aanwezig zijn van lucht om de geluidstrillingen te transporteren. Astronauten kunnen gewoon met elkaar praten. Misschien werkt het juist wel super als je top en snaren niet gehinderd door zwaartekracht lekker kunnen blijven trillen :satisfie:
Ben benieuwd of er ooit wel eens proeven met snaarinstrumenten gedaan zijn in de ruimte.

Groet, Hans

Mr.Fingers
2 januari 2008, 14:49
Beste Mr. Fingers,

Alweer kan ik niet uit ervaring spreken, dus wellicht kun je me helpen.

Is het probleem met gitaren in een koud bagageruim (naast plotselinge temperatuurverschillen) dat de temperatuur gewoonweg te laag is, en dat een gitaar daar niet tegen kan?

Ik heb gelezen dat bij een te hoge temperatuur de lijm zacht kan worden met alle gevolgen van dien. Maar wat gebeurt er met een gitaar die te koud wordt? (en hoe koud is het in het bagageruim?) En hoe is de relatie tussen temperatuur van de gitaar en de snaarspanning? Anders gesteld: waarom moet de snaarspanning omlaag bij een koude gitaar? Hoeveel lager zou de snaarspanning volgens jou moeten zijn? Ga je een halve toon lager, een hele, ....?

Een heleboel vragen, ik hoop dat je me kunt helpen.

Groet,

Peter

Hoe koud hangt af van met welke luchtvaartmaatschappij je vliegt... Als het zo'n budgetmaatschappij is, die net de "canvas met houten geraamte" vliegtuigfase ontgroeit zijn, kan het temperatuursverschil oplopen van het vriespunt (of net erboven) tot een graad of 40 (als je naar een warm land trekt), en dit in slechts een 10 à 20 minuutjes. Er zijn verwarmde delen in het bagageruim (voor huisdieren enzo), maar vaak denkt men er niet aan om een gitaar ook daar te stockeren (achja, want het leeft niet). Het gevolg is dat je hout enorm hard gaat werken (massieve planken erger als gelamineerd hout), met eventueel barsten (helaas bij mij het geval) en of "opduwend hout" tot gevolg. Wat ik doe, als ik de gitaar op het vliegtuig neem, en handbagage niet tot de opties behoort, is de stemsleutels 2 slagen terug te draaien... Dit zou de schade moeten beperken (heb in ieder geval al geen barsen/scheuren meer gehad). Ik denk dat bij te koude temperaturen (werkelijke polaire omstandigheden), de lijm bros wordt, en gaat breken & lossen. Maar hiervoor moet je al zotte dingen gaan doen, eer je dit effect krijgt


@Wickerman... In gewichtloosheid klinkt een gitaar als een gitaar, en niet anders, het is pas als het medium veranderd (lucht, water, helium, argon,...) dat je klank veranderd (door het verschil in relatieve geluidssnelheid door de verschillende mediums). Tijdens het Apollo ruimteprogramma is er mondharmonica gespeeld in de ruimte, en die klonk gewoon zoals hier op aarde. In afwezigheid van een medium zal een instrument geen geluid voortbrengen (een gitaar bespelen in een vacuum levert een stille gitaar op).


EDIT:

@Hans... De zwaartekracht (of het ontbreken ervan) zal maar een minieme invloed hebben om de duur van de klank... de snaar zal veel harder worden afgeremd door de lucht die er rond zit, dan door het beetje zwaartekracht dat aan die snaar trekt.

Wickerman
2 januari 2008, 15:26
Ik dacht natuurlijk direct aan 'in de ruimte', er niet bij nadenkend dat gewichtloosheid ookgewoon in de lucht kan.

PGR
8 januari 2008, 16:04
Ook gepost in het draadje bij elektrische gitaren waar het gaat over het (moeten) verlagen van de snaarspanning van gitaren in vliegtuigen:

Dit is volgens mij dus een broodje aap verhaal.

Ik ben maar eens even wat aan het rekenen geslagen:

De lineaire uitzettingscoefficient is 12 voor staal. Dit houdt in dat 1 mm staal bij 1 graad temperatuurverhoging 12/1.000.000 mm zal uitzetten (dit is 0,000012 mm). Stel dat een snaar ca. 750 mm lang is (ongeveer 30") dan wordt de snaar bij 1 graad temperatuurverhoging 0,009 mm langer.

Stel dat de temperatuur in het vliegtuigruim tussen de -40 en +60 graden fluctueert (lijkt me tamelijk maximaal) dan krijg je de volgende minimale en maximale snaarlengtes:

-40: 749,64 mm
+60: 750,54 mm

Het verschil is 0,9 mm. Het lijkt me niet dat je gitaar hiervan kapot gaat...

O by the way, de coefficient voor hout (eiken, dat wel) is 8 dus nog lager dan staal...

Het enige wat ik me kan verzinnen is dat het (gebrek aan) vocht een grotere invloed zal hebben op je instrument, maar dat is een kwestie van goed inpakken...

northernlake
8 januari 2008, 18:09
Er is de laatste jaren vanuit de/een Amerikaanse muzikantenvakbond nogal wat druk uitgeoefend op luchtvaartmaatschappijen om instrumenten weer als handbagage te kunnen inchecken. Dit heeft er bij Delta in ieder geval toe geleid dat ze hun policy hebben aangepast en op hun website hebben gepubliceerd:

http://www.delta.com/traveling_checkin/baggage/special_baggage/fragile_bulky/musical_instruments/index.jsp

Een kopie van de overeenkomst waarin de luchtvaartauthoriteit bevestigd dat er gitaren aan boord mogen als extrea handbagage staat hier:
http://www.indie-music.com/downloads/AFM_carryon.pdf

(geldt natuurlijk alleen voor de States, en misschien wel voor Amerikaanse maatschappijen buiten de USA)

Wat het naar beneden stemmen van je snaren betreft... bij Gibson zeggen ze weer wat anders:

http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/Loosen%20Up%20and%20Fly%20Right_%20Tips/

It’s commonly advised to drop your guitar’s tuning down, but Mouradian has a specific suggestion: “Only drop the tuning a whole step flat on guitars built of mahogany and not at all on guitars of maple. This minimizes the truss rod’s reaction to a drop in string tension.”

axmaster
9 januari 2008, 10:59
Interessant dat Gibson een onderscheid maakt tussen houtsoorten. Ik ga me dan vanzelf (rethorisch) afvragen wat je moet doen bij rosewood, koa, ovankol, etc. etc.